Smyckestillverkning iFokus

Smyckestillverkning

Etiketterglasfusingsilverlera
Läst 4781 ggr
Gosa
1

Hur gör man??

Hej,

Jag har en fråga, skulle vilja testa att göra några smycken i formar, hur gör man??
Har köpt några smyckesformar från WG och jag har glasfrit i ett par olika färger och storlekar.

Hur går man till väga? Jag har förstått att man ska pensla separator i formen, eller?

Hur mycket fyller man formarna? Blandar man färger, lägger i olika lager? Kan man använda vanliga små glasbitar också?

Till sist, hur bränner jag dom i ugnen? Grader, program, hastighet?

Supersnällt om någon erfaren person har lust att ta sig tid och svara på mina dumma frågor Glad

Cessy
0

Tja på ugnen är jag ju antagligen mer nybörjare på än du Gosa, men formfusning har jag hållt på med sedan jag började med Hot Pot:en.

Ja du penslar formen/arna med Primo Primer 4-5 lager. Det ska vara genomtorrt innan du lägger frit i formen. En del förbränner Primon i ugnen på 200 grader men det har jag alltid skippat men är nogrann med att låta Primon torka ordentligt. Kissidor lärde mig att alltid Prima formarna efter man använt dem o på så vis är de ju i regel garanterat genomtorra nästa gång du ska använda dem. Nu är det väl inte alltid jag är så duktig att jag blir färdig att göra dettaSkäms, men jag försöker hålla detta någorlunda i alla fall.Oskyldig

Hur mycket du ska fylla beror på hur tjocka du vill ha dina cabbar. Från början fyllde jag bara till kanten. Sedan ökade jag så att jag fick en kulle ovanför kanten. o numera går jag inte ens alltid upp ända till kanten. Det beror på hur djup formen är. Hur tjock cabbe jag vill ha o vad jag vill göra i formen. Det beror också på vilken frit jag använder. Ju finare frit ju mer behövs, för ju mer sjunker det ihop o smälter samman. Du får testa o o se hur du vill ha det.

Du kan blanda frit o glas - så länge det håller samma Coe.

Om du tittar in i min blogg cessysglasochsmycken.se så ser du under flikarna där maaaasssor med fritformfusat av olika slag o då ser du också att jag lagt friten olika. Du får göra som jag - testa o leka med friten på olika sätt, så lär du dig vad som blir bra o vad som inte blir bra.

Jag vågar ännu inte programmera ugnen helt själv, så jag körde fullfus, slow, topptempen 771 grader o hålltid 20 minuter o det blev hur bra som helst.Flört OBS! Jag använde bulleye frit.

Cessy
0

o förresten - var beredd på att cabbarna dels minskar i storlek o dels blir taggiga runt kanten. Du måste antingen ha en slip typ diamantsvamp eller en maskinslip, för du måste slipa kanterna på cabbarna o sedan firepolishfusa dem så att de blir glasklara o i ugnen blir de då även mjukt rundadade.

Gosa
0

Tusen TACK Cessy Glad

Nu har jag pillat ihop fyra små "cabbar" och stoppat in i ugnen, med inställning som du skrev ovan…

Gud vad spännande det ska bli och se hur dom ser ut sedan, om det blir som jag tänkt??

Jag anväde en mortel och krossade lite dichro som jag strödde på och sedan även lite klarglas-kross. Brukar du ha klarglas på dina cabbar?

På formens instruktion så stod det att man skulle köra upp till 760-775 grader, hålla 10-20 min och sedan ner till 515 gr och hålla 30-60 min och sedan ner.
Jag har ingen aning om man kan ställa in ytterligare ett stopp med hålltid? Den frågan kommer liksom inte upp på min ugn? Det kanske Kissidor kan svara på?

Om detta blir bra så måste jag beställa lite mer glaskross Flört, vilka färger använder du till soluppgångarna Cessy?

Jättefin bloggsida du skapat också, där måste jag kika runt ordentligt.

TACK

Cessy
0

Gosa: Om du kollar på slowprogrammet så har den hålltid på 60 min på just 515 grader så det är den anledningen till att slow passade så pass bra + att den går långsamt vilket är väldigt hälsosamt för formarnas välbefinnande o lång livslängdFlört. Kissidor har själv programmerat ett program efter formens instruktioner, men jag är inte så avancerad ännu att jag ger mig på detta. Är fullt nöjd med att få in full, tack eller slump o sedan fast, medium eller slow o så då topptemp o hålltidSkämsOskyldig

Jag körde formar för första gången i förgår o kunde då öppna ugnen igår morse. Så nu har jag tagit fram slipen o ska ställa mig o slipa cabbarna o sedan tackfusa dem ihop med ett glas som jag ska slumpa sedan ihop med de cabbarna som ska ha dekaler.

Allt du ser i bloggen i fritformfusat är cabbar jag fusat i micron o som du ser har jag fritfusat massor. Tycker det är så himla skoj. Låter spännande med dichrokross. Du får berätta hur det blev o gärna visa en bild sedan också.Oskyldig

Vet inte vilka formar du har men du är medveten om att botten eg. är uppsidan? Vissa formar spelar det ingen roll vilken sidan man har uppåt o i micron måste man ha den sidan upp som är överst i formen, men en hel del av de formar man har i ugn är tänkt att bottensidan ska vara uppåt. Om sidorna i formen är raka o där inte är något mönster i botten så går det bra med vilken sida som helst uppåt. men är formen skålformad så är det tänkt tvärtom.

Jo jag har glasklart överst på väldigt många av mina fritfusade cabbar t.ex trädcabbarna o havscabbarna. Savanna sunset är dock annorlunda, för där försökte jag från början blanda först mediumfrit, sedan finefrit o till slut gav jag upp o blandade istället powder. Jag hade dock inte så mycket rött eller gult o inget orange alls. Så solarna o är sunflower yellow opal o det oranga är Marigold yellow opal med en liten miniskvätt red opal i som jag blandade i en kopp för att få det jämnt infärgat. Dessa cabbarna har inget glasklart överst o det tror jag ärligt talat inte de ska ha för då börjar powdert flyta ut o ser diffust ut. Det svarta fälten längst ner är däremot black opal finefrit o inte powder.

Tack för kommentaren om min blogg. Den är alldeles nystartad o kanon att ha för att kunna visa alla vad det är jag görGlad. Alla hittar ju inte hit till smyckestillverkning o inte orkar de leta upp alla mina smyckestrådar o scrolla ner o ner o ner ….Obestämd men det var tack vare vänliga självar här inne som jag överhuvudtaget blev färdig att starta den. Har tänkt länge men dragit mig för det.

Gosa
0

Åhhh TACK Cessy, nu förstår jag lite mer av allt det här med formarna och programmet…

Jag har absolut inte bränt så många ugnar, jag är lika mycket nybörjare som du på ugenen tror jag allt.
Jag är ju dessutom nybörjare på Bullseye-glas vilket gör det hela lite svårt och jag var nästan på väg att ge upp ett tag.. det beter sig inte alls lika som Coe96, jobbigt i övergången, men jag hoppas jag får kläm på det.

Jag ska genast göra en ny beställning från WG på lite frits,tack för att du vill dela med dig av vad du använt och hur du gjort :-)

Din blogg är jättefin, gott jobbat!!!
Jag önskar jag hade samma energi som du har, men jag hinner helt enkelt inte…det finns så mycket jag vill göra men tiden räcker ju inte..gnäll gnäll..

Jag kommer säkert på fler frågor, och är det andra som har tips så fyll på :-)

Cessy
0

mm …. jag håller mig nog till Bullseyeglaset så länge, för det är ju liksom bara det jag har jobbat med o i nuläget tänker jag inte blanda in någonting annat. Ja warmglass har ju alla powdernyanserna o både i 100gr o 450 gr. Synd att de inte har lika många färger i frit o att de inte har både 100gr o 450gr att välja på bland dessa.Obestämd

Förra sommaren hade de studio-frit-pack i topp 30 färgerna vilket innebar 100gr av alla färgerna. Jag köpte först mediumfrit o sedan finefrit i dessa. Sedan sålde de ju ut de fritfärgerna de inte längre skulle lagerhålla, men har ju nu återigen ökat på lite färger o nu kaller det nu top 50 men har tyvärr inga studio-frit-pack längre. Vet inte om det återkommer så småningom.

Jag är i alla fall jätteglad att de hade dessa packen, för då fick man ju en chans o testa flera färger som man kanske är tveksam till o vet därmed bättre vilka man vill satsa på att ta hem i 450 gr burkar. Tog dock inte detta packet vare sig i coarse eller powder, för coarse använder jag sällan o powder kan man ju plocka vilka man vill eftersom de finns just i 100 gr, så där samlar jag på mig några burkar nästan varje gång jag beställer något.Oskyldig

Bloggen har jag tänkt - en dag så ska jag - o det har jag tänkt i måååånga årSkäms så vem vet Gosa en dag så …. blir kanske du också färdig att skaffa en bloggFlört Det var i alla fall mycket lättare än jag hade föreställt mig o rätt kul faktiskt.Skrattande

Gosa
0

Hej igen,

Nu är dom klara Glad

Två blev bra men dom andra två är bara att slänga… men temperaturen verka fungera bra, jag får bara testa mig fram för att lägga rätt mängd frit´s i formarna osv…
Ska genast förbereda nästa test.

Efter jag har slipat kanterna så ska jag alltså göra en firepolish? Har ingen aning om vad detta är, finns det ett förinställt program för det på ugnen?
Snälla Cessy, om du har lust så får du gärna instruera mig Flört

Cessy
0

Jag har kört firepolished (När du slipar blir kanten matt. Firepolished är för att få kanten glasklar igen o också lite mjukt rundad igen) på tackfus, fast, 730 grader o hålltid 10 min. Jag tänker dock sänka till 720 grader nästa gång för att se om det är mer lagom för min smak. Tycker nämligen att vissa cabbar blir för mycket påverkade nu vid 730, men samtidigt är det en avvägning för jag jag oftast med en glasbit som sedan ska slumpas till ett fat o då vill jag ju har mjuka kanter så frågan är om 720 grader räcker då? (Bullseye)

Jo att fritfusa o få det bra kräver lite experimenterade o man lär sig efterhand vad man tycker bli bra o vad som inte fungerar, men så handlar det ju också om tycke o smak.Flört

Cessy
0

Såg nu inne på warmglass att de faktiskt i sin basicprogram rekommenderar just 732 grader o hålltid 10 min. för just fire polish fusning. Denna sidan är nog rätt bra att ha - fast eg. finns detta också i våra instruktionsböcker, men det står just inte om firepolish i o för sig. Men tack programmet o fast, 730 grader o hålltid 10 min. fungerar i alla fall utmärkt för mig, men jag kommer ändå testa o sänka till 720 grader nästa gång, för att se vad som händer.