Smyckestillverkning iFokus

Smyckestillverkning

Etiketterglasfusingsilverlera
Läst 1260 ggr
mialycktman
1

Vad betyder det?

Ibland när man är ute på nätet och kollar glas mm så får man en engelsk/amerikansk förklaring i grader hur man ska göra. Men vad betyder det omvandlat till svenskt? Tex: Fire the glass at about 1410 F. Ramp up slowly to 1,000 and then full up to 1410

Lyckomia 

Hemsida: www.nogg.se/lyckomia

Blogg: www.lyckomia@wordpress.com

Lyckomia finns också på facebook.

Annicka.C
0

1000F e nästan 538 celcius och 1410 e nästan 766c

så jag antar att de menar stegvis till 538 grader och sedan fullt upp till 766 grader…

Mina smycken hittar du på  Smyckeskonditorn.se och på facebook & lite övrigt här -annickas-glasalster-3

Mvh.Annicka

Cessy
0

Kan vara rekommendationer om hur man bör fusa glaset i ugn helt enkelt, men det kan ju också vara en beskrivning av hur någon gjort då de fusat något. Svårt o säga när man inte ser sammanhanget. Jag kan ännu absolut ingenting om brännkurver/ramper, men vet att man alltid programmera en ugn i flera steg o jag utgår från att att  att det först ska gå långsamt upp 538 grader o sedan full fart därifrån till 760 grader.

mialycktman
0

Ja men om man har en hotpot så vad är full fart till 760 grader då?

Lyckomia 

Annicka.C
0

Ja mycket annat val har du ju inte…då du inte kan kontrollera tempen i hotpotten Flört vad är det som du behöver fusa i 760c då?

Mina smycken hittar du på  Smyckeskonditorn.se och på facebook & lite övrigt här -annickas-glasalster-3

Mvh.Annicka

Cessy
0

Åh de där rekommendationerna är för ugn, men översatt till hotpot skulle jag tippa på att det betyder: Börja på lägsta eller i varje fall låg effekt. Kör 3-5 min. Höj till en mellaneffekt kör 3-5 min o sedan full speta på högsta effektläge till du fått den fusningen du vill ha.

mialycktman
0

Å tack Cessy, det var det jag var ute efter……….men om man börjar på lägsta och sen till mellan, och har två steg kvar, hoppar jag över det nästa högsta och kör på fullt då? När jag fullfusar gör jag det på näst högsta steget, använder aldrig högsta. detta gäller dekaler………

Lyckomia 

Cessy
0

Åh jag visste ju inte riktigt hur många effektsteg din ugn hade, men det jag kör på är 350w som lägsta (men jag har flera effektsteg som är lägre än så) 500w som mellan o sedan går jag alltid på 750w  innan jag hoppar vidare till 1000w, men tycker du att det fungerar bra på ditt näst högsta läge vid fullfus, så testa där Mia. Om det inte blev bra så testa högsta läget nästa gång.

mialycktman
0

okki

Lyckomia