ÄNTLIGEN....
Idag har min glasfusingugn anlänt hemma 
En Skutt Firebox 14 från Warmglass står nu i min trädgård och väntar, min snälla make har lovat att den ska stå i källaren på sin plats när jag kommer hem ikväll. Dessutom så är den förhoppningsvis inkopplad då med
.
Kanske jag kan göra första provbränningen ikväll? Någon som har några tips inför detta?
Stort Grattis Gosa o vilken gullig man du har!
Inget tips tyvärr. Kan bara säga att jag tänker som första bränning fullfusa ett gäng cabbar. Ganska naturligt val för mig eftersom jag så gärna velat kunna lägga dichroiskt glas under klarglas o mer se hur detta blir, men min micro fördärvar ju ofta de dichroiska glasen när de ligger under klarglas o fullfusas. Så jag tänker mig inget avancerat som första bränning. Bara testa för att se hur det blir vid fullfustemp (rundning av cabbarna o jämnheten i ugnen o om det varierar beroende på var cabbarna ligger i ugnen m.m.)
Tack så jättemycket Cessy 
Ja min man är allt väldigt snäll, men jag har tjatat så himla mycket om den här ugnen så han vill nog bara få tyst på mig..hehe
Det var bra tips med att lägga cabbar på lite olika platser i ugnen för att se så dom blir jämnt fusade. Jag använder ju system 96 just nu och som jag förstått det så är ugnen inställd på detta. Får se om jag kan få ihop några olika och kanske starta den ikväll, spännande.
Grttis! Nu skaffar den ena efter den andre riktiga ugnar………
Lyckomia
Hemsida: www.nogg.se/lyckomia
Blogg: www.lyckomia@wordpress.com
Lyckomia finns också på facebook.
Grattis skulle det ju vara……:)
Lyckomia
Hemsida: www.nogg.se/lyckomia
Blogg: www.lyckomia@wordpress.com
Lyckomia finns också på facebook.
Tack Mia 
Min man Magnus är en klippa, nu är kontakten bytt, ugnen är uppallad på lecablock-stenar (så jag inte behöver böja mig till golvet). Ugnen är uppriktad med kompass åt alla håll och kanter så allt är helt rakt. Jag har lyckats ställa om till celcius istället för Fahrenheit och jag har startat min första test-ugn i full-fuse 
hurra! grattis gosa
!
ohhh va spännande….ska bli kul och läsa i morgon, hur det gick
Jag startade ugnen exakt kl 20.00 och nu är den uppe i drygt 450 grader
. Jag lovar att rapportera!!!
När jag gick och la mig vid 22.30 igår kväll då hade temperaturen varit uppe på topptemp och därefter börjat sjunka så den var nere på strax över 700 grader.
Jag lät den stå och nu på morgonen när jag kikar så är status följande…
I displayen står det CpLt (complete) samt att den blinkar 84 och 05.14, när jag kikar i manualen så indikerar siffrorna aktuell temperatur och tid som det tog för programmet.
Min fråga är då, temperaturen känns fortfarande för hög, är det korrekt att den ska viska klar när tempen är så hög?
Jag kikade dock inuti och cabbarna ser jättefina och helt perfekta ut 
men jag lät dom ligga kvar för jag tyckte det var för varmt i ugnen.
gosa du får egentligen inte titta förrän tempen är nere i 50 grader, men med små cabbar är det iofs ingen fara att du gjorde det
. men du får inte ta ut dem än iaf!
själva fusingprogrammet stannar redan efter ca 420 grader eller vad det är, för sen är det ingen särskild mening med att ugnen jobbar. resten av avsvalningen ska gå "på naturlig väg" sas. det är fram till och med det viktiga avspänningsområdet som tempen bör vara så kontrollerad att den sköts av ugnens programmering och sen får man vänta i flera timmar efter det innan man kan komma åt sina små glasbäbisar 
(kul att du blev nöjd av det du såg vid din tjyvtitt
!)
Tack kissidor!! Jag trodde det var något fel när panelen visade att den var färdig men temperaturen fortfarande var så hög!! Finns det något man kan göra för att den ska svalna fortare? Eller får man helt enkelt vänta?? Brukar du alltid ha strömmen på din ugn eller drar du ut kontakten mellan varven? Jag hitta ingen typ "avstängningsknapp"?
Grattis Gosa. Vad kul att det ser ut o bli så pass bra vid första fusningen.
Kissidor: I danska boken står det så här för bullseye
Övre avspänningstemp: 520 grader
Nedre avspänningstemp: 460 grader
Kan man inte då flukta på cabbarna inom de andra tempområdena utan att något händer? Givetvis kan glaset krackelera om det utsätts för allt för snabb eller långvarig avkylning, men man borde kunna titta eller är det jag som har missförstått det?
Vid vilken temp kan man öppna locket för att kyla glaset snabbare till rumstemp? Är det vid 50 grader eller bör locket vara på tills glaset nått rumstemp?
gosa du får helt enkelt vänta - det finns inget annat sätt där du inte riskerar att tempchocka glaset.
jag borde väl dra ur kontakten egentligen antar jag, men den sitter så bökigt till
, man måste in och åla på golvet - så min står på.
mm cessy det är visserligen korrekt, att man kan kika före avspänningsfasen - men det ger ju inte särskilt mycket, och det är ganska obehagligt att öppna ugnsluckan då och få låt säga tex 600 grader i nyllet.
man ska egentligen enligt konstens alla regler inte ens öppna före 50 grader - men jag brukar fuska med det. är det småcabbar öppnar jag ibland redan vid 100 för att de där sista sega 10-talen grader ska gå lite fortare, de ligger ganska varmt och gott där ändå. men jag skulle inte våga göra det med ett fat. då öppnar jag vid 50 och låter det sen ligga tills det inte längre känns obehagligt varmt att ta på.
tänk på att givaren visar lufttemperaturen i ugnen - sättplattan som det ligger på håller ju värmen betydligt längre så även om givaren säger att det är rumstemp så är det ingen bra idé att ta upp grejerna och börja spola kallvatten på dem om man säger så.
glöm inte heller att bara för att det inte spricker på en gång så betyder det inte att det inte kan spricka senare, så fuska med återhållsamhet.
Jo nog vet jag ju hur hetta känns eftersom vi eldar med ved o jag har inga planer på att öppna vid de temperaturerna annat än om det är något där man absolut måste ha jättekoll på.
När du säger öppna, menar du då öppna luckan o sätta i spärrläget d.v.s. vidöppen ugn eller menar du då bara att öppna en glipa? För jag tänkte också att sättplattan o ugnens väggar bör hålla en högre temp så att man förvisso påskyndar den sista avsvalningen, men att den ändå knappast går så fort.
Jag öppnar ju locket på min burk efter 1 timme vid vanlig fusning (2 timmar efter formfusning) o jag låter alltid cabben ligga kvar på plattan tills den är behaglig att ta i o att den kan klara sköljas i ljummet vatten, så jag behåller nog den inställningen till glaset i ugn också.
Oki-doki 100 grader kan alltså vara ok på små cabbar o annars gäller att man minst bör vänta öppna luckan tills ugnen säger 50 grader. Tack för svar kissidor
att öppna bara glipa gör verkligen en minimal skillnad för avsvalningstiden. så det jag sa för småcabbarna gällde luckan i spärrläge - obs! dock att jag gör det inte alltid och inte med barn eller katter i faggorna. harry har en förmåga att hoppa ner i saker utan att undersöka dem först - han har tex tagit sig ett rejält dopp i badkaret ett flertal gånger
, och även hoppat upp ovanpå ugnen när den varit som varmast och i den när den stått öppen och visserligen varit kall just då. kort sagt tar jag inga risker med honom, och inte med emsingen heller förstås även om hon inte skulle hoppa ner i ugnen 
Nej det är klart att man varken vill riskera katter eller barn, men när det går så är det alltså 100 grader för småcabbar o 50 grader för allt annat som gäller o locket står då i spärrläge - Tack för svar Kissidor.
(Tur att ugnen står så att Zelda normalt sätt inte är där ute o promenerar, för då hade jag aldrig vågat öppna den förrän den gått helt ner av sig själv)

Tänkte bara nämna att när jag arbetade på glasbruk(som guide), så stod glaset i minst 24 timmar innan man fick se på det. Lite beroende på tjocklek, tillverkningssätt och den värme som glaset bearbetats på.
Verkligen intressant att se dessa kylungnar.

Vad ska man ha som signatur tro?
jag brukar öppna fönstret i rummet ugnen står i efter att den kommit ner runt 2-300 grader påskyndar processen ganska rejält men utan att "stressa" allt för mycket inbillar jag mig…
Tusen TACK för alla era svar, jag får nog helt enkelt lugna mig i sisådär totalt 12 timmar, då är temperaturen nere under 50 grader
.
Om jag hinner få ihop några hängsmycken som ska tack-fusas så är jag väldigt nyfiken på att testa detta inatt. Funderar dock om jag ska ge mig på Kissidors instruktion så jag kan höja topptemperaturen något lite grann…
våga testa gosa
! skriv ut den och ha den med och gör exakt som det står, moment för moment. det blir så attans kantigt i bara 720 tycker jag
!