Smyckestillverkning iFokus

Smyckestillverkning

Etiketter: glasfusingsilverlera
Läst 2932 ggr
Gosa
1

Vilket glas använder du?

Jag är ju rätt ny här på sajten så jag vet inte om någon liknande tråd redan finns?

Mina frågor är:

Vilket glas använder du?

Har du provat olika och jämfört resultat?

Varför använder du just det glaset?

sanne62
0

jag använder coe 90,( bullseye är nog allt jag har ), för att tjejerna här har rek. det…jag vet inte om det är störst utbud på det…har aldrig testat annat…har nyligen börjat med glas…

VÄLKOMMEN IN PÅ  Blommawww.sannes-smycken.seHjärta

Gosa
0

#1 Vad roligt att höra Sanne62

Jag själv använder nämligen coe 96.

Hittills har jag bara provat coe 96 men jag började med det eftersom min kusin och hennes kompis använde det glaset…

Nu har jag dock tänkt gå över till Bullseye coe 90 eftersom det verkar finnas större utbud av detta glas.

Är det någon som kan säga andra skillnader än utbud på dessa glas?

mialycktman
0

coe 90 bullseye, som du säger, större utbud…….

Lyckomia 

Hemsida: www.nogg.se/lyckomia

Blogg: www.lyckomia@wordpress.com

Lyckomia finns också på facebook.

[kissidor]
0

Just precis! större utbud på bullseye. men lägre pris på system 96, iaf standardfärgerna - vilket har betydelse när man gör större saker, som fat och skålar. Gör man bara smycken är det inte värt det att spara de pengarna jämfört med det större utbudet. Sen finns det en liten sak till av betydelse för de som tackfusar, och det är att bullseye smälter ihop mycket mjukare och rundare än system 96, sen är det en smaksak vilket man föredrar

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
NeedfulThings
0

Jag använder båda. Fick först coe 96 efter en fusingkurs, men har utökat med coe 90. Fördelen med coe 96 är att det är enklare att skära ( tycker jag) och fördelen med bullseye är väl större sortiment, Har dem väl åtskilda i varsin box med lock, och använder ibland den ena , ibland den andra så jag inte ska blanda ihop dem-

Medarbetare på Smyckestillverkning Tjolahopp!

[kissidor]
0

ja, helt rätt needful! glömde totalt denna viktiga faktor men precis som needful säger är det, system 96 är väsentligt mer lättskuret, vilket inte är en försumbar fördel! men - återigen - detta gäller standardglasen som är maskintillverkade av spectrum och därför både billigare och slätare - inom system 96 finns även glas tillverkade av uroboros som varken är billigare eller mer lättskurna än bullseye.

Gosa
0

Tack för era kommentarer Glad

Jag har beställt lite Bullseye glas och ska prova, jag tänker lite som #7 NeedfulThings, man kan ju ha båda? Det gäller bara att hålla isär glasen och vara noga så dom inte blandar sig.

Ska bli intressant…

Kissidor, har du brännkurvor för Bullseye glas? Skulle vara supersnällt om du vill dela med dig av det, både för fullfuse och tackfuse.

[kissidor]
0

gosa, ofta är jag så bekväm av mig att jag använder de förinställda programmen på min skutt hotstart, dvs exakt samma program som du har i din annalkande firebox 14 Glad. då justerar jag bara topptempen för fullfuse från 796 till 810 - och för tackfuse eftersom den är inställd på en väldigt lätt tackfuse och jag föredrar en betydligt mer ihopsmält så blir det en större justering från förinställda 720 till 760. för samma resultat med system 96 använder jag 750 grader. de här kurvorna är väl inte helt idealiska kanske men de funkar och det är ju så bekvääääämt Oskyldig. vill man finlira så tycker jag man ska utgå från den här: http://www.warm-glass.co.uk/-cms-74.html

det finns en annan orsak också än bara bekvämligheten till att jag helst använder de förinställda kurvorna och bara justerar topptemp och för slumping hålltid, och det är att det finns ju inte så många lediga platser för egna program, och då tar jag helst inte upp en sån plats för ett program där jag kan använda ett förinställt - för att slippa hålla på och byta ut de egna programmen som jag måste ha för vissa specialgrejer, utan kunna låta dem ligga kvar på sina platser

Cessy
0

Ja än så länge kan jag ju bara fusa småsaker i en microburk, så jag har ju konskekvent använt mig av bullseye. Nu har jag ju även beställt några stora skivor till att ha för att kunna göra stora saker o nu blir ju system 96 genast lite intressantare, men det handlar ändå om till vilka priser får man tag i det o med vilka frakter får man hem det till. Det måste ju slå warmglass priser o sedan även warmglass fraktpriser för att det ska löna sig. Åker jag någonsin ner till Malmö så kommer jag ju besöka den där cebex-butiken som finns där. Givetvis kommer jag ju då köpa hem en del system 96 om jag är där, men antagligen blir det inget system 96 förrän dess - ja såvida jag inte hittar glaset billigt till bra fraktpriser.

Gosa
0

#11 Vad skoj att höra Cessy Glad Jag tycker absolut du ska prova system 96 också, särskilt om det är billigare när man ska göra större saker.

Jag har mestadels beställt från Cebex och valt att hämta det på deras utlämningsställe i Göteborg, då blir det fraktfritt.

En annan fråga, om jag får kapa min egna tråd lite Flört
Vad är er absoluta favoritfärg? Finns det något Bullseye-glas från Warmglass som man bara "inte kan vara utan"

Cessy
0

Tja Malmö ligger ca. 16 mil från mig enkel resa, så det blir lite dyrt att köra o hämta från Cebex. Detta frakfria alternativ blir nog i så fall något som så att säga kostar mer än den smakar.

Tja det finns flera glas som är lite av to die for. Violet Striker är ett. Turquoise Irid ett annat. Sedan finns där ju många vackra Streaky Glas också.

NeedfulThings
0

fast vill du ha nåt på Cebex nu innan pärlträffen så är jag gärna skickebud, Cessy. Kanske kan lägga en order som jag hämtar upp där?

Cessy
0

Ja tror du att du kan hämta där så ska jag def. kolla upp den möjligheten Needful (om det går). För en flaska lim o så då en svart penna o något glas i system 96 skulle ju vara jättekul att få testa men det får nog vänta tills 18 april är jag rädd för.

NeedfulThings
0

Jadå, cessy, det gör jag gärna. Jag tror de har den möjligheten att lägga en beställning som sen är klar för avhämtning.

Cessy
0

Åh det tackar jag o niger för Needful. Ska bli kul att för första gången kolla runt på deras sortiment lite mera, för tack vare frakten har jag ju bara slötittat lite snabbt o eg. alldrig riktigt kollat på vad de har.

Gosa
0

Kissidor, får jag ställa en fråga till dig ??

Jag har nu fått igång min ugn och gjort enligt instruktionen i 2-Auto mode, allt verkar gå igång bra men det var en sak jag blev fundersam över…
När jag kom till Step 4 Verify settings, så hoppa min ugn liksom över det steget och gick direkt på redi, alltså att den ville sätta igång sig, så jag fick aldrig se temperaturerna?
Kissidor, du får gärna tala om ifall jag gjorde något fel eller hur jag skulle gjort…

Inatt får jag nog vaka över min ugn så den uppför sig och går ner i temp när det är dax Flört

[kissidor]
0

gosa menar du att du var i bara glassfire mode eller hade du aktiverat modify glassfire mode? det låter ju som det förra, och det var ju ett par år sen jag fick min ugn och då aktiverade den där modify-grejen, så jag ska inte säga att jag minns exakt hur det var innan men det verkar ju rimligt att den bara hoppar förbi både topptempen och hålltiden då, du kan ju ändå inte ändra dem.

du skrev att du hade ställt om till celsius - i samma huvudsakliga meny dvs options mode är det som du också aktiverar modify glassfire mode. kolla längst ner på sid 22. väl du gjort detta en gång så kommer du därefter att ha möjlighet att justera topptemp och hålltid när du går in i de förinställda programmen. det är ganska summariskt beskrivet i instruktionsboken, jag skrev dessa rader för att försöka förklara det lite utförligare för en annan med lika ugn som jag:

börja för att komma in i "advanced mode" med att trycka på pil upp och hålla den inne tills det piper (4 sek) (det måste stå idle i displayen innan du trycker)
nu är du i advanced mode, och återigen ska det stå idle i displayen tryck på enter-knappen en gång (inga 4 sekunder tills det piper nu, bara tryck en gång)
använd sen upp- eller ner-pilen tills det står opt i displayen välj opt genom att trycka enter
använd sen upp- eller ner-pilen tills det står mgf i displayen välj mgf genom att trycka enter
nu står det off i displayen, använd pil upp/ner för att ändra till on välj on genom att trycka enter nu har du aktiverat modify glassfire mode!

Gosa
0

Hej Kissidor,

Tack för din utförliga beskrivning Glad

Jag kom till slut in i advanced mode för att ändra till celcius i option mode, precis som du skrev här ovan…
Däremot är jag inte inne i Modify glassfire mode utan jag körde på det förprogrammerade programmet för full-fuse.

Men om jag förstår saken rätt, ska jag gå in i Modify glassfire mode om jag vill ställa in en egen brännkurva? t.ex för bullseye?

Jättebra att du skrev så utförligt ovan hur man gör, tack.

[kissidor]
0

ja alltså min beskrivning ovan gäller som sagt hur du aktiverar modify-läget, och detta gör du alltså endast en gång.

därefter när du går in i ett av de förinställda programmen så kommer den inte längre att hoppa förbi topptempen och hålltiden vid topptemp, utan då kommer den att stanna där och visa de värdena och du kan ändra dem med pilarna innan du trycker vidare med enter.

men, du kan inte lägga in en egen brännkurva i det läget, utan det är som sagt endast topptemp och hålltid du kan justera - vilket jag som sagt tycker räcker gott i väldigt många lägen.

att lägga in helt egna program gör man på ett annat sätt och det får du läsa dig till så småningom när du börjar tycka att det behövs Flört

Gosa
0

Aha nu fattar jag Glad tack så jättemycket för hjälpen, det ska jag prova imorgon när jag testar nästa fusing…

En annan fråga, använder du tunt papper på botten vid varje fusing eller penslar du plattan med separator?

[kissidor]
0

vad bra att jag lyckades få till förklaringen Glad - det är inte så enkelt alltid när man inte kan peka och visa Skrattande

jo jag använder thinfire för det mesta. ett tag använde jag separator istället för att jag fusade rätt intensivt då och fick för mig att vara mer sparsam. det gick bra ett tag, men sen hade den separatorn jag penslat på tjänat ut och började flagna av, och då hade jag ju varit tvungen att skrapa av resten också för att göra om det - och tvi vale vad fastbränd separator sitter Skrikandes!

Cessy
0

Hu låter som jag bara kommer använda den medföljande separatorn i yttersta nödfall i så fall o kommer köra thinfire så länge jag har någon. Hur är det - kan man använda Primo Primer även på sättplattan - ja ifall thinfiren är slut o att man har primo hemma? Lägger du ny thinfire varje gång kissidor eller är det samma teknik som i burkarna att man kör så länge den ser ok ut o kanske istället lapp o lagar där det behövs?

[kissidor]
0

ja det har vi ju pratat om förut cessy, det kan man som sagt och den får man ju då borsta av och sen prima om inför varje gång

jo jag brukar försöka låta thinfiresjoket ligga kvar för återanvändning - men i detta hus har män, katter och barn (i nu nämnd ordning) en enorm förmåga att "glömma" att vara lite försiktiga kring detta kvarliggande papper och sopar ofta ut det över hela köket innan jag hinner gömma undan plattan i ugnen igen, eller precis innan jag hinner börja lägga nåt nytt på den Obestämd

Cessy
0

Oki-dokiSkäms Men det är väl som det här med när man använder o inte använder sättplattan. (att jag frågat om samma sak flera ggr). Jag har inte använt kunskapen ännu, så den häftar inte fast.Obestämd

Med andra ord - jag får se till att försöka hålla undan plattan för dem här hemma då Flört

Gosa
0

Kissidor , jag gjorde precis som du beskrev i #19 och det funkade helt perfekt och felfritt första gången Glad, tog typ 30 sek!!!

Nu ska jag bara skära till några fina hängsmycken för tac-fuse och testa detta!!!

[kissidor]
0

way to go, gosa :thumbsup:!

Gosa
0

Nu står mina tac-fusingar i ugnen :-) spännande att kika på dom imorgon bitti Glad
Jag ändrade graderna till 740 i topptemp….

Cessy
0

Gosa: Du får starta en egen tråd i avd. 09 Meldemsgalleriet o lägga upp lite bilder från dina fusningar. Är ju nyfiken i strutOskyldigSkämsFlört Hoppas tackfusningen blev lika lyckad som fullfusningen blev.