Smyckestillverkning iFokus

Smyckestillverkning

Etikett: problemhörnan
Läst 2015 ggr
shigne
1

ebay-panik-hjälp

Nu har jag då gjort (eller är på väg!) att göra mitt livs första köp på Ebay!

Har fått ett mail från köparen som tackar för affären och skriver att hon skickar varorna så fort pengarna kommmit till henne.

Men jag kan inte se något bank-konto-nummer!!! Bara en adress…

Hur tusan gör jag nu då? Nån som har erfarenhet och har lust att hjälpa mig igenom detta?

Please!

p.s. Har Paypal-konto, men fick det inte att fungera, så därför valde jag istället "Money Transfer"

Allamej
0

Om du har en money transfer tror jag att du måste till en western union för att betala, jag vet verkligen inte, jag har aldrig någonsin använt mig av det, Däremot så lyckades jag idag med mitt första köp på en italiensk sida som inte normalt sett skickar till Sverige men med lite fubb (butikägarens förslag) så har jag nu betalt och kommer att få hem en massa fina snäckskal.

Mitt tips är att be säljaren förklara var du ska betala och hur.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

shigne
0

Tack Allamej! Jag ska göra ett försök!

mialycktman
0

Jag skulle oxo kontakta säljaren.

Lyckomia 

Hemsida: www.nogg.se/lyckomia

Blogg: www.lyckomia@wordpress.com

Lyckomia finns också på facebook.

[kissidor]
0

ajdå shigne, det var inte så bra Rynkar på näsan, paypal är mycket säkrare. men nu ska jag inte skrämma upp dig i onödan heller - det går ju säkert bra och det var väl inte nåt jättebelopp det handlade om heller Glad. hur du beter dig för att göra en western union-betalning och var kan du läsa här: http://www.westernunion.se/WUCOMWEB/staticMid.do?method=load&countryCode=SE&languageCode=sv&pagename=HomePage&utm_content=sAo0sGjw5_pcrid_7856367143_mt_b_kw_union%20western&src=gg_SE_Brand+Swedish+Broad_swe&gclid=CKrw0OvVzK8CFeJYmAodhB5iXg, och det går dels att göra på nätet och dels så finns det ombud i många städer - ofta i samband med andra ombudstjänster som tex schenker hos ett litet närlivs, tobakshandel etc.

nackdelen är att även om du kan göra det på nätet och från ditt bankkonto så går det inte in direkt hos mottagaren utan denna får en avi och måste fylla i en blankett och får sen hämta ut det vilket tar en massa extra tid förstås. det är därför du fick en adress och inget kontonr. sen har du inget bedrägeriskydd heller vilket du har genom paypal, så som sagt det ordnar sig säkert den här gången men du måste försöka få ordning på paypal-betalningen inför framtiden - vad var det som trasslade med den?

jag skulle förresten inte frågat säljaren i första hand om en sån här sak, risken är för stor att man antingen väcker dennas irritation över "krånglandet", eller att hen är för stressad för att förklara begripligt ändå och sen tycker hen att "jag har ju förklarat, varför betalar hon inte nu då?!" fast det kan ju vara en jättesnäll person förstås som har gott om tid till övers för att förklara tillräckligt bra, men jag skulle hellre ha googlat - det är inte ofta nuförtiden man inte får napp på det sättet Flört

shigne
0

Tack alla!

Jag har mailkontakt med säljaren och har fått hennes info för att sätta in pengarna på hennes konto - det handlar inte om nån större summa (för feg för det tack och lov).

Så jag ska in till stan idag och kommer att gå in på banken o se om de kan hjälpa mig.

Jag har förstått att jag måste ha en slant på PayPal för att kunna handla via det - så det blir till att fylla på PayPal kontot innan jag handlar.

Är lite stressigt nu på morgonen - ska läsa igen ditt inlägg kissidor,  lite bättre i eftermiddag när jag är hemma igen!

Cessy
0

Nej du behöver inte ha pengar på ditt paypalkonto. Du kan koppla ditt kreditkort till paypal o har du aktiverat denna funktionen en gång (görs inne på paypalsidan) så behöver du inte göra om detta varje gång, utan då har paypal de uppgifterna som de behöver.

Hoppas det löser sig med ebay-affären.

noora
0

Överföring till utländsk bank kan kosta en slant om du går in på bankkontoret för att få hjälp. Kolla i din internetbank om du kan sköta det därifrån, det brukar kosta mindre eller t.o.m. vara gratis.

Allamej
0

Om du behöver hjälp så finns jag här och om du messar innan får du dörrkoden :)

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

shigne
0

Nu har jag gjort en av de dyraste pärlaffärerna i min historia! Alltid lär man sig nått!

Jag gick till banken och betalade via dem = 100 kr i avgift!

Men passade på att fråga om allt möjligt sånt där - precis som du skriver Cessy - man kopplar bankkortet till paypal, men enligt banken kan man göra det via internetbanken. Ska kolla upp det där innan jag gör fler affärer.

Bankkillen var hjälpsam och visade mig hur jag skulle göra - de har ett låtsas konto som man kan få prova på.

Är det bara jag som är lite klantig, eller är det fler som har problem, eller kanske rentutav inte vågar ta steget att handla utomlands?

Allamej - tusen tack för att du finns i närheten! Du är alltid så jättego och hjälpsam!! kram

Kram till er andra också!! Vilken tur att vi har det här forumet och att det fungerar så himla bra som det gör!

TACK!

Cessy
0

Det är fullt möjligt att man koppla det via internetbanken, men jag gjorde det ju samtidigt som jag skapade paypalkontot för jag skulle ju betala direkt med det. Jag är sannerligen ingen veteran på PayPal, för jag reggade ju mig o använde paypal för första gången bara för några veckor sedanSkäms

Mmadeit
0

cessy: och just därför kanske du kan vara till bäst hjälp, då vi andra som använt paypal sen urminnes tider inte minns hur sjutton det var man kom igång ;-)

mialycktman
0

Jag har oxo nyligen skaffat PayPal, har varit riktigt skeptisk mot allt som har med att handla utomlands att göra………..men det är inga konstigheter nu, väldigt enkelt och smidigt med PayPal…..

Lyckomia 

Hemsida: www.nogg.se/lyckomia

Blogg: www.lyckomia@wordpress.com

Lyckomia finns också på facebook.

sanne62
0

instämmer med föregående talare…Glad

VÄLKOMMEN IN PÅ  Blommawww.sannes-smycken.seHjärta