Vit jul??
Ja då menar jag med snö på backen förståss
Vad tror ni?
Det ser i alla fall lovande ut här med snö. Blev så glad när jag drog upp persienerna i morses och såg att det snöat mer i natt.
Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_
Tja här har det snöat i flera dagar och nu börjar det bli kallare så julen blir nog vit här.
Läste i likaltidningen att mest troligt så är det bara norrlands inland som kan räkna med en vit jul, kusten kommer mest troligt att slaska igen.
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
Nej här blir den antagligen grön som vintrar oftast är härnere, förrutom i fjol o i förfjol, då när snön kom o stannade väldigt tidigt. Vintrar kommer i många fall inte förrän i januari här nere om de alls kommer. Snö som kommer innan jul brukar som sagt var inte stanna kvar utan bara rent allmänt ställa till förtret, men visst hade det blivit mer julstämning om det hade snöat nu - fast ärligt talat är jag glad så länge det håller sig borta, för då slipper jag skotta o slipper halkan av snömodden på vägarna - fast det är vackert o titta på, men det är också det enda som är bra med snön.
Vi bor nästan mittemellan dig o kusten, Allamej, så vi får se hur det går. Just nu har vi iaf snö på marken o det kommer lite blister av o till.
Byn ligger ganska precis mittemellan inlands- o kustlandsväderzonerna, har jag märkt. Det regna i grannbyn inåt landet o vara sol ut mot kusten o vi har bara grått, t ex. Regna på andra sidan berget, ett par mil från oss, ner mot Umeå, osv.
Svårt att veta hur man ska klä sig när man åker till jobbet, särskilt vintertid. Vi kan ha -25 grader o när jag kommer till jobbet (i Umeå) är det bara -7! 
Nja, jag tycker nog att det blir betydligt trevligare inomhus när det finns rejält med snö att skotta upp mot väggarna. Nu hurrves jag o småfryser hela tiden…visst fryser jag när det är -20 också men det är en annan slags kyla. Har svårt för den där blåsten som blir så snart tempen går mot nollan.
Skillnaden mellan norr o söder är att ni har en annan temp, så i regel får ni inte det slaskande kaos som snön ställer till med härnera. Det kan snöa mängder o hålla på o sedan vänder det o töar o sedan snöar det igen o så töar det o.s.v. Det blir ett helt annat väglag då att köra i o attans så mycket besvärligare än när tempen ligger kring nollan hela tiden + att blötsnö blir jättetung att skotta bort.
Visst är det så, minns vårt år i Stockholm med *fasa*! 
o jag bor ju ännu längre ner så här slaskar snön ännu mera. När snön väl kommer o det håller sig runt 10 minusgrader med klar himmel o strålande sol o snön gnistrar - då är snön ljuvligt vacker o förhålladevis ok att handskas med, men det är tyvärr oändligt sällan snön är på det viset härnere (bor i blekingen, men är född o uppväxt i skåne o vi har samma slaskväder här som i skåne)
När jag var liten var det riktiga vintrar och det längtar jag tillbaka till, den här sörjan som blir härnere, är inte rolig.
Dessutom blir de som kör busstrafiken här lika överraskade över det där vita som kommer varje år och kallas för snö…
Mycket av trafiken upp till oss på berget ställs ofta in på grund av att det är för halkigt för bussarna att komma upp i den långa branta backen
_
Här nere i skåne tror jag inte att det blir någon snö tyvärr :/
Besök gärna min FB:sida:http://www.facebook.com/RosaliesDesign och min hemsida http://www.rosaliessmycken.n.nu/
Medarbetare på återbruk , trädgård och Feminism

Snö finns så det räcker och blir över.
* ~* Ha en bra dag *~*
Bra space, kan du hyra in en frysbil, skotta den full med snö och sedan leverera den till mig??
_
Till mig med ? snälla ;P
Här i Stockholm har vi lite snö, inte i stan då (iaf inte lika mkt) Men om man jämför med förra året så har vi i princip ingen snö alls XD Fast det snöar lite hela tiden, hoppas det lägger sig mer, nu så här nära jul ! :)
MaMaMade, du är fär söt " Vi kan ha -25 grader o när jag kommer till jobbet (i Umeå) är det bara -7!"

Medarbetare på Smyckestillverkning Tjolahopp!
här har vi väl ett par decimeter nu, men den är ganska blöt och det ska regna hela natten till julafton, så tyvärr tror jag vi får en gråbrun jul i år 
Hmm…norrlands kustland skulle ju få plusgrader…o vi ligger där mittemellan kust- o inland…o nu på morgonen har vi -14 grader…hmm…
Ser på SMHI att det ska regna i omgångar här i morgon… SUCK. Jaja, där får man för att man flyttat söderöver
Ska se om jag inte kan fotografera utsikten från balkongen när det ljusnat lite, så jag kan njuta av den bilden i alla fall.
_
Här i djupa södern, är det grönt och ett par grader plus.
I julhelgen kan vi vänta oss mellan +5 - +10°C.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland
Hm … även om jag ser nytt inlägg så verkar där finnas en seghet för jag får aldrig den där blixten trots att jag bara skriver en bokstav först
Jo grönt har vi men faktiskt 1 grad minus. Tror nog att vi är många som får en grön jul i år.
Som Mamamadeit säger, 14 minus och lite över tre dm snö så jag är rätt hundra att den stannar.
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
Du har 90 sek. på dig att få blixten, jag klarade av det för ett tag sedan.
#21 mm … jag vet, men det verkar vara någon fördröjning från det jag ser tills jag fått sänt, så det klaffar aldrig inom de 90 sek. helt enkelt - inte ens om jag bara skriver en bokstav o sänder o återvänder till det sedan. Måste vara så att jag ser det nya inlägget för sent helt enkelt.
Fråga inne på "ifokus" de har kanske en förklaring.
Här i västra Finland har vi redan några centimeter snö på marken, och idag dalar det ner stora, härliga flingor från himlen, riktigt julkortsväder! :) Får hoppas att det hålls kallt nu så den vackra vita pudersnön inte försvinner lagom till julafton!
NÄÄÄ, idag när jag drog upp persiennerna var där bara grönt
Och inte stor chans att det blir mera snö, bara regn
_
Här hos mig är det nu +7°C.

De senaste vintrarna har vi fått så mycket snö, så det är skönt att slippa eländet nu. Elräkningen mår också bra av blidvädret liksom väglaget.
Nu ska vi vara nöjda, vi som slipper halka, snöskottning och dyr uppvärmning.
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973
Jag lovar dig Emo - Jag är jättenöjd
-16 igår o regn idag! 
+7°C just nu.

Regn och ruskigt här, så ner med alla persiennerna och dröm om en vit jul…
_
Regn här också
Ja ja man får trösta sig med att det är bra för plånboken 
/Désirée
jahapp, mycket riktigt - vi hade såpass skapligt med snö här fortfarande igår att jag hoppades in i det sista att lite av den skulle klara sig, men det är brungrön jul
!
Blev en bra julafton trots att vi inte hade någon snö
_
håller helt med - i kvällens mörker såg man ändå ingenting genom fönstren så man kunde ju alltid låtsas 
Blev en bra julafton, mycket tack vare att vi slapp snöeleändet. 

jo där är ju det också - man kan ha roligare än att ploga eller skotta på julafton förstås 
De två senaste åren har vi haft alldeles för mycket snö, så mycket att Hasse varit uppe på husen och skottat bort snön och det är något jag inte vill uppleva om jag slipper. Det har varit alldeles för mycket arbete med allt, som låg på marken, så det är så skönt att slippa eländet nu.

Vi har snö kvar i HEby. I alla fall bak i vår trädgård. Var ut med komposten igår och det är ca 1 dm snö över hela gräsmattan. På något konstigt vis verkar det som det blåser så det samlas en massa extra snö där bak. Det är likadant på våren så när alla andra har snöfritt så ligger det massa snö kvar i vår trädgård. Det brukar bara vara ringar runt träden där man ser barmarken.
Nu väntar jag på Dagmar…förhoppningsvis blir det inte en 2:a…o så gör hon kanske ifrån sig redan över Västernorrland o Jämtland.
Guben ska iaf iväg o jobba på tisdag o jag på em så vi kan köpa lite mjölk o annat som tar slut i helgen, om det blir så att man får lov att hålla sig inne ngn dag.
Dagmar morrar lite friskt även här i djupa södern.
Undras hur det är just nu uppe i norr, det lär ju vara under tilltagnde. Sen om det är snö och minusgrader så blir det nog inte så roligt.

Här är det +7°C.
Börjar friska i vinden även här och det regnar och jag har en skvattgalen kisse som bara vill ut och vara på balkongen….
_
Runt nollan här men det blåser en del och snöar

Här är det gamnka lugnt, fast det inte borde vara det enl media, visst blåser det men inte SÅ mycket.
* ~* Ha en bra dag *~*
Här blåser det massor! Men det är inte ovanligt eftersom vi i princip bor i ett nybygggt blåshål XD
Det börjar lugna ner sig här i Lund, vi har nu molnigt och +9°C.

Här kom jag knappt ut i morse. Både snöskovel, sopkvast och gå-stavar hade blåst ikull och låg på mattan utanför dörren så när jag skule öppna i morse. Så fick jag skjuta hela alltet framför dörren för att komma ut.
Dessutom så har dörren till sopskåpet blåst sönder. Det nedersta gångjärnet har gått av och dörren hängde och slog i endast det övre. Hur vinden lyckats få upp dörren är en gåta då man måste ta i för kung och fosterland för att få upp den. Nåja, den höga antennen sitter fortfarande kvar på taket. Den var jag mest nervös för, då den skulle ha rivit med sig hela skorstenen om vinden fått tag i den. Annars är det mest småris som ligger spritt över hela gården. Inga ikullfallna träd här och inget strömavbrott. Så vi har väl klarat oss undan lindrigt.
En anna sak jag upptäckte i morse var att det tjocka snötäcke som fanns i vår trädgård igår har försvunnit i natt. Märkligt hur det kan ändra sig på bara några timmar.
Naturen kan…

Inatt blåste det av bara tusan här, plåt, grenar, grejer ligger vart man går ute och massor av träd har blåst ner så nog kan naturen alltid.
* ~* Ha en bra dag *~*
#51 Samma här , o på köpet m de fick vi ett 16 h strömavbrott :O
Här blåste det rejäl storm inatt, så när vi tog vår morgonprommis med hundarna fick vi gå en del underliga vägar, för det såg ut som om några jättar spelat plockepinn i skogen.
#52 16 timmar var ju inte illa, men kom igen när du har provat 6 dygn utan ström
(Så länge var vi utan ström i samband med Gudruns härjningar i södra Sverige)
/Désirée
Nepp, det var de längsta avbrottet jag har varit med om i mina 15 år, men sen så bor jag i stockholm , och jag kan nog inte säga att det är så himmmmmla vanligt med strömavbrott. Mina kusiner var däremot med om det där 6 dygnen uutan ström..:)
Ja fy för den lede…vi var utan 24 h förra vintern o det räckte gott o väl…hade -30 grader det dygnet dessutom! En fördel var iaf att frysarna klarade sig!
Dessutom fick vi igen en massa sköna tusenlappar från Vattenfall…o de var välbehövliga! 
Usch vad kallt! -30 + strömavbrott, låter inte allt för härligt :S
Dagens bilfärd till o från jobbet var inte så kul; ishalka, spårig vägbana o så mittsträng o sidosträng med vad jag kallar för "styrsnö". Det gick inte fort idag…
Det började blåsa ordentligt inatt o har så gjort av o till hela dagen, man fick hålla hårt i ratten när man kom ut på öppna platser. Tempen har legat på ngn grad kallt o eftersom det bara ligger ett par dm snö där ute känns det som om vinden går rätt igenom huset - *BURR*!