När nylontråden blir för kort?
Det här är kanske ett nybörjar problem!?!
Men jag är nybörjare och problemet har dykt upp.
(Nylon)Tråden håller på att ta slut eftersom mönstret jag pärlar efter säger att det ska vara en viss längd (1,2 m) också är det i verkligheten två gånger längre.
Jag har löst mitt problem hittills genom att göra två längder av det som ska bli ett stelt (solid) diamantsnätkabel armband. Men jag är inte nöjd med stabiliteten mellan de två kablarna, efter att ha sytt ihop dem!
Hur löser ni det när tråden inte räcker till (jag jobbar med nylontråd)? Man kan ju inte bara göra en knut. För antingen lossnar den eller så fixar inte innanhålet på seed beadsen tjockleken som följer med knuten. Jag kan ju inte heller jobba med 3,6 meter nylontråd från början. Eller kan jag?
HJÄLP?
det är olika från person till person hur lång tråd man står ut med att ha pebble, min smärtgräns går redan vid två meter men det finns de som klarar det dubbla. men i de flesta sydda tekniker blir man dock tvungen att skarva tråden vid armband och definitivt vid halsband.
då gör man så att man fäster in först den gamla tråden i arbetet genom att sy lite fram och tillbaks i kringelikrokar genom det sydda och slå halvslag runt här och var, och sen gör man likadant med den nya tråden. lycka till
!
ps. dock vet jag inte vad du menar med nylontråd, men du syr med nål iaf eller?
#1 Tack kissidor för snabbt svar!
Jag erkänner att jag är för rastlös för att dra 3,4 meter. Men det kommer väl med tiden
Tyvärr tycker jag inte att skarvning fungerar så bra med tanke på just detta mönster jag håller på med (jag bifogar fotografi för bättre förståelse).
Jag jobbar utan nål, då nylontråd och nål ihop blir för tjockt för att ta sig igenom seed beadsen. Armbandet behöver tjockleken på tråden för att bli stelt/stabilt. Men ja, det är samma teknik som att sy.
jag förstod vad du menade för mönster pebble, jag har gjort många diamantnätkablar i min dar