Smyckestillverkning iFokus

Smyckestillverkning

Etiketterglasfusingsilverlera
Läst 1385 ggr
mialycktman
1

Gucka

Kan man laga en spricka på en "fritform" med guckan?

Lyckomia 

Hemsida: www.nogg.se/lyckomia

Blogg: www.lyckomia@wordpress.com

Lyckomia finns också på facebook.

Cessy
0

Njae tror inte det Mia. Det är ju reflektionsgucka som ska reflektera microvågorna, så jag tror inte det blir så bra. Anla Glas har ett form lim, men tyvärr bara i stor burk o det torkar tyvärr efterhandObestämd Sedan har Amla Glas också mini stöbeformar o  ovalen 40x56, droppen 36x60, trapetzen 25x45 o det lilla hjärtat 60x60 fungerar utmärkt i Hot Pot:en.

mialycktman
0

ok, det är en kvadrat som fått sig en spricka……….suck!

Lyckomia 

[kissidor]
0

tråkigt mia Rynkar på näsan, men som sagt det är så det är - vid formgjutning är det keramikformarna som sätter hastighetsbegränsningen, inte glaset

och nej, refraktorguckat har inte alls några egenskaper som lämpar sig för att laga de formarna med - kan hända att det vita burklagningsguckat som fanns förut hade funkat däremot, men det verkar ju inte alls gå att få tag i länge Rynkar på näsan

mialycktman
0

Gråter

Lyckomia 

Cessy
0

Anla glas limmet räddade mina formar - då jag i början ibland körde lite för fort, tittade för tidigt eller körde formen för länge. Ska man ha en chans att få formarna att hålla så är det extreeeem långsamhet (45-50 min) som gäller o att ta dem innan glaset bränner fast i formen o sedan hålla tassarna borta efter man tagit ut den i två timmar. Likaså ska man inte glutta i burken för ofta o inte börja titta förrän man har rejäl glöd ur hålet i burken. Men Anla glas limmet har def. räddat mina formar o där är flera av dem som spruckit. Endast min första warmglasdroppe har gått i graven o alla andra formar lever ff. o flera av dem tack vare limmet. Så du kan förmodligen rädda din form Mia. Beror lite på hur spricka sitter o går igenom formen.

mialycktman
0

Jag har det limmet……ska jag bara pensla på sprickan då? Sprickan sitter i ena hörnet men går ej igenom………å jag är försiktig, väntar lääääänge:)

Lyckomia 

Cessy
0

Det limmet kan du inte pensla på det är för tjockt o det måste först röras eftersom det skiktar sig, så en liten träspatel att röra med måste du ha. Sedan så kan du nog i o för sig pensla på med en kraftig pensel men jag brukar använda spateln.

Mia jag tyckte också att jag var jätteförsiktig men sedan jag ökade tiderna o körde 10 min på varje stadie (350, 500, 750 o sedan vad som krävdes på  1000w) så är jag alltså uppe i körtider på ca 45 min o jag tittar aldrig förrän 2-3 gånger mot slutet ) o sedan avstod jag allt gluttande i 2 timmar efteråt så har de hållt på ett helt annat sätt.

När jag körde 5-7 min på varje stadie o sedan började titta efter 1 timme - det var då formarna fick sina sprickor. Om ditt glas kommer upp i glöd före 40 min så behöver du stanna ännu längre på dina lägre effektstadier. Numera är det så att jag inte heller ens tittar i burken förrän skenet är ganska starkt ur hålet o sedan försöker jag hålla nere gluttandet så mycket jag kan. Före 45 -50 min. är sällan någon form färdig.

Nu pratar jag inte om de minsta miniformarna som är gjorda för microvågsugn, för de är öppnare på ett helt annat sätt o de kan man köra betydligt fortare o titta redan efter en timme o de klarar det. Så ju öppnare formen är ju bättre klarar de livet i micron. Små kompakta formar har svårare att klara det, men ju långsammare man kör destu mer ökar man sannolikheten för att man slipper någon sprickbildning.

Sedan kan man ju ha otur o det kan ju finnas sprickor redan i godset som inte syns, så helt garanterad för att det inte spricker är man nog aldrig o det tror jag inte ens man är i ugn, men det är ju skillnad att låta formen stanna i ganska många timmar i ugn o att utsätta formen för sådan snabb temperaturstegring o sänkning som man gör i micron o ju långsammare man kan göra processen destu bättre för formen o det ökar sannolikheten för att den ska klara sig utan sprickor.