Smyckestillverkning iFokus

Smyckestillverkning

Etiketterglasfusingsilverlera
Läst 8019 ggr
teddybaby
6

Inköpslista Silverlera - startpaket

Hej! Jag ska börja med smyckestillverkning i silverlera och har några frågor till er kunniga:

Jag funderar på att köpa PMC:s startpaket innehållandes:
Silverlera 16 gram
Silverpasta 15 gram
Silver i spruta
Brännare
Vax
3 penslar
Borste med rostfri lång borst
Liten palettkniv
Modelleringsverktyg
Roller

Och köpa till tilläggspaket innehållandes:
Gummikloss med hål i mitten
Slipmattor i två grovlekar
Polerpapper i 4 grovlekar
Rengörings och modelleringsverktyg med gummiände
Nål
Acrylskiva

Vad tycker ni - Är något utav paketen dåliga? Är det något viktigt som fattas?

Ps. Vill man inte köpa bokstavsstansar också, kanske?

flower1
1

Kul att det är fler som börjar med silverlera!

När jag körde igång med silverlera började jag med just PMC:s startpaket och tilläggspaket. De ser lite annorlunda ut nu, men motsvarar varandra ändå. Jag använder alla sakerna i paketen. Gummiklossen ingick inte i mitt paket, men jag funderar på att skaffa en sådan. De verkar smidiga till ringar.

Något du också måste ha i grundutrustningen är en brännkloss, som också finns hos PMC. En annan sak som jag inte hade från början, men som jag inte kan vara utan nu, är en minisprayflaska som man fyller med vatten och sprutar på leran under arbetets gång för att undvika sprickor.

Det finns mängder av specialverktyg, men man kan istället använda sådant som man redan har hemma, t ex spelkort i stället för distanser osv. Som underlag när jag formar leran har jag en glasskiva från en ram i A4-format. En del använder en kakelplatta.

Har du tittat i böcker om silverlera? Där kan man få många bra tips. Anna Siivonens bok Skapa i silverlera finns på de flesta bibliotek. Den är inte dyr att köpa heller. En annan bra, men tunn, bok är skriven av Karina Mattsson (tjejen bakom www.folkare.com). Fördelen med båda dessa böcker är att många av projekten går att bränna med butangasbrännare. Sedan finns det en hel hög internationella böcker också, men där är projekten mer blandade och kräver i många fall ugn.

När det gäller bokstavsstansar, är det en smaksak. Gillar man namn- och budskapssmycken, finns det oändliga möjligheter med dem. Jag har sådana, men har nästan aldrig använt dem till silverleraSkäms. Något som kan vara kul att ha, men absolut inte nödvändigt, är en stämpel med texten FS999, som visar att smycket man gjort är i finsilver. (Den finns i akryl hos pmc och i stål hos folkare.)

Här är min hemsida.

noora
0

Så här ser min egen verktygsuppsättning ut och jag har klarat mig på den i några år nu:

Pensel

Palettkniv (kan även köpas i konstnärshandeln)

Spelkort

Stålborste

Polerstål eller agatpolerare (jag föredrar agatpolerare)

Kavel (plaströr av något slag)

Salva för att smörja händer och verktyg

Vanlig synål (för att skära och rista i kavlad lera)

Brännare (jag köpte min hos Clas Ohlsson)

Brännkloss

Acrylskiva att rulla strängar med

Rengöringsverktyg med gummispetsar för att rengöra infattade cubic zirkoner och glas (används egentligen inte till något annat än det)

Sminksvampar (inköpta på Åhléns) att putsa obränd men torr silverlera med

Diverse pinnar (mestadels bambupinnar modell grillspett) och sugrör att forma silverleran runt när man gör upphängen

Mönster/texturark i plast och gummi

Små stansverktyg för att stansa ut stjärnor, hjärtan m.m

En plastskiva som underlag

Jag vill tipsa om att jämföra priser, PMC är inte billigast på allt. www.folkare.com har stort utbud och även jag har en del silverleraverktyg på www.silvergrejs.se

teddybaby
0

#1#2 Tack för minst sagt utförliga och givande svar!

Dessa bokstavsstansar, använder man dem när smycket är helt klart,, eller innan bränning?

Jag har anmält mig för att gå en helgkurs, men jag tror att jag får ut mer om jag har viss förkunskap. :)

flower1
0

Det går bra vilket som. Efter bränning slår du med hammare på stansarna med ett flackjärn under. Jag föredrar att använda stansarna före bränning, medan leran fortfarande är mjuk. Då går det att retuschera om det skulle råka bli snett Oskyldig. Det är bara att spraya på lite vatten, snurra in biten i lite gladpack och arbeta in vattnet i leran så att den blir mjuk och smidig igen. Sedan är det bara att börja om från början…

Jag gick också en helgkurs. Det var mycket givande, och man får en hel del tips.

Här är min hemsida.

noora
0

En helgkurs är väldigt bra att gå, det är så många små detaljer som man lätt missar annars :-)

Jag tänkte snarare tvärt om när jag gick på kurs, jag ville gå en kurs innan jag börjar experimentera på egen hand eftersom materialet är så dyrt. Jag har även gått ett par fortsättningskurser, men den första kursen är mest givande.

teddybaby
0

#5 Jag har inga planer på att börja använda silverlera innan kursen, utan jag menar rent teoretiskt genom att samla in kunskap i ämnet, så att säga. :) Jag lääängtar tills jag får testa! Jag är en riktig konstjunkie, så det ska bli kul att testa något nytt. Jag tecknar mest. Det närmaste jag har kommit detta är väl en termin keramik eller nåt… :S

noora
0

Aha, jo det kan man ju göra :-)

Vänta med att köpa verktyg tills du har gått kursen, så kan du känna efter själv vad du vill ha. Är det PMC-akademin (eller folk därifrån) som håller kursen?

teddybaby
0

Jag har inte rikigt koll. Det är genom Sensus studieförbund, men jag har ingen koll på cirkelledaren. :)

noora
0

Ja, då är det ju lite svårare att veta :-) Du märker om kursledaren gör reklam för PMC-leran och tycker att ArtClay inte är lika bra ;-)

(Enligt min erfarenhet är PMC och ArtClay likvärdiga.)