När nylontråden blir för kort?
Det här är kanske ett nybörjar problem!?!
Men jag är nybörjare och problemet har dykt upp.
(Nylon)Tråden håller på att ta slut eftersom mönstret jag pärlar efter säger att det ska vara en viss längd (1,2 m) också är det i verkligheten två gånger längre.
Jag har löst mitt problem hittills genom att göra två längder av det som ska bli ett stelt (solid) diamantsnätkabel armband. Men jag är inte nöjd med stabiliteten mellan de två kablarna, efter att ha sytt ihop dem!
Hur löser ni det när tråden inte räcker till (jag jobbar med nylontråd)? Man kan ju inte bara göra en knut. För antingen lossnar den eller så fixar inte innanhålet på seed beadsen tjockleken som följer med knuten. Jag kan ju inte heller jobba med 3,6 meter nylontråd från början. Eller kan jag?
HJÄLP?
det är olika från person till person hur lång tråd man står ut med att ha pebble, min smärtgräns går redan vid två meter men det finns de som klarar det dubbla. men i de flesta sydda tekniker blir man dock tvungen att skarva tråden vid armband och definitivt vid halsband.
då gör man så att man fäster in först den gamla tråden i arbetet genom att sy lite fram och tillbaks i kringelikrokar genom det sydda och slå halvslag runt här och var, och sen gör man likadant med den nya tråden. lycka till
!
ps. dock vet jag inte vad du menar med nylontråd, men du syr med nål iaf eller?
#1 Tack kissidor för snabbt svar!
Jag erkänner att jag är för rastlös för att dra 3,4 meter. Men det kommer väl med tiden
Tyvärr tycker jag inte att skarvning fungerar så bra med tanke på just detta mönster jag håller på med (jag bifogar fotografi för bättre förståelse).
Jag jobbar utan nål, då nylontråd och nål ihop blir för tjockt för att ta sig igenom seed beadsen. Armbandet behöver tjockleken på tråden för att bli stelt/stabilt. Men ja, det är samma teknik som att sy.
jag förstod vad du menade för mönster pebble, jag har gjort många diamantnätkablar i min dar
. men jag tror tyvärr inte det är en bra idé att sy dem med så tjock tråd - jag tycker de blir hur stabila som helst med vanlig fireline som är en av de vanligast förekommande trådarna hos oss som ägnar oss åt olika sydda tekniker med pärlor, det är bara en fråga om trådspänningen/hur mycket man drar åt
#3 Mitt i prick då. Diamantnätkabels guren på rätt plats
OT: Är det kanske en vanlig teknik? Rent ut av en nybörjar teknik? Jag sökte egentligen mönster för stelt pärlarmband efter inspiration från massajernas pärlarmband. Hittade detta och tyckte att det vart likvärdigt. Har du tips och råd på andra stela pärlarmband PM:a gärna hemsida/ISBN/tips på tidning/mönster.
Kanske är det tråden som är felet helt enkelt. Att jag ska jobba med fireline istället. Så behöver jag inte ha så många meter tråd samtidigt och då slipper jag helt enkelt problemet. Tack för tipsen och råden. Jag är tacksam! 
………………………………………….
Det hade det varit intressant om någon hade haft en bra lösning på att smidigast förlänga tråd när man jobbar just med seed beads utan att behöva skarva? Någon annan som har något förslag? Eller ni skarvar allihop.
ja det är nog ett av de mönster som brukar anses vara hanterligt för den som inte sytt med seed beads förut, jag tror det var ett av de första jag provade på iaf
. men det är en favorit jag nog aldrig överger, för de blir så sjukt snygga
!
ang andra sydda stela armband, de blir ju normalt rätt mjuka och man brukar dessutom tycka att det är en del av charmen med dem, att de har ett mjukt och behagligt fall nästan som ett tungt tyg
. fast någorlunda stelt kan det väl bli om man drar åt tillräckligt med alla tubulära tekniker (diamantnätkabeln är ett exempel på tubulär netting) - du skulle kunna googla på även tubular herringbone och tubular peyote. jag förmodar att man kan göra saker i tubular raw och tubular brick stitch också men det har jag inte provat själv
en "platt" teknik som kan ge ett hyfsat stelt resultat beroende på vilka pärlor man använder är raw (tex med swarovski bicones blir det ganska stelt - dvs det är fortfarande böjbart förstås men inte i sidoled och det är inte sladdrigt), speciellt om man syr det i två lager.
men jag vet inga länkar till gratismönster med nån av dessa tekniker tyvärr, det var så länge sen jag själv antingen blev visad av någon annan eller såg i nån tidning eller själv luskade ut med utgångspunkt från grundtekniken. du blir nog tvungen att googla och leta på youtube.
men här är iaf en länk till en samling gratismönster, kanske att du hittar nånting du kan ha nytta av där: http://www.rubysbeadwork.com/Thumbnails.html
jag har ingen aning om vad man skulle göra istället för att skarva, det är nog bara att skarva och se glad ut är jag rädd
Åh jag kör med så lång tråd jag bara kan - just för att slippa skarva
men tyvärr så går det ju inte o köra med hur lång fireline som helst o då får jag ju ge mig o skarva trots allt, för något annat sätt vet jag tyvärr inte.
Här på pärlplatsens startsida finns lite mönster. Du hittar dels dem i vänstra spalten under Lätt o Medel o dels i högra spalten under mönster o som du ser har jag tagit upp just diamantkabelnätmönstert.
#5 Kissidor tack än en gång! WOW vad där fanns med läckra mönster på "Tutorial Thumbnails". Jag ska Googla och Youtuba vidare 
#3 Cessy resultatet av just det mönstret har du på fotografiet 
Man måste anpassa trådtjockleken efter hålen i pärlorna, så det går att skarva, om man nu behöver det.
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973
När jag syr mina arbeten använder jag gärna silamidetråd. Lätthanterlig tråd
Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_
diamantnäts kabeln var med bland mina första sydda alster och har blivit många sedan dess, syr med fireline och tycker jag att det blir för sladdrigt pga storleken på pärlornas hål så går jag bara igenom gånger på "varvet" med de stora pärlorna så blir det stabilare.
SKARVAR aldrig en tråd utan avslutar tråden och fäster en ny (med skarva menar jag sltså att knyta ihop 2 trådar till en längre tråd)
på just diamantnätskabeln slutar jag sy när det är ca 10 cm kvar på tråden, tar en ny tråd och syr in den 1-2 cm från slutet på kabeln lämnar även där ca 10 cm som sticker ut. och går igenom där jag redan sytt tills och till den gamla tråden. syr ett par varv och sedan tar jag den gamla tråden och syr kors och tvärs "bakåt" till den möter "änden" på den nya tråden knyter ihop stumparna med en robandsknop (square knot) och så trimmar jag ändarna och bränner dem med en "thread zap)
nejnej mmadeit, det är inte alls vad vi menar med "skarva"
- vi gör nog allihopa ungefär som du, läser du mitt svar i #1 så ser du det 
#8 Det måste vara det ultimataste sättet, men det är inte alltid att det går att lösa så.
#9 Tack för tipset!
#10 Värsting tipsen för diamantnätkabel! Tack! 
jag förstod kissidor men kände ändå för att vara lite ÖVERTYDLIG för tog MIg så lång tid att komma på "hur man gör" när jag började samt att jag ville tipsa om att Inte fästa tråden man syr med innan man satt i den nya för att undvika att få "fullt i pärlorna" så man inte kommer fram dit man skall med den nya tråden, fast det glömde jag skriva *hihi*