Sannes smycken

Silverlera är ett makalöst material att jobba med. Jag har gått kurser för några år sedan men har nu helt tappat inspirationen.
Men man vet aldrig. Rätt vad det är så kommer den kanske tillbaka.
Finns bara fantasin och kreativiteten så finns det inga begränsningar med materialet.
Åh så fina hängen du gjort! Gillar speciellt det "skrynkliga" hjärtat
Så kan det ju kännas ibland… Hänget i den första bilden är riktigt häftigt och tjusigt!
Sluta aldrig hoppas, sluta aldrig be. Sluta aldrig önska - under kan ju ske!
Fin variation. Jag tyckte bäst om #2
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973
Väldigt vackra smycken du gör
Jag gillade #2, #11 och #14 bäst! Roligt med så stor variation, det gick väl åt en hel del lera till #2 tex vad tar du för dina smycken? Mvh.A
Mina smycken hittar du på Smyckeskonditorn.se och på facebook & lite övrigt här -annickas-glasalster-3
Mvh.Annicka
Bild 15 är min favvis, simplicity is the shit! ;)
I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet
Oooh, gillade kissekatterna i #21
Säljer du dina alster också?
Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_
puhhh…nu är jag helt slut…hela dagen har gått åt till att putsa smycken, fotografera dom, lägga in dom i datorn, förminska dom och lägga upp dom på den här tråden……
tack alla ni som har haft vänliga kommentarer under tiden…jösses vad olika smak folk har…och det är ju tur 
Annicka o Goldenbeadcat : visst händer det att jag säljer mina alster men det är tyvärr så att jag har svårt att skiljas från dom flesta …
o nu ska jag gå en endagskurs i glasfusing den 28/1 och vill troligen fortsätta med det. vi får snart bygga ut huset så hobbyrummet blir större än vardagsrummet !
för mycket saker bliiiiir det ju…och har man då dessutom svårt att sälja av, så tar det plats.
Vilka trevliga och vackra smycken du gör, sanne62
! Mina favoriter om jag måste välja är rosensetet i #2 och bollringen i #23, där man även ser den vackra rosenringen. Sedan är jag väldigt svag för ginkolöv, som det i #30
. Setet i nr 5 är väldigt stilrent och snyggt! Hur länge har du jobbat i silverlera? Du är jätteduktig!
Det skall bli spännande att få se dina glasalster sedan.
Här är min hemsida.
Jättemånga vackra smycken. Ros-lover som jag är så faller jag ju mest för de olika smyckena med rosor, men även där det fans många bubblor (de såg ut som såpbubblor) var helt underbara.
Tack för "rosorna"… ja du ser, om du läste de andras kommentarer, att alla har olika favoriter… kul ! …jag gick en silverlerkurs hösten 2009 o sen har jag pysslat med det hemma…jag tycker också att det ska bli kul att se mina glasalster… : )
Har tittat igenom dina smycken en gång till. Man blir lätt förblindad när det blir så mycket fint att titta på.
Såg inte första gången att bild 18 (#21) var katter utan såg i hastigheten "spöken" men nu när jag såg dem, så måste jag bara säga woow! Jättefina katter. jag älskar ff. dina rosor o bubblor, men som catlover så blir ju ändå setet i bild 18 de smyckena jag faller allra mest för

hahaha…jag tänkte väl det cessy ! jag blev faktiskt förvånad över att du inte "valt" katterna…jag har ju fått intrycket av att du gillar sådana…

Ja här var det ingen brist på varken fantasi eller krearivitet.
Mycket vackert att vila ögonen på.
Sanne: Jovisst är det så att jag har ett ganska speciellt förhållande till katter o aldrig skulle kunna tänka mig ett liv utan minst en kattkompis i det

Har tittat igenom allt en gång till o du gör så mycket fint o med den mängden du la upp igår så uppptäcker jag något nytt jag gillar lite mer varje gång jag tittar. Ska bli jättekul o se din kreativitet sedan med glas
Oh vad rosensmyckena i #2 är vackra!
Mkt annat läckert också, föll för den nedre ringen i #37!
BitteS : dax att ta fram leran igen ! du kan kombinera det med dina pärlor !
Jösses vad mycket fint!! Vad duktig du är!
Jag har väldigt svårt att välja nån favorit, allt är ju så tjusigt, men jag gillar verkligen dina ringar
. Önskar jag kunde få till det lika bra
tack alex05 jobbar du oxå med silverlera ? var hittar jag dina alster ?
har hittat den… och det blå armbandet som ligger överst är jammijammi…så snyggt till solbränna, blå jeans och vit t-shirt…
hoppas du tar upp silverleran igen…men det är synd att det är så dyrt !!! kopparleran är mycket billigare men svårare att forma och bränna…går inte med butangasbrännaren…(om det inte är pyttesaker)
Tack! 
wow, dina silverlerasmycken är underbara sanne
! och vilken variation i stil och uttryck! törs man fråga hur mycket du köpt silverlera för totalt under din tid med detta… 

man törs fråga men jag törs inte ta reda på det… : $
sanne jag vet hur du menar… 
kissidor : har många ggr tänkt att ta fram alla följededlar och räkna ihop vad jag köpt för MEN jag hejdar mig…jag får nog ångest när jag ser det svart på vitt …
Vilka jättefina smycken du gör! Jag gillar verkligen t.ex. 2 och 5, men allt är så tjusigt! Jag har själv gått en kortare kurs i silverlera för något år sedan och det var verkligen pilligt att tillverka saker med små detaljer, du är ju fantastiskt duktig med leran!
tack marie ! hur va de nu då ? var i trelleborg ska du ha din utställning ?
Galleriet Molekylen på Hamngata 22 i Trelleborg den 1-22 februari. Det är öppet 10-16 på vardagar och vernissage den 1 februari klockan 15. Alla som vill är naturligtvis välkomna, det är ju roligt med så många besökare som möjligt!
#69 fick jag till en lila semla…
Fina grejor du fusat
_
Roligt att få se dina.
Kan du beskriva dem i bild 1 i #67 lite?
nu har du ju hunnit få till en hel liten skatt med riktigt lyckade och läckra cabbar sanne
! jag tycker bäst om de med många små flisor av smått och gott som i #68 och #71, det är sånt härligt liv i dem!
Jättefina cabbar du fått ihop Sanne
o som kissidor tycker jag bäst om de som har flera olika lager för det blir liksom ett annat djup o liv i sådana cabbar.
jag håller med … det är roligt att göra dom med flisor…
emo: dom är stora som en 25-öring, tänkta som örhängen.
det är en bit salmondichro lagda på en bit klarglas…
Tack för svaret. Nu ska jag ta reda på vad salmondichro är. 

Snygga "bitar"
Vad ska man ha som signatur tro?
Fina små cabbar 
Mina smycken hittar du på Smyckeskonditorn.se och på facebook & lite övrigt här -annickas-glasalster-3
Mvh.Annicka
De är vackra alla, men naturligtvis tycker jag mycket om dem i #84
tack…ja dom är härligt blå på bilden men IRL har dom en härlig, djup, lila färg…
Jag håller med emo
vad e det för glas du använder till de cabbarna?
Mvh.Annicka
tyvärr vet jag inte, för jag skulle vilja ha mer… det var med i en scrap-påse…
Är det ett vanligt glas eller ett smyckesglas?
Mvh.Annicka
om du med smyckeglas menar dichroglas så JA
ok, jag försöker lista ut vilket glas det kan vara…svart botten? går cabbarna åt det lila hållet i verklighet och om du har någon bit ofusat glas kvar..hur skulle du beskriva färgen?
Mvh.Annicka
ja svart botten, lila om man vinklar på ena hållet och blå på andra…vågig struktur men inte skrynklig….och IRL med klarglas på toppen så är dom verkligen lila !!!!
Ok, jag ska kolla de jag har hemma :D
Mvh.Annicka
Gillar den i #82 bäst, de andra är också fina, men just den väcker en känsla av att gå ute i skogen på våren när löven skiftar i olika gröna nyanser.
Snyggt fusat
_
Fina cabbar du har gjort Sanne.
Skulle tippa på att #84 är purple, för den blir djupt lila. Är det kanske soft ripple purple?
Så otroligt fina saker du gör Sanne!
Bland silversmyckena har jag många favoriter och glascabbarna är också helt underbara! Fantastiskt fina arbeten. Silversmyckena är heltsagolika!!!

Glittertind
tack töser !
cessy: jag var inne på WG och tittade lite…jag tror oxå det är den dom kallar purple…(som man måste ha, som dom skriver där….)
Otroligt vackra silversmycken!!! Jag blev helt begeistrad i #2 och #84 - fast alla var fina!!
tack shigne 
Oj, denna tråd har jag missat, älskar dina ringar och dina cabbar är super!
Lyckomia
Hemsida: www.nogg.se/lyckomia
Blogg: www.lyckomia@wordpress.com
Lyckomia finns också på facebook.
tack mia 
har du inget paket på antågande än ?
det ska bli spännade att höra hur det går för dig med dina första glasalster ?
jodå, det sista ska jag hämta i morgon………….uh så spännande, lite nervös……
Lyckomia
båda är läckra och det i #105 är på ren svenska skitsnyggt sanne
!
3: ett kit så vi kan glittra tilsammans på något kalas…halsband, örhänge + slipsnål
4: "en studie i lila" … mer eller mindre lyckade expriment…
7: det är jättesvårt att fotografera så det ger glaset rättvisa…
tack kissdor ! det värmer extra att få beröm från en veteran !!

Roligt att få¨se så många varianter.
Settet i #109 blev jag riktigt kär i!
I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet
hehe, veteran sanne, jo jag tackar jag
. cirkus 2 1/2 år sen jag började med trial and lots of error i min burk ja…
, men jag var superengagerad i det och sökte kunskap som en skållad råtta, och då lär man sig mer och fortare än om man går en halvdan kurs en gång om året och låter sig nöja därmed 
setet i #109 är stilrent läckert i sin enkelhet, och cabben i #112 är döläcker i färgerna 
underbara färgkombinationer! särskilt de två sista!
Glittertind
Åh vad många cabbar du har hunnit med Sanne. Jättefina o jag faller speciellt för 105, 106 o den urläckra cabben i 112
Antagligen ett iridglas o de är lite svåra för de enda som blir riktigt fina är de blå iridglasen o framförallt turkos irid blir jättefint. Fast vissa andra nyanser är ok om än inte speciellt mycket irideffekt i dem.. Synd att den röda färgen inte syns mot hud, men du får väl bära det med lång kedja eller läderrem o mot vit t-shirt eller något annat vitt, för cabben ser läckert ut så här på bilderna.
Jättefina första försök cabbar
gillar 106/107 Xa mycket!
Mvh.Annicka
Söt "påse" Kul med annorlunda modell.
och en sån till…behöver öva på att lägga på dichrofolie, så då var dessa lämpliga objekt.
tack emo…är det mer än jag som minns/fick lyckopåsar när ni var små ?
det var höjdpunkten på lördagar när man följde med mamma till torget…fanns pojk-, och flickpåsar…
Fina cabbar sanne62, påsen var en rolig ide
Mvh.A
Mvh.Annicka
lyckopåsen var ju fantastiskt läcker
! och det strikta i blå ton i #128 tilltalar nog väldigt många som är lite försiktiga med färg- och formexplosioner men ändå älskar när det glittrar lite 
Se där - nu får du ju till dichrosliden betydligt bättre o det blev ju fin uppiffning av de cabbarna. Personligen faller jag nog mest för #124. Så fin med sina tätlagda olika dichroremsor.
denna ska få bli försökskanin till att paras ihop med silverlera….
Så vackra de är. Du har fått till det bra.
Gillar påsen i #125
_
tack emo och golden 
Fina cabbar o det ska bli kul o se hur det blir när du kombinerar ihop dina cabbar o silverlera.
snygga cabbar ser fram imot att se dina silverlera glas kombon
Snyggt jobbat Sanne!
Har du koll på vad färgerna heter eller e det ifrån scrappack?
Mvh.Annicka
det mesta är från scrappack…
väldigt fina färgkombos du satt ihop, det blir så effektfullt med smala remsor och småsmå bitar sådär 
Fin variation. Snygga.
Vilket jobb att skära till en sådan massa småbitar dichro o väldigt många fina cabbar blev det av detta.
Jättefina cabbar du har! jag älskar de lite brokiga!

Glittertind
Hur ser de ut på baksidan? Snygga!!!
Mvh.Annicka
Intressant och trevligt att se nya modeller.
tack emo 
annicka: baksidan är tom…det är bara en sarg runt om …
Oj, vilken produktion det varit här
! Jättesnygga cabbar i härliga färger! Festligt med lyckopåsen! Ja, dem kommer man ihåg från när man var liten! Gillar de med smala remsor, och även mosaiken i nr 142. Och vad lyckade dina två senaste silverleracabar blev! Jag blev så sugen att jag surfade in på Folkare och beställde hem lite mer silverlera
.
Här är min hemsida.
Blev ju kanonsnyggt med silverleran runt cabbarna. Både hjärtanen o löven blev supersnygga.
Snyggt jobbat. Gillar den med silver löveni #156
_
tack tjejer 
Mycket fint du har gjort. Favoriten blir påsen och dom med silverlera runt.
vacker glöd i de örisarna, supertrist att det gick åt skogen med det silverlerainfattade hänget i samma färg
!
Håller med Kissidor. Kan inte skriva det bättre själv.
Ja precis. Jättetrist att den silverinfattade cabben i samma färg inte blev bra. Söta örisar blev det dock.
den förra var ringen från "rainbow-settet" och här är resten …
Jätte fina smycken sanne62!! Du fick grepp om fusingen direkt…
Glaset var jättevackert!!
Mvh.Annicka
tack annicka…men grepp direkt ? njaaaa….
men du…jag såg att du svarade mia på hennes efterlysning på rosa glas…jag tycker jag minns att en av dina änglar har en underbar dichro-rosa färg…har jag fel ???
Vackert set du har gjort.
Har du en aning om vilket dichroiskt glas du har använt på detta setet?
Inte tjatigt. Du visar ju nya varianter. Däremot kan det vara svårt att variera berömmet, så ibland får du nöja dig med fint eller vackert (när man nu inte fusar själv och kan variera bättre). 

cessy: jag är inte riktigt säker för det var med i senaste gratis-påsen från WG men jag tror att det är antingen fipple rainbow 2 on black eller ripple rainbow 2 on black…
förstår precis vad du menar med att variera berömmet…det mesta man ser här på forumet är ju fint och vackert…men en och annan gång visas något som nästan tar andan ur en, så man spar de riktigt berömmande orden till dom.
om man skriver samma på allt så är det ju svårt att verkligen visa när man är mycket imponerad av något…
mm .. jag älskar Soft ripple rainbow 2 on clear men har aldrig testat det på svart botten. Skulle dock tippa p.g.a. randstrukturen i ditt glas ovan att det i så fall är Fipple rainbow 2 eller när jag tittar hos warmglas nu, så kanske det är Fibroid Rainbow 2 på svart. Snyggt blev det i alla fall o dessa båda är glas jag aldrig testat, så de får jag nog köpa in någon gång framöver o testa.
Hej Sanne! Nej du har rätt..jag hade en ängel som var starkt rosa.
Jag vet inte exakt vilket glas det är…jag köpte en liten bit utan nr. på cebex
men om du vill ha en fin cerisrosa så tycker jag att green/magenta är jätte snygg. Däremot så är green/pink väldigt ljusrosa. Båda dessa glasen finns att se under den glasfärgslänk jag startade.
Jag tror att ängelglaset är ytterligare ett rosa dicro glas som jag inte testat…
Mvh.Annicka
ja attans vad snyggt det där strukturerade rainbowglaset på svart var
! undrar just vad det kan vara för nåt som ger en sån oerhörd regnbågseffekt på varje enskild liten bit
? vanligen annars med rainbow så går ju regnbågen över en hel dichrokvartscirkel, så man får snarare olika färg på olika små bitar. men strukturen hjälper ju till att få fram fler färger visserligen, men jag är ändå lite förvånad. väldigt snyggt med ett helt set med det vackra glaset iaf 
och så en hel hoper nya små läckerbitar
, du har köpt såna där vågiga firestix ser jag, de är läckra och roliga att jobba med! det mörkblå i #184 blev väldigt vackert i sin enkelhet, ett sånt där som många skulle vilja ha. de bubblor du fått i det bidrar bara till skönheten
Fina alla.
Jättefina cabbar o de vågiga firestixen blev jättesnygga. Måste nog investera i sådana också någon gång framöver.
Väldigt fina smycken du har fått till sanne, jag håller med de andra om att firestixen var verkligen snygga…det får vi köpa!
Mvh.Annicka
ÅÅÅÅÅÅH 181/184 - jag är KÄR!
Och 186 är jag förälskad i. 
Sluta aldrig hoppas, sluta aldrig be. Sluta aldrig önska - under kan ju ske!
tack alla !
evahelene : det var stora ord !! 
en liten fe…innan "bränningen" sen sprack den på grund av en luftbubbla…kan nog foga ihop den men inte så det blir osynligt…det får bli i morgon…
fick med ett litet prov på glassline paper från WG … tyvärr i en tråkig grå färg men det funkade fint…får nog investera i lite sånt…
Fina smycken sanne!! Gillade 195 väldigt mycket
en fråga ang. silver i hot pot…jag har försökt smälta in silver i glaset..det blir för varmt för mig o silvret sintrar..men det va inte det…det blir en himla resonans från burken och "skjuter" ut blå flammor ur hålet i hotpotten…då får jag lite panik o avbryter…då har silvret redan smält iväg..har du varit med om det? Mvh.A
Mvh.Annicka
nix…några blå flammor har jag inte sett…
åh va kul att se alla dina smycken………vad är det där vågiga du har i 181,183 och 184?
Lyckomia
Gillar den i #196 mycket, ja de andra är också fina
_
jag gillar #200, det är som en blomma i en oljemålning 
mia de vågiga heter precis som det står i de efterföljande kommentarerna, dvs firestix. tyvärr kostar de skjortan
, men här tex finns de iaf: http://www.warm-glass.co.uk/firestix-on-black-and-clear-p-1024.html
Jättefina cabbar o roligt att se dig experimentera Sanne
Tyvärr måste jag vara pessimistisk angående älvcabben, för om cabben sprack så måste du upp i rätt höga temperaturer för att cabben ska smälta o fogas samman hållbart igen, så då blir inte dekalen längre vad den en gång var. Den kommer smetas ut. Om du går på lägre temp kan du i o för sig få ihop glasen, men jag hade inte vågat lita på att det faktiskt håller sedan.
Köpte du den dekalen med älvan på warmglass?
cessy : jag har inte heller någon större tro på att älvcabben blir bra men måste försöka…tänkte först tackfusa ett "underlag" och sen sätta cabben på det och hoppas på det bästa !
ja den är köpt på WG
ok, kissidor, firestix, ska komma ihåg det…….
Lyckomia
Jättesnygga - båda två.
annorlunda och läckert med alla de små blå och gröna "pinnarna"
. har du fusat hela i ett stycke eller är "pinnarna" fusade för sig och sen lagda på botten och fusade en gång till?
tack båda !
allt är fusat i et stycke…
Snyggt Sanne. Du håller dig i min favoritfärgskala.
Den undre får mig att tänka på dem där lakritspinnegodisarna
_
tack golden…blått e flott !
åh va duktig du e!!!!!!!!!!
Lyckomia
tack mia…hur går det för dig nu ? har du fått akut-beställa mer glas, för att det tar slut så attans fort ??? 
ja du sanne62, snart så blir det nog en beställning…:) det går jättebra annars, ska hämta ut rosa glas i morgon……….men sen ska jag bort så det blir kanske fusat på söndag, det värsta är när man börjar kan man ju inte sluta:)
Lyckomia
Jättefina smycken Sanne64 
Mvh.Annicka
lite blandat … de med fjärilar och koraller är mest en lek för att göra något kul av minnen från zanzibar, där en arbetskamrat precis varit och tagit med sig lite strandfynd hem…min dotter var också på zanzibar mellan jul och nyår men hon blev informerad om att man inte fick ta något sådant med sig….så det gjorde hon inte….
Oh, vilken rolig kombo i #221-223
Kul att se hur du experimenterar
_
Fina!
Lyckomia
kul med material och teknikblandning - man ska inte glömma bort vanlig hederlig limning som metod
. snäckfjärilarna var ju goa!
vad kul att din man gjort ett
- min skulle inte komma på tanken… 
så stora bubblor som du fått när du lagt firestixen under toppglaset brukar man ju normalt akta sig för, men jag förstår att dessa är avsiktliga och här blev det riktigt läckert 
tack töser ….
kissidor: bubblorna är väl ok men spontana
och jag hade mycket hellre varit utan…jag vet inte hur jag ska slippa dom…
det tycks vara omöjligt när det gäller firesticksen iaf…
Läckra kombinationer du gjort. jag vet inte om det kan hjälpa, men om du har tunna stringers i vclear så kanman lägga en liten bit i var ände? uppe och nere liksom, så kanske luften hinner rymma medan det smälter ihop?
Medarbetare på Smyckestillverkning Tjolahopp!
tack för tipset !!! värt att prova 
Fina semesterminnen du gjort! Det blev snyggt med korallen mot läckert blått, och fjärilen var väldigt smart. Sen hör jag också till de som gillar glasbubblor i smycken, så mig stör de inte
. Jag tycker att de ger mer liv till hänget och på så sätt gör det mer intressant.
Och fint fusat av mannen också! Kommer du att få ha burken ifred i framtiden? Här vill barnen gärna vara med och fusa om de får chansen.
Här är min hemsida.
Ja mig stör inte firestixens bubblor, för de ger mer liv åt hänget o fjärilarna var också jättesöta
Jag gillade älv-cabben i 197! Lyckades du reparera den till sist?
marie: ja och nej ! det blev en cabbe till slut men utan älva, som jag trodde klarade den sig inte men det blev en annan effekt på den…bild kommer i morgon…
här är cabben som älvan försvann på men den blev rätt läcker så här också tycker jag.
de senaste dagarna har jag lagt mest tid på att skära småbitar av blandade glassorter och fusa dom, för att ha tillgängligt när jag känner för att knåpa ihop något kul….jag får sockersug när jag tittar i asken…visst ser det ut som en skål med lördagsgodis !!??

Mums!!!
Följ mej gärna på Instagram Ideal_smycken
jamjam…….
Lyckomia
den förstörda älvcabben blev lika snygg på ett nytt sätt - det är alltid läckert tycker jag när samma dichro ses både med och utan täckande glas i ett smycke
.
smart att göra en koncentrerad insats med alla småbitarna sådär, tänk vad det hade tagit emot och känts jobbigt att göra det där för var och en av framtida cabbar… och sen ser det ju så lockande och inspirerande ut att titta ner i den där asken
!
needfulthings : hur menade du att jag skulle lägga dom små bitarna med stringers ??? jag gjorde som i alternativ 1. idag (nästa bild) och det blev inga bubblor…det kan ju vara en ren slump eller valde jag rätt alternativ? hoppas du förstår min teckning…pilarna visar stringernas läge …
Älvcabben blev ju läcker även utan älvan om än på ett annat sätt
Smart att skära ner en massa bitar o ha att fusa av sedan
skicka smågodiset tack, nu blev jag jättesugen
!
ang stringerns placering så är väl 1:an mest rätt - men egentligen skulle det väl ha varit på långsidorna också (men behövdes det inte så gjorde det ju inte
). för poängen med de små stringersbitarna eller om man använder fritkorn är ju att det ska dröja lite längre innan kanterna "stängs", vilket alltså ger luften bättre chans att hinna ut och inte bli fångad i stora bubblor.
Hej o hå vad du jobbar på
Fina grejer sanne!!!
Mvh.Annicka
tack töser…
kissidor : tack för stringertipsen…ska lägga fler nästa gång…dumt att lita på slumpen …
nu startar jag en ny tråd … hur stänger jag denna och hänvisar till den ?
ny tråd är startad !!
sannes smycken 2