Smyckestillverkning iFokus

Smyckestillverkning

Etikettpärlsorter
Läst 2371 ggr
glittertind
1

Guterrmann sead beads

När det gäller sead beads undrar jag mycket om de rocailles som det står Guterrmann på? Storleken är 9/0…. Vad tycks om dem, och varför för inte Fru Pärla o co den sorten…. jag har förr köpt på panduro i stan, men aldrig sett det i pärleri sammanhang. Efter vad jag kan se är de mycket jämna i storleken…. Är det något fel på dem, eller? Priset för en burk med 28g i är ca 40:-….Obestämd

Glittertind

Allamej
0

Ingen fabrik vill ta ansvar för dom, samma pärlor kallas hos Elises för X-pärlan och på en pärlbutik jag inte minns namnet på just nu så är dom bara 9/0 Min gissning är att det är tjeckiska.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

flower1
0

Nu har jag visserligen hällt över dem jag har från rören till annan förvaring, men jag har bestämt för mig att det stod "Made in Spain" på dem… (reagerade på attt det stod Spanien, eftersom namnet låter tyskt) De finns att köpa i många sybehörsaffärer, men är dyra. Jag vågar inte svara på kvaliteten, då jag inte använt dem så mycket.

Här är min hemsida.

glittertind
0

Tack Allamej!

Jag har just fyndat lite…. De är paketerade i Spanien, men enligt Fru Pärla, som jag hittade på chatten på FB, så tillverkas de i Tjeckien…. De är lite udda i form och storlek och säljs i stora förpackningar 28g. De verkar runda och mjuka i formen och storleken är 9/0. Ganska användbara, helt enkelt….

Flört

Glittertind

Cessy
0

De Gutermanns jag har i 9/0 är inte helt jämna. Jag köpte en del olika då Eko sålde ut sina pärlor o de var mycket billiga o några sådana har jag köpt som x-pärlor. De går fint o använda till en hel del - dock inte till tekniker som kräver exakt jämnhet.

Marinas Mix
0

Gûtermann, trode jag också var tyskt. Har en massa sådana och tycker de är bra i kvaliteten, men NU är 9/0 lite väl stort för mina pärleriarbeten. Annars använder jag dem ofta som spacer i olika smycken.

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

glittertind
0

Vilka tekniker är det som kräver exakt jämnhet?

Jag tittar på mina första pärlbroderier, och ser att allt inte är så jämnt och fint, men det beror nog inte så mycket på pärlorna… Tycker att det exakta lätt kan bli livlöst och platt på något vis, medan det för ojämna ser rörigt ut… Det är väl en smaksak också kanske….

Men jag har inte prövar så mycket annat ännu… Rav, Herringbone… Peyote… Jo lite peyote…

Flört

Glittertind

Marinas Mix
0

3D-sculpturella arbeten, exempelvis mina cowboy och garden hats, behöver absolut jämna pärlor, annars blir de inte bra

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

Cessy
0

Pärlbroderi far i regel bara väl av olika storlekar för att det skapar mer liv, men peyote är def. en teknik som far väl av att pärlorna är jämna o likaså herringbone. Ju jämnare pärlorna är vid dessa teknikerna ju snyggare blir resultatet. RAW är i regel lite mer förlåtande även om ändå pärlorna bör vara ganska jämna. Mest förlåtande är ju typ coralling, för där spelar det inte alls så stor roll om pärlorna är ojämna, medans Brick Stich också mår bäst av jämna pärlor. Fast å andra sidan om man kör freeform peyote eller freeform brickstich så kan pärlorna också vara lite ojämna, så det går inte att säga något absolut. Det finns alltid undantag som bekräftar regeln.Skrattande

glittertind
0

Jättetack!

För jag köpte pärlor för nära 400:-, 20:- burken…. Så om det skulle vara ett felköp, skulle jag bli väldigt irreterad på mig själv för att jag inte tar reda på saker bättre…. innan jag handlar, alltså….Flört

Glittertind