Smyckestillverkning iFokus

Smyckestillverkning

Etiketter: glasfusingsilverlera
Läst 4698 ggr
Zariah
2

Bränna fast bindring i silverleran

Jag har sett att en del bränner fast en bindring så att ca halva ringen sticker ut utanför leran. Ska man göra på nåt speciellt sätt för att få ringen att sitta kvar?

Zariah
0

Nån som vet om man måste göra på nåt speciellt sätt för att bindringen ska sitta kvar?

noora
0

Bindringen måste vara finsilver (inte sterlingsilver) eller så måste den utstickande delen penslas helt med silverlera så att den får en "plätering" av finsilver. Annars svartnar den under bränningen. Jag har även fått uppfattningen att den kan fastna dåligt eller påverka silverleran på något vis om man inte penslar den, men jag är inte säker på exakt hur det ligger till med den saken.

I övrigt är det bara att baka in ringen i silverleran så att hälften sticker ut. Man kan även göra ett U av finsilvertråd och sticka in det i silverleran så att böjen sitter utanför.

Finsilvertråden kan bli väldigt mjuk under bränningen. Det bästa är om du kan trumla smycket efteråt för att härda finsilvret igen.

MLL
0

Hej !

Jag fattade det som att du tänker på lera som man bränner i vanlig ugn 130 grader.

Då sitter sitter den utan problem fast

MLL

MLL
0

Såg sen att du uttryckligen skrivit silverlera .

Sorry!

MLL