glasslipnings maskin tips
jag tänker köpa en glasslipnings maskin och undrar om det är någon som har några tips
dom jag funderar på är
http://www.warm-glass.co.uk/glastar-allstar-grinder-p-2984.html
och
http://www.warm-glass.co.uk/inland-kristall-2000s-grinder-p-308.html
vad jag undrar över är om glastaren är så pass mycket bättre än kristall så det är värt skilnaden i pris , jag har läst om dom båda på nätet men det är ändå inte lätt att veta vilken man ska välja av dom så om det är någon som har några erfarenhet av dom båda så vill jag gärna vad du tycker om dom
jag vill gärna veta om andra märken av glasslipar också så allt är av intresse
jag har postat samma fråga på ett annat forum också
Jag har en Kristall 2000S o är nöjd med den. Sedan beror det ju lite på vad du tänkt använda din slip till o vad den behöver kunna klara. Tyvärr kan jag inte jämnföra den med någon annan slip eftersom jag bara använt just min egen. men som sagt var jag är nöjd med min för den klarar det jag vill att den ska klara (slipa bort ojämna eller vassa kanter o slipa fram formar - oftast hjärtan).
jag har också en kristall 2000S och vet inte vad jag skulle ta mig till utan den. den har bra drag i motorn och är oerhört lättanvänd och en grundförutsättning för det mesta av det jag gör med glaset. men ska jag vara helt ärlig så har jag på senare tid sneglat lite på den där all-staren - främst pga att den pumpar kylvatten även till den övre arbetsytan som man använder till den mindre sliprullen för detaljer, men även pga den lilla inbyggda lådan för bits o dyl. jag har ett tillbehör till kristallen som ska sköta det där med pumpningen till den övre sliprullen, men den funkar sådär måste jag säga.
nu känns det ju lite halvknas att lägga så mycket pengar på en ny slipmaskin när jag redan har en som funkar bra, men ska man köpa sin första och har möjlighet att kosta på sig all star-maskinen så kommer ju saken i ett lite annat läge, och hade jag vetat vad jag vet idag om hur jag använder slipmaskinen kanske jag hade kostat på mig den lite mer utrustade glastaren - när jag köpte min slipmaskin var jag inte ens säker på att den skulle vara särskilt användbar överhuvudtaget, så då ville jag abaolut inte lägga mer pengar än så.
ett tillägg - det står ju att glastaren har en kraftfull motor vilket är viktigt, men kristallen har både högre effekt och vridmoment. vill bara påpeka att jag vet inte hur jag skulle uppfatta glastaren i det avseendet, förhoppningsvis är det ingen märkbar skillnad då de ändå säger om båda slipmaskinerna att de har kraftfulla motorer jämfört med de flesta andra slipmaskiner.
kissidor ja jag såg samma sak det att kristallen har högre vridmoment och effekt
och att glastaren har RPM: 3560
kristall har RPM / UPM: 2970 idle, ~2500 at peak torque
så jag vet inte hur stor skillnad det gör, jag läser och läser på nätet om dom olika slipmskinerna men det är svårt när man inte kan prova dom så jag hoppas någon har provat bägge eller för all del något annat märke som dom kan rekomendera
också bra att veta att pump tillbehöret till kristallen inte är så bra, jag har tänkt köpa ett sådant om det blir en sån maskin, vad är det som inte funkar med det?
Cessy Bra att veta att du är nöjda med kristallen så det är alltså inget dåligt köp att köpa den
lena jag är också nöjd med kristallen, så du inte missförstår det! faktiskt så var jag ju så nöjd att jag rekommenderade den till cessy…
- så det är ju tur att hon är nöjd
! eftersom du läst på så mycket på nätet så antar jag att du även läst recensionerna på glastaren på delphiglass?
det som inte alltid funkar så bra med pumptillbehöret är helt enkelt att vattnet inte alltid kommer upp som det ska genom det, fast man meckar och petar och pillar. ibland går det hur bra som helst och ibland inte, det vete sjutton varför.
cessy hur har det varit för dig, har pumptillbehöret funkat problemfritt?
men det kan ju vara lite halvknöligt med glastarens pumpanordning till andra våningen också, det vet jag ju inget om…
tyvärr kan jag misstänka att det blir svårt att hitta nån som kan uttala sig om både glastar-maskinen och kristallen i sverige, tror inte glastar varit så lättillgänglig för svenska köpare tidigare - även warm-glass har ju tagit in den ganska nyligen.
Tja till det priset så är jag väldigt nöjd för den funkar ju till vad jag vill ha den till. Jo tillbehörspumpen är ju milt sagt lite stundomsinnad men det går ju i regel att få den som man vill efter lite trixande, men det är väl Kristall 2000S svaghet helt enkelt o om man frånser den så har den inte ställt till några som helst problem för mig. Jag är jätteglad för att du tipsade om den Kissidor, för jag tycker den är synnerligen prisvärd o frågan är om jag hade investerat i den lika snabbt som jag trots allt gjorde om den haft samma pris som glastar. För mig kommer nog denna få hålla tills den är utsliten, men nästa gång blir det kanske då en glastar eller vad som då finns på marknaden.
kissidor nej då jag förstod att du gillar kristallen
nej jag har missat att det fanns recensioner på den på delphi faktiskt men jag kolla dom nu och dom verkar ju gilla den i all fall
jag vet faktiskt fortfarande inte vadjag beställer får fundera ett tag och sedan slå till på någon av dom i all fall
vad bra att jag kunde bidra med nåt du inte redan visste iaf lena 
åh så pumpen trilskas för dig också cessy - ja ibland gitter jag bara inte hålla på och pilla med den så då håller jag en blöt svamp bakom när jag använder 6mm-rullen istället, det går ju det med även om det känns lite väl low tech 
ja det lutar nog klart mest åt att jag behåller min kristall 2000s också - förutom att det är rätt mycket pengar för glastaren har jag köpt så mycket olika bits till kristallen som jag inte är helt hundra på skulle funka till glastaren. vi får nog "dras med" dem ett bra tag innan de är utslitna, för de lär ska vara rejält slittåliga - pratade med en tjej som håller på med tiffanyteknik och lever på det, hon hade just en sån och hade om jag inte fattade helt fel haft den i 20 år
. en klassiker och en arbetshäst alltså! fast visserligen så jobbar man med tiffany så slipar man ju säkerligen väldigt mycket, men det blir ju inte alls lika tuff slipning av 3mm ofusat glas som när vi formslipar våra bitar av flera lager fusat glas. men desto viktigare att man vet att det är kvalitet och hållbarhet på grejorna.
kort sagt, kristall 2000s är definitivt inget dåligt köp - en sak som jag kom att tänka på är ju hur lätt det är att hitta tillbehör till maskinen, specialbits osv. de bits som finns på w-g är ju inlands, så till kristallen passar de ju men till glastaren vet jag inte. jag skulle nog maila och fråga dem det innan jag bestämde mig. det kan ju vara så att det är standardiserat så det mesta passar till de flesta sas, men jag vet inte.
annars så har de tillbehör till glastar-maskinerna här: http://tempsfordstainedglass.co.uk/acatalog/Grinder_Accessories_Drills.html
det är också en bra firma att ha att göra med, men jag tror det är lite mer manuellt med frakten och så, att man får maila och kolla. de har gjort om sitt system sen jag sist beställde så att nu visas det en frakt i varukorgen, men den är rätt hög från början och den ändras inte vad man än vräker i, så jag tror man ändå måste kolla med dem.
vad bra att du kollade upp det lena, då vet jag också bättre besked
!
Jag har en till fråga om det är okej 
Vilka grinder bits behöver man, grit 220Grit , ultrafine 600 grit eller vad ?
vad jag har förtsått så detsto finare inte så grova alltså slipar mindre och att det inte far ut stora flisor ui glaset men det går väll saktare att slipa ner också
så vad behöver man? ni som har erfarenhet av det kanske kan ge mej lite råd på den punkten
fråga så mycket du vill lena, det är kul om man kan hjälpa till 
fine eller superfine eller ultrafine behöver du, annars kommer du dels inte att kunna slipa dichro före fusning utan att slamsor av dichroskiktet ryker all världens väg, och dels så kommer du att få problem med devitrifikation när du ska bränna bitet, vare sig det är i första fuse eller firepolish. ska du formslipa tjocka fusade bitar som jag och cessy gör så rekommenderar jag förutom standard grit även en speed grit, även om det sprätter rätt rejält.
en sak som påverkar sliphastigheten utöver finkornigheten är ju rullens diameter - för med en större diameter på sliprullen så passerar ju mer slipyta på samma tid, och därför bör man tänka på att om möjligt använda den största sliprullen vid det finaste kornet.
kissidor tack så jätte mycket
det hjälper enormt, nu vet jag vad jag ska ha för sliphuvuden så jag slipper köpa alla dom har bar för att vara garderad
Det är så bra att det finns någon att fråga, oftast får man försöka lista ut själv vad det är som behövs för diverse hantverk man har kastat sej in i 
Jo jag glömde fråga, när man ska göra ett hjärt eller lite mer fina detaljer vilken storlek ska man ha på sliprullen då?
oki då förstår jag nu vet jag lite bättre vad jag behöver,
ska bli mycket roligt att prova på att slipa lite och framför allt kan det vara nödvändigt i bland för att få till jämna bitar för hur bra man än lyckas med skärningen av glaset så kan det bli ojämna kanter tycker jag så det blir nog bra men en slip
LenaE: Jag gick tillbaka i min egen orderhistorik för se vilken drilladapter jag beställde o bevisligen använder till min kristall 2000S o det är Drill Adapter WB40317 o den använder jag till denna . Man får i o för sig se till o skruva fast den hårdare igen med jämna mellanrum, så det kanske har o göra med det. Men funkar gör den alltså o jag har använt dessa båda till flera av mina små hjärtan (hjärtspringan).
lena den där texten att det inte passar till kristall-maskinerna med den adaptern och den supersmala huvudet har de lagt till efter att jag köpte mina också, så jag var lyckligt ovetande och då funkade det
. nu har jag inte gjort några såna minismå hjärtan som cessy har använt det till, utan jag har mest borrat med det, och det var ett tag sen eftersom det är svinjobbigt att göra det. men när du säger det så var det kanske så ja att den skruvar upp sig lite, men det är definitivt inte ett så stort problem att man inte kan använda den.
Man får ha en