Gucka
Kan man laga en spricka på en "fritform" med guckan?
Lyckomia
Hemsida: www.nogg.se/lyckomia
Blogg: www.lyckomia@wordpress.com
Lyckomia finns också på facebook.
Njae tror inte det Mia. Det är ju reflektionsgucka som ska reflektera microvågorna, så jag tror inte det blir så bra. Anla Glas har ett form lim, men tyvärr bara i stor burk o det torkar tyvärr efterhand
Sedan har Amla Glas också mini stöbeformar o ovalen 40x56, droppen 36x60, trapetzen 25x45 o det lilla hjärtat 60x60 fungerar utmärkt i Hot Pot:en.
ok, det är en kvadrat som fått sig en spricka……….suck!
Lyckomia
tråkigt mia
, men som sagt det är så det är - vid formgjutning är det keramikformarna som sätter hastighetsbegränsningen, inte glaset
och nej, refraktorguckat har inte alls några egenskaper som lämpar sig för att laga de formarna med - kan hända att det vita burklagningsguckat som fanns förut hade funkat däremot, men det verkar ju inte alls gå att få tag i länge 

Lyckomia
Anla glas limmet räddade mina formar - då jag i början ibland körde lite för fort, tittade för tidigt eller körde formen för länge. Ska man ha en chans att få formarna att hålla så är det extreeeem långsamhet (45-50 min) som gäller o att ta dem innan glaset bränner fast i formen o sedan hålla tassarna borta efter man tagit ut den i två timmar. Likaså ska man inte glutta i burken för ofta o inte börja titta förrän man har rejäl glöd ur hålet i burken. Men Anla glas limmet har def. räddat mina formar o där är flera av dem som spruckit. Endast min första warmglasdroppe har gått i graven o alla andra formar lever ff. o flera av dem tack vare limmet. Så du kan förmodligen rädda din form Mia. Beror lite på hur spricka sitter o går igenom formen.
Jag har det limmet……ska jag bara pensla på sprickan då? Sprickan sitter i ena hörnet men går ej igenom………å jag är försiktig, väntar lääääänge:)
Lyckomia
Det limmet kan du inte pensla på det är för tjockt o det måste först röras eftersom det skiktar sig, så en liten träspatel att röra med måste du ha. Sedan så kan du nog i o för sig pensla på med en kraftig pensel men jag brukar använda spateln.
Mia jag tyckte också att jag var jätteförsiktig men sedan jag ökade tiderna o körde 10 min på varje stadie (350, 500, 750 o sedan vad som krävdes på 1000w) så är jag alltså uppe i körtider på ca 45 min o jag tittar aldrig förrän 2-3 gånger mot slutet ) o sedan avstod jag allt gluttande i 2 timmar efteråt så har de hållt på ett helt annat sätt.
När jag körde 5-7 min på varje stadie o sedan började titta efter 1 timme - det var då formarna fick sina sprickor. Om ditt glas kommer upp i glöd före 40 min så behöver du stanna ännu längre på dina lägre effektstadier. Numera är det så att jag inte heller ens tittar i burken förrän skenet är ganska starkt ur hålet o sedan försöker jag hålla nere gluttandet så mycket jag kan. Före 45 -50 min. är sällan någon form färdig.
Nu pratar jag inte om de minsta miniformarna som är gjorda för microvågsugn, för de är öppnare på ett helt annat sätt o de kan man köra betydligt fortare o titta redan efter en timme o de klarar det. Så ju öppnare formen är ju bättre klarar de livet i micron. Små kompakta formar har svårare att klara det, men ju långsammare man kör destu mer ökar man sannolikheten för att man slipper någon sprickbildning.
Sedan kan man ju ha otur o det kan ju finnas sprickor redan i godset som inte syns, så helt garanterad för att det inte spricker är man nog aldrig o det tror jag inte ens man är i ugn, men det är ju skillnad att låta formen stanna i ganska många timmar i ugn o att utsätta formen för sådan snabb temperaturstegring o sänkning som man gör i micron o ju långsammare man kan göra processen destu bättre för formen o det ökar sannolikheten för att den ska klara sig utan sprickor.