Smyckestillverkning iFokus

Smyckestillverkning

Etiketter: glasfusingsilverlera
Läst 2634 ggr
noora
4

Apropå detta med cubic zirconer i glasfusing...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi diskuterade ju cubic zirconer i glasfusing för ett tag sedan. Jag fick nyligen in snäppfästen för runda stenar (CZ och liknande) som man bakar fast i silverlera. Fästena har två små "hakar" undertill som man ska baka in i silverleran innan man bränner den ( http://www.silvergrejs.se/photos/bf16_l.jpg ).

Jag fick ett infall och provade att "bädda in" ett sådant fäste i glas. Jag lade en bit glas underst, sedan en bit till som jag först klöv på mitten och lade så att det blev en liten springa mellan bitarna. Sedan balanserade jag snäppfästet ovanpå så att de två "hakarna" undertill stack ner i springan mellan glasbitarna. Jag körde en full fuse på det hela.

Här ser ni resultatet med en peridotgrön CZ fastsnäppt i fästet Glad Fästet har sjunkit lite mer i ena kanten och sitter därför lite snett (det syns inte i bilden), men om jag hade tagit hjälp av lite fusinglim och placerat glaset och fästet noggrannare hade det kanske funkat bättre. Jag vet inte hur användbart detta är, men det var ett roligt experiment att göra Skrattande

[Momiji]
0

Snyggt! Älskar cubic zirconer Glad

patronsaint
0

Åh vad snyggt!

I want to be like the patronsaint of reality.

Cessy
0

Bra o veta att man i alla fall kan göra så med dem då. Jag ska ju testa sedan - utan fästet, men måste bara få igång den gamla micron först (läs röja upp o göra plats förSkäms) så får jag se om det funkar i burk utan fäste. Fast skulle det visa sig inte fungera i burk, så testar jag nog inte vidare förrän jag kan testa i ugnen istället.Oskyldig

[kissidor]
0

bra tips noora Glad! är det en synvilla eller har cabben fått ganska påtagliga "vingar" på var sida om mellanrummet? det kan ju vara en trevlig detalj men kanske också nåt man inte alltid vill ha tänkte jag. fast har man slipmaskin går det ju att slipa bort det och köra en firepolish.

Annicka.C
0

noora: har du kört den i ugn eller burk?  Väldigt rolig idé..var går det att köpa fästet? vet du vad det är för metall? kan det vara risk för att klaset spricker i framtiden? Mvh.A

Mina smycken hittar du på  Smyckeskonditorn.se och på facebook & lite övrigt här -annickas-glasalster-3

Mvh.Annicka

[kissidor]
0

förresten du har inte lagt ut dessa i shoppen än va? de måste väl vara av finsilver utgår jag från, och kan väl inte vara så värst gratis?

noora
0

Jag har kört i ugn, jag har ingen mikroburk så jag kan inte testa om det funkar där.

Jag tänkte inte på att testa med enbart klarglas så att jag kan kolla efter spänningar med hjälp av polariserande filter, men jag tror inte att det är något problem bara det är ordentligt avspänt. Jag kan göra ett test till så småningom när jag har annat att fusa samtidigt.

Kissidor, du ser helt rätt. Det blev en "inbuktning" där glipan i glaset var. Om man orkar fiffa och skära på något annat sätt kan man säkert undvika inbuktningen. Det kan kanske även hjälpa att fusa på lite högre temperatur så att glaset drar ihop sig mer, men jag var rädd att hela fästet skulle sjunka ner då…

Metallen är finsilver, så det är inte helt gratis nej Flört 18 kr/st kostar de för 4 mm sten (det är den jag har testat). De finns sedan i förrgår i webbshoppen i kategorin Tillbehör till silverlera (underkategori till Silverlera och verktyg). Jag är tveksam till om jag vill kalla dem officiellt för tillbehör till glasfusing Skrattande

noora
1

Jag ser att PMC har likadana i brons. Brons svartnar i ugnen men kan putsas upp (även om det nog är lite pilligt med klorna), men det är i alla fall lite billigare om man vill experimentera Glad

Jag har även en annan modell av snäppfästen som är i sterlingsilver och mycket billigare, men de har platt botten. Frågan är om de fastnar ordentligt när det inte finns något som kan "bakas in" i glaset. De är avsedda att lödas fast. http://www.silvergrejs.se/index.php?page=item&category=a1_bz&item=bz62

Alternativt kan man kanske prova de matchande örstickarna, trimma längden på "pinnen" lite och bädda ner pinnen i glaset http://www.silvergrejs.se/index.php?page=item&category=a1_cb&item=cb11

Även de är i sterling, vilket har nackdelen att det svartnar i ugnen så att man får putsa dem efteråt. Det borde funka med citronsyra-bad eller kanske t.o.m. helt vanligt silverdip. Jag tror inte att glaset skadas av det.

Snart har jag tillräckligt många idéer att testa för att kunna köra en hel ugn Skrattande

För övrigt, om man ska leka med silver i glas är det bra att komma ihåg att vissa glas reagerar med silver och blir missfärgat. De flesta här vet säkert redan det, men det är väl lika bra att påminna utifall att någon inte känner till det. Vanliga Bullseye "Clear" tillhör dem som missfärgas. Om man ska ha silver och Bullseye klarglas ihop ska man välja deras "Crystal clear" som är gjort för att inte missfärgas av silver.