Smyckestillverkning iFokus

Smyckestillverkning

Etiketter: glasfusingsilverlera
Läst 1643 ggr
sheepdog
1

HJÄLP FORT!!

Hej!

Jag verkar bara ha en massa otur nu när jag ska fusa..

Det gick ju så bra första gångerna!!
Jag använder mig av en microburk och nu när jag körde igång min fusning av några smycken, så när jag första gången öppnar burken för att kika till dom så ser jag att både fiber papperet och thinfire papperet är alldeles svarta och ryker och det luktar riktigt bränt!!

Varför blev det så?? Jag är ju skiträdd att det ska börja brinna?

Kan det vara så att burken är skadad på något sätt? Men jag har inte lagt märke till något sådant, inte som inte varit där sedan jag lyckades med fusningen sist!?

HJÄLP HJÄLP HJÄLP!!

Mmadeit
0

pappret BRINNER upp… och blir svart å luktar illa när det gör det… sen blir bara ett vitt pulver kvar…. :-)

Cessy
0

Ja precis som Mmadeit säger o du har helt enkelt öppnat burken för tidigt (innan glaset startat glöda) o då ser pappert svart ut o ja det är normalt att det luktar.Glad

sheepdog
0

Men vad ska jag göra?? Kan jag fortsätta köra dom??

Dom har inte ens börjat fusa, kan det börja brinna?

Törs jag fortsätta eller ska jag börja om på nytt med nya bitar??

Då jag använder min vanliga micro (inte så bra kanske) så vill jag ju inte att den ska brinna upp.. skulle kännas lite onödigt:P

[kissidor]
0

lugn bara lugn sheepdog Skrattande - som du redan fått svar om så ska fiberpapperet förbrännas. de fusingtemperaturer du ska upp i rör sig ju kring 800 grader, och det finns det förstås all anledning att ha respekt för. men självklart är det så att burken är byggd för att tåla detta och hålla det inom sig, så det finns verkligen ingen anledning att oroa sig över papperet Flört! det blir ganska varmt på utsidan av burken också men inget i närheten av insidan.

så in med burken igen och kör, men det kanske är bäst om du först läser cessys utmärkta artikel om att läsa glöden på glaset så du inte kikar alldeles för tidigt i onödan! innan du kan se minsta lilla glöd genom hålet i burklocket är det ingen idé att öppna.

sheepdog
0

Okej :)

Tack!!

Jag har ju sett att papperet ser annorlunda ut efter bränning, men det brukar inte vara svart!! Men det var alltså för att jag öppnade för tidigt??

En annan fråga jag har är, jag läste någonstans att man inte behöver fiberpapper i microburken?? utan att det egentligen går att använda bara thinfire papperet.. stämmer det!?

Tack för att ni är så duktiga och hjälper mig :)

[kissidor]
0

ja de flesta av oss använder bara thinfire sheepdog, men det är ju inget fel i att använda även ett tjockare fiberpapper under som skydd, och det kan du ju använda många gånger.

du är så välkommen att fråga, alla har vi varit nybörjare en gång och det är väl självklart att man nu när man vet lite mer hjälper till när man kan Flört

sheepdog
0

Fan vad praktiskt :)

Nu ligger bitarna i mikron igen :) Och dom har kommit ungefär till tackfusing!!

Hoppas nu bara det blir bra :)

Tack återigen, det är så skönt att kunna fråga nån som redan gjort alla misstag :P

Mmadeit
0

har en vän som råkat sabba hela sin burk genom att ha för liten bit thin fire och inget tjockt fiber papper och samtidigt kört burken lite för långt. glaset rann ut på burkbotten (av pappret altså) och har brännt ett stort hål i botten, men ser man bara till att ha stort nog thinfire skall det räcka.  själv kör jag dock med både fiber och thinfire  i både micron och ugnen, det tjocka fiber pappret hålelr ju LÄNGE så känns som en billig försäkring om längre liv på burken/Sättplattan…

noora
0

Thinfirepappret är svart under en period precis när bindmedlet i det börjar "brinna" (jag har dock aldrig sett några lågor, det förbränns nog väldigt effektivt) men sedan blir det vitt igen.

Jag blev också förvånad första gången jag såg det, jag har ju fusingugn med fönster men hade inte råkat titta in just under dom minuterna som pappret är svart :-)