Smyckestillverkning iFokus

Smyckestillverkning

Etiketter: glasfusingsilverlera
Läst 4159 ggr
Gosa
2

Bullseye glas

Hej på er alla,

Jag behöver lite hjälp för att få ordning på mitt nyinköpta Bullseye glas :-)

Jag trodde inte det skulle vara så stor skillnad mellan Coe 96 och Bullseye men det är några saker som jag inte riktigt är nöjd med, hoppas att ni kan ge mig lite tips och råd så jag inte tröttnar helt på detta glas…

1. Jag måste få ordning på brännkurvan så jag kan få liknande utseende på Bullseye som Coe 96. Jag ska lägga in några exempel här nedan.

2. Klarglaset har en mycket större tendens på Bullseye att flyta iväg? Någon annan som upplevt detta? Kan man göra något åt det. Ska jag bara använda det tunnare klarglaset?

3. Undersidan på mina nya tac-fusade cabbar är helt skrovlig och nästan som sandpapper? Inte alls skönt att ta på så det måste jag göra något åt. Vet inte om det beror på underlagspappret el om det i allmänhet blir strävare undersida på Bullseye?

Tacksam för råd och tips vad det gäller detta glas så jag inte tappar sugen Obestämd

Gosa
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Sådär, nu har jag fotograferat några smycken…

Väldigt svårt var det så ni får ha överseende med kvalitet och färger…
Dessa tre första smycken är tac-fusade med glas Coe 96.

Gosa
0

Nästa smycke i Coe 96 glas

Gosa
0

…och sista för idag i Coe 96

sanne62
0

mycket snygga….hoppas du får ordning på coe 90 så du kan göra likadant med det..Skrattande

VÄLKOMMEN IN PÅ  Blommawww.sannes-smycken.seHjärta

Gosa
0

Här kommer mina "sorgebarn" gjorda i Bullseye med topptemperatur på 750 grader och hålltid i 10 min.

Cessy
0

Gosa: Jag tror att du ska kolla denna pdf-filen Technotes 4, för den berättar vad som händer med Bullseye glas vid olika temperaturer men beskiriver också vad som sker vid 1 lager, 2-lager o.s.v. o den bör svara på dina frågor lite i alla fall.

Jag kan dock inte säga ett dugg om skillnaden mellan system 96 o Bullseye, för jag har bara använt bullseye o dessutom så kan jag ännu ingenting om ugnar o olika temperaturkurvor. Rent spontant vill jag ju säga - sänk tempen, men hur mycket o vad som då händer har jag ingen aning om.

Cessy
0

Jo förresten Bullseyeglas får ju reliefffusning vid 740-750 grader o då blir det ju det här mjukt rundade utseendet som du inte vill ha, för dina sista hängen är ju def. exempel på relieffusat. Om du vill ha hårdare kanter så kan du def. sänka topptempen o du kan gå ända ned till 690 grader. Kan inte utläsa hålltider för det jag tittade på men jag antar att 690 grader betyder att glaset har häftat samman o ingenting mera.

Så jag hade sänkt topptempen o testat med 690 o blir det för hårt utseende med vassa kanter så hade jag höjt lite tills nästa gång. Tror du helt enkelt får experimentera dig fram för att få det utseendet på glaset som du vill ha.

o dina coe96 hängen var verkligen jätteläckraGlad, men du ska kunna få samma resultat med Bullseye, så testa vidare!

[kissidor]
0

jag har aldrig tänkt på att det skulle kännas annorlunda på baksidan på en system 96 resp en bullseye-cab, så det har jag ingen aning om varför du fått så.

jag skrev ju i en annan tråd häromdan att du får vara beredd på att få ett annat utseende på bullseye, det smälter på ett helt annat sätt och det kan du inte ändra med en brännkurva utan så är det bara. har för mig det har att göra med nånting i stil med att bullseye smälter ut under ett längre tempintervall så det därför blir en mjukare "flytigare" form på det. så vill du ha ett kantigare utseende på bullseye så är det enda du kan göra att dra ner topptempen - testa med 10 grader i taget - men det kommer aldrig att bli likadant som system 96.

men sen vet jag ju inte exakt vad det är du är missnöjd med, om det är det jag pratar om eller nåt helt annat. de system 96-smyckena du visar upp är ju enormt vackra - men du har ju liksom inte gjort samma sak fast i bullseye så jämförelsen är iaf för mig inte så uppenbar Flört.

Gosa
0

Tusen TACK Cessy, jag blev lite uppgiven där ett tag….

Jag ska teste lite olika temperaturer får helt enkelt kanske bara köra en 4-5 st åt gången tills att jag blir nöjd med utseendet Glad

Som du vet är ju ungen ny för mig och när jag körde första testen med full-fuse Bullseye så råkade jag glömma att ändra topptemperaturen, men det var inget som påverkade utan alla blev fina och fullt fusade.

Hur har det gått för dig? Har du hunnit testa något mer i din ugn?

[kissidor]
0

oopsy där kom vi in precis samtidigt gosa - så jag hoppas du inte missar mitt inlägg (pekar uppåt Flört).

Gosa
0

Hej Kissidor Glad

Såg också att vi måste skrivit precis samtidigt…

Ja, men jag måste ju bara helt enkelt testa mig fram med temperaturen… Jag gillar ju den här kantigare stilen som jag gjort när jag tac-fusat Coe96.
Det borde ju inte vara helt omöjligt att få ett liknande resultat med Bullseye men jag får prova mig fram.

Det här med baksidan är oroande. Jag beställde ett papper från WG http://www.warm-glass.co.uk/1mm-fibre-paper-p-3204.html
som råkade vara lite tjockare än mitt thin paper som jag brukar använda… jag hoppas detta är problemet till den mkt skrovliga baksidan Förvånad

Cessy
0

Det ligger en del glas på några burklock o väntar på att bli putsat o limmat, men p.g.a. vi varit o är förkylda så räcker inte riktigt energin till att orka pyssla med glaset just nu. Nå det springer inte sin väg o förhoppningsvis piggnar jag till lite nu efterhand, så en tackfusning är på G. Skrattande

Cessy
0

Ingen aning eftersom jag aldrig använt det 1mm fiberpappert (Jo jag har köpt 1x1m men bara för att ha o skydda ugnsbotten ifall jag slumpar o ställer formen på botten av ugnen). Skulle dock tro att svaret med den skrovliga baksidan ligger just i detta pappert, för om man har 1mm fiberpapper i en Hot Pot, så rek. de ju att du har thinfire överst. Dock tror jag inte det har med bullseyeglaset att göra för då jag fullfusade u ugnen så tyckte jag just att baksidan av cabbarna blev jättefina jämfört med i micron o jag har använt enbart thinfire i såväl ugnen som i micron.

Gosa
0

Tack Cessy, då var mitt inköp av 3x3 meter 1mm fibrepaper helt onödigt… tyckte att måtten passade så bra för ugnen ju…
vill ju inte ha en massa spillbitar av pappret, men nu får jag försöka hitta någon här i Sverige som jag kan handla snabbt från Glad

Cessy
0

Thinfire finns ju i 52x52 ark men också i 10 meters rulle (1m bredd) hos warmglass. men det blir ju rätt dyrt om man bara ska ha thinfire. Fast å andra sidan är inte svenska fraktpriser heller att leka med precis.Obestämd

mialycktman
0

å va coolt!

Lyckomia 

Hemsida: www.nogg.se/lyckomia

Blogg: www.lyckomia@wordpress.com

Lyckomia finns också på facebook.

Gosa
0

Tack Sanne, jag hoppas också jag får ordning på det Glad

Gosa
0

Mia, vad tycker du är coolt Flört
Jag hoppas du gillar mina smycken som är lyckade… men jag ska nog allt lyckas få till det någon gång med Bullseye också, hoppas jag…

[kissidor]
0

åhå gosa hade du 1mm papper Förvånad! ja se då var det mysteriet med den grova baksidan löst iaf Glad.

ja sänker du temperaturen så kommer det förstås att bli kantigare - men du måste ju ändå gå tillräckligt högt för att få bort det vassa och jag hävdar envist, de smälter inte på samma sätt och så är det bara. men du hittar säkert ett läge för bullseye som du kan leva med iaf GladFlört