Smyckestillverkning iFokus

Smyckestillverkning

Etikett: problemhörnan
Läst 2624 ggr
shigne
1

Avslut på wrappade armband?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu har jag gjort mitt första långa (3-radigt) wrappade armband -

6 mm vaxade och enkel tråd FireLine 0,8..

Jag känner mig jätteosäker på om det håller? Ska jag limma och isåfall var etc.?

Hur fäster man en snygg knapp på slutet?

Mer att tänka på?

Marinas Mix
0

Beror på vad du har för en knapp. Har du en med ögla på baksidan kan det bli svårt att fästa i slutet, men har du en med två hål igenom, så tar du och gör en knut på lädret och sedan sticker du en ände genom varje hål på knappen och gör en knut på vardera läderrem och limma gärna knutarna

Sedan finns det ju sådana knappar med en "tub" på baksidan där du bara sticker in trådarna och limmar ordentligt

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

shigne
0

Men ska man inte limma lite här och där i arbetet - för att det ska hålla bättre? Eller räcker det att sy….?

Marinas Mix
0

Har du bytt firelinen någonstans, kan det vara klokt att limma där, men annars behövs det inte

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

MaMaMade
2

Jag har uteslutande använt knappar med ögla under, tillräckligt stor för att kunna trä in båda remmarna. Gör en kirurgknut med tråden, låter den löpa med remmarna o gör en knut av allt. Limmar knuten (sytrådarna), trär på knappen, gör en ny knut (som jag ej limmar om man vill justera längden). Låter en bit rem vara kvar (för längdjustering) o en till knut ytterst på "svansen".