Smyckestillverkning iFokus

Smyckestillverkning

Etiketterglasfusingsilverlera
Läst 2952 ggr
megn00
2

ugn

Har börjat göra smycken i silverlera på kurser. Har köpt både art box och butangasbrännare, men har inte använt dessa. Känner mig osäker och vill därför köpa en liten ugn. Kan ni rekommendera något märke/försäljningsställe?

megn

Mmadeit
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

rekomenderar en prometheus pro-7 eller paragon cs-2 båda finns hos tuffnellglass.com. paragon ugnen finns även hos warm-glass.co.uk

annars om man blir livrädd av tanken att handlafrån tex storbrittanien så har bla pmc.se små ugnar men de är betydligt dyrare att handla där.

aipmalmo
0

Jag har handlat från England men endast glas o annat "smått". Hur fungerar det med det elektriska om man köper ugn därifrån? (kontakten, watt o volt m.m) Har ingen elektrikerbekant så jag måste kunna ändra fixa det själv ( dvs hoppas på inget komplicerat)

Mmadeit
0

haft tur både med min syre koncentrator (till lampwork) och min ugn. På ugnen satt det en vanlig "svensk" stickpropp när jag fick den och till syre koncentratorn var det en "vanlig" elsladd samam som till svenska datorer och det hae vi extra hemma så var bara byta ut sladden.

Annars finns det en adapter för typ 40:- på claes ohlsson som man bara sätter mellan den engelska stickproppen och det svenska eluttaget.

Köpt mina saker på tuffnelglass vet ej hur det är på warm-glass tex.

[kissidor]
0

aipmalmo, min ugn är från warmglass och den hade engelsk stickpropp.

men det funkar så bra som det gör med det elektriska tack vare att engelsmännen har samma nätspänning som vi och fö resten av europa bla. det enda är att de engelska kontakterna ser annorlunda ut, men det löser man som sagt till högst överkomlig kostnad med en adapter - det enda att tänka på är att den dels ska vara jordad och dels för tillräckligt många ampere, dvs åtminstone så många som ugnen behöver. till paragon sc2 som mmadeit nämner tex, den drar ju 7A så då skulle adaptern hon länkar till på 7,5A räcka.

amerikanska elektriska grejor däremot, de behöver man en transformator till, så det är nåt helt annat och till ett helt annat pris.

aipmalmo
0

Tack för all info. Har kollat runt nu lite men jag verkar inte tjäna så mkt på att köpa fr England så troligen blir det Stengalkeriets minsta ugn för 4800.