spiral rope
Hej!
Jag har gjort min fösta spiral rope enligt instruktioner i denna sidan: http://beadwork.about.com/library/weekly/aa081201a.htm
men mitt problem är att jag behöver mer tråd för att kunna fortsätta sy till ett armband. Kan jag på något sätt sy en ny tråd och fortsätta?
Tack
ja ash, så är det med spiral rope och många andra sydda tekniker - att det är inte fysiskt möjligt att ha tillräckligt lång tråd från början utan man måste obönhörligen skarva
. och det gör du i princip genom att med den nya tråden sy igenom det tidigare sydda fram och tillbaka lite här och var och då och då göra halvslag med den nya tråden runt den gamla, och när du känner dig någorlunda trygg med infästningen sy så att du kommer ut där du ska fortsätta. men om man bortser från det - visst är det roligt 
?

ja,ja
det är så roligt men samtidigt beroendeframkallande hos mig att jag inte kan vänta tills jag får 1 timmes rast mellan plugget för att pyssla!!
Lite OT här i din tråd: första gången jag gjorde ett armband i spiral rope, körde jag utan nål och det var INTE roligt kan jag lova … Extremt pilligt att få in tråden där den skulle…
Sedan dess har jag förstått varför man använder nål och håller verkligen med om att det är en rolig teknik!!!
Vad fint det blev! Mitt blev mkt "bulligare"…kanske jag drog åt för hårt?

linda-pinda: Utan nål!!
Då hade jag nog kreverat.
Ash79: Spiral rope är min favoritteknik! Jag brukar ta ca 1,5-2 m tråd till ett armband i spiral rope och då behöver jag inte skarva. Till halsband däremot kommer man inte undan utan man måste helt enkelt ha en skarv någonstans.
Men det är bara att göra precis som kissidor skriver!

Tack för tipset Tigris!
Det var pga. dina vackra spiral rope som jag började lära mig tekniken!
Vilken sorts tråd har ni använt? för när jag skulle försöka blev det heltokigt :S
Jag funderar på om jag hade för "styv" tråd eller för stora pärlor? mina faller inte på plats som dem ska heller, är det något man bör tänka på? Vill så gärna lära mig denna teknik till ett fint litet armband :D
Vad använder du för tråd och pärlor då malin_sv?
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
Jag har provat vanlig fiskelina, sen provade jag också med "vanlig" sytråd. Som pärlor använde jag vaxade glaspärlor, kanske 6-8mm stora i två olika färger..
nu har jag köpt K.O pärltråd, 100% nylon som jag tänkte prova med, men vet inte vilka pärlor som kan vara bäst att börja med för att kunna lära sig tekniken..
Hoppas att det inte låter heltokigt att jag använde fiskelina :D
Jag tror att K.O tråden skulle fungera fint men att börja med vaxade glaspärlor är väldigt överkurs och krångligt. Använd seed beads 8/0 om du vill ha så du ser ordentligt
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
Okej, får göra ett nytt försök med seadbeads! :) Tack så mycket, ganska ny medlem på den här sidan men tycker man får så bra hjälp av alla och trevligt att läsa och se alla era kreationer!! :)