Roliga iskubsformar.
Vet någon var man kan hitta roliga iskubsformar? Gärna i form av sjöstjärnor, snäckor, sjöjungfru, delfiner, båtar, hjärtan, katter m.m.
Har hittat badankor, grisar o nallhuvuden på Citygross, men skulle gärna vilja hitta lite roligare, så om någon vet var man kan hitta dessa så tar jag tacksamt emot tips o länkar.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
ikea har iaf de här sjöstjärnorna: http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/60138113
men har du tänkt på cessy vilka mängder av superfina och roliga och annorlunda iskubsformar man vet att man sett genom åren - men nu när man skulle behöva dem, var finns de då
?!
Tack tjejer :-)
Precis kissidor. Jag vet ju att jag har sett, men nu kan jag inte hitta någon mer än tramsiga badankor o fula grisar
Två tips från goldenbeadcat på fejjan. Bluebox och Ninasmatbod. Lite dyra men katterna var ju bara så fina. (Går inte o direktlänka på buebox. Sök iskub så kommer de upp)
Hon sa även att Willy´s skulle ha delfiner o snäckor, så dit måste jag ta mig o likaså till biltema någon gång i juli.
o jag drabbades av habegär o slog till o köpte katterna
o hoppas sedan på att hitta fler o framförallt billigare formar t.ex. på willy´s o biltema.
Sedan tipsade fru pärla om tvålformar o det skulle nog faktiskt också fungera o frysa i, men tyvärr var sjösetet o hjärtanen slut. Nå nu blir det i alla fall isfrysta kissar framöver, men tvålidén var helt klart värd att testa.
Det finns chokladaskar med former. Det finns en sort med snäckor och liknande. Barnens adventskalendrar, de med chokladbitar, skulle man ju också kunna använda liksom formarna för modell-lera.
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973
Niwa: Åh ska du o skulle du vilja skicka till mig så blir jag jätteglad. Skulle eg. vilja ha alla 3 men det skulle jag tippa på inte funkar o få ner i ett kuvert, men kanske två? Går bara en så vill jag ha den gröna stjärnan/sjöstjärnan o funkar två så den rosa också. Spelar absolut ingen roll vilken färg formarna har utan det är bara så att på bilden är de jag vill ha grön o rosa.
Du kan väl maila mig på cessylovescats@yahoo.se så vi kan fixa med betalning när du vet vilka dina kostnader är (Formarna, kuvert o porto) Jättegulligt om du vill göra det för till Ikea kommer jag nog tidigast i nov. eller kanske först nästa år.
Ja emo - håller de bara för att frysas o att plocka ur isbitarna från så är där nog en hel del former som kan funka - tack för tipset
Cessy, det står så här:
Vikt: 0.1 kg
Storlek
Längd: 18 cm
Bredd: 18 cm
Höjd: 2.5 cm
Då borde det gå att skicka 2 för 4 frimärken, eller 1 för 4 frimärken 

buuuhuuuu, cessy du fick tag i den sista kattformen
! oavsett om det funkar eller inte med den där fritfrysningen så hade man ju varit lycklig bara för att kunna göra kattisbitar
. men de måste ju ha fått dem nånstans ifrån, jag får googla som en skållad råtta efter dem 
Kissidor: Jo jag såg det, för jag försökte köpa två med tanke på fölsedagar
, men om det går o klippa i formen så kanske jag kan klippa ut några katter o skicka till dig sedan. Kanske inte lika kul som ha hela den stora katten precis, men bättre än inget. Hittar du inte kissen så hojta så skickar jag till dig när jag har fått den o om det går o klippa i den.
Emo: Jo det är knappast vikten jag tänkte på utan snarare om det blir skrymmande o då är det frågan om man ska skicka i vanligt kuvert eller satsa på ett grönt kuvert för att det ska hålla. Låter Niwa avgöra vad hon tror blir bäst.
nej hu cessy, inte får du klippa i kissen
!
och dessutom har jag just köpt mig en från amazon.co.uk 

Åh vad bra att du hittade den :-D Nej klippa var en nödlösning, men det hade ju dock varit bättre att dela än inte ha några katter alls. Fast det är ju trevligt att inte behöva ta itu den fina stora kattformen o funkar som sagt var inte slurryn så får vi ju båda trevliga isformar i alla fall. :-)
#14 Eftersom jag alltid får mäta och väga och inte har något ställe i närheten, där jag kan inhandla de där påsarna vissa av er använder, så utgick jag från hur det är här.
Förvisso har jag ett ställe där jag kan köpa påsarna inte allt för långt ifrån där vi bor (vår närmaste matbutik) men det är inte där jag köper påsarna utan jag köper dem på nätet o får dem hem i min brevlåda. Eg. så behövs inte de gröna påsarna för isformar, för de väger ju ingenting o har man vita bubbelplastpåsar som ju är starkare än vanliga vita kuvert så går det ju bra o frankera upp till skrymmandeportot istället, men Niwa får bestämma vilket hon tycker är bäst. Är tacksam över att veta att isformarna kommer o komma så småningom, för på Ikea är jag i genomsnitt 1 gång vartannat år o det är lite länge o vänta tills nästa gång en ikeautfärd blir av.

jag kan skicka hur du vill Cessy, jag kan köra papper runt om och köra m frimärken om du vill. har inga bubbeplastpåsar men finns det på poston så kan jag ta sådana oxå.
som sagt de väger ju inget så papper o tejp kanske håller i hop dem hela vägen fram. skickar inte paket så ofta så har inte koll på vad som blir billigast.
Hälsa gärna på mig på Facebook.
#18 Det hade inte varit någon nytta med att handla påsar på nätet för mig. Om jag ska kunna skicka något genom att stoppa det på brevlådan får det inte vara skrymmande. Om det är tjockare måste jag lägga en förmiddag på att vänta på lantbrevbäraren. Det är ju anledningen till att jag vägra skicka till alla, som vill ha grejor. Undantagen är ni här. Till er skickar jag, men inte till okända.
Emo: Åh vad kontigt att de delar ut en pack gröna kuvert i min brevlåda men inte om det går med lantbrevbärare? Beställer jag däremot två pack kuvert så får jag hämta ut dem på vårt utlämningsställe, så man ska beställa 1 pack åt gången om det ska löna sig.
Niwa: Om du inte har bubbelplastkuvert (det är starkare än vanligt kuvert o jag köper mina sådana på ÖoB, men flera köper sådana via nätet, men då får man köpa riktigt storpack för det ska löna sig o fullt så mycket skickar inte jag) o måste slå in i papper så föreslår jag att du köper ett grönt kuvert såvida din post inte har vanliga bubbelplastkuvert förståss. Vår har inte det o då blir det bara dyrt o jobbigt för dig, så är grönt kuvert lättast, så ta det! Är jätteglad bara att du fixar det, så gör det som är lättast för dig!
#21, nu missuppfattade du nog mig. Visst kan jag få hem de gröna kuverten, men om de fylls, så går de inte i den gula brevlådan utan jag får lägga några timmar på förmiddagen på att vänta på lantbrevbäraren för att lämna påsen till honom och det tycker jag inte om. 
Niwa: Ja jag köper alltid mina bubbelplastkuvert på ÖoB. De har massor med olika storlekar på dem o både vita o bruna som också är bubbelplast. I varje fall har de dem på ÖoB i Kristianstad.
Emo: Nej de nya gula lådorna har ju pyttiga inkast. Gröna kuvert eller andra skrymmande försändelser måste jag köra o lämna in på posten/servus för de går inte in. Har ni inget utlämningsställe för skrymmande post eller paket i byn? Det brukar ju finnas ett sådant på varje ort eller då måste ni köra iväg långt?
har man lantbrevbäring har man i regel inget utlämningsställe utan det ÄR lantbrevbäraren som ÄR utlämningsstälelt ;-)
Att inkkasten är så pyttiga är för att folk i regel rent ut sagt SKITER i skrymmande portot och det kostar posten multum att efterfakturera detta så nu tvingas alal som skickar skrymmande att lämna inn det till personal som SKA kolla att det är rätt frankerat *tjohoo för fuskare som ställer till det för andra*
Okidoki. Där ser man. Jag trodde ju att varje by hade ett utlämningsställe. Förstår att det inte är kul o sitta o vakta på när postis ska komma för det måste ju helt naturligt variera en del. O jag som trodde att inkasten blivit så små för att det gav ett bättre stöldskydd fast det är kanske en del av det hela. Ja fusk brukar tyvärr leda till att oskyldiga får betala :-(
Man anpassar sig, även om men inte är glad för försämringar. Det är anledningen tillatt jag snabbt kollade vikt och mått på formarna och funderade ut hur de lämpligast skulle kunna skickas. Vi är ju människor och brukar därför utgå från oss själva och hur vi har det, även om det inte är mönstret och rättesnöret för alla andra.
"har man lantbrevbäring har man i regel inget utlämningsställe utan det ÄR lantbrevbäraren som ÄR utlämningsstälelt ;-) "
vi har både och vi, det beror lite på vad för sorts försändelse det är. vissa typer går genom företagscenter och då är det lantbrevbäraren som iaf försöker köra ut dem tillsammans med breven. och är det favvopostisarna som sorterar och kör så vet de precis hur stor brevlåda vi har så då blir det inget trams med köande för att hämta ut brev som mycket väl hade fått plats i den
. men är det inte favvopostisarna så kan ett stort brev hamna hos icas servicedisk, liksom många andra försändelsetyper. undrar varför det är så just hos oss?
ja visst var det bra cessy, jag blev ganska nöjd själv när jag hittade den såpass snabbt
. (fast allra först hittade jag den i 3000-pack från kinesisk grossist, och kattiskuber i all ära men det kändes lite drygt…) hittade inga fler roliga formar på amazon som kunde skickas till sverige dock, men för att få fraktfritt (vid överkomliga £25 ordervärde) så köpte jag mig ett par kattförkläden också, såna har man ju alltid användning för 
Åh tack för jag var liksom säker på att jag hört även andra som har lantbrevbärare men ändå har ett utlämningsställe i sin by. Då är det väl så att ibland har man o ibland inte o man kan aldrig veta vilket.
3000-pack
låter allt lite väl magstarkt. Tur att du hittade den sedan på amazon istället. Synd att du inte hittade fler roliga formar, men kanoners att du såg till att kunna få hem den fraktfritt, för kattförkläden är ju som sagt var alltid gångbart.
På tal om frakt o utlämning, så visade det sig att den där Nina´s mat använde DHL vilket jag brukar se till att sky som pesten, men vad gör man inte för att få tag i en kattiskubsform. DHL har nämligen sitt utlämningsställe mitt inne i stan. Vilket innebär att det är ursvårt o hitta någon parkeringsplats o ofta får man parkera ganska långt ifrån o dessutom är det en liten kiosk som stänger kl 18. Alltså riktigt usla förhållande.
Posten är det som ligger bäst till för mig eftersom det är vår närmaste matbutik. Öppet till 21 o bra parkeringsplats. Schenker ligger längst bort, halvhyfsade parkeringsmöjligheter o butiken är öppet till 21. Så det är väl i o för sig inget fel på DHL bara valet av utlämningsställe som är riktigt uselt.
Nåja fick i alla fall mail från alla håll o kanter igårkväll om att kattiskubsformen i alla fall är inlämnad hos DHL o på väg mot Karlshamn. Det fick mig att ta fram den där badankeiskubsformen som jag köpte hos CityGross för en tia o som jag bara köpte för att testa, men inte blivit färdig till
men jisses vad det går åt glaspulver för en sådan pyttig liten form (tog 1 matsked powder) o rörde ihop med vatten (gjorde två olika färger) Sedan stog det ju att det skulle vara genomfruset innan man skulle fusa det, men undrar hur länge det är? Tänkte testa o fusa ankorna sedan ikväll för 24 timmar borde ju räcka - hoppas jag. Har du testat Kissidor? Hur länge hade du isåfall glasiskuberna i frysen? o körde du den i såfall sedan i burken på full speta eller använde du din fusingugn?
tillägg: Inser att jag aldrig lämnat länken, så här kommer den o tack Kissidor för att du tipsade mig om detta
Jo men det bidde faktiskt en liten anka av det hela. Är dock osäker på om jag fusat den tillräckligt. (1000W i ca 15,30min blev tiden i min micro) Var ju rädd för att den skulle förlora formen, så nästa som jag kör om ca. 30 minuter när micron blivit lite svalare, ska jag låta komma upp i lite mer glöd än denna gjorde.
Det intressanta var dock att burken glödde innan ankan gjorde det (det grå inre skiktet i burken glöder ju). Först när jag började titta i burken (då den började glöda) så såg jag bara en konstig pulvrig anka o tänkte - det här kommer nog se ganska konstigt ut, men när glaspulvert väl fick en svag glöd gav det hopp om att bli lite bättre. Ska bli kul o se den bättre om ca 55 min.
Väntade ut att köra burk nr 2 tills jag kunde titta på den första ankan o nej den ska inte köras längre. Kanske snarare ytte-pytte lite kortare. Tack för detta tipset o länken Kissidor. Det här kan bli hur kul som helst. Fast just nu tycker jag mest att det är synd att powderburkarna bara är på 100 gr o nu ska jag verkligen se till o försöka spana efter iskubsformar oavsett vilken affär jag går i framöver
Fast just nu ångrar jag att jag inte frös in fler ankor. Ska nog i alla fall frysa in ett par till ikväll i andra färger så att jag kan köra dem imorgon, för det här var riktigt kul
oh vad skoj att det funkade bra även i micro!
Har du testat o göra sådan frysta formar i din ugn Mmadeit? Blev du nöjd med dem o vad för formar testade du i så fall?
Jo nr. 2 blev mer detaljrik men känns otillräckligt sammansfusat i powdert, så just nu går den i burken i micron igen. Risken är stor att den nu tappar all form istället, men det känns i varje fall som det är värt o testa så jag bättre ser graden av sammanfusning o vad som händer när man gör ditten eller datten.
Nej jag har inte testat själv bara sett resultaten från en glas konstnär jag följer på facebook, dock inte förstått att man kunde göra det med powder utan trodde det var sån där "glassclay" som är snordyr som man börjat hitta på olika ställen som för silverlera osv.

Lagerhaus har haft och kanske har iskubsformar i form av lösgommar/tänder 0)
* ~* Ha en bra dag *~*
väl bekomme cessy, jo jag tänkte ju direkt på dig när jag snubblade över den här tuten
. nog för att jag är intresserad för egen del också, men det här var ju i den vevan när du sökte efter fritgjutningsformar som fick plats i micron vilket inte är helt lätt att hitta, och då kom det här tipset liksom på beställning tyckte jag. och vad jättekul att det tycks funka också
! klart man får prova sig fram lite, men att de första försöken blev såpass skapliga bådar ju mycket gott!
och nej, jag har inte hunnit testa det själv - dels har jag inte haft jättemycket tid för glaset
och dels har jag ju en hel del annat på att testa-listan också - så detta får du gå i bräschen och vara vår guide och expertrådgivare på 
jag tror inte glass clay blev nån större succé, det verkade vara skitbökigt att bränna den vilket fick mig att tappa intresset iaf. folkare sålde ju ut sin till vrakpris och jag har sett den reas ut även på andra ställen. men däremot så ger den ju andra möjligheter, den kan ju formas som en lera medan den här tekniken ju är mer som en sörja som absolut kräver en form. så de alstren du har tittat på mmadeit kanske troligast är glass clay också.
men det är en tanke dock, att man kanske skulle kunna öka mängden puderfrit så mycket att det blev som glaslera istället för glasgyttja
. men om det gick åt så mycket puder bara för den här betydligt tunnare smeten kanske det inte är så konstigt att glaslerans ordinarie pris är högt, och man kanske inte just skulle tjäna nåt på det även om det skulle funka, men det kanske inte blir så bra med bara vatten till fritet.
tillägg: surfade ut och kikade lite och hittade detta ang att göra egen glaslera: http://secure-eshop.se/epages/ateljekarl_se.sf/sv_SE/?ObjectPath=/Shops/ateljekarl.se/Products/AA-CMC
ja för kattiskuber får man offra sig lite cessy 

näe det var nog frysmetoden, letade reda på länk till ett av albumen därifrån men när man inte tagit sig tid att läsa på om vare sig leran eller anant är det ju svårt att förstå vad de pysslar med ;-)
https://www.facebook.com/?ref=home#!/media/set/?set=a.10150116718101343.318059.132458046342
Cessy! Nu har jag varit till den gula postlådan och lagt på ett brev. Om posten sköter sig, så får du möjlighet att testa mina förslag.
Åh - tack Emo.
Jättegulligt, för detta var ju som sagt var jättekul
Tänkte att jag lägger upp de två första ankorna här, så ser ni resultatet jag pratar om. Ingen av ankorna blev superbra, men lite gulliga trots allt.
Den hö. ljust turkosa. Blev fusad lite för länge. Den vä. rödbruna blev däremot i fråga om tid fusad ganska lagom. Trodde först att sprickan i den rödbruna skulle gå ihop om jag fusade om den men eftersom jag var livrädd att fusa den längre än till glöd för att den då skulle tappa form o struktur så vågde jag inte fusa om den tillräckligt för detta.
Misstaget jag gjorde med båda dessa var för lite vatten. Jag nöjde mig med att få konsisten till slurryliknande men i länken står faktiskt milkshake, så den borde ju varit lösare. Det som hände när den då var fastare var ju att då gick den inte fullt ut överallt. Den turkosa har ett litet hål som inte syns på bilden ordentligt o den rödbruna har alltså en spricka. Den är inte genomgående men det blir ju rätt fult med sprickor.
Fel nummer två som jag vet är att jag var lydig o fyllde hela formen med powdersörjan. Då blir de alldeles för tjocka. Nu krymper ju de en del då de fusas, men inte i tillräcklig grad på höjden (om man räknar höjden från bordet o uppåt då de ligger ner. Så de ankorna jag frös in igår gjorde jag mycket lösare (mer vatten) o så ungefär halvfyllde jag formarna istället för att se om ankorna på så vis blir mindre klumpiga.
Med lösare sörja så är det ju också mer vatten man måste läska bort innan man fryser. Det stod att man kunde knacka försiktigt med fingertopparna under formen för att bli av med luftbubblor, men jag helt sonika knackade formen lätt i bordet o då pressades det upp en hel del vatten som man kunde läska bort o jag upprepade proceduren tills ytorna på ankorna inte blev våta längre. Jag var också mycket noga med att pressa ner powdet i formen så att den förhoppningsvis nu fyller ut varje skrymsle i formen o inte bildar sprickor eller luftfickor mot botten.
Hur detta blev vet jag ju inte förrän senare idag, men resultatet blir förhoppningvis steget bättre, men säkert är där något annat misstag jag har gjort, men det är ju ett sätt att lära sig vad som funkar o vad som inte funkar. Kanske måste jag också korta tiden nu när de inte är lika tjocka längre, men den blir ju vad den blir för där är det ju glöden som säger när det är tillräckligt
Igår körde jag ju 1000W i ca 15 min, så jag får väl se vilka tider det blir senare idag.
Nej glaslera kommer jag nog inte testa så länge jag bara har microburkar. Den verkar alldeles för känslig o bökig för att det ska gå i en stackars burk, men frysa powder kommer jag med största säkerhet göra en hel del av för som du säger Kissidor så öppnar det ju helt andra möjligheter att skapa med formar i micron som i regel inte blir så dyrt (formarna blir oftast - inte alltid dock, billigare) o framförallt öppnar det dörrarna för en mångfald av formar som inte finns om man ska hålla sig till vanliga formar. Sedan är de ju begränsade på ett annat sätt. Frit är ju lättare o blanda färger med, men man kan sällan få allt o det här blir ju ändå en stor möjlighet som inte fanns innan, så den länken var verkligen guld värd Kissidor - Tack!
Wow, vilka ankor. Så kul du har. 
Åååh jag måste testa detta inser jag. så himla kul det verkar :)
Medarbetare på Smyckestillverkning Tjolahopp!
Japp - det är jättekul o väldigt enkelt dessutom. Visst det tar väl några formar innan man får ett resultat som man är mer nöjd med, men det är ändå rätt enkelt o "se" vad man gjorde för fel.
men åååhhh, blev det sådär lyckat
! så fin lyster och detaljrikedom, det var ett bättre resultat än jag tordes vänta mig av metoden faktiskt! och cessy i synnerhet för din del så är ju detta en bättre metod än traditionell fritgjutning i form, för med denna metod får du ju rätt sida upp på en gång
. men sen har du ju fortfarande användning för keramikformarna också när du vill göra vackra melerade effekter med grövre frit
nu blev man ju ursugen på att testa detta snarast, jag har åtminstone hjärtiskubsformar hemma än så länge. men jag vet inte vad conny kommer att säga om saken om han råkar ta en av dessa isbitarna i fredagsgroggen… 
Kissidor:
Du får väl banka in att det som finns i iskubsformarna inte är is
fast de hör ju på som kratter, så risken finns väl att han inte hör på ändå
Har precis fått ett SMS om att katterna finns hos DHL-ombudet nu, så jag ska försöka knöka mig dit i e.m. så kan det kanske bli iskissar fusade imorgon
Ja jag blev positivt överraskad för det blev avsevärt mycket bättre än jag hade trott o detaljrikedomen blev ju jättefin. Nu när jag gjorde slurryn mer milkshakeaktig så hoppas jag också på att det fyllt ut formen bättre så att det inte blev några sprickor eller bubblor o ja nu får jag ju behålla mönstert o det är ju något väldigt positivt, men de riktiga formarna har ju istället som sagt var andra fördelar. Var sak är bra till sitt, men isformarna bjuder ju in till en annan mångfalld helt enkelt o jättekul är det
Niwa: Jag ser verkligen fram mot Ikea iskubelådorna o förhoppningsvis har postis dem med sig imorgon.. Men du - mailet du vet. Vill ju betala dem också.

Olle var här för en stund sedan och jag visade honom hur fina ankor du gjort. Han har tidigare fått beundra fina hängen du gjort och då i synnerhet den du kallar blaffa. Han förstod knappt att jag inte ville börja med glas också.
Att jag höll emot så trots att jag så gärna ville starta med glas, var ju för kostnaderna det för med sig. Det är ju inte så mycket burk o skärverktyg o sådant utan mer glas o glas o åter lite mer glas som gör att pengarna snabbt rullar iväg.
Jag var ju så säker innan jag provat dessa iskubsankor att denna månaden skulle lönen gå till frit. Nu är det nog så att lönen kommer gå till mer powder, så jag kan förstå att du håller emot Emo, men samtidigt så skoj som jag har med glaset har jag nog aldrig haft med någon hobby någonsin o den glädjen är värd rätt mycket pengar

Hade jag inte haft så kul med mina bollar och andra geometriska figurer, så hade jag kanske börjat med glas. Det rekommenderade Bitte mig efter första PUSS. Det var Smurfans alster jag beundrade och Bitte vet hur glad jag är för figurer i glas, så hon tyckte jag skulle skaffa utrustning för att börja med det.
i # 45 skrev Cessy om män, som inte lyssnar. Då kom jag att tänka på denne man, som heller inte…..
http://humor.ifokus.se/discussions/4d71564bb9cb46222d066583-varfor-lyssnar-inte-man#discussions-2
Emo: *lol*
Varit o hämtat ut kattisformen o jisses vad powder de kommer att sluka :-O Det kommer dessutom vara svårt att görs dem tunnare för formens utformning gör att man måste fylla den högt upp för att få med hela katten. Rusade även runt i lite butiker i jakt på lite roliga formar men jag hittade bara frukt typ apelsinskiva o något som kanske skulle föreställa en citron. Körde bortom citygross o köpte grisen o grodan. Inga riktigt roliga formar alltså o inga alls med sjö eller havsmotiv som jag eg. är ute efter. Jaja så småningom kommer jag väl hitta mer o nu har jag ju i alla fall lite o leka med :-D

Jättefina :-)
* ~* Ha en bra dag *~*
jag kommer också att hålla ögonen öppna nu , Cessy och hittar jag nåt kul så tar jag en till dig med om de är billiga och bra . Kom på att jag skulle ju skkicka dig de där ringsakerna, hittade dem nu när jag håller på att packa.
.Rotade i glaslådan efter vad jag köpte från brimmond sist och där fanns powder frit..det är väl rätt sort? Hinner inte testa nu ändå, men kan vara bra att veta
Det ska bli spännande att läsa här när du fått posten. Jag vet ju inte om de går att använda, men om, så 

needful jag känner mig skyldig att upplysa dig om att det finns pingviniskubsformar 
På warmglass heter det bara powder. Men det powdert som jag fick med från brimmond vid burkköpet såg likadant ut som det jag köpt från eg så det borde vara samma sak. Ja tack . Jag vill hemskt gärna ha de där ringplattorna. Maila mig o berätta vad portot går på o till vilket konto du vill ha pengarna på o jättetack om du håller ögonen öppna efter roliga o billiga former :-D Här är nu 4 katter i frysen o jag hade rätt. De var powderslukare. En kisse tar ca. 2 msk powder, så det är inga jag kommer göra massor av om det inte är beställningar förståss.
Emo: jag ser fram mot posten o det ska bli jättekul o testa :-D Kissidor: pingvinisformar - Var då? Skriver från mobilen o nu tyar jag inte mer :-/
Ooh pingviner hade varit nice
och ugglor! Tänk om det fanns ….
tror jag såg pingviner både på amazon.co.uk och hos flera på e-bay
vad säger ni om dessa annars: http://cgi.ebay.com/6-Vintage-Naked-Lady-Ice-Cube-Tray-LOT-Cream-Clear-/120745941924?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item1c1d04dba4 
?
nattnatt med er
Kissidor: 
Gårdagens lärdom. Ankorna blev bättre i halvfyllda formar. Transperant powder blir tyvärr fläckigt medans opal (opaka) färger blir bättre. Den finaste blev en opal teal green eller så skiljer det mellan olika färger o att det mer handlar om att vissa färger blir bra o andra inte? Men jag ska nog köpa på mig framförallt opalfärger nästa gång i varje fall.
Katterna tar så mycket powder (ca 2 msk) att det kommer nog inte bli så många sådana gjorda (Om man inte fyller dessa formarna kommer inte alla detaljer med) Nå återstår o se hur dessa blir fusade för de vågar jag inte testa att fusa förrän senare i e.m.. De är ju rätt stora o måste bli genomfrusna först.
Lärdom 3 är att man inte kan använda fine frit i formarna. Den gula ankan blev i o för sig jättefin o såg kanon ut när den kom ur formen, men rasade sedan till en liten frithög vid fusningen
Fast med anledning till hur fin den såg ut när den kom ur formen så går det nog o använda fine frit också, men då måste man tillsätta någon form av bindmedel. Powdert verkar ju i alla fall hitentills inte kräva något sådant.
Bilder ja - de kommer så småningom, men dels ska jag bli färdig o fota
o dels måste jag ha tillgång till en dator. Hoppas min kommer hem i nästa vecka, för nu börjar det verkligen bli ganska tröttsamt utan en egen
kom att tänka på en sak, min mamma har små metall/alu formar som är tänkt att göra chokladfigurer i typ sådana man får i chokladkalendrar. om du hittar sådana kanske det skulle kunna funka, de var jätte små och kräver inte särskilt mycket fyllning.
en tanke bara :-)
Åh vilken fest för nu har postis varit här.
Niwa. Tack för Ikeaformarna. Tror att de blir helt perfekta o de är ju dessutom av rätt sort, så de behöver inte fyllas ända upp för att få med mönster m.m. Tack för att du handlade o skickade till mig
Emo: Åh de chokladunderlägget till sjöfrukterna var ju helt perfekt. Precis sådant jag var ute efter med snäckor o sjöhästar. O bakgrunden till julkalendern - om det funkar så är ju den guld värd. Behövs ju inte så mycket powder för att få fram de figurerna o tack för formarna också
Vad blir jag skyldig för kalaset? eller får jag locka med att du kan välja dig någon glascabbe som jag gör?
Goldenbeadcat: Tack så jättemycket för alla lerformerna. Tror många av dem kommer göra jättefina figurer o tack för det extra du också skickade med.
Du vet ju att vi byter -formar mot glas precis som vi avtalat. Hoppas där kommer något framöver som du vill ha.
Nu hoppas jag att du får glädje av dem. Det räcker för mig. Då blir jag också glad.
Emo: Då tar jag med mig lite cabbar till hösten till din träff så kan du ju välja när du ser dem IRL, för klart att du ska ha något som tack:-D
Alla dina kreationer är underbara, men ändå gläder det mig mest att både du och Flower har skrivit så trevligt om pärlträffarna i Röke. Jag ser fram emot nästa.
Vilka läckra badankor!
Kul alternativ till formar. Tack för länken!
Jag rotade lite bland mina pysselsaker och hittade lite formar i FIMO-lådan. Sådana går att köpa på panduro. Var inne och tittade på deras hemsida, men det verkar som om de bara har jul- och babymotiv just nu, men det kanske finns fler sorter i affärerna. Den jag har är med motiv av katt, katthuvud, hund, kanin, hästhuvud mm. Figurerna är inte lika stora som iskuber. Kanske de blir för små? Det följde ju med lite powder i startpaketet när vi köpte burken, så det kanske är lika bra att testa…
Barnen har ju gjort egna suddgummin också, och i den förpackningen följde det med formar med glassmotiv bl a.
Hur gör du med Watten på ugnen. Börjar du direkt med den höga effekten, eller börjar du lågt och går långsamt uppåt?
Här är min hemsida.
Tja katterna är nog för djupa formar för att det skall bli bra i en microburk.
Testade ju en igår o den fick flera sprickor o den såg alldeles för stor o klumpig ut. Har ju ytterligare 3 kissar i frysen o jag ska testa en till, men jag skulle tippa på att de andra två kissarna får jag allt tina upp o använda powdert till någonting annat o sedan diska formen ordentligt o använda den till isbitar istället.
Hoppas du lyckas bättre med den kissidor!
Ska testa o fylla några av de lerformarna jag fick av goldenbeadcat istället (de är ju inte så djupa) o där var en katt bland dessa formarna o så ska jag testa o fylla några av snäckorna från dig Emo också o några o en var av ikeaformarna o lägga i frysen så har jag o fusa sedan i veckan
Det intressanta var när jag visade Göran hjärtanen som jag också testade o fusa igår, så sa han lite trumpet att dina egna hjärtan är mycket finare (de jag slipar fram själv) Jo sa jag det håller jag väl i o för sig med om, men det är också ett helt annat jobb.
Sedan var vi inte heller överrens med det här med transperanta färger o opalfärg. Han tyckte att de transperanta (de är inte alls transperanta eg. men det blir en annan lyster i det opaka än det blir i opaka opalfärger. Jag tycker ju att opal blev mycket finare, medans han tyckte att det gjorde ingenting att de transperanta blev fläckiga (kan inte beskriva det bättre än så). Han tyckte det gav mer liv o jag tyckte att då ser de "skabbiga" ut. Nå jag ska försöka fota ankorna i helgen så får ni själva se o det skulle vara intressant o höra vad ni tycker om det här med transperant jämnfört med opal.
flower: Åh såg din fråga först nu. Jag har kört 1000w o i min micro blev det lagom någonstans i krokarna runt 15 min., men jag har också testat att köra långsammare för att se om det transperanta powdert blev mer omvandlat då o inte så melerad effekt, men det gjorde absolut ingen skillnad. Det som gör mest skillnad i tiden är hur stora o tjocka bitarna är o så ska man ge tusan i att köra mer än en bit i taget, för det blir ju aldrig riktigt jämnt fusat i en burk o när det gäller iskubsformarna blir denna skillnaden ytterst märkbar.
Lycka till med dina fimo-formar
Ska verkligen bli kul att se resultaten.
Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_
Första försöket misslyckades, så det kanske inte är så mycket att visa…
. Tog precis ut den från mikron. Det skulle ha blivit en katt, men den delades i två delar. Halsen var antagligen för smal, eller också hade jag fyllt på för dåligt med gegga vid halspartiet. Testar en tvåfärgad glass i morgon…
Nyfiken på dina alster, Cessy… 
Här är min hemsida.
Bara snabbt o totalt oredigerade - bara förminskade bilder. Här är ankorna. De där jag bara fyllde halva iskubsformen med powder milkshake. Den vänstra är opal teal green o så då två transperanta glömt vad den blå heter men den rosa är pink striker o som ni ser är de ganska melerade/fläckiga. Göran tycker att de två högra är bäst för där är mer liv i dem. Jag föredrar den vä. för jag tycker de andra ser lite skabbiga ut. Vad tycker ni?
Här är tre iskubshjärtan o här gjorde jag ett klassiskt misstag o försökte fusa alla 3 samtidigt o jag borde veta bättre än försöka något sådant
Alla tre är olika grader av fusade precis som det gärna blir då man kör mer än en cabbe i burken
Alla tre är transperanta färger o det går inte o få bort pulveransamligarna (de ljusa fläckarna) förrän man kör total fullfus o därmed att cabben totalt förlorat formen o blivit en rund oval cabbe.
o här är den lila kissen från kattiskubsformen o ni ser delvis hur illa den ser ut på ryggen med flera sprickor. Körde ytterligare en svart katt o försökte låta den gå långsamt upp istället, men det hjälpte inte utan den fick sprickor på samma sätt. Då jag såg detta så lät jag den till slut gå upp i fullfus o nu är den istället en stor oval cabbe som en dag kommer få lite dekorationer på sig.
De andra två katterna som också fanns i kattiskubsformen tog jag ut från frysen o tinade upp dem o förvandlade dem på nytt till powder milkshake o stoppade ner dem i andra formar som nu ligger på vänt i frysen. Denna lila kissen finns inte heller längre utan den har jag också fusat vidare till en lila oval som ligger o väntar på att bli dekorerad o omfusad
Det är kanske skillnad på att se dem i verkligheten och på bild här.
Som ankorna ser ut, håller jag med Göran om att det är mer liv i de två till höger. Det spräckliga ser mera naturligt ut, men det kan hända att jag tycker annorlunda om jag får se dem i verkligheten. Detsamma gäller dina tre hjärtan. de är fina var och en på sitt sätt. Det blåa är mycket snyggt.
Tråkgt att katten inte blev bra, men så är det ju när man experimenterar.
tack för de här bilderna cessy, mycket intressant och lärorikt
!
jag skulle nog experimentera vidare med transparant puder också trots allt, jag är lite kluven till ankorna visserligen - där ser det mer ut som nån oavsiktlig och oönskad effekt även om den inte är katastrofal på något sätt - men så som det tagit sig uttryck på hjärtana däremot är ju helt vansinnigt snyggt, och allra mest naturligtvis på det turkosa
!
synd på kissen visserligen, men bara att kunna servera kattisbitar i glasen är ju gott nog 
Fina bilder Cessy. Gillar den blå badankan, vilken överraskning va?
Synd på de stora fina kissemissarna, men hoppas de andra blir bättre.
Hjärtanen ser ut som om de skulle kunna vara halvädelstenar med sina fläckar tycker jag.
_
Jo det jag är mest missnöjd med hjärtanen är att jag var dum nog o köra alla tre samtidigt
, men nu vet jag ju säkert att det inte fungerar speciellt bra. Det lila hjärtat kommer jag antingen slipa till en hjärtspringa eller mest troligt fusa vidare till en oval rund platta o dekorera fusa om sedan. Färgmässigt är det ju ok när meleringen blir som framförallt på den turkosa, men tyvärr är det där ingenting man kan styra, så det är väldigt slumpmässigt hur snyggt eller hur fult meleringen blir.
Alla 3 ankorna blev vettiga i fromen, mycket bättre än de två ursprungliga där jag fyllde hela formen med milkshakepowder. Fast näbben på den blå som behöver filas till lite. Man får inte ha allt för lite powder i små detaljdelar utan måste se till o peta dit lite mer powder i sådana delar. O när det gäller färgen så tycker jag de två högra ankorna ser ut som de där billigare indiska lampwork pärlorna
medan den vä. gröna ser betydligt mer välgjord ut. Antar att jag får leva med att färgerna gör som de gör o hoppas på att någon gillar dem o vill ha dem
. Är i alla fall nöjd med att jag tidsmässigt har hittat någorlunda rätt med att fusa dem, för de blir fina i lystern o hur detaljerna ser ut
Ja min kattform har åkt in i frysen igen - fylld med vatten, så den kommer ju till användning ändå
o det här med formar är ju något man får experimentera med. Vissa kommer bli bra o andra inte o efterhand kommer man kunna bygga upp erfarenhet nog för att kunna bedömma om något är användbart som form eller inte, men nu gäller ju mer att testa hej vilt o se hur det blir.
Ska bli intressant o se hur din fimo-katt-form blir senare idag goldenbeadcat o likaså hur snäckorna blir i din chokladform Emo
. Fimoformarna är kanske för tunna i alla fall i vissa detaljer eller så fungerar det - svårt o veta innan man testat ett antal, men även där gäller learn by dowing o funkar de är det helt suveränt, för de tar ju mycket lite powder o samtidigt kommer de ge mycket detaljer. Kul är det i alla fall o skulle något inte bli bra är det ju bara o fusa om dem o sedan dekorera dem o fusa igen, så helt förlorat är det mycket sällan något glas är trots allt

man får ju helt klart en känsla av att det där vita "avlagringsartade" samlar sig i veck och detaljer där sådana finns - medans en större plan yta ger det frihet att forma stråk som ger en vackrare melerad effekt. så fortsätt med det transparanta tycker jag men reservera det för just den typen av former som hjärtana eller liknande.
japp, det är det fina med glas - inget är nånsin helt förlorat 
Jo precis Kissidor, men just nu får jag köra på - man tager vad man haver, så därför får det bli som det blir. De flesta powder jag har är transperanta. Jag har bara teal green o black opal. Resten av färgerna är transperanta. Så under testperioden får det ju bli som det blir o efterhand som jag köper in mer färger så vet jag ju att vissa formar kommer bli bäst i opalfärger o andra kan man med fördel använda transperanta till.
Det finns ju färgade flaskor. Hur blir det om man krossar dem? Glasmästare har färgat glas till blyinfattade fönster. Där borde kunna bli en del spill. Går det att använda? Kanske finns det glassaker på loppmarknad, saker som är kantstötta och då mycket billiga. Kan man krossa dem och använda? Det kostar så lite att försöka.
aha var det så det var cessy, att du hade nästan bara transparant. just i powder gjorde jag tvärtom och köpte i första hand opakt, eftersom det transparanta ändå inte blir transparant i den fraktionen. nå men då vet du vad du har på inköpslistan till nästa shoppingrunda då iaf 
du har helt rätt i att man kan experimentera billigt med sådant glas emo, MEN, försök att krossa en flaska till ett finkornigt mjölliknande glaspulver så får du se var problemet ligger 

det finns ju andra applikationer däremot där det funkar med betydligt större bitar, jag har en kasse undanställd med fina blå flaskor som conny får stryk om han tar med sig till glascontainern, och dem har jag lite olika planer för.
Att krossa själv till den grövsta sortens frit kan man kanske klara av, men även det blir svårt. Powdert är ju lika fint krossat som sanden i Åhus (väldigt fin sand) eller till o med finare, för den är som Kissidor säger nästan i princip vetemjölsliknande i sin konsistens o att lyckas mala ner något så fint är nog ganska svårt. Det måste ner till den konsistensen för att bindas samman av vattnet. Inte ens finefrit (väldigt fint krossat glas i mycket små bitar) håller ihop tillräckligt för att fusas utan då måste det till någon form av bindmedel för att hålla ihop det. Försökte ju göra en gul badanka i fine frit o den såg jättefin ut då den kom ur formen men rasade sedan ihop till en liten hög då den fusades.
Klicka upp bilderna så ser man grovleken på glaset bättre.
Vilken jättekul idé Cessy! Blir ju hur fint som helst.
Jag gillar den gröna ankan bäst. Dels för färgen, men tycker även den ser mest välgjord ut. Hjärtana är hur fina som helst, jag gillar de vita inslagen. Det röda hjärtat är mest min färg, men det blå ger mig associationer till en sommarhimmel, och därför tycker jag bäst om det.
I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet
Kissidor, du menar att det är besvärligt att ha skydd (plastskynke eller liknande) runt morteln? Jo, men prisskillnaden för en fattig stackare 
är ju det som gör att jag alltid funderar på billigare alternativ.
Du vet väl att det är inte de stora inkomsterna man blir rik av utan de små utgifterna?
Den här tråden blir bara mer intressant.
Jag håller inte på med glas men det är roligt att läsa i alla fall och se vad ni gör. hoppas bara att jag inte tycker det blir för intressant för då kommer jag definitivt att bli ruinerad 
Emo: Njae ska du mala med mortel så måste du nog utrusta dig med stoooort tålamod o dessutom sitta med mask. Först krävs det stor kraft för att krossa ner det till fritt som sedan kan malas. Tror faktiskt inte man får ihop det så där enkelt o orka med några större mängder att mala ner på detta sättet Emo. För om man sysslar med powdert så att det ryker så ska man eg. bära mask. Nu ryker ju inte hanteringen till iskubsformar men annars när de jobbar med powder på kurser krävs alltså mask för hanteringen, men muskelkraften som krävs för att först omvandla glaset till fine frit o sedan att det först då kan mortlas ner till mjöl - njae det är nog faktiskt inte värt det.
Niwa: Glas är kul o dyyyyrt, men den roligaste hobby jag någonsin pysslat med
nej det är inte alls det jag menar emo, skyddsaspekten är visserligen viktig för att undvika skador på lungorna, men en förhållandevis oerhört liten detalj i kruxet med just detta. cessy har förklarat det ganska ingående ser jag, men tror du oss inte så prova så får du se
. får du till en puderfrittillverkning så ska jag gärna köpa av dig
! det finns en ännu grövre fraktion än coarse som kallas mosaic frit och nånting ditår fick jag ta conny till hjälp med att banka på för att få till från lite spillglas jag hade. tanken på arbetet för att få till puderfrit svindlar 
Jag tror er. Lättast att svara så 

jagga-ewe: Precis - den teal gröna ankan ser välgjord ut på ett annat sätt. Fast om opalpuder alltid blir så fint eller o det var tillfälligheternas spel vet jag ju ännu inte. Det lär ju framtiden utvisa
Nuwa: Tack - jo jag hoppas ju att någon vill köpa sådant här också för annars blir det nog allt mindre av iskubsformande, men så småningom får man väl mer klara favoriter som dessutom verkar mer säljbara. Nu bara testar jag ju hej vilt med olika formar för att se resultaten o ja kul det har jag

Emo: Jag tror nog att du med seg envishet kan klara det, men därifrån att finna det värt det o i många färger o i tillräcklig mängd - där tillåter jag mig tvivla.

skönt att höra emo, jag var rädd ett tag att du skulle känna dig tvungen att göra det för att bevisa att det gick (vilket det naturligtvis gör också, men frågan är till vilket pris i blod, svett och tårar) - och då hade jag haft dåligt samvete för att jag medverkat till att du utsatte dig för nåt sånt 
Nu ska jag i alla fall gå o plocka fram en av formarna jag satt i frysen igår kväll o fusa. Tror det blir din kattform först Goldenbedcat. Återkommer om resultatet sedan
hm … problem. Får inte katten ur formen. Får låta den tina lite men undrar om den håller formen då att fusas?
Nix katten gick inte få ur formen i helt skick. Nästa aluminiumform får jag ta fram o låta ligga framme lite längre o se om det går o få ur dem efter en stund av sig själva eller om de sitter för hårt fast. Däremot gick det fint o trycka ut en av de tre snäckorna i din chokladform Emo så den går nu i burken/micron. Undrar om det är så att formarna måste vara mjuka nog så att man liksom kan putta dem försiktigt ur formarna med tryck ovanifrån?
Kul att få ta del av dina försök och dina funderingar. Hoppas på fler lyckade alster.
Cessy - du kan ju låta den töa lite för att få ut den i formen, och därefter placera den på ett spelkort el dyl och in en stund i frysen igen innan fusing. Kanske värt att testa?
Glassen har jag plockat ut också, och kom på att samma regler gäller för denna metod som alla andra… Glaset beter sig ju inte annorlunda så att säga jämfört med vid annan fusing… Den var väldigt fin innan fusning, men konen "krympte", så det blir en väldigt stor kula på en liten kon
. Den ligger på svalning nu. Skall testa hästhuvudet och katthuvudet, som är mer kompakta i formen.
Cessy - jag gillar din vänstra anka bäst. De andra ser mer ut som "tvålar" om du förstår hur jag menar. Kul att se dina experiment! Jag tyckte också att effekten på hjärtana blev lite häftig. Den blå påminner lite om sten - läckert
. Är det att pulvret är kvar, eller går de att använda så?
Min katt blev helt färdig på underkroppen, men det avdelade huvudet bestod till 90 % av ofusat pulver….
Här är min hemsida.
Jo jag tror att snäckan blev ok - hur den ser riktigt ut i färg o detaljer vet jag ju inte förrän om ca. 45 minuter, men den ser helt ok ut i formen just nu när den kom ur micron i alla fall 
Låter bra. Spännande att så småningom få se resultatet.
jag HAR provat med några goldstone chips att mala ner det till fritt passande till lampworken med mortel/hammare och mja INTE något jag rekomenderar direkt i moretln var resultatet nästan Noll, stoppade sen bitarna i 2 st tjocka kraftigare zip påsar och la dem på ett stääd och bankade på med en hammare det blev bättre men oerhört ojämnt resultat nog lättare att göra just powder ifs än hyfsat lagom fritt bitar…
Jo snäckan blev godkänd om än strimmig för det är ju bara två transperanta blå färger jag har i powder. (Turkos o kobolt) o som sagt var teal green o black är de enda opalfärgerna jag äger i powder. Men ikväll ska jag def. frysa in både en svart o en grön snäcka för att se om de båda blir jämnare i färgen eller om det var tillfälligheternas spel med ankan. Bra o veta för framtida inhandling i alla fall.
Aluminiumformar verkar inte fungera att frysa in powdermilkshake i - tråkigt nog. För de släpper inte taget sedan o man kan inte puffa på biten som man gör genom mjuka plast o silikonformar. Jag har en sista aluminiumform i frysen o den ska jag ta fram o föna under den direkt o se om det kan få powdert att glida ut ur formen.
Tja först ska man ju krossa glaset till så smått fritt som möjligt o sedan mortla ner det sista till puder. Jag tror säkert att det går, men vilket jobb o orkar man det i några större mängder o många färger. Pudert kostar mellan 30-40 kr för 100gram + frakt o jag skulle tippa att det är rätt många timmars jobb innan man har nere sitt glas eller flaska till puderform o för att funka så måste alltså glaspudert verkligen vara som vetemjöl i konsistensen. Annars håller inte formen ihop vid fusningen. Jag tänker inte testa, för jag blir matt vid blotta tanken.
Synd på formen, går det inte att smörja in formen lite innan du häller i smeten???
_
Jag tror man i så fall måste ha något proffsmedel som inte missfärgar glaset o inte sedan fattar fyr i micron o börjar brinna. Tänkte först på olja (alltså typ matolja) men såg sedan lågorna framför mig inne i micron o frågan är ju också hur glaset klarar o mixas med det, för powdert suger ju. Så ärligt talat har jag ingen aning hur man kan lösa det. Ska i alla fall testa den sista fomen med fönen också.
Antar att du testat att smacka den i diskbänken som man gör med vanliga isbitar?
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
Japp o då smular sig små bitar ur formen o resten sitter fast tills man gröper ur det med en knivspets. Tror att det enda raka är att man kan putta ut biten som man gör i silikon o plastformarna o att de måste vara mjuka nog för att kunna göra det.
Jättesynd för där var så mååånga fina o roliga formar bland det du skickade goldenbeadcat, men nu vet jag ju i alla fall att den typen av formar ska jag inte köpa på mig, så jag är tacksam för den lärdomen. När du får lite glascabbar senare så skickar jag tillbaka formarna. Jag jobbar inte med lera o även om du själv kanske inte gör det heller i framtiden så känner du kanske någon annan som kan dra nytta av dem. För formarna var jättefina o synd att de bara ska bli liggande oanvända.
Funderar på om man inte kan göra någon slags avgjutning av dem i ex lera och sedan använda lerfiguren och föra en silikonform?? Skicka bara tillbaka dem, så ska jag se om jag inte kan trixa till något i den stilen åt dig, Panduro måste ju ha material till sånt? kan bli en trevlig dagsutflykt till Göteborg för mig.
För den där lilla katten är ju supersöt och skulle bli fin i glas
_
Mm … du får tillbaka dem när jag fått ihopa lite fler blå cabbar som du vill ha Goldenbeadcat, men trixa inte för mycket med att göra formar, men du får gärna kolla på typ panduro (om du ska dit någon gång) om de har mjuka plastformar eller silikonformar till t.ex fimo eller tvålgjutning som skulle gå o använda till iskubscabbefusning.
Det finns gjutformar till polymerlera och dom är mjuka, sen kan du göra egna formar med sculpey mold maker
Dom blir lite styvare men fortfarande böjbara
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
Ska snart in dit i ett annat ärende, ingredienser till saltlakritsknäck, så då ska jag kolla efter sån silikon, för då kommer du definitivt att få en massa kuliga kattformar från mig, som du kan göra dina fina glas i.
_
saltlakritsknäck 

!!!
Allamej: hm … jag o lera har aldrig gått ihop. Alla andra kan göra jättefina saker med lera. Jag klarar typ en snögubbe t.o.m. Joakim var bättre på leran än mig då han var liten, så bara tanken att skapa något i lera får mig att kippa efter andan, för att få till en form som ser något ut - det fixar nog inte jag
Goldenbeadcat: Låter toppen
för glas fixar jag, men lera *ryser*
Kissidor: Har du testat o fusa några iskubspowderhjärtan?
nix tyvärr cessy, är jättesugen men har inte hunnit blanda och frysa än. sist jag glasade var den 11:e och 12:e juni, då fritgöt jag resp firepolishade ett antal små "landskaps"cabbar som jag tänkte göra till små smycketavlor eller vad man ska säga genom att sedan fylla landskapsbakgrunden med små dekaldetaljer - idag har jag hunnit ta mig an detta sista moment och det tog egentligen mer tid än jag hade nu med
. har lite disk och tvätt att ta hand om nu, får se om jag hinner köra en frysning sen och om jag i såfall hinner bränna den imorgon - för på tisdag morgon åker vi iväg nån vecka.
i såfall blir det nog ikeas sjöstjärnor, för dom hittade jag faktiskt i en låda härhemma. har ett vagt minne av att jag köpte dem i samband med att jag tvingade mig själv att gå in där för ett par tre år sen för att köpa förvaringslådor, men att det var lite jokkigt att få ut isbitarna ur dem. men kanske är det inte värre än att det går med lite tålamod, det kan man ju kosta på sig att ha för detta men inte om man ska servera drinkar till åtta personer som står och väntar typ 
Cessy, du behöver inte göra en form, du tar något du vill göra i glas, tryck ner i leran, lyft upp och bränn, klart
Ja kissidor. Vi ses väl på PUSS, då ska jag ha en laddning saltlakritsknäck med mig…
_
O det var ju synd att du inte hunnit kissidor, men hoppas att du blev nöjd med det som du han göra med glas i alla fall:-) Allamej: På så vis. Ja det lät ju rätt behändigt förstås. Kanske jag får testa det då framöver:-)
hmmm, jag kommer egentligen inte riktigt till PUSS goldenbeadcat, men jag tänkte iaf hälsa på - skulle man kunna tänka sig att byta en dos saltlakritsknäck mot en dos riktigt trevliga pärlor
(jag har en heeel del godbitar av alla de sorter, vi kanske kan pm:as och komma överens om en bra bytesaffär
?)
det hoppas jag också cessy, tror jag törs tjyvkika om nån timme. hoppas verkligen nåt blev bra, för det slog mig imorse att svärmor fyller år imorron 
Hoppas svärmor blir nöjd med sin cabbe o de andra lanskskapsskapelserna blev ju helt fantastiskt vackra
Hur har det gått? Har du provar o frysa o fusa de där ikea-sjöstärnorna ännu? Själv sitter jag o suktar efter att det ska bli den 18:e så jag kan köpa på mig mer powder o kanske lite frit också o nu är det ju bara en vecka dit
nä, jag hann aldrig göra nån pudersörja cessy - och nu dröjer det ju några dar
. jag skulle ju iofs kunna göra smeten och frysa in dem nu, men jag är rädd att jag blir otålig över att vara borta och inte komma åt att fusa dem då
.
jo, vem har inte en lång frit-inköpslista som man längar efter att få sätta i verket
. man har ju som jag skrev på annat ställe inte direkt hamstrat på sig de minst vackra färgerna, men ska man bygga land/havsskapsliknande bakgrunder så upptäcker man snart att man behöver lite av dem också
för att få liv och djup i det 
Vill bara säga att den chokladaskformen du skickade med "sjöfrukterna" Emo fungerar jättebra o snäckor o sjöhästarna har blivit jättefina. Bild kommer så småningom. Även 2 av ikea-formarna (blomman o sjöstjärnan) är testade o de fungerar också jättebra.
Fast de få jag fusade igår skulle jag låtit bli o fusa, för när man gör sådant här eller dekalfusning (low-fire. High-fire behövs inte passas så noggrant) eller firepolish, så måste man passa väldigt noggrant o så koncentrerad var jag inte igår, så fusningarna gick för långt. Nå jag jag kan ju använda glaset till annat. Bara lite retfullt o jag blir sur på mig själv för att jag håller på med allt möjligt annat samtidigt o tappar bort de där viktiga sek. för jag vet ju hur kittsligt det är.

Såg på Willys att de hade delfiner, men jag köpte inga konstigt nog. Fast de hade inga fina detaljer, typ öga utan det var bara själva delfinformen. Hjärtan fanns också. Nu blir jag sugen på att gå och frysa till lite sörja, undrar bara om jag har nån passande form..Fåt väl ta mig till Willys annars 
mm … det enda du skall tänka på om du köper form är att alla detaljer inte ligger på olika djup. Jag har fått tag i en delfinform o där ligger ryggfenan o stjärten högt upp o formen är ganska djup, så det kommer aldrig att funka. Ska ju givetvis göra ett försök med fomen ändå, men eftersom jag vet hur kattformen blev. Där blev det inte alls bra när powdert blir så "tjockt" Jag ska blänga på chokladaskar i framtiden för att se om jag ser om de ligger i sådana där plastformar som är möstrade, för de är i regel inte så djupa o fungerar som sagt var utmärkt o frysa powderis i.
Gläder mig att de kom till nytta och glädje, De har legat här länge bland mina bra-att-ha-grejor. Inte konstigt att Hasse brukar säga om stora hus (slott o borgar) att de skulle vara något för mig, men det hade nog inte dröjt så länge innan jag fyllt alla rum. Jag brukar ju skämta om att jag är trångbodd och ni som varit här förstår skämtet.
Är julkalenderformarna lika bra, så kan jag skicka sådana till fler här. Det finns några till sparade hos hamstern i Röke. 

Emo: Skulle tippa på att de funkar lika bra. Jag har klippt ner den, så att det är 4 formar i varje bit, så blir det lättare o förvara powderiskubarna i frysen sedan :-D Vid nästa infrysningsrace då står dessa på tur att testas, väntar bara på att kunna beställa hem mer powder o få hem det, så ska din kalenderbakgrund testas ;-)
Här kommer nästa omgång från chokladasken - en massa snäckor. En del av dem är fusade för länge o en del har fått bucklor eftersom jag inte såg att formarna inte var riktigt utbucklade, men som ni ser för övrigt så fungerar den tunna formen som chokladen legat i alldeles utmärkt till att frysa in powderis i o att fusa sedan
Så bra att formarna blev till nytta och glädje. Jag brukar spara så mycket som kan vara bra-att-ha. Det var lera eller gips jag tänkte på när jag lade undan dem. Posthanteringen har nog pressat ihop dem, så det var därför det fanns bubblor.
Roligt att se hur fina saker du kan göra med dem. Ja, alla figurerna är fina. Extra kul att sjöhästarna fanns i både höger- och vänstervariant.
Superfina Cessy och skulle formen gå sönder, så är de ganska lätta att få tag i enda nackdelen är väl att man måste tvinga i sig den äckliga hokladen först
Tror jag har en sådan form någon stans. eller så har den åkt ut i flytten, för jag vet att jag för MÅÅÅÅNga år sedan gjorde lila sjöhästar i cernit.. Precis i början av min smyckestillverkarkarriär…
_
Ja de här chokladformarna var ju suveräna o lättanvända o man lär ju sig efterhand vad man ska titta efter (buktningar i plasten m.m.) för man pressar ju ut cabben lätt då man tar ut den ur frysen för att få den ur sin form o skapar ju då nya inbuktningar i den. Dessa tar inte så mycket powder o blir som sagt var jättefina i formen.
Goldenbeadcat: Du får väl köpa en ny ask o pressa i dig
Joakim fick en sådan liten ask för några veckor sedan av mormor o den såg jag innehöll även en sjöstjärna, så den får han allt snart äta upp
oj glömde ju säga tack
Tack!
det vart ju jätte bra med chokladformarna!
även de jag skickade blev ju bra mönster trots att de var så djupa.
Vad kul att se dina försök 
skall hålla ögonen öppna i fall jag hittar några bra/passande formar under semestern till dig.

Ah, Belgiska sjöfrukter är väl inga problem att få i sej…. mums!
Följ mej gärna på Instagram Ideal_smycken
Jo supersvårt, de brukar vara rätt så dyra de rackarns små askarna
_
Funderar på att hälla upp Joakims ask i en skål till honom sedan, så att jag kommer åt formen. Vill ju ha sjöstjärnan ;-)
Bra idé.
sjöfruktsformarna blev ju helt fantastiskt fina
! synd som sagt att den chokladen är så äcklig
!
Jag hittade min form och där fanns ett par räkor med också. Ska bara ta mig för att åka in till Panduro och sedan göra en latex/silikonform till dig Cessy, tror kanske att de håller lite bättre
_
Tack Kissidor, så du gillar inte belgiska sjöfrukter. Här var de hårdvaluta, för de finns ju ofta även bland lösgodis - tyvärr blir det ju bara inga formar då
. Det enda godis Joakim äter är just ren choklad eller chips förståss, men annars rör han ingenting av övrigt godis. Numera har han ju dock chokladen för sig själv o eftersom han i regel inte tar mer än 2-3 bitar så varar ju choklad ändå ganska länge, så upphällning i skål får det nog bli, så att jag får formen.
Goldenbeadcat. I Emos form fanns även 2 räkor o jag har för mig att jag hällde powdersörja i dessa båda också innan de åkte in i frysen igår. Nu blev det ju en hel del formar som fick powdersörja i sig igår o åkte in i frysen, så jag har nog att roa mig när det gäller fusning ett bra tag framöver.
La även sörja i en kalenderform, för där var en rätt fin firre bland dem o denna gången blev det även powdersörja i Ikea-fiskarna så att jag ser hur dessa blir. Passar ju liksom in i det marina temat
Nå nu är en hel del a färgerna antingen slut eller har pyttelite kvar. 100gr burkar räcker ju inte precis jättelångt, men sjöfruktsformarna gör ju ändå att man får en hel del valuta för powdert i o med att de inte är så djupa.
Fick just veta att mamma och farsan ska till Ullared den 25 och då får jag gärna följa med och i Ullared finns en Panduro outlet butik, så ska se om jag inte kan hitta på en massa skojiga saker där….
_
Ja outleten brukar ju Panduro ha bra priser. Hoppas du hittar lite kul o "leka" med där.

Kanske redan hittat de du vill ha, och smaken är olika, men googlandet gav dessa (har uteslutit snoppar, tuttar och rumpor…):
http://nycabom.cust.strongbox.se/produkter/kul-prylar/partyprylar/iskub-dodskallar,73312213
http://www.roligaprylar.se/Cool-Jewels.html
http://www.bluebox.se/search.asp?page=1&countrs=12&size=12&method=search&alt=&sokfalt=iskub&visa=
http://www.prylotek.se/2010/06/12/isform-som-ger-iskuber-i-form-av-lego-gubbar/
http://www.datacompaniet.se/gad-1011.html
http://www.roligaprylar.se/Fossil-Iced.html
Allt gott!
Tack för länkarna trettioelva
o där var några som inte verkade kräva att man fyller dem helt för att få fram formen t.ex pacman, så den kanske jag köper så småningom
Tack Niwa :-) Då ska jag titta in på Ö&B nästa gång jag är i Kristianstad. Någon som varit på Rusta o sett roliga isformar där? Finns nämligen också i K-stad.
Åh men inte ska din första prioritet vara att kolla efter isformar Niwa. Jag är tacksam för Ikea-isformarna o tipset om Ö&B - tack

Just det, nu när jag vet vad du letar efter, så bara hoppar de fram och skriker "HÄR ÄR VI"
Men när jag letar efter något till mig själv så springer de och gömmer sig högst upp och längst in på hyllan
_
*fnissar* Jo det brukar vara lättare o hitta saker till andra än till sig själv
ja vet man att ngn letar efter ngt, så kan man vara säker på att de ligger framför näsan man kommer in i en affär. men letar man efter ngt själv, då hittar man inget!
Sen är det ju lite kul att se vad ni hittar på med sakerna :-)
Ska se på GeKås också de kanske har några roliga formar, men där vet man ju aldrig vad de laddar upp med just den dagen man kommer…
_
Nu satt jag på balkongen och kollade på formar i en katalog (SD), de var inget vidare, för antingen var motiven trista eller för stora…men så fick jag en snilleblixt ( hoppas jag) så nu står 3 formar, egentilverkade
i frysen så får vi väl se. Nu visste jag inte exakt hur det går till, men milkshakekonsistens och sen slå formen i bordet och suga upp överflödigt vatten eller? gjorde det sista steget till det inte kom mer vatten.
Egentligen har jag inte tid med detta mitt i flyttstöket, men vad tusan så lång tid tog det inte ju
Jag hade en lera som jag köpt för att gjuta smycken i betong en gång (det gick inte bra för jag glömde hålla det fuktigt medans det härdade) så jag gjorde ett hjärta, en blomma ( tryckte i silverfoilpärlor) och en uggla ( metallhänge som jag tryckte ner längre så det blev lite tjockare)
Håll tummarna!
låter spännande needful
, jag håller absolut tummarna, och avvaktar en rapport
!
själv har jag bara satt en omgång sjöstjärnor till - har bara dessa och så hjärtan än så länge och hjärtana använder vi ju till is så det vore nog inte så populärt att sno dem innan jag ersatt dem med nåt annat
. så mitt experimenterande denna gång går bara ut på ett nytt försök att få till en vettig färgblandning av pudret - vilket ju som sagt inte är det lättaste när man sas blandar i blindo i och med att pudret inte visar sin rätta färg.
men när jag får mina katter ska jag kolla om det möjligen kan vara så att de större figurerna funkar bättre i ugn, det kan ju vara så.
Jag försökte stoppa lera i en delfinisform för att göra den mindre "djup" (Jo jag torkade leran i ugnen o lät den svalna helt något dygn) men tyvärr frös ispowdert fast i leran o gick inte få loss. Hoppas din lera är av annan sort o som gör att ispowdert inte fastnar i den, för funkar det är det ju ett jättebra sätt o göra formar på. Jo precis som du gjorde med milkshakekonsistens o sedan knacka/banka formen till det inte kommer mer vatten är precis så jag gör. Nej det tar inte alls så lång tid om man bara inte blir för ivrig o vill testa flera färger o flera formar, men sedan är de ju i frysen o kan tas fram o fusas utan bök o stök när man hinner.
Jag fusade två räkor igår o dessa formarna (chokladformarna) hade jag fyllt helt o det var inte smart. Bättre o hålla dem tunna, för den ena sprack under fusningen o stänkte glassplitter på den andra
Jag brukar ju fusa dem en o en, men har ibland tagit två i taget om det inte är stora formar o båda kan ligga någorlunda mittcentrerat o det har funkat bra, men denna gången gick det inte alls. Nå så småningom ska jag göra nya räkor, men det lär dröja för först får jag ju fusa upp alla snäckor o sjöhästar som ff. finns kvar i chokladformen i frysen, men att hålla dem tunna är alltså en god idé.
Eller så är det så eländigt att det man fryser in bör man fusa inom ett par dagar, för att annars torrfryser de o blir sprickbildningar i. Händer samma sak med nästa jag fusar så får jag väl ta upp allt ur frysen o hälla de olika färgerna i koppar o låta dem tina upp o röra i vatten igen o frysa om dem sedan, men jag håller tummarna för att räkan berodde på slumpens skördar.
Kissidor: Jo det kan mycket väl vara så att den långsammare processen i ugn inte tar fram sprickbildningen på det sättet som en microburk gör. Hoppas det för det vore roligt att få se några ispowderkatter
KATTASTOF om där inte blir några kattor….
_
osis med räkorna cessy, håller tummarna att det var en tillfällighet! det står ju i den där tuten att man kan spara dem i frysen ett tag men inte för länge - men det tolkar man ju som en väsentligt längre tid än ett par dagar.
ja vi får se med katterna, det är ju inte säkert att sprickorna du fick hade med det att göra - ärligt talat så begriper jag för lite av hur och varför den här metoden funkar för att ha nån säker uppfattning om det. men det kostar ju så lite att prova 
Ja, hialös (=otålig) som man är så har jag kört den tunnaste nu
..vi får se om tre kvart hur den blev, såg bra ut i ugnen i alla fall. fast jag misstänker att de sista 20 sekunderna kunde varit 10 istället…men men.
Leran var ok att ta bort, man får ha lite fingertoppskänsla och hålla formen lite i handen tills den mjuknar en aning. mycket lite av leran satte sig på glaset, det pillade jag bort med en tandpetare..ååååh jag vill ju kolla nu!!!
återkommer i ärendet
Ja, nu är den avsvalnad och visst, de 10 sekunderna för mycket gjorde att den krympte ihop en aning, och detaljerna försvann…det blev ett hulkhuvud istället
Men nu vet jag det till nästa gång i alla fall. Och med mycket god vilja kan man urskilja ugglan med lila huvud och stjärtfjädrar…kanske,,,
Needful, en kul grej blev det ju och du blev en erfarenhet rikare. 

Needful: Ja men det bidde något o din idé fungerade o nästa gång vet du att du måste korta tiden något, så blir det säkert jättebra.
Här blev jag inte alls glad. Öppnade Joakims choklad idag för att titta på formen till sjöstjärnan. Det är en brun form o den visade sig bara delvis vara mönsterformad, så man kan alltså inte använda den till powderis
Attans också. Varför måste de plötsligt ändra formarna
Jag är ju lyckligt lottad o har i alla fall din form Emo, men Kissidor vill ju givetvis även ha en sådan form o jag ville ha sjöstjärnorna också. Får leta o se om man kan hitta en sjöfruktschoklad med klar form, för de bruna formarna ser nog alla likdana ut i modellen o duger knappast till powderisformar.

Har du testat formar från chokladkalendrar? När jag var liten kom jag på att man kan gjuta gips i chokladkalendern efter att man ätit upp chokladen. Det blev fina små gipsbrickor som jag sedan målade med vattenfärger. Om formen klarar av frysen borde de ju kunna funka :-)
Jo vissa av dessa klarar även att fusas, för jag fick en sådan bakgrund från Emo, men man får se upp så att det inte innehåller för många detaljer som är supertunna, för de tål inte riktigt att bli fusade. Den fisken jag fusade klarade sig jättebra, förrutom att den tappade den lilla fenan under fisken. Så kalenderformar går, men det ska inte innehålla för många detaljer som ligger högt upp i formen o som ligger vid kanten av formen.
Rackarns Cessy. Men jag ska hålla korpgluggarna på vid gavel efter roliga formar, kanske de har billiga belgiska sjöfrukter på GeKås, men vad tror du de säger om man börjar öppna asken för att kika på formen :)??
_
"vad tror du de säger om man börjar öppna asken för att kika på formen :)??"
De är nog vana. Du anar inte vad kunder kan få för sig. Det blir bara värre och värre, så nu har jag slutat att sätta ut skyltarna. Jag är så trött på tråkiga människor.

Jag måste också beställa lite powder-frit så att jag får en ursäkt att köpa belgisk choklad :-D
Ja, nu brände jag hjärtat också, och det var ju väldigt vad det krymoer ihop..får nog göra det liiiite tjockare. Hjärtformen blev jättebra, men färgen blev sådär, tyckte det såg ut som nån vit frostig sak på ytan här och var. Ska tvätta det sen när det svalnat helt. Bild kommer men jag väntar tills jag fusat blomman, när nu det blir av
nu blir jag nyfiken emo - snälla, kan du inte berätta några exempel på vad kunder kan få för sig
?
needful, det får man väl ändå räkna som en framgång i experimenterandet - det gick ju iaf och sen får man ju finslipa lite på detaljerna bara
! jag är imponerad över att du har orkat pilla med avvikande färg på delar av figuren - det har jag varit på tok för slö för 
noora - jaså du tänker så? jag tänker nog snarare "nu måste jag köpa lite belgisk choklad så jag får en ursäkt för att beställa lite mer powder frit" 
vad snopet cessy att formen i den nya asken inte stämde med detaljerna på själva de kläggsöta nougatgodisarna! antingen kanske det finns av nåt annat märke eller så är det en nymodig försämring - vem vet, kanske tänkte de helt enkelt inte på att vi skulle behöva ha formarna till att frysfusa med
! nå då får du vara riktigt rädd om den du har och så får vi alla jaga olika märken av detta godis med samma frenesi som om det vore gott
!
cessy vilket märke var det på joakims ask, så vi vet vad vi kan strunta i att köpa på oss?
mitt egna lilla lärospån jag vill bidra med från dagens övning är att man ska inte tro att den vanliga färgläran är tillämplig när det gäller att blanda puder frit
! jo föralldel, en hyfsad mörkt gammalrosa fick jag till med massor av vitt, ett uns rött och en hel del bronze. men det där gröna eländet begriper jag mig inte på! tog massor med gult, skapligt mycket vitt och en gnutta mörkgrönt för att få till en fräsch limegrön, och de stjärnorna blev ju självklart… just det, mörkgröna!
Needful: Låter spännande - ser fram mot bild o vad kul att det funkar med dina formar.
Kissidor: Chokladen heter "Kathy - Brugge Belgium"
Det var tydligen en attans envis grön färg, som inte vill vara annat än mörkgrön då
Fast underligt att den åtminstone inte blev lite ljusare efter den behandlingen
Jag får väl starta en tråd om underligheter på arbetet, så kan fler bidra med kul händelser, som inte alltid är så kul för den som råkar ut för det. 38 år som affärsägare har gett mig en hel del erfarenhet av hur människor kan fungera.
Ska fundera vilka som är roliga och vilka som är underliga.
En sak som alltid förundrat mig är vilken hemsk röra folk antagligen har hemma. Prismärkta kartonger ska plockas ur hyllan tittas på och sen stoppas tillbaka upp och ner och med priset inåt.
En hel rad med likadana askar ska plockas ut för att "kunden" ska kunna förvissa sig om att det är likadana askar bakom den främsta. Naturligtvis kan de inte sätta tillbaka dem snyggt och när jag ber dem låta askarna vara framme så ska jag själv ställa tillbaka allt, då insisterar de på att sätta tillbaka allt i röra, så det blir dubbelt arbete att plocka ut allt igen och placera allt snyggt.
Snygga kartonger försöker "kunderna" riva sönder för att kolla om innehållet är det som avbildas på framsidan och för att kolla att figurerna är i samma storlek, som de som skyltas.
En kund köpte en batteridriven leksak, satte i billiga batterier, som så småningom läckte. Hon ville lämna tillbaka den några år senare och få tillbaka pengarna.
Goldenbeadcat - Just den sorten som Cessy nämnde, som inte är helt mönstertryckt i botten är just den som gekås för. Jag kollade vår choklad av samma märke
, och som sagt så går de inte att använda till detta. Fast gekås kanske har andra sorter också…
Var som hastigast på Bo Ohlsson i Tomelilla i eftermiddags, men tyvärr missade jag kolla iskubsformar. MEN jag tyckte att det såg ut som om paret framför i kön hade sådana i form av vindruvsklase eller bär samt eventuellt äpple. Kunde tyvärr inte gå in igen och kolla med två otåliga barn. Får jag vägarna förbi igen, kollar jag upp det.
Här är min hemsida.
jo jag menar det cessy
! nu vet jag inte om jag ska fortsätta envisas med att få fram vettiga nyanser ur de där burkarna eller om jag ska plocka fram bullseyepudret… men nej, det ska gå att blanda limegrönt och turkost från de färgerna om det så blir det sista jag gör
!
ja att kunderna stökar till och även rent förstör det kan jag tyvärr tänka mig emo! och även att de är fräcka med att vilja ha pengarna tillbaks för saker de själva haft sönder genom felanvändning. jag undrade mest om du hade några riktigt märkliga berättelser 
Cessy?? Var själva chokladbiten helmönstrad?? Jag fick en idé, som kanske kan fungera. Så jag kanske köper en sådan ask i alla fall…
_
Detta vet ni väl redan, förstår jag men videon var bra:
_
#176 För en hel del år sedan skulle jag flytta disken. Då fick jag tömma flera hyllor och placerade då de grejorna i en hög mitt i rummet. Ett par med en liten unge kom in. Jag sa som det var att jag höll på att ändra i affären. De önskade något, som fanns i lagret på ovanvåningen och jag gick upp för att hämta det. Ungen hade jätteroligt. Han klättrade upp på berget av leksaker och föräldrarna tyckte det var normalt. Det var ju inte deras grejor som blev förstörda. Barn ska ju få göra som de vill.
Ett par med barn stannade på min parkering. Ett av barnen kom in i affären. Naturligtvis väntade jag att föräldrarna skulle komma efter. Det gjorde de inte. De ville bara ha gratis barnvakt medan de fikade.
Banken ligger granne med min affär, så föräldrar som hade ärende dit och det beräknades ta lång tid, passade på att skicka in ungarna till mig. Föräldrarna kom inte. Ungarna hade naturligtvis inga pengar, så de kunde inte handla.
Två familjer i byn gjorde likadant när de hade gäster och ville bli av med barnen medan de vuxna drack kaffe och pratade.
En del ungar härjar vilt och förstör om man inte håller efter dem. Ibland har jag sagt: "Om du låter bli att förstöra grejorna, så slipper dina föräldrar betala dem." Du skulle sett föräldrarnas miner och höra deras kommentarer. De är ju vana att släppa ungarna på leksaksavdelningarna på varuhusen och sen inte bry sig om skadorna.
Mina låga priser brukade jag förklara för förvånade kunder att de delvis berodde på att ungarna inte fick fördärva och att jag inte behövde låta ordentligt folk betala för det, för någonstans måste ju allt betalas.
UNGAR ÄR jobbiga. När jag går ut med Flis kommer de springande efter oss, vilket Flis inte gillar och då ska hon in fort som bara den, så hon stog och krafsade på porten medan jag försökte putta undan ungarna, och så kommer postis och öppnar porten inifrån. STACKARS Flis…
_
Visst är ungar jobbiga och när de vuxna sen inte bryr sig om varken vad barnen gör eller vad de kan råka ut för, då är det illa. Min förra rottweiler skulle följa med in till staden. Vi parkerade så att vi fick gå i en lång kulvert under järnvägen. Där möter vi några hoppande, lekande barn i 5-7 årsåldern. Långt bakom dem gick två kärringar med en sittvagn innehållande fler barn. Kärringarna var fullt upptagna med varandra och såg inte genast när de små lekande barnen plötsligt ändrade riktning och kastade sig över min förvånade hund. Vi var inte beredda på överfallet och hann inte skydda henne. Tänk om det hade varit en hund som hade bitit. Då hade det varit vårt fel.

#178 Jag känner minsann igen ikea-isformarna han använder :-D Tack för länken, jag har i alla fall inte sett den förut.
Tyckte att det var en smart idé att använda eltandborsten för att få bort bubblorna och vattnet
_
mm … såg också att det var Ikea-formarna o visst känns det underligt att vårt svenska Ikea är så world-wide numera. Ska titta vidare på länken sedan, men den har jag heller inte sett. Är ju jättebra länk för de som undrar hur man gör.
Sedan känner jag att blev inte allt plötsligt lite väl negativt. Kanske bäst om vi lämnar detta därhän o istället ägnar oss åt iskubsfusning - för det är roligt o vi ägnar ju oss åt pärlor o glas för att vi vill ha kul

#138 Du kan ju ta bort OT-inläggen om du vill. Åtminstone mina svar.
Livet är tyvärr inte alltid så kul, men jag föredrar nog o prata om hur kul jag t.ex. har med dina formar o andra iskubsformar o allt som mer är kopplat runt detta. Vi håller ju på med pärlor o glas av olika anledningar men alla vill vi nog ha kul o glömma tråkigheterna en stund. Sedan kan vi få problem o behöva hjälp med det vi gör o givetvis fråga gärna om olika råd o tips m.m., men jag känner att spårar vi vidare på annat så blir det lätt lite för negativt. Inget som behöver raderas. Bara att vi inte rullar vidare i detta spåret helt enkelt.
Så där finns en eltandborste också med i bilden Goldenbeadcat. Ja då måste jag def. se hela länken då, för då verkar den ju innehålla lite matnyttiga tips
jo föräldrar och djurägare tar inte alltid det ansvar de borde - jag säger inte mer än så för att vi som cessy säger inte bör grotta ner oss i saken i denna tråd - mitt fel som var så nyfiken i en strut och tvunget skulle pumpa dig i ämnet emo 
.
länken var kul att se - och tänka sig det var ju mina sjöstjärnor han använde
. jag gillade också tandborsttricket, men såg ni vad han slarvade? fiskarna var ju fulla med små hål! jag fortsätter nog dänga formen i bordet tills det inte kommer mer vatten, det är inte så mycket besvär med det heller.
Åh det där med skölja ur powder gör jag ju aldrig o inte slabbar jag heller så hej vilt, men jag ska se om någon av av våra gamla eltandborstar ff. fungerar o se hur det släpper loss vatten o bubblor ur powdert. Förvisso brukar jag låta formen vänta tills jag inte kan skaka upp mer vatten o ytan inte verkar kunna bli torrare, men jag har ju aldrig vänt upp o ner på formarna så där.
Han sa också att blandar man färger så ska det vara 90% clear o bara 10% av den färgen som man vill ha ljusare o det var ju en bra fingervisningnär man ska blanda färger. Likaså sa han att det räckte med ca 2 timmar i frysen o att man skulle låt cabben torka helt innan man fusar den efter man tagit ur dem ur frysen o så har ju inte alls jag gjort. Utan ur frysen in i microburken o full speta. Han verkade ju överhuvudtaget inte ha några problem med sprickbildningar i sin cabbar, så du kan säkert få rätsida på kattformarna i din ugn Kissidor. Hoppas det för det vore roligt o se lite katter.
Jag ska i alla fall prova o lägga det jag ska ispowderfusa nästa gång o låta den ligga på thinfiren en timme eller två om den är tjockare o se om det hjälper mot sprickbildningarna, men det gäller ju att inte peta på cabben då innan den är fusad, för då lär den ju kollapsa.
Kissidor: Ja o så slabbig o våldsam kommer jag nog aldrig fixa o vara o fortsätter nog som jag gjort hitentills, men det var ju intressant o se hur väl det fungerade för honom o se vad man kanske kan ta användning av. Tack för länken Goldenbeadcat

Jag tyckte att det såg ut som om han hade ganska mycket bubblor på fiskarna när han tog ut dem ur formen. Jag skulle nog testa med mer vatten till att börja med, man kan ju alltid torka upp vattnet sedan när pulvret har lagt sig tillrätta på botten, och fylla på med mer massa om det behövs.
Eller så skulle jag ta en liten sked och skyffla över massan lite i taget i stället för att slafsa så där.
Jag kanske borde prova själv i stället för att bara spekulera :-)
Jo det är ju så jag gör. Jag skedar i sörjan o läskar upp vattnet. Ser jag att det är för lite pulver/sörja, så fyller jag på lite försiktigt med mer sörja o läskar. Sedan slår jag formen lätt i bordet o läskar o omväxlande knackar jag under formen med fingertopparna o håller på så här tills det inte kommer mer vatten o formen får stå ett bra tag, för att vara säker på att jag inte får upp mer vatten o så in i frysen.
Fast jag har alltid fryst in formarna ena dagen o så fusat nästa dag, men nu när jag inte riktigt haft tid o passa fusningen så har rätt mycket blivit stående i frysen, för jag kan ju bara köra 1-2 cabbar i taget.
Jo han hade luftbubblor, men fick inga sprickor - i alla fall inte av det man fick se. Undrar om det berodde på att de fick tina upp först innan han körde dem o skulle detta verkligen fungera i en microvågsugn, för där snurrar ju plattan o riskerar man då inte att powdert rasar ihop till en liten hög om det är så torrt?

Jag tror inte att jag skulle klara av helt torra bitar i min ugn heller. När jag stänger luckan så snäpper den till så att hela ugnen skakar till. Det skulle säkert förvandla pulvret till små högar. Jag har i alla fall flera gånger råkat ut för att noga staplade glasbitar flyttar på sig när jag stänger luckan :-(
precis så gör jag också, skedar i sörjan.
jaså, 10% av det färgade bara. jag hade inte ljudet på men jag såg ju att han tog väldigt lite av det färgade, och 10% låter ju helt rimligt nu såhär i efterhand baserat på mina erfarenheter
.
Jo o han sa 50/50 bara gjorde att den mörkare färgen fick mer djup o det visste du ju redan genom din egna erfarenhet Kissidor.
Noora: Ja då kan nog powdert rasa ihop fullständigt. Nej jag kommer allt fortsätta o fusa mina powderiscabbar direkt från frysen o förhoppningsvis kan jag hålla sprickorna i schack genom att inte göra cabbarna allt för tjocka. 

Cessy: såg på ICA igår (när godissuget satte igång) att ICA har en "egen" chokladask med sjöstjärnor och snäckor, i sån där "äcklig" vit/brun-melerad choklad. Kan däremot inte säga något om hur formen under chokladen ser ut. För jag hade inte hjärta att öppna kartongen och se efter då jag inte tänkt köpa någon sådan
.
Kul att ni gillade länken. Klart han slafsar, han känner sig väl riktigt manlig när han får kleta runt sörjan. Jag tänkte också på hur mycket hål det var i firrarna
_
Så, nu var blomman också körd, och den vackra lila färgen blev mörkbrun hihi. Det beror kanske på att jag gör dem för tunna, men inte supertunna, men det var väldigt vad de krymper ihop. Har tagit foto på hjärtat med formen så ni ska se skillnaden.
Var på Coop idag, på deras 10 kr marknad hade de isformar med äpple, druvklase och apelsinklyfta. Inget för mig, men hojta till så kollar jag nästa gång jag ska dit, brukar handla där.
Denna tittade jag på hos Slöjd Detaljer: http://www.slojd-detaljer.se/ArticleSearch.aspx?orgKeywords=*silikongummi*&keywords=*silikongummi*
men sedan ska man ju handla för en viss summa och till det kommer det en hiskelig frakt.
Panduro har ochså Latexen, i två storlekar och dit kommer jag gratis på måndag, så sedan ska här tillverkas formar av allt…
_
Såg nu att länken inte fungerade till Slöjd-Detaljer men sök på art nr som är 2911-
Billigare på Slöjd-Detaljer, men minimiorder är 300 kronor plus frakt på 60 spänn
_
Needful. Både blomman o hjärtat blev ju jättefina, så det funkade ju med leran trots allt. Fast jag är lite förvånad över att de krymper så, för så mycket har inte mina cabbar från isformar o chokladformar krympt o en del från chokladformarna är ganska tunna, så jag undrar vad det är som gör det? Fast du har kanske laggt ännu mindre sörja i dem än jag laggt i sjöhästarna? (ca 0,4-0,5 cm) Fast jag tycker du lyckades jättebra med dina egentillverkade formar Needful o ska bli kul o se vad du gör härnäst.
Hoppas du hittar det du vill ha på Panduro Marina o blir spännande o se vad du tillverkar av latexen
Blir inte Ullareed på måndag
Bilen är visst kaputt, men då får det bli Göteborg i stället, eller kanske ta mig till Skara??
_
Ja men formeriet är ju inte akut. Bilen bör ju bli lagad o kanske blir det då Ullered senare istället? Fast jag förstår att du blev besviken
Det var inte för latexens skull jag blev besviken, utan för att jag inte får mina ingredienser till knäcken. SOM jag MÅSTE ha NU!!!
_
ja oj vad det krympte needful, eller hade du inte fyllt ända upp då? hursomhelst så funkar det ju så det är bara att experimentera vidare
, och hjärtat blev ju jätteläckert med sin stenlika melering! lite av det antar jag kommer av samma effekt som cessy fick när hon använde transparant frit, men sen verkar du ha 3 mörkare partier i det också? snyggt var det iaf!
åh så snopet goldenbeadcat
! men hoppas du kan komma över ditt formsilikon snart och till vettigt pris ändå!
idag är det tråkväder - som gjort för att stanna inne och böka med glas alltså 
Goldenbeadcat: Aj då - ja det var ju värre förståss. Hoppas det löser sig o att du ändå kan få tag i ingredienserna till din knäck.
Jag vet inte riktigt hr mycket glassörja jag la i, men det var minst 0,5 cm på det tjockaste efter frysning..man kanske ska göra dem mer jämntjocka
Var inom Panduros outlet här i Malmö nyss, och hittade små formar för godis respektive minitvålar. Får se hur de funkar. Det var tyvärr de sista av varje, annars hade jag haffat flera paket till till någon annan sörjsmältare
Övriga som fanns var större, typ till slickepinnar och stora änglar på kanske en 7-8 cm som bredast. De hade faktiskt småformar till barnfígurer som kunde vara lämpliga i storlek, kollade inte så noga men där fanns allt en sköldpadda med…och varför köpte jag nu inte den….gah….
Så nu känner jag att jag måste blanda till lite mer sörja och frysa in…och dessa kommer åtminstone att bli jämntjocka ganska bra..
Håll tummarna!
(Hittade förresten wallies också för 10 kr, med ugglor som sitter på en gren…de ska upp i det nya vardagsrummet
)
Låter som kul formar du hittade Needful o klart att du måste testa dem om du hinner förståss. Kul att du hittade ugglor till vardagsrummet också.
Ja de första står på avsvalning redan
Inser att jag behöver köpa på mig mer powder snart, köpte ju en sån prova på pack och jag vet inte hur mycket det var i en påse, 10 eller 20 gram, så det gårp åt fortare än kvickt
Just nu har warmglass powderstix på special offers. Det är 6 färger o 60gr av varje. Annars säljer de i 100gr burkar. Nackdelen är så klart att man inte får välja färger då o köper man 100gr. burkar så har de alla bullseyes powderfärger att välja bland.
Oh, tack
. såg att 100 g kostade typ 30 kronor och 460 gram bara runt en hundring…ojoj vad sugen jag blev nu då…man skulle kanske ta en clear i 450 gram och sen några små att blanda ut med…
Vill ju ha en större burk också….Jaja, tur man jobbade ett par veckor extra med sommarskola
vi får se om jag får till blandandet, gör efter konstens alla regler, men det krymoer lite ändp ( fast fjärilen verkade rätt hyfsad vid tjuvtitt.).
Låter spännande med din fjäril. Ska bli kul o få se
Ja en clear 450gr hade ju varit smart. Att jag inte tänkte på det när jag beställde powder i måndags
Färdig med sömnaden av kattjackan och i morgon bär det av till Panduro, så i helgen ska jag mackla med formar och latex. Hittade några katttvålar i badrummet, som borde vara lagom stora för en glasform. Eller vad tror du Cessy???
_
Maxyttermått för en form får vara ca 7 cm sedan går allt som är mindre bra, fast cabbarna bör ju ändå inte bli så stora att de blir som kvarnstenar. Fast katt låter ju alltid lovande
Roligt att du blev klar med din kattfleecejacka. Hoppas jag får se den på PUSS.
Ok, dagens skörd kommer här 
Fjärilen blev väl ganska bra, ängeln förlorade ansiktet, men känns inte helt misslyckad. Hjärtat fick spatt i ugnen tydligen, kanske för att det var det största jag gjort såhär, cirka 35 -40 mm innan bränning Att jag tog med det beror på att jag penslat på lite Mica-powder innan bränning, för att undvika den lite trista vitaktiga ytan mina saker fått. Det syns kanske inte så bra, men i kombination med det lite vita blev det typ pärlemofinish på hjärtat.
Fjärilen blev ju jättefin o änglens ansikte kommer säkert framträda mer med lite kortare tid o formen i övrigt blev ju jättebra. Ja att hjärtat sprack beror med största sannolikhet på tjockleken, men micapowdert gav ju faktiskt hjärtat ien fin yta, Måste testa det också på en ispowder cabbe
Det är verkligen kul att se vilka fina alster ni får till, även om vissa inte blir bra direkt, men övning ger färdighet sägs det ju. Jag får lust att prova på själv, men inser snabbt att det kommer att krävas alldeles för stora ekonomiska insatser, då jag inte ens äger en microugn :)
Tror i alla fall att jag bestämt mig för att åka till Slöjd-Detaljer i Skara idag i stället för Göteborg och Panduro. De var ju lite billigare på latexen på Slöjd-Detaljer. Dessutom har de väl ett större utbud än "lilla" pandurobutiken i Göteborg??
_
Needful, intressant att se. Det skulle vara kul att höra mångas (i synnerhet ungdomars) kommentarer om de visades vid en försäljning. Hjärtat passar nog någon med hjärtesorg (krossat hjärta) eller bara sårad.
Ängeln blev sådär konst(närl)ig som många vill ha figurer.
Lycka till och glöm inte berätta om du säljer dem.
fjärilen blev ju jättebra och ängeln blev väldigt närapå helt fantastiskt fin - eller man kan även säga att för den som inte visste att ansiktsdragen skulle synas också så är den redan jättefin, för i övrigt är den ju väldigt detaljerad. kul idé med micapulvret också.
tja goldenbeadcat - ugn har ju inte de flesta av tjejerna heller, utan burken som går att komma över för cirka en femhundring. men jag tror nog vi alla skriver under på att det är inte där pengarna börjar rulla i vansinnesfart med den här hobbyn utan det är på materialet, så vill du vara så förståndig att du drar dig för "alldeles för stora ekonomiska insatser" så ska vi inte envisas med att försöka locka dig i fördärvet hur roligt vi än tycker att detta är
!
apropå sprickande katter och hjärtan så kan jag meddela att i ugn går det bra att göra katter. men jag tror kanske inte jag kommer att göra hysteriskt många - det är lite konstig form på dem med den där enorma klumpen till under/bakkropp till det lilla tunna huvudet på kissen och så hade det ju varit roligare om formen varit gjord så att man såg framsidan på kissen.
sen kan jag också tala om att om man blandar 90% gult powder med 10% mörkgrönt i syfte att få typ limegrönt så får man….. just det, mörkgröna sjöstjärnor naturligtvis - vad trodde ni va
?! tydligen duger det inte ens med en så ljus färg som gult som bas utan man måste ha sådär mycket vitt eller clear, men det har jag nästan slut på nu.
Nej det var inte burken i sig som fick mig o tveka o skaffa den, utan för att jag visste vad pengarna skulle kosta för allt glas o annat som man behöver till fusningen.. Nå jag kan ju inte påstå att jag ångrar mig, men rent ek. är det i alla fall så för mig att ska jag hålla på med glas, så är det den hobbyn jag får hålla mig till. Jag kan inte samtidigt hålla på o köpa in en massa till en annan hobby, för det finns det helt enkelt inte pengar till. Nu är det ingen större uppoffring för mig, för jag har så himla kul med glaset o än så länge är mitt gamla pärlförråd ganska stort, så det kan jag nog leva på något år.
Pyttepärlor kan man ju om man skulle vilja sy med glascabbarna ändå köpa in i mer riktade småköp o inte som förr när man samtidigt köpte in lite fler av alla underbara färger det finns på pyttepärlor i olika storlekar.
Det är väl så att startar man med glas o blir road av det o vill hålla på en del o trixa med glaset, så får man nog vara beredd att till stor del lägga andra hobbies åt sidan om man nu inte har en fantastiskt bra ekonomisk situation eller så får man varvköpa o låta glaset komma först ena månaden o den andra hobbyn nästa månad. Nu är jag ju en sådan typ som gärna samlar o bygger lager o får "panik" om jag börjar ta för mycket på något i mitt lager o då gärna vill ha nytt. Fast glas väger (kostar i frakt), så därför får jag mer finna mig i att faktiskt ta slut på glaset innan jag köper mer, men kan jag så bygger jag gärna på något som jag börjat ta mer av

Nå glas är fantastiskt roligt, men kostar o därför kommer det nog förbli så att antingen håller jag på med glaset eller så får jag lägga det åt sidan. Fast det är ett lätt val än så länge, för glas är så himla roligt att hålla på med o så här roligt har jag aldrig haft med någon annan hobby någonsin.
Ja men det var ju ett kanonbesked Kissidor. Att katterna funkar i ugn. Då kan du köpa vilka formar du vill t.ex. delfinformarna o annat för tjocka bitar är inget problem i ugn - bara i microburkarna. Kanske kan man smyga upp tjockare bitar i micron. Fast när jag försökte köra lite försiktigare (men inte lika försiktigt som när jag fusar om) så gjorde det i o för sig ingen skillnad. Någonstans i mitt huvud har det istället blivit så att jag ska undvika allt för tjocka formar där detaljerna ligger mycket på olika nivåer, så funkar det med full speta, men det kan helt klart vara värt o se om det funkar o smyga upp en delfin eller om det absolut måste vara en ugn för att klara en tjock-form (eg. djup form).
Så inte ens 90% gult o 10% grönt fungerade
Det verkar ju som den där gröna är som sötningsmedel o som man då bara får blanda i en kvivsudd av. Fast då kan jag ge mig tusan på att biten istället blir gul. Ja det var ju otur att du tagit slut på ditt clear o vitt Kissidor o jag antar att mycket av dessa båda färgerna står på kom-ihåg-listan över must-have-inköp nu framöver

Var en runda på lagerhouse i Halmstad, å kunde ju inte låta bli att kika efter iskubsformer… men det fanns bara löständer!! robotar och tetris-byggdelar…. så det var kanske inte så användbart.
Följ mej gärna på Instagram Ideal_smycken
Apropå formar, ett tips Cessy. Älgiskubsformar av bra variant borde finnas på turistbyrån. Såg sådana på just turistbyrån i Ulricehamn. Annars blev det några formar från Slöjd-Detaljer och så formsilikon, inte latexen som man stryker på objektet man vill ha en form av. Dels för att det var slut och dels för att hon sa att man skulle behöva pensla på så många fler gånger för att få en stadig form.
Nåväl i morgon när jag vilat ut efter alla timmarna på resande tass och trevliga möten ska jag blanda till silikon och sedan lever kylskåpsmagneterna farligt, vissa av dem borde vara perfekta att göra formar av.
_
Får se om jag kommer förbi turistbyrån idag när jag återvänder in till östersjöfestivalen med den sista omgången gäster o om där är öppet då. Tack för tipset Marina
Här kommer den utlovade bilden på det bästa av mina försök med iskubsfusing. Med tanke på vad jag skrev i "Att fusa i mikrovågsugnsburk"-tråden, kanske det är bäst att säga att glasklumpen föreställer ett hästhuvud
. Eftersom jag haft otur med röd färg tidigare, var jag försiktig i överkant, så den är lite sockrig på de tjockaste partierna.
Här är min hemsida.
Oh, det är Harry Boy med den stora runda mulen. 
joho, det syns visst att det är en häst
! fortsätt testa frysfusingen du flower, nästa gång går det säkert helt och hållet som det ska 
Hej igen cessà har du en Åhléns i närheten av dig. var in på en häromdagen och de hade en form på rea för 19 kr med slända, nyckelpiga o fjäril tror jag det var + en sort till. Det var bara enkla mönster i botten o raka kanter. dvs du behöver inte fylla så mycket.
Tror där finns en Åhlens i centrala Kristianstad. Låg i alla fall där förr men är inte helt säker på att den är kvar, men kommer jag dit så ska jag i alla fall kolla Niwa - tack för tipset
Nu spann jag loss. de hade en form för chokladpraliner på Åhlens.se och sedan sökte jag vidare och hamnade här:
http://www.tartdecor.se/kategori-a/formar/remyformar/diverseremyformar.html
Finns flera avdelningar med formar där. Kanske något som passar?
_
Nej jag hittade dem inte på Åhlens.se, så det blir nog att försöka ta sig in till själva city någon gång i framtiden. Nästa fredag är ju sonen med o han hatar gå i affärer, så då får jag lämna honom i bilen o smita in på Ö&B, men fler affärer finns nog inte riktigt på hans tålamodskarta.
Jo det var jättefina formar Goldenbeadcat, men de var hårda keramiska formar, så jag tror tyvärr inte de fungerar. Synd för där var ju katten Gustaf också.
Tittade på Åhlens i Nordstan, Göteborg idag, men de hade bara martiniglas isformar
Inte heller tursitbyrån eller souvernirbutikerna jag besökte hade älgformarna Trist, men nu har jag köpt formgummi, så jag ska se vad jag kan påta ihop i morgon
_
Jo de fanns oxå där jag var. Nu såg jag äpple isformar på willys :-) hmm tillbringar nog för mycket tid i affärer…… synd att jag inte vet exakt vad du letar efter cessy hade kunnat köpa på mig massa formar under min resa genom Sverige.min hjärna verkar ha ställt in sig på isformar i alla fall.eller så försöker min kropp tala om att jag borde dricka mer och gärna kallt i värmen:-)
Niwa: Du behöver nog def. dricka lite för du hittar ju isformar överallt så din kropp kräver nog vatten 

Goldenbeadcat: Ser ut o vara jättefina formar, men hur tunn är den för det ser nästan ut o vara hål i den? Håller den för att pressas på (trycka ut powderis)? Ser i så fall helt perfekt ut.
Hade lite för lite silikon i så de djupaste är nog väl tunna, har en ny på tork på balkongen, men de lite grundare formarna kommer att bli superfina. Jag skickar båda till dig i morgon
_
Oj Goldenbeadcat
- det tackar jag o niger för
Du ska som sagt var få lite blå cabbar efterhand som jag tillverkat sådana.
Form nummer två vart mycket bättre. Ska bli kul att se dina alster sedan.
Jag skar ut de användbara figurerna ur den första formen, så det blir lite lägre porto.
_
hm … jag får ta mig samman o skicka tillbaka dina formar o så skickar jag med de blå jag har gjort än å länge. Skickar imorgon eller på tisdag.
Då ska jag göra silikonavgjutningar av dem, så du kan få.
För jag vill ju hjälpa dig i din roliga hobby. Du gör det så bra så kan jag ägna mig åt mina små sydda pärlarbeten, som jag gillar
_
Oj Goldenbeadcat - gör inte för mycket nu, så att det går jämnt upp med cabbarna du får. Inte så att jag inte blir glad, för det blir jag självklart, men så att vår bytesaffär blir rättvis helt enkelt.
Såg just dem med katter du lagt upp på facebook den med buren och den vandrande i droppen vill jag gärna ha, Jag tror nog att det jämnar ut sig i längden med bytesaffärerna. snarare blir det väl jag som blir skyldig dig.
_
#198 den där formlatexen, eller formgummit som de kallar den på Panduro kräver supermycket arbete, för att få till en stabil form, då är tvåkomponentssilikonet från SlöjdDetaljer http://www.slojd-detaljer.se/Product.aspx?productid=2911
Bättre, bara man blandar rätt och noga, så sköter den sig ju själv när man täckt in objektet.
Gjorde några formar som stått ute på balkongen under natten och de blev superbra.
_
Goldenbeadcat: Kommer skriva mer kortfattat på fejjan, men här förklarar jag bättre. Jag o Needful är på G. o beställa fler dekaler från U.S.A. o tyvärr är det så att på ett ark ingår bara 1 motiv av varje, men där vi ska beställa finns just denna katten i bur o jag kommer ta ett ark av dessa, så så småningom kan du få en katt i bur cabbe, men denna på bilden är såld. Däremot droppen med den vandrade katten kommer att ingå i paketet som jag skickar till dig. Jag har en blå sjöstjärna som inte är fusad ännu så denna ska jag köra idag, så räkna med att jag skickar ditt brev på onsdag.
Jag förstår det. Jag kan vänta på sakerna. Man behöver ju inte få allt på en gång, för då blir de bara liggandes i en låda och så glömmer jag bort dem. Bättre att få lite då och då, även om jag förstår mig på det där att utnyttja portot till MAX.
Du kommer att få en påskkartong
från mig imorgon hoppas jag för det lät fullt i lådan, så förhoppningsvis tömmer de den nu. Men man vet aldrig med posten
_
Spännande ska det bli Goldenbeadcat, när än de kommer

Nu har jag rotat igenom mina gömmor och hittade alla möjliga iskubsformar :-) Jag har hamstrat sådana till att gjuta tvål eller godis eller något annat men de har sällan blivit använda, men nu så! Powder fritet anlände i helgen och nu står flera av formarna i frysen. Det ska bli spännande att se vad det blir av dem.
Det borde ju gå att klippa i formarna, skulle det finnas intresse av att byta delar av dem? Det är ju oftast många av varje i en form och så många kanske man inte behöver.
Skriver detta i denna eftersom det hör ihop med tidigare inlägg:
Tack så jättemycket för silikonformarna som kom idag Goldenbeadcat
De ser ut att vara helt perfekta både i avseende på storlek o djup (att de är ganska grunda formar) o att de är mjuka så att iscabbarna går att trycka ut. Ska bli jättekul o testa dem
Håller på o packa ett returkuvert till dig - dels med dina metallformar o så med en hel del små glascabbar. Lägger detta på lådan antingen ikväll om jag kör o handlar - annars kommer det på lådan imorgon. Än en gång Tack!
jag starta en ny tråd denna e så lång nu och laggar på min data
Besök gärna min FB:sida:http://www.facebook.com/RosaliesDesign och min hemsida http://www.rosaliessmycken.n.nu/
Medarbetare på återbruk , trädgård och Feminism