Smyckestillverkning iFokus

Smyckestillverkning

Etikettpärlor-tråd
Läst 6155 ggr
Niwa
1

bästa tråden till micro macrame

Vet inte om jag lagt denna i rätt kategori men men.
Jag har setat och försökt lära mig lite macramé knutar och bomulls tråden jag använt börjar sina lite smått.
Tänkte beställa lite nytt men funderar på vad jag skall beställa.
har använt bomull och tycker det funkar bra, men medans jag har försökt kolla runt lite på knutar har  namnet Mac cord superlon S-lon dykt upp flera ggr.
Ni som håller på och knyter macrame vad rekommenderar ni och har ni ngn bra affär ni beställer ifrån med bra priser och sortiment?
tänkte beställa mest svart & ev beige till att börja med i stl 0,7& 1 mm.

alla tips mottages tacksamt även tips på bra macramé sidor mottages gärna  :-)

Hälsa gärna på mig på Facebook.

Niwa
0

ingen som har tips på tråd till macramé?

[kissidor]
0

jag ville inte säga nåt för jag tänkte några som vet bättre skulle uttala sig - men eftersom de inte gjort det än så… här kommer lite hörsägen iaf Skrattande!det jag minns att jag har hört prisas lite utöver det vanliga är nåt som kallas tigergarn, men det vet jag inte var de har. men sen tror jag bestämt mmadeit talat väl om slamcord, och den såg jag att de hade på pagoni iaf. mac cord superlon drev faktiskt mig från vettet för att den rullar upp sig och stökar hela tiden Skäms - men till kumihimo går den finfint Glad. själv tyckte jag hampa var helt ok, men den kanske är hemsk om man ska göra nåt mer avancerat - vad vet jag Oskyldig?

Niwa
0

Tack kissidor!!
tigergarn skall kolla lite mer på det, kollade på ett ställe lite snabbt på det men det var 350 kr vilket är lite mycket för en rulle, eftersom jag experimenterar så skulle det vara kul med olika färger att testa med.

så slamcord fransar upp sig, det låter inte så kul :-( någon annan som har erfarenheter av denna?

Hade jag vetat att macramé är något jag kommer att fastna för skulle jag beställt tigergarn i flera färger men till att börja med känns det som mycket pengar.
fler åsikter ngn??

[kissidor]
0

fransar upp sig - vad nuFörvånad? vem har skrivit det om slamcord - har jag missat nåt försvunnet inlägg? eller… tänker du på vad jag skrev om superlon (alltså ej slamcord)? den fransar inte upp sig - den bara rullar upp sig. jag menar alltså att den behåller väldigt mycket av formen från rullen istället för att hänga rakt ner som vaxad bomull och hampa mm, och är då enligt mitt tycke förskräckligt ivägen. med kumihimo så är den ju ändå ur vägen under plattan. fast det är säkert bara jag som bär mig bakvänt åt på nåt sätt Obestämd.

hursomhelst så tror jag väl superlon är syntetiskt och slamcord ett slags vaxad bomull.

jo jag hade för mig att jag hade hört det - att tigergarn säljs på väldigt stora rullar.

Niwa
0

tack för hjälpen kissidor, jag läste nog lite slarvigt, får nog läsa lite noggrannare framöver Skäms jag blandade ihop superlon o slamcord, detta är ju en djungel för sig. FörvånadGlad

Mmadeit
0

Åh hade skrivit ett långt svar som försvann *sucka*

provar igen…

Personligen KRÄKS jag på Superlon (S-lon) men glittertind får ju till fina smycken med den tråden så man får prova sig fram helt enkelt jag tycker den är HEMSK att arbeta med iallafall…

Tigergar n är BÄST ingen PROTEST ;-) vill man ha tag i små mängder av orginaltråden så finns det att köpa hos nordellsknivar i mindre förpackningar men färgutbudet är ju inte så vidare ändå.

Att du har svårt att hitta vit och beige makrmetrådd är av den anledningen att det är rätt "kass" att lägga ner så mycket tid och arbete på nått som blir fult och smutsigt direkt när det används så de flesta undviker att knyta i ljusa färger som lätt blir solkiga.

Slamcord är Ok men lite hårdare än tiger garnet och tjockare (1mm) så färre pärlor går på på den tråden.

Jag har hittat en likvärdig tråd som tigertråden i andra färger från grossist på andra sidan jordklotet men samma där hela rullar a 500 meter och minimi order 5 rullar så då kall an vara rätt biten elelr gå ihop flera stycken säljer egentligen inte av mina rullar men vill du prova typ 10 meter till ett armband kan du inboxa mig så kan vi säkert komma fram till nått bra.

i denna TRÅD har jag skrivit lite om olika trådar och satt in bilder, rätt långt ner finns tigergarn och slamcord med

[kissidor]
0

mmadeit det var skönt att höra att du kräks på S-lon för makramébruk - jag trodde det var nåt allvarligt fel på mig Skrattande

jag som är lite hamster av mig kanske inte är helt ointresserad av de där stora rullarna från andra sidan trots allt - är det en länk du vill hålla för dig själv eller är det nåt man kan få tips om Oskyldig?

Niwa
0

Tack Mmadeit & Kissidor för era åsikter, det är så bra att kunna få lite input innan man köper på sig en massa saker som man sedan inte kan arbeta med eller som man har höga förväntningar på och sedan visar sig inte alls vara som man trott.

JAg tror jag undviker att testa tigertråden ett tag för om jag känner mig rätt så kommer det dimpa ner både en o två rullar om jag gillar den och det har jag inte råd med innan jag vet att macramé är något jag kommer fastna för. Glad

gällande vit/beige tråd så har jag faktiskt inte tänkt så långt som att det faktiskt kan bli smutsigtFörvånad hmmm skippar nog dem.

finns S-lon i olika stl eller är det en tråd som är lite tunnare o bara finns i en stl.
Har en hel del Rocaille pärlor som jag hade hoppats kunna använda men tråden måste vara mindre än 1 mm.

Tacksam för alla åsikter!

Veda
0

Jag använder lingarn (för vävning eller brodering) som jag vaxar själv. Finns i massor med färger och även grovlekar. Men är förmodligen svårare att knyta med än grov syntettråd. Inga problem med roccaille, går in två trådar i de flesta.

Mmadeit
0

Lintråd funkar bra men inget jag rekomenderar till "nybörjare2 då det är ett rent *PIP* att få upp den om man vill backa och göra om…

1mm slamcord är märkligt nog tunnare än 1 mm vaxad bommul…. men slamcorden är iofs platt och bomullen rund…

Sen måste jag säga att jag inte FASTNADE förens jag hade provat tigertråden, vart ju så SNYGGT helt plötsligt något det inte blev med den vaxade bommulen hampan etc jag hade provat tidigare. Vet att många även knyter med typ molinee (hur det nu stavas) broderi garner. men verkar för trassligt för min smak…

Mmadeit
0

Kissidor jag mailar dig lite senare med lite filer… är inte webshop nämligen :-)

Niwa
0

ojojoj vad mycket att tänka på, om lintråd är svårt att göra om med så går nog det bort för mig som är nybörjareGlad

*slamcord… kanske men blir det snyggt med platt? hmmm
*S-lon "bra" pris o utbud i färger men rullig Obestämd
*tigergarn bäst men dyrast
vaxad bomull tycker jag funkar, har iof bara testat det.

Tror jag köper mer bomull samt testar en rulle med S-lon så kan jag ju avgöra sedan om det är något för mig.får ju ytterligare en anledning att testa kumihimo om jag inte gillar den till macramé Skrattande