Smyckestillverkning iFokus

Smyckestillverkning

Etikettproblemhörnan
Läst 1098 ggr
[Vargöga]
1

Har lite problem

Jag har nu fått mitt material och har börjat tillverka armabnd men jag har problem med träpärlor och metallbokstäver. Jag får inte i dom i tråden. Något tips om hur jag lyckas med detta? Första pärlan funkar men inte resten.

[Vargöga]
0

Sen vet jag inte hur jag får en knop som löper smidigt så att armbandet är slutet men ändå kan öppnas och stängas genom att dra genom knopen.

[kissidor]
0

jadu emilia, har man för tjock tråd så har man - det insåg jag själv för sextonhundrade gången senast i lördags. det går visserligen att borra/fila upp hålen lite med en sk beadreamer, men det är väl mest tänkt för enstaka pärlor med för trånga hål - det är nog inget roligt att sitta och göra på varenda pärla (+ att det vete sjutton om det funkar så bra på metallpärlorna).

så jag skulle nog skaffa tunnare tråd helt enkelt, dock säger du ju att den första går på, så det är väl så att det går teoretiskt men sen blir tråden lite tufsig i änden och så går det inte längre. du kan då i första hand försöka med lite nagellack på trådänden så den blir styv och håller ihop.

väldigt osäker på hur du menar med knopen, om det nu inte mööööjligtvis är en sån här: http://www.rubysbeadwork.com/SlidingKnots.html det är det nog inte, men ska du göra halsband i liknande stil kanske du får nytta av den iaf

men annars kan du nog överväga att börja sätta riktiga lås på armbanden, det finns billiga diskreta och det finns dyrare riktigt snygga som blir en designdetalj i sig. alternativt att du har en ögla i ena änden och en stor pärla i andra änden som bara precis går att få igenom öglan

[Vargöga]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tack för tipset om det där med nagellack, det skall jag testa. Skrattande

Nä det var inte den knopen jag var ute efter. SÅ här ser den ut på ett köpt armband.