MaMa på G igen!
Nu har jag fått ihop mitt 5-raders wraparmband! Det var kul att sy, lika meditativt som när man knyter makramé. Det kommer helt klart att bli fler med tiden o så ska jag lära Mellis att sy dem, det kommer hon att gilla.
Premiär för det ikväll på julmiddagen…men vad ska jag ha på mig!? T-shirten har tagit ihop efter tvätten, så ock byxorna o maggen har svällt av allt bröd jag har svullat på den sista tiden… *Ack*…alla dessa *fruktansvärda* bekymmer man har… 
Mycket snyggt och visst var det roligt att göra!
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973
behöver du ha några kläder med ett så snyggt armband på dig
? det är säkert ingen som märker nåt, de kollar nog bara på armbandet 
men skämt åsido, ju vackrare smycken desto enklare klädsel passar bäst till har jag alltid tyckt 
*Skitkul* rent ut sagt Emo! 
Har aldrig flådiga kläder på mig, för litet intresse, för lite pengar o så tar det för mkt tid från annat roligare att hålla på o dutta m kläder! Sminkar mig aldrig heller just av de anledningarna. Har aldrig varit ngn som haft mkt smycken heller men sedan jag började göra dem själv har det blivit mkt roligare! 
Håller med dig, jag har heller aldrig brytt mig om kläder, smycken och smink, men när jag började umgås med alla dessa trevliga pärlare, så har mitt pysselintresse även omfattat smyckestillverkning vilket har lett till att jag numera har ett halsband på mig när jag hälsar på någon.

Vilket tjusigt armband!
Jag tycker att kläder i första hand ska vara bekväma och praktiska, men det gör inget om de ckså är snygga
Smycken och smink tycker jag att man bör använda rätt sparsmakat 
/Désirée
Jättenyggt wraappis.
Ja numera bär jag oftare enklare, renare smycken, men det beror mest på att jag gör glas o oftast bara använder glaset rent som hänge, ring eller stelt armband. Jag har inga problem eg. med att bära maffigare smycken, men däremot har jag svårt för att ha många armband samtidigt. Bär dock gärna t.ex ett 5-radigt wrappis utan problem, men aldrig flera olika enkelradiga armband.
Ja ja - tur att vi är olika helt enkelt
Hehe… Tackelitack töser! Sugen på fler, har pärlor men inget läder - *SUCK* - så det får bero ett tag. Har ont i axlarna också så det är kanske lika bra…*men jag har ju städat mitt rum…nästan rent på arbetsbänken nu ju*…! 
Den är jättefin! Tror din brukare blir mycket glad för den julklappen 
/Désirée
Ett armband med bandagater, kopparfärgade pärlhattar (i ngt för liten storlek men man taga vad man hava kunna…) samt dito rocaille…på gummiband så att det är enkelt att ta av o på.
Julklapp till min äldre brukare…tyckte att hon såg väldigt förtjust i mitt eget agat-armband i samma stuk…har ju ingen bild på det…måste åtgärdas!
Fint wraparmband i härligt mjuk färgkombo. De båda agatarmbanden är jättelyxiga o jättefina på var sitt sätt.
Så vackra armband du har gjort.
Så glada mottagarna ska bli.
Fina armband. Gillar det i #13 väldigt mycket
#16 Stal idén rakt av från Madde på Pearlized…

Fick så fina grå vaxpärlor i 2 nyanser av en vän. Började sätta ihop ett sådant där runt armband med bling emellan…o så fattades 1 ljusgrå pärla! Höll på att gå i taket då jag gillade färgerna så mkt.
*Men* i afton när jag städade upp lite på arbetsbordet efter dagens arbete hittade jag *2 st* ljusgrå! Tyvärr passar det inte mig, antingen blir det för tight el så blir det för stort, så det får bli en julklapp till vår "stand-in-farmor" istället.
En 3-radig wrap som Minstan ska få i julklapp. Var tänkt att det skulle bli ett varv till men…*tankevurpa*…för att säga det snällt. 
Gillar låsknappen, den kommer från en gammal skjorta som jag hade som tonåring. Texten på den lyder: "Young generation", tyckte att det var passande på ett ungdomssmycke. 
Av läderslattar som blev över från Minstans armband gjorde jag detta. Tror att jag fått pärlorn i ngn kalender…minns inte riktigt. De har aldrig "talat" till mig men nu tänkte jag att det vore väl 17 om jag inte skulle få fast dem på ngt sätt! Än fattas lås för jag lider lite brist på passande men har pärlorna legat i flera år innan de hamnade i ett smycke så kan nog låset vänta i ett par v också!
Fina alla, var och en på sitt sätt, men så ska det ju vara till olika användare. Kul och kreativt.
De är så fina! 
/Désirée
Tack tjejer! Jag är själv nöjder!
Såhär spänner jag upp lädersnoddarna till wraps:en. Använder baksidan på Mellis´ bordsstaffli, spänner fast snodden med en elklämma upptill o knyter fast snoddarna längst ner på stödet. På det sättet slipper jag sitta o böja nacken, för då skulle jag aldrig klara av att göra ett långt armband ens på en dag. På det här sättet får jag också "jobba stort" med armarna o spänner mig mindre.
Köpte en julklapp åt mig själv igår förresten! Tyckte att jag kunde tjuvstarta lite då jag är entledigad från jobbet fram till den 3:e jan. Det är ju trots allt nu som jag har tid att i lugnt o ro sitta o blinga! Har så *äntligen* fått mig den arbetslampa som jag så länge önskat mig! Rejält förstoringsglas samt ett runt lysrör som lyser upp jättebra o ger ett jämnt o fint ljus. (Det fanns en med typ dioder också men då blev ju allt under glaset "prickigt"!)
Ahaa du "fuskar"
Det där verkar vara en bättre förstoringslampa än den gmla som jag har, var hittar man en sån?
/Désirée
Ja bra belysning är det viktigaste när man håller på och pärlar
Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_
Nja, fuska o fuska…varför sitta o slita med mina dåliga ögon när jag dessutom är arbetslös i 1 månad. Skulle ju köpa den till jul i vilket fall som helst, nu blir utan paket på julafton istället "som straff". 
Lampan köpte jag på Jula för 299 kr om jag minns rätt, i mina ögon (iofs dåliga) ett *fynd*!
Smart sätt att spänna trådarna tycker det är så skoj att se alla kreativa lösningar folk hittar på alla har "sitt sätt så att säga…
har oxå en sån lampa och de är ju suveräna har bordsmodellen med men den är nästan liiite låg…
Tror allt att jag skriver den på min önskelista, tack för tipset!
(Jag har ju rätt dåliga ögon)
/Désirée
jättesnygga armband på temat "det enkla är ofta det vackra" med stora runda och pärlkåpor alt strassrondeller
!
smart sätt att använda läderslattarna också i #20, den ska jag nog låna 
kul att se olika wrap-variationer också, var och en läcker på sitt sätt 
Bra hjälpmedel underlättar. Du verkar ha en fin arbetsplats till ditt pärleri.
Ett gäng fina armband du gjort 

Sydde ju mkt i lapptäcksteknik förut så bänk o stol fanns redan (mammas "handikappstol" som hon hade här när hon var på besök). Ett eget rum är ett måste när man har katter o små tösern som *inte* kan låta bli att pilla i mammas grejor! Så kontoret fick flytta ut i vardagsrummet när familijen växte…o så småningnom fick töserna flytta ihop dessutom!
Men till hösten flyttar Sonen ut för att gå gymnasiet o då får de egna rum igen.
Har ännu inte "gett mig på" nå't wrap-armband, men roligt höra att du tycker det är kul o meditativt att göra, bådar gott 
Bra också få tipset om lampan. Visserligen nöjd med Lidls dagsljuslampa men en lampa med förstoringsglas kanske vore ett ett bra komplement.
Det är det! Trodde att jag skulle få problem med att vänja mig men jag har hoppat så mellan mina vanliga glasögon till läsglasögonen till inga alls, på sista tiden att det faktiskt blev en fröjd att få ett förstoringsglas! Nu använder jag mina vanliga glasögon hela tiden o slipper allt trixande med att böja huvuet…el höja armarna…el leta efter läsisarna! 
Apropå lampan…kolla glaset om ni tänker köpa, mitt är liksom "dimmigt"…ska ta med den till affären o klaga. Det stör inte så att jag märker det när jag sitter o jobbar men det kan ju belasta ögonen ändå!
Har länkat ett halsband nu på morgonen. Det var ett par år sedan sist så det blev inte de snyggaste böjarna men ngnstans måste jag ju börja. (Det är väl inte min favvo-syssla inom blinget heller…)
De stora krackisarna hade jag sedan förr, har både köpt själv o fått härifrån…kalender…påskägg…privat…? De små är från årets kalender, det är även de väldigt mörkt topasfärgade biconerna. Snäckisarna har jag själv köpt för några år sedan. Blomman är från årets kalender o kedjan köpte jag också för några år sedan.
Osäker på blomman, ville ha ngt fram, gärna som hänger ner *litegrann* men är så dåligt på att få till sådana. Kom gärna med tips tack!
Fina smycken o härlig färg på de lilarosa pärlorna i sista wrappiset
Fina wrappisar!
Tack! Var meningen att de skulle bli 3-radiga men jag o siffror…bidde bra ändå!
Jo, det är en härlig färg, tror att jag måste köpa ett gäng till av dem!
Fina alla, men det isblåa var något extra fint.
Fina wrapparmband på rad!
Glittertind
Det blir en jättefin julhälsning.
Jättesnyggt wrappis 
Åh vad jag gillar alla dina wrappisar.
Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_
Fick ett länkil igårkväll o satte ihop 4 halsband + 3 armband! Fick ju en påse med gamla halsband av vår äldre grannfru före jul. Mestadels plastpärlor, som fick gå till Minstan som julklapp, men där fanns även några läckra glaspärlor som fick igång mig.
Först ut är kantiga "rispärlor" i vitt. Här grannfruns med ovala mellanpärlor i vitt med blå ränder.
Mitt halsband är med fyrkantiga krackisar (även de från hennes "samling") o armbandet har likadana blompärlor som hennes, fast hennes går i blått o mina är i kristall.
Fråga: vill sätta dit droppar mellan blommorna men hur länkar jag dem snyggast? Hålet går ju "tvärsöver" pärlan…gjorde ett försök att sno till ngt men spräckte istället droppen… 
Här kommer de absolut häftigaste pärlorna! Fyrkantiga kristall med AB-lyster. Hörnen är rundade o matta, sedan har man slipat ner sidorna så att det blivit en kub…påminner om en gammeldags trätärning i formen, om ni förstår vad jag menar! Äppelgröna cateyes som mellanpärlor, de tar upp den gröna lystern i AB:n riktigt fint…ett riktigt sommarhalsband!
Sonens födelsedagspresent, ett makraméknutet armband med dödskallepärlor (han skulle få ett halsband också:läderrem med ett dödskallehänge men det har försvunnit i julröran, hoppas hitta det när jag städar upp lite).
Inte så perfekt, men för att vara mitt första med fler än 3 trådar…o bara ur huvudet, anser jag det vara riktigt hyfsat!
Har knutit runt vajer för att jag hade lite för lite tråd samt att han är "oslög" när det gäller att hålla reda på saker, tappar titt som tätt.
Låset är 2 gamla "jeansknappar" som fanns hos min farmor o farfar o som jag tog rätt på när de dog. Lite klumpigt kanske men ser rätt så häftigt ut på o för en cool 16-åring så…det duger!
Använde rund, lite vaxad bomull från Slöjddetaljer o det var *inte* kul att knyta med. Det fäste dåligt o så var det lindat runt en pappbit vilket gav skarpa "hörn" så det spretade hit o dit o var ivägen för knytandet.
Så flitig du har varit. Det blev många vackra alster av varierande utseenden.
De ser trevliga ut. Lagom. Blir förhoppningsvis en uppskattad present.
Har fått lov att ligga lite lågt ett tag. Min brukare har kommit hem från utlandet så nu kör jag 75% igen. Visserligen borde jag hinna en hel del på de övriga 25% men familjen påstår att den vill ha mat o rena kläder…*himla* oförskämt tycker jag! 
Har iaf slängt ihop ett länkat halsband med sötisar o några avlånga mojänger med bling. Vad mojängerna egentligen är/ska vara till har jag ingen som helst aning till men tycker att de passar bra där de hamnade iaf!
Förslag på armband som matchar tack! Det ska helst inte ha ngt lås (äldre dam som fyller 94 år ska ha det) men det är rackarn´s så svårt. Har sötisar som i halsbandet samt blingiga små silverkulor…hålen är för små för gummiband o det jag trätt på memory wire ser så stelt ut…
Jättevackert halsband du har gjort
, men hur du ska knäcka det med ett tillhörande armband utan lås är en svårare nöt att knäcka. Det du kan prova är att limma sötisarna på memorywiren o sätta dem med lite avstånd o ha något metallaktig också limmat i mellan. Då blir det inte lika kompakt utseendemässigt, men om det blir snyggt - ja det är en helt annan femma
Mm…det är så irriterande då gummitråden *nästan* går igenom! Kanske jag ska köpa den tunnare iaf…men är rädd att den går av. Erfarenhet ngn? Har nästan aldrig använt "gummiband" till mina smycken så det känns lite…osäkert.
Fina smycken som går till det mesta. Det länkade halsbandet gillar jag mest!
Glittertind
#59 o 60 - Så fint tänkt o så fina halsband!
Magnetlås skulle inte funka då? Det är ju lätt att stänga…
Tack tjejer! (Vilket av dem, glittertind?)
De magnetlås som sitter ihop yta mot yta vill gärna fasta i länkarna o de som man stoppar in i varandra skulle ändå bli lite för besvärligt. Nu var födelsedagen i lördags så det bidde bara halsbandet…får jag till ett armband så får hon det när det är gjort. 
Det allra sista… 63…!
Vita sötisar är jag väldigt svag för…

Glittertind
Det blev faktiskt jättefint…jag är jättenöjd med det! O mottagaren blev visst också mkt glad!
Sötisar är ju alltid sötisar… 
Jag kapar din tråd lite MaMa….
De wrapade armbanden - limmar du nått? Å var?
Jag har nu gjort ett treradigt - men funderar ifall det håller utan lim? Å hur tusan sätter du fast knapparna?
Nä, du MaMa…..du får nog komma hit och hjälpa lite 
Jätte fina smycken MaMaMade
Mina smycken hittar du på Smyckeskonditorn.se och på facebook & lite övrigt här -annickas-glasalster-3
Mvh.Annicka