Vilka verktyg etc behövs?
Som rubriken antyder - vad behöver man för att kunna göra halsband/nyckelringar liknande dessa?
Länk till bild (Från scratch, har inte något enda verktyg)
//Lina

Du behöver en rundtång, en avbitare, en plattång, välj dock imte en med räfflade käftar.
* ~* Ha en bra dag *~*
Ok. =9 Något mer? Nåt att värma metall med osv?
//Lina

Ja, det beror helt på vad du tänker göra. Ska du smälta metall?
* ~* Ha en bra dag *~*
You tell me, hahaha. Jag är verkligen helt ny på detta. ^^ Om jag som sagt vill åstadkomma smycken liknande de på bilden det länkats till i inlägg 0. De olika delarna har inte limmats ihop med klister, så på något sätt har man fått dem att sitta ihop. Och jag trodde att metall kanske behövde vara varm för att kunna hamras och stämplas i osv?
Och något för att skära ut formerna med? Något att slipa kanterna med? Någon slags patina eller något för att få sådana effekter som är på nedre högra bilden i länken?
//Lina
En figursåg för metall, lödningskolv, slip.
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
Bilden med blomman uppe till vänster misstänker jag är utkavlad silverlera i två lager och kopparlera i blommans mitt. Snirklarna kommer från stansar. Stjälken till bladet är en smalrullad silverlerasträng. Man har använt diverse formar typ lerformar eller pepparkaksformar eller skurit på fri hand för att få fram de olika formerna i smycket.
För att bränna silver- och kopparlera behöver du antingen en speciell ugn lämpad för detta, eller en butangasbrännare (typ sådan man använder vid matlagning). Man kan även använda en speciell burk (t ex Art Box eller Hot Pot) som man kan använda i mikrovågsugnen. Kopparlera och silverlera har jag aldrig testat sätta ihop, då jag läst att de inte cintrar (smälter samman) med vartannat. Så hur de fått ihop de båda metallerna vet jag ej.
Bilden med dogtag kan vara silver- och kopparlera, men kan även vara utsågad i koppar- och silverplåt. Man har hamrat med en kulhammare, och stansat med bokstavsstansar. I leran kan man göra mönster med stansarna medan leran fortfarande är mjuk. Väljer man att stansa efter bränning, eller i silver- eller kopparplåt, behövs även ett flackjärn under.
Hänget med den snirkliga texten är jag ganska säker på är ett lager silverlera, ett lager kopparlera som man mönstrat med en stämpeldyna med text medan leran är mjuk och ett hjärta utstansat med en form.
Dessa tre hängen verkar vara oxiderade och därefter borstade med mjuk mässingsborste.
Det sista hänget verkar vara koppar- eller mässingplåt man sågat ut, format och därefter ärgat och monterat med en diskformad pärla och en daisy. Det kan även vara kopparlera där man använt typ en pepparkaksform för att få fram blomman. Till detta behövs såg, hammare, något att hamra över för att få fram formen. Hur man ärgar koppar kan du läsa om på Manekis pärlblogg:
http://manekisparlblogg.blogspot.com/2010/01/teknik-patinera-metall-med-vinager.html
Hur du gör med silver- och koppalera kan du googla fram. www.folkare.com har också skrivit lite på sin hemsida.
Här är min hemsida.