priser på smycken?
Vad tar ni för era smycken?
vet att det är jätte olika beroende på pärlor,teknik et.c
men om man tar det på ett ungefär.
anledningen till detta är att flera stycken sagt att jag är för billig och då har jag ändå många ggr tagit dubbel material kostnad i bland lite mindre el lite mer .
vad skulle ni ta för Te.x följande, jag har skrivit ett förslag efter så får ni gärna säga om det är för mycket eller för lite enligt ert tycke
ett armband i RAW m l embellishment/dekor 60-70:-
ett armband i flat spiral stitch 70:-
ett länkat halsband med pärlor o lite mellandelar ev metall hänge 60-80:-
örhängen 30-40 :-
nyckelring m pärlblomma/pärlboll 25-30 :-
halsband m läderrem o ett enkelt hänge av wire ev pärlor ? 50:-
brosch med pärlblomma 35-40 :-
armband memory wire 3varv m glarpärlor och lite mellandelar 40:-
detta är enbart för att för skojs skull för att se hur olika man tänker och vad man "vågar" ta för saker.
i början vågade jag inte ta något för jag tyckte att det är ju bara jag som gjort smyckena det är väl ingen som vill betala för dem.
Hälsa gärna på mig på Facebook.
*tassavtryck*
Vad kostar materialet x3
hur lång tid tog det? Jobbar du i Kina på fabrik, McD eller vad har du för timlön?
Laura McCabe sa att det är bättre att lägga sina priser nära överpris än att vara billig. För du kan alltid sänka priser men att höja dom är nästan omöjligt.
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
Åh det här med prissättning är bland de svåraste som finns. För enkla smycken, sådana som tar kort tid o göra - typ "trä på tråd" o annat som går snabbt, brukar man rekommendera materialpriset X 2-3. Arbeten som tar längre tid så får du lägga in ett påslag för tiden.
Sydda arbeten med småpärlor har ju ingen hög materialkostnad o ta ett sådant arbete med formulan materialpriset X 2-3 skulle ju göra arbetet till rena förlustarbetet. Du måste alltså försöka hålla check på hur lång tid det tog för dig o göra smycket. Sedan är det ett rätt trubbigt instrument, för de första ggr man gör något tar det ju längre tid än sedan när man blivit van vid en teknik, men man får försöka ta en rimlig uppskattning o sedan tänka vad skulle jag vilja ha i timlön för mitt jobb.
Problemet för min del är att då kommer jag upp i sådana fantasipriser att jag inte hittar speciellt många köpare till den typen av smycken så allt är en avvägning mot vad jag brukar benämna - att inte inte sälja sin själ. D.v.s. att man har gått hem med materialpriset o man har fått lite betalt för arbetet o att det känns ok att sälja smycket för det priset. Då har man inte sålt sin själ, även om man vet med sig att man eg. borde tagit mer för tiden man laggt ner på arbetet.
Ex. på detta för min del är mina egengjorda glashjärtan där jag fusar dem i minst 2 omgångar ibland fler o laggt ner tid på att slipa fram hjärtformen med hjälp av en slip. Jag tar oftast mellan 140 - 200 kr för ett sådant hjärta, men borde tagit mellan 250-350 kr för dem. Men vid 140-200 kr så har jag i alla fall fått betalt för glaset o en liten bet. för arbetet också. Jag kan använda pengarna till att köpa nytt glas o göra fler glascabbar. Jag vet att trots att jag är billig med dessa egenslipade hjärtanen så tycker många att jag är dyr o så finns de de som inser att jag undervärdera mitt arbete o att jag är för billig. Problemet med priser är att man aldrig kommer göra alla nöjda o det viktigaste är att du känner dig nöjd med det du får betalt för ditt smycke - att det känns ok helt enkelt. Vad sedan är ok för dig o vad som är ok pris för mig eller någon annan är i högsta grad individuellt, men huvudsaken är att du själv är nöjd.
För länkade halsband har jag tagit mellan 150-200 kr o ibland ännu mer om halsbandet innehållit typ halvädelstenar eller andra lite dyrare pärlor.
För flat-spiral-stich armband tar jag 200-250 kr för.
Hoppas att detta gav dig lite vägledning i alla fall.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
tack Cessy
200 för flat spiral stitch i jag har tagit mellan 80 och hundra beroende om det är facetterade pärlor eller vanliga glaspärlor .
det är just detta som är så intressant att se gällande priser, att se vad andra ligger på(på ett ungefär). Hitills har jag sagt till personer att jag tar inte särskilt mycket för jag lär mig fortfarande och kan inte vara helt 100 på att jag fäst /gjort på det allra bästa sätt et.c
fler som vill säga vad de tar för olika smycken?
Hälsa gärna på mig på Facebook.