Smyckestillverkning iFokus

Smyckestillverkning

Etiketterglasfusingsilverlera
Läst 2457 ggr
sonette
1

Nybörjare

Hej! Jag är ny på detta med att fusa.Har nyss börjat en kurs och undra om jag ska köpa en Hotpot som man kan ha i micron? Såg någon som sålde för 750:-Frågan är om det är dumt för tänk om jag vill göra större saker sen?Men säg att jag köper till micron är det någon spec. som är bättre av Hotspot?Vad mer behöver jag i början? ge mig gärna tips på andra ugnar som inte är svindyra.Har sett på Blocket att det fins keramikugnar,är det något?Tacksam om någon vill ge lite tips.Flört

Annicka.C
0

Hej sonette!

Här är en bra tråd som du kan läsa:

http://smyckestillverkning.ifokus.se/articles/4f31075cd3b4fd3f2b0028bc-vad-behovs-da-jag-ska-borja-fusa-glas-i-en-micro?discussions-1

Sedan så tror jag att många skulle rekomendera att köpa ugn på Warm Glas i england, men jag har ingen ännu så jag överlåter till de andra att svara dig på det. Oroa dig inte svar lär du få Flört

Mvh.A

Mina smycken hittar du på  Smyckeskonditorn.se och på facebook & lite övrigt här -annickas-glasalster-3

Mvh.Annicka

Cessy
1

Mitt råd är att starta med en Hot Pot o se hur kul du tycker det är. Här är en artikel som heter: Vad behövs då jag ska börja fusa glas i en micro? o det finns en annan artikel som heter "Att läsa glöden på glaset"

Läs dem o sedan finns där olika trådar härinne om "Att fusa i mcrovågsugn" För tillfället är vi uppe i tråd nr 6, men i första inlägget i varje ny tråd finns alltid en länk bakåt till föregående tråd. I dessa trådarna finns en hel del info som är matnyttig om man vill börja fusa i en micro.

Ja kan du ställa om en keramikugn eller har någon i din bekantskapskrets som kan sådant så går det att ställa om en keramikugn till en glasugn. Men hur man gör o vilka keramikugnar som är lämpliga - det har jag ingen kunskap om. när det gäller glasungar finns där en hel del på marknaden o jag har precis köpt en Skutt Firebox 14 men jag rekommenderar nog att du börjar med att köpa in lite glas o annat material som du behöver o en Hot Pot. Då ser du om det här är kul o vet också mer om du vill satsa vidare på en större ugn eller om cabbar eller pärlor är sådant du mest vill satsa på.

Att dundra iväg o köpa en för stor ugn som du inte nyttjar eller att du köper en för liten som du direkt blir ledsen över att du inte kan göra det eller det eller ……. är ju ett ganska onödigt inköp. Bättre o testa lite först o se var man landar i det här. Att göra glas är en dyr hobby o den blir allt dyrare ju större saker du vill kunna göra.

Cessy
1

Oops vi är många som svarar men det visar ju att det här är ett forum där man är välkommen att frågaFlörtSkrattande

mialycktman
0

Hej sonette, min blogg handlar om att börja fusa i hotpot…och vad man kan behöva…

www.lyckomia.wordpress.com

Lyckomia 

Hemsida: www.nogg.se/lyckomia

Blogg: www.lyckomia@wordpress.com

Lyckomia finns också på facebook.

sonette
0

Tack så jättemycket för många tips.Jag testar nog den för micro som kostar 750:- så länge.Men var i Sverige köper man glas för visst skrev någon att det är bäst med 10X10,de flesta säljer större.Jisses vad många frågor man har.Tur att det finns forumGlad

Annicka.C
0

Skulle rekomendera att du köper från Warm Glass i england                           http://www.warm-glass.co.uk/

Trotts frakten(som inte skiljer sig så mycket mot frakt i sverige) så är det billigare än om du köper från svenska firmor.

Mvh.A

Mina smycken hittar du på  Smyckeskonditorn.se och på facebook & lite övrigt här -annickas-glasalster-3

Mvh.Annicka

Cessy
0

Ja o även frakten är billigare för mellan 2-30 kg så tar de ca 212 kr o glas väger snabbt o det är mycket lätt gjort att komma upp i de 2 kilona o att frakta tunga paket inom sverige är ännu dyrare. (Gäller alltså warmglass.uk)

sonette
0

Jag har registrerat mig hos Warm glass iaf,men Hot Potten var slut i lager så jag får vänta.Det verkar vara bra priser där.Vet någon om det varit slut länge?Vi ha nu på en gång..

[kissidor]
0

Men… warm-glass.co.uk har väl aldrig haft nån hotpot?

sanne62
0

nä…o inte nu heller…inte som syns på webshoppen iaf ….

VÄLKOMMEN IN PÅ  Blommawww.sannes-smycken.seHjärta

sonette
0

Nej förlåt det var Glass studio supplies,är de bra?

sanne62
0

ja … dom e bra…

mialycktman
0

Jag har en, den e toppen!

Lyckomia 

sonette
0

Men det är slut på lager,kan jag köpa på annat bra ställe el måste jag vänta??

Hoppas det finns andra,vill ju börja nuuu.

Cessy
0

Njae vill du ha Hot Pot:en till det priset får du nog vänta men är du beredd o betala lite mer, så har Smyckestillbehör.se, PMC, Folkare o Slöjddetaljer olika microburkar. Var dock noggran när du kollar burkarna för det finns 2 storlekar. En mindre o en större.

mialycktman
0

jag köpte den "större" som"förstagångare" och jag e nöjd…….

Lyckomia 

sonette
0

Nu finns den på Glass studio men nu går det inte att handla.Jag kommer till betala och då kommer det upp en sida som säger att den inte hittats el något.Gör jag fel tror ni el är det tillfälligt fel?Får kanske maila dit igen.

Annicka.C
0

Hej Sonette!!

Vi i sverige kan inte handla av dem genom hemsidan utan bara genom ebay,

här e sidan till hotpotten på ebay   http://www.ebay.co.uk/itm/HotPot-Fused-Glass-Maxi-Microwave-Jewellery-Kiln-Fusing-Glass-HP03-/160778417125?pt=UK_Crafts_Glass_Art_Supplies_CV&hash=item256f23f3e5

om du vill handla saker av dem som du inte kan lägga i din ebay varukorg så e det bara att maila dem så ändrar dom detSkrattande

Det finns även en hotpott med startset…lite glas o sånt…surfa runt lite o kolla innan du beställer!

Mvh.A

Mvh.Annicka

Annicka.C
0

http://stores.ebay.co.uk/Glass-Studio-Supplies?_trksid=p4340.l2563

här har du sidan med allt de säljer på ebay!

Mvh.Annicka

sonette
0

Ok vad kul,tittade på mailen o då hade de mailat att det inte gick men skulle killa upp pris och återkomma.Det ordnar sig tydligen.Tack för att ni är så snälla och hjälper en virrig nybörjareTungan uteGlad påsk på er!!!

sonette
0

De kan skicka till mig ändå och vad jag förstår får jag betala ca 200 för det eller om jag vill ha det på 2-3 dagar kostar det lite mer.P&P vad betyder det?När jag gick in på ebay så är det väl inte för Sverige att handla där heller?

[kissidor]
0

p&p står för postage & packing sonette Glad, porto och emballage alltså

men alltså jag fattar inte riktigt - burken finns ju där i deras e-bay store, med porto till sverige http://www.ebay.co.uk/itm/HotPot-Fused-Glass-Maxi-Microwave-Jewellery-Kiln-Fusing-Glass-HP03-/160778417125?pt=UK_Crafts_Glass_Art_Supplies_CV&hash=item256f23f3e5#ht_1254wt_1163

jomen det finns ju massor av säljare på e-bay som skickar till sverige Glad

sonette
0

När jag ska beställa ville de ha paypal mailadress,hur får jag den? Reggade mig idag på paypal men har inget mail.Vet någon vänlig något om det?

[kissidor]
0

men om du reggade dig på paypal så gjorde du väl det med en mailadress? det är helt enkelt den de vill ha, inte konstigare än så Glad

sonette
0

Men det är det som är konstigt för den har de ju mailat till.HSka jag sätta över summan nu,kanske var det hon menade.

sonette
0

Så här skriver de- If you like to go ahead let me know which option you prefer and if you give me your paypal emailadress I"ll send you a paypal request.

[kissidor]
0

Jo men DE vet ju inte om den adressen de mailar till är samma som du reggat med Paypal ;) . så meddela dem det bara så ska det väl ordna sig :)

sonette
0

tack för all hjälp!!Nu har jag fått mail och jag har paypal.Hur gör jag nu? Ska jag sätta över pengar först? För det är väl ändå säkert nu.Frågade dem om summan det blir så tänkte jag sätta in pengar och det räknas väl om på paypal vad det blir i svenska pengar till dem?Ja ja efter detta kan jag ju bara shoppa loss vidareFlört

Mmadeit
0

jag brukar aldrig sätta in pengar på paypal utan har kopplat mitt visa kort till paypal så dras direkt från kontot så har man inga pengar "låsta" på paypal då det blir avgifter etc om man skulle vilja ta ut dem igen.

sanne62
0

om du går in på ditt paypalkonto, kan du säkert se där att dom dragit summan….

sonette
0

Nu är det gjort.Det var inte så svårt.Nästa gång handlar jag på Ebay.Hoppas det kommer nästa vecka nu då.Tycker jag fick mycket för penagrana.

sanne62
0

jag gjorde samma misstag som du första ggn (att inte handla över e-bay) …men yvette på GSSS är bra att prata och maila med så det ordnade sig till slut…

jag har förresten precis mailat henne och frågat varför vissa varor inte säljs till sverige…Obestämd

det kallas mobbing hos oss…Flört

sonette
0

Skönt att det inte bara är jag då.Hon verkar bra att ha o göra med,klar mobbning jag håller medFlört

sanne62
1

jag fick svar från yvette på GSS…hon håller på att succesivt lägga in varorna så att vi också kan få dom "over seas" … så hon la till det jag också ville ha på ordern…så nu får jag det fina gröna aventuringlaset….Skrattande

sonette
0

Vad bra!! Hon sa också till mig att det gick bra att handla från hemsidan eftersom det fanns mer där.

sanne62
0

ok…för det skulle man ju helst inte göra innan…då fick man först maila fram o tillbaka…

sonette
0

Ja så skrev hon.Det kanske är ändrat nu då.Jag skrev och bad lite om ursäkt o att jag ska handla på Ebay nästa gång och då sa hon att det ju är mer på hemsidan.Idag får jag ev det jag handat,det ska bli jättespännande o kul.Tungan ute

sonette
0

Har beställt igen från hemsidan,eftersom jag glömde en massa.Tycker att det verkar billigare att beställa därifrån än tex VG med frakten.Man kanske hittar sina favvo sidor.Om man kan fusa utan lim så ska jag prova idag,känns lite otäckt men spännande.

Cessy
0

Njae - när du kommer upp i 2 kg (o de gör du snabbt när du gäller glas) så har warmglass ett enhetsporto 2-30kg för ca 212kr o så billigt porto hittar du ingen annan stans när paketena börjar väga lite.

sonette
0

Ok då förstår jag, det verkar bra.

sanne62
0

en annan sak är att WG och GSS inte har riktigt samma sortiment…bara som ett exempel så kan man köpa mindre förpackningar av frit på GSS och firesticks bara på WG…

en hel del annat smått o gott skiljer dom åt…

en utopidröm är en shop som säljer ALLT till bra priser…