Inte ett smycke
- Men väl ett smyccke i hemmet 
Detta hittade jag i fars packning, sannolikt är det handgjort, men far minns inte vem som kan ha gjort det. Passar fint under ett glas på bordet
Kanske kan det tjäna som inspiration till ert pärlande (tyvärr är det lite trasigt, men det går ändå att få en god uppfattning hur det ska se ut)
/Désirée
Spännande och vackert mönster. Jag försöker klura ut hur ökningarna är gjorda. Det ska bli intressant att följa denna tråd. Här är så många, som känner till olika tekniker, så jag hoppas vi tillsammans kan få fram något som liknar en beskrivning på hur man gör denna vackra duk eller ska jag skriva detta vackra föremål.
Ber att få klaga på rubriken. Detta är ett smycke. Det är väl ämnat att smycka ett bord eller något liknande?
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973
Grönländskt pärlbroderi, det jag gjorde efter jag vävt. Sök på Elises pärlatelje så finns det några gratismönster där som ger en uppfattning.
Helt otroligt mönster dock, I love IT!
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
Spännande och intressant, den som vill får gärna prova att göra något liknande och om du skickar din epostadress till mig via pm kan du få en större och därmed tydligare bild.
/Désirée
Då får vi hoppas att Trettielva kommer in och förklarar lite.
Härligt mönster! Jag sysslar med grönländskt pärlbroderi men kan inte helt enkelt tyda mönstret. Men jag har stor respekt för Allamejs kunskap, så det är troligt hon har rätt :-)
fint och kul……
Lyckomia
Hemsida: www.nogg.se/lyckomia
Blogg: www.lyckomia@wordpress.com
Lyckomia finns också på facebook.
Tack för era fna svar!
Min dåliga syn gör att jag själv inte kan göra sånt här fint pärlbroderi, men om någon här vill göra nått liknnde så blirjag jätteglsd 
/Désirée
Gillar särskilt den sista bilden, där jag får se de blårandiga pärlorna
Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_
Nu blev det svårare…
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
Varför blev det svårare?
/Désirée
Antagligen bara mig det är fel på, jag har aldrig pärlat grönländst i ram :)
Allamej - har du börjat sy en? Åh så spännande isåfall.
Nej trettielva, jag kan inte komma på rapporten…
Vill ni ha fler bilder? Jag har några till, men jag vill ju inte spamma denna fina sajt med bilde på det här lilla broderiet 
/Désirée
Spamma på :) Det är min sajt :D
Närbilden ss #10 skulle vara bra att få på mitten av cirkeln.
AHA! Jag (tror att jag) vet! Den är sydd utifrån och in! Jag letade och letade efter mitten… Men eftersom det ser ut som det gör omkring ringen, så tror jag att man i första varvet gör både udden och det "första varvet" på insidan ringen. DEt där måste jag bara klura ut… Elsies Pärlateljé: here I come! 
Sluta aldrig hoppas, sluta aldrig be. Sluta aldrig önska - under kan ju ske!
Eva, när du listat ut det, säg till för jag är jättenyfiken på rapporten :)
Jag också. Funderat, tittat, undrat, förstorat, gett upp, bett DesK visa och fråga här.
Hoppas vi närmar oss lösningen. 
Vad spännande Eva!
Ska försöka ta ett foto till idag rakt uppifrån och så nära det går.
/Désirée
Nu tycker jag att jag väntat länge på en beskrivning.
Hur gör man?
För min del skulle jag behöva ha den här och plocka isär för att förstå hur den är sydd och det vore synd på den fina duken.
_
Jag ska ge mig på den i mellandagarna! Bra bild! 
#29 Så tänker jag också men…
#30 Evahelene, hoppas du lyckas, för som du ser är vi flera som beundrar den.
Evahelene, hoppas du får tid till den.
Den är så vacker.
Det skulle vara så roligt att försöka sig på att göra något liknande.
Kan du tala om för oss hur du tänkt dig att göra?
Oh, inte vara otålig Emo. Det är ju endast jag som har rätt till det 

_
Jo, jag har "bestämt mig för" att duken börjar med yttersta varvet - eller egentligen de två yttersta. Vi får väl se hur det är med den saken när jag väl sätter mig ner med pärlor + tråd + bricka + lite j***ar-anamma framför datorn! 
Om jag inte blir alldeles helt uppslukad, så kommer jag att rapportera hurusom arbetet fortlöper allt eftersom. 
Ska bli spännade att se hur det går till, men stressa inte för vår skull

_
Evahele detta ska bli spännande
Om du behöver en större bild får du säga till, alla mina orginal är fotade i raw så de är stora som dasslock 
/Désirée
Det låter bra Désirée! Skickar du mig ett par-tre stora bilder om jag PM:ar dig min mailadress? 
Kan det vara så att man gått "i vågor", fram o tillbaka, om ni förstår hur jag menar. T ex: 3 blå, 2 svart "mellanpärla", 3 röda, 1 svart mellanpärla osv…där man fäster i en pärla i ringen. Sedan vänder man o går tillbaka i en motstående båge, går upp ett par pärlor o gör ett nytt varv likadant, där man fäster i mittpärlan i varje båge.
Vet inte om jag tappade bort mig själv i tankegången där…men idén vill inte försvinna ur mitt huvud! Fast det blir problem med minskningen då…o när man ser det på håll ser det ut som "swirvlar" i mönstret…
Evahelene ja skicka mig pm med din epostadress så får du större bilder av mig dit 
/Désirée
Hur går det för er, som försöker er på denna?
Jag väntar på tips.