Smakråd
Jag håller på att tilverka ett smycke som ska representera ordet sorg (skoluppgift), och har då tänkt mig att göra ett armband (eller om ni kanske tycker det skulle passa bättre som halsband?). Man får inte göra någon sombol (som t.ex hjärta, kors osv) utan det ska mer vara former (och ev. färger) som uttrycker kännslan och är "självklart".
På bilden ser ni mitt första försök (tanken är att det kommer sitta en tunn läderrem i ögglorna och att jag ska ha en hake för av/påsättning), och detta föreställer alltså ett EKG (hjärtfrekvensen). De två första "kurvorna" är vanliga hjärtslag, det sista lite av ett flimmer och sedan är det bara rakt (hjärtat slutar slå).
Min tanke med smycket är att användaren ska ha det lite som en symbol för någon när eller kär som gått bort t.ex.
………………………………………………………
Det jag funderar på är om jag kanske för att göra det mer "design mässigt" ska lägga till ett litet trasselbo mellan de två starka pulserna och den sista för att visa att det hände något så att säga. Att personen blev sjuk eller var med i en olycka kanske. Problemet är att det redan nu (se bild) är ca 6 cm långt, och det kommer med ett trassel bli ca 8-9 cm. Det måste ju vara lite avstånd mellan pulserna, ocvh det måste vara rakt på slutet för att man ska kunna se vad det är. Men frågan är om det kanske blir för långt då?
Som det är nu räcker det ganska så precis rakt över smalaste delen på handleden så att hela synns tydligt, men om jag länger det så kommer det ju gå ner lite mer på sidorna och man måste kanske suyrra lite på armen för att kunna se hela smycket. Tråden är mjuk och formbar så det är inga problem att forma den efter användarens arm, men ändå…
Smycket skulle ju även kunna användas som halsband, men efter som det är så lätt så lär det inte hänga så bra (rakt), utan i sådana fall får det bli hängades lodrätt. Men det känns kanske lite "stort" för att ha hängandes på den lädden? Skulle kanske kunna tillverka det med dubbelt lädernsöre så man kan välja om man vill ha det kort (dubbelt) eller långt (enkelt), och bara hänga i någon tyngd tillsammans med smycket (någon form av silverkula kanske)? Å andra sidan kommer kanske ett halsband som hänger lodrätt vara svårt att uppfatta som ett EKG.
Några idéer om hur jag ev. skulle kunna få det att fungera snyggt som ett halsband?
Vad tycker ni, ska jag lägga till ett litet trasselbo eller ska jag bara låta den vara som den är? Ska jag köra på som armband eller ska jag "göra om det" till halsband?
Ni får ursäkta att det egentligen är så simpla frågor… Men då jag aldrig tillverkat smycken förr, och vi ska ha en detaljerad beskrivning på hur och varför vi gjorde som vi gjorde. Så det är inte bara utseendet i sig som är viktigt utan "hur och varför".
Hakuna matata!
Spännande skoluppgift!
Jag tycker det är jättevackert som det är. Och tydligt. Du behöver inte lägga på nåt "trassel". Du ska ju inte berätta en historia, du ska förmedla en känsla. Det gör det nu. Möjligen, o då bara kanske, skulle den raka biten kunna vara lite längre för att visa att det är just rakt. Men det är inget krav.
Du skriver att tråden är mjuk o formbar. Är det risk att kurvorna blir förstörda? Du kan ju alltid hamra tråden, då blir den hårdare. Vore ju dumt att kurvorna kröks på fel ledd.
Om jag skulle ha det där smycket skulle jag vilja ha det som en "choker". Det är ett halsband som sitter ända intill halsen, ser lite ut som nåt man stryps av, därav namnet. Men, det är min tolkning av smycket, jag är väldigt förtjust i chokers och vill absolut inte ha några långa hängen. Eftersom det är så gracilt i sig självt tror jag att jag hade fäst det på ett svart sammetsband som jag sedan satt nån form av "knäppe" på i bak. Då kan du även fästa det hela mer eller mindre osynligt även mitt i smycket, så är det inte lika lätt att kurvorna fastnar i något. Ett stygn med silvertråd precis intill stör inte så mycket, tycker jag.
Vill du ha det som halsband men inte ha svart band under kan du ju göra som du tänkt med läderremmen, och göra sådana där reglerbara knutar som man "glider" på remmen. Då kan det göras kort nog för ett choker men ändå vara långt nog att trä över huvudet. Vill man ha det hängandes längre ner på bröstet går det med, eftersom man då har knutarna längst bak. Men då är det nog bra om du först härdar tråden genom att hamra den.
När jag nu tittade på smycket igen slog det mig att det kan symbolisera sorg på fler sätt än just den sorg man känner när någon dör. Det visar ju att något tar slut, något dör, och det gör ju nästan allt. När kärleken till en annan person dör ut och förhållandet tar slut, då kan man oxo känna sorg. De anställda på SAAB i Trollhättan skulle kunna använda ditt smycke, för är det nåt företag där hjärtpulsen sakteliga har ebbat ut är det väl där. Och där är sorgen stor, tro mig! Så jag tycker du har valt att gestalta sorg på ett väldigt fint sätt! Hoppas dina lärare oxo fattar det. Lycka till!!!
I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet