Multipen
Jag minns inte i vilken tråd jag nämnde att jag skulle testa Multipen, så jag startar en ny om det. Jag fick hem en svart Multipen i förra veckan och har nu äntligen hunnit testa den.
För den som inte vet så är Multipen en "penna" med glasfärg som man målar på glaset innan man fusar det. Den finns i många olika färger. Jag tror att "färgen" består av fint glaspulver blandat med något bindmedel.
Precis som Glassline-pennorna är Multipen snarare en flaska med pip än en "penna". Pipen är ganska tunn men färgen är väldigt rinnig så det är svårt att "rita" med flaskan. Om man vill få tunna linjer är det nog bättre att hälla upp lite på ett fat och måla med en pensel. Jag "målar" med en tandpetare just nu och har inte hunnit testa med pensel än.
Min första prioritet var att testa och se om svart Multipen blir blank när den fusas på ytan, och det blir den. Svart Glassline blev ju matt (och jag vill att glas ska vara blankt).
Jag provade även att fusa mellan två lager glas (dvs med klarglas ovanpå). Antagligen hann inte färgen torka innan jag stoppade den i ugnen, för det ser ut som om färgen har "kokat" - det är små bubblor överallt på den. Det blev faktiskt ganska häftigt även om det inte var avsiktligt. Jag ska se om jag hinner ta ett foto senare.
Detta var bara ett första försök med Multipen. Just nu har jag lite fullt upp med att fixa inför symässan nästa vecka så jag hinner nog inte med fler försök (t.ex. att se om det blir mindre bubbligt om man låter färgen torka…) på ett par veckor. Jag uppdaterar denna tråden när jag gjort något mer.
(Jag köpte min Multipen från en butiksgrossist så jag kan tyvärr inte tipsa om var man köper dem normalt.)
Intressant Noora. Berätta gärna vidare sedan hur det blir, för glasslinepenorna blir väldigt matta o svaga i färgerna (i alla fall de 5 färger jag har testat) o de gav inte mersmak. Hade ju t.ex köpt röd som skulle vara riktigt röd o ritade små hjärtan med den o när den blev bränd var den snarare matt tegelröd än klarröd o samma med de andra färgerna, så multipen låter ju def. mycket intressantare i det avseendet. Ska bli kul o få se bilder på det hela när du så småningom hinner med detta.
Sedan var det smart o hälla ut lite o måla med tandpetare. Får nog göra så om jag någonsin testar vidare med mina glasslinepenor, för de var jättejobbiga att ha upp o ner o pressa ut genom de tunnare spetsarna som jag köpte till dem. Antar att mina färger har torkat in men de ska ju spädas med vatten så lite borde går att rädda för att testa att måla med tandpetare eller pensel istället för spetsarna. Tack för det tipset

Jag har bara köpt svart så jag vet inte hur det är med de andra färgernas klarhet. Svart blir i alla fall svart, förutsatt att det är tillräckligt tjockt lager. Om det är för tunt så lyser självklart underliggande färg igenom
Även svart Glassline blev svart, det enda felet var att det blev matt yta i stället för blank om man målade på översta lagret glas.
Jag kan förstå att den röda färgen blir tråkig, för Glassline använder bara blyfria glas till pennorna och jag tror inte dom blandar in guld heller eftersom alla färgerna har samma pris. Vad jag förstår är det svårt att göra ett vackert rött glas utan att använda bly eller guld (eller kanske t.o.m. både och?). Bly- och guldfritt rött drar just åt det orangeröda eller tegelröda hållet. Jag gissar att Multipen lider av samma problem.
Jag vill testa att måla med glasfärg i stället för att använda dekaler, det är därför jag bara har köpt svart. Det blir ju inte lika detaljerat som dekaler hur man än gör, men med tandpetare går det att få ganska tunna linjer i alla fall.
Tja jag är ju inte så bra på att rita, så istället för dekaler är nog inget alternativ för mig
. Däremot att kunna rita enstaka streck eller typ flygande fåglar långt bort i skyn eller som då hjärtan klarar jag att åstadkomma, men tyvärr knappas mer avancerat än så. Då ska jag i alla fall inte testa röd om jag hittar den där multipenen någonstans utan det blir nog svart även här först o främst, så småningom då. Ser i alla fall fram mot bilder Noora när du så småningom hunnit testa mer o fota det.
Jag hittar bara multipen hos cebex. Är det någon annan som vet var man kan köpa multipen någonstans?
Needful: Ska du till cerama syd innan den 5:e maj? Kanske kunde du i så fall köpa en multipen (svart, rose, purple o green) o en liten flaska lim då. (Jo jag ser ju att limmet är väldigt drygt så jag har backat från att vilja ha en stor flaska, men en liten till skulle def. inte sitta fel i min "glasskaparsjäl")
Givetvis får jag föra över pengarna till dig innan du ska handla - ja om du nu ska dit förståss.

Åhå, finns de i Ceramas sortiment? Då finns de ju även hos Edab 
Och de är billigare där än i en-pack hos "grossisten" som jag köpte från
Kunde nästan gissa det.
Det börjar kanske dra ihop sig till en utflykt till Strängnäs
Jag behöver mer separator till lampwork, och Ceramas "separator nr 4" är superb. Även deras fusing-separator var trevligare än Primo tycker jag, mycket lättare att blanda och få klumpfri.
Ja blir det inte av att Needful ska till cerama innan den 5maj, så får jag väl ta en utflykt ner till Malmö då. Kan ju i o för sig åka med Göran någon dag, men att åka ner kl 06.00 o sedan vänta ett antal timmar innan butikerna öppnar o sedan åk hem först någon gång mellan 15-18 känns lite väl häftigt