Språkförbistring
I min svenska är roligt och kul synonymer och har båda en positiv betydelse.
Jag vill poängtera detta nu sedan jag, på en annan sajt, blivit mästrad för att jag använde kul när det inte alls var kul utan roligt.
Jag blev mycket förvånad. Nu har jag lärt mig att yngre kan uppfatta ordet kul som ironiskt menat.
Det är inte lätt att bli gammal och mästrad för att man använder vårt modersmål på ett sätt man tror är rent och klart och de yngre kräver annat av oss.
Ni ska veta att det alltid har varit menat som beröm när jag skrivit kul modell, kul färgsammansättning, kul variant och liknande.
Kanske dags av sluta skriva här.
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973
Vi känner dig, och missförstår dig inte, Emo
, så varför skulle du sluta skriva härinne? Visserligen utvecklas språket hela tiden, (inte nödvändigtvis till det bättre), men att mästra andra p g a det är bara barnsligt. Bry dig inte om dem, Emo! *kram*
Språket utvecklas hela tiden, och som en klen tröst kan det ibland vara svårt för 40-plussare också att hänga med
.
Ords betydelse glider på skalan (t ex ordet högaktingsfullt), och ibland får de även en helt annan betydelse.
Ibland går det också mode i vissa uttryck.
Ett exempel på modeord är ordet ofta, som användes flitigt för några år sedan av barn i skolåldern. Ta t ex meningen "Jag går ut med hunden fem gånger om dagen", och någon på det svarar "Ofta!". Om det är en person under 20 som svarat, så menar han/hon antagligen inte att han/hon tycker att du går ut ofta med hunden. Snarare talar personen om att han/hon inte tror på att det du just har sagt är sant… Ordet ofta har samma betydelse när det används som svar på påståendet "Jag fick det en iPad i julklapp!" - dvs personen du talar med informerar dig om att det tror han/hon inte på såvida du inte kan bevisa det…
Det är inte alltid lätt att hänga med när ungdomarna förändrar språket, och det inte föjer något logiskt.
Ett nytt ord som jag inte gillar är hen, så man ses nog som omständig, mossig och antik när man envisas med att skriva han/hon
, men det bjuder jag på!
Här är min hemsida.
Instämmer med föregående skrivare…
Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_
Jag har gett upp att förstå vad ungdomarna säger… fullt av motsägelser och Instan message språk "bro" be right over osv.
Fortsätt och skriv och låt ungdomen lära sig svenska eller vilket språk dom känner sig födda till
Jag tillåter ju talspråk men det finns ju sajter som det ska vara strikt skolsvenska på…
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
Tja missuppfatta varandra går alltid, även om man så skulle skriva på en strikt formell nivå. Att ords betydelse skiljer över ålder är heller inget nytt o det finns ingenting att göra något åt. Missuppfattningar kommer alltid kunna ske oavsett om folk skriver eller pratar direkt med varandra, för vi menar inte riktigt samma sak med samma ord eller associerar inte likadant till samma ord. Det klassiska "Hur många träd krävs för att det ska vara en skog" gäller ff.
Att kul ändrat betydelse har ju med engelskan o göra eftersom funny ofta sägs just i ironisk betydelse. Ha ha very funny - sägs ju ofta med en sur ton. Att ord används olika i olika åldrar kan vi inte påverka. Att konflikter uppstår p.g.a. detta är också lika självklart. Huvudsaken är ju att man reder upp förbistringarna när de uppstår. Har man bara rett upp situationen o förklarat så kan man ju faktiskt inte göra mycket mera, än skaka på sig lite o gå vidare.
Om man inte kan använda sitt vanliga skriftspråk, utan måste väga varje ord på guldvåg, när man skriver i ett forum, då är det något fel. Nu bortser jag från diverse s.k. fula ord, som inte alls hör hemma här.
Använd du de ord som du har lärt dig, så får ungdomarna använda sina ord. För övrigt så har ordet rolig en annan betydelse på både norska och danska. Så det kan ju också bli fel.
Tack för alla vänliga kommentarer.
Det är skönt när alla hjälps åt.
Så klart du ska fortsätta skriva här, vi fattar allt du skriver!:))
Lyckomia
Hemsida: www.nogg.se/lyckomia
Blogg: www.lyckomia@wordpress.com
Lyckomia finns också på facebook.

Det är intressant med hur olika man kan uppfatta vad som sägs eller skrivs. På jobbet har jag en kollega som kommer från samma område som jag själv i Västsverige och vi har båda samma ironiska humor som andra här i Uppsala inte tycks uppfatta. De verkar tro att man menar allvar om man inte påpekar att det är skämt. Så det finns olika sätt att uttrycka sig och det vore bättre om folk insåg det innan de tar illa upp för vad som sägs eller skrivs. Så mer respekt för varandra och försök att se att de flesta som skriver här menar väl och om man inte förstår eller tycker att det är dumt skrivet. Skriv och säg att du inte tror du har förstått och be om en förklaring. Innan du börjar ifrågasätta eller skälla på någon. Var inte meningen att det skulle bli ett så långt inlägg.
Vad ska man ha som signatur tro?
På Språk iFokus får man ofta bra svar. Där finns en Sajtvärd, Medarbetare och flera kunniga och hjälpsamma medlemmar, så där kan man ofta reda ut problem.
Det är ju med språkregler som med vett och etikett. Reglerna är inte där för att krångla till det för oss utan för att vi lättare ska kunna samarbeta och förstå varandra.
När någon då använder språket på ett sätt, som gör att yttrandet går stick i stäv med vad skribenten avser, så får vederbörande också räkna med att det upptas, så som det är skrivet/sagt och inte så som det var tänkt.
#8 Leja vill du vara så snäll att förklara vad du menar.
Du och jag tolkar kanske din text olika.
Jag kan inte veta hur du tänkte när du skrev.
Leja visst är det intressant med olika tolkningar av samma text, men på vilket sätt tycker du att din kommentar ger Emo- någon vägledning i hennes fråga?
/Désirée
Ord är bara ord. Det är det som ligger bakom dem som är viktigt. Hårklyver man allt som sägs med utgångspunkt från orden, med de nyanser som man själv ger dem, och tror att det är det enda rätta, så är man både omogen, och ovillig att förstå andra människor från deras sätt att känna och se. Vad tråkigt detta resonemanget är: Ja, men du sa ju att du tyckte så." "Nej, det var så här jag menade." Men du sa ju så här, och då får du stå för det. Nu har du ju sagt så…" Så resornerar ungdomarna i skolan, och vägrar att använda sunt förnuft.
Orden är, enligt min vän, som är lärare i teckenspråk, bara en bråkdel av talet. Resten är mimik, kroppsspråk, tonfall… Därför är det vanskligt att skriva om det är viktiga och känsliga frågor… Bäst då att använda telepati. 
Glittertind

Nu förstår jag inte vad ni menar? Jag ville kommentera att språk, både det talade och det skrivna kan uppfattas olika. Beroende på många olika faktorer, men att jag hoppas att vi här alla försöker läsa det som skrivs som om det är sagt i bästa välmening.
Där ser vi… Det behövs inte mycket för att något ska missförstås… Leja, Jag tror det är de sista raderna som fick fel laddning… 
Glittertind
#14 Glittertind, rätt uppfattat. Hade leja haft engelska som modersmål, hade jag betraktat hennes du, som en felöversättning. Nu tror jag inte att det är det, så jag tog det som riktat åt mig och undrar därför vem jag har skällt på.
Där ser man. Det var visst flera som uppfattade det likadant, så det behövs visst en förklaring. Bra att det kom upp även i tråden.
Det var uppfattningen att allt skrivs i bästa välmening, som gjorde jag ville ha utrett om ett ord skiftat betydelse i annan åldersgrupp.
Jag trodde att det var positivt att försöka lära mer om språket vi talar. Man blir aldrig fullärd.
Vill bara säga att jag läste Leja näst sista meningar som uppmaning till folk i allmänhet inte riktat till Emo personligen. Ännu ett exempel på hur saker uppfattas. (Hoppas nu inte detta inlägg också missuppfattas
)
håller fullständigt med veda….
förstår inte att detta kunde leda till en massa negativa inlägg ….
#16 o #17 Jag har inte skrivit något PM till henne!
http://sprak.ifokus.se/discussions/4fb11db888f4724d030027b2-kul-roligt?discussions-1
nä…vem har sagt att du gjort de ????
#19 läs #8 så kanske du förstår varför jag trodde att uppmaningen i slutet "…Innan du börjar ifrågasätta eller skälla på någon." var riktad till mig personligen och inte var detsamma som Innan man börjar ifrågasätta eller skälla på någon.
jo jag förstår hur du tänker….men emo, du får ursäkta, men det känns som om du väljer att missförstå….du borde veta att här inne brukar vi inte "hugga" på folk…
Mm jag läste också lejas inlägg som en uppmaning i allmänhet om hur man bör förhålla sig, men tänkte samtidigt som jag läste det - aj då nu är det färdigt o så blev det.
Härinne brukar vi aldrig hugga på folk o här brukar vi kunna reda ut saker, så även om det går att utgå från det värsta så ska man oftast härinne istället utgå från det bästa o att folk menar väl med sina inlägg. Det är en uppmaning i allmänhet om hur man bör förhålla sig på nätet så som leja ser det. Varken mer eller mindre.
hera, hear !
Vi har olika "beredskaper" beroende på vad vi varit med om tidigare i livet, och läser därför lite fel melan raderna i bland. Vi har sår lite här och där, som ingen ser och det är så lätt att det som skrivs förstärks av den som läser på ett sätt som inte var menat så.
Det sägs att en dikt har lika många betydelser som antal läsare, och när jag var i gång som mest med poesin, blev jag ofta så oerhört förvånad, när jag frågade den jag visade något för, vad han eller hon tyckte om det jag skrivit.
Själv har jag en överdriven beredskap mot att bli utfrusen och mobbad och målar Fan på väggen i tid och otid…

Glittertind

Oavsett vad som sagts så var det min mening att uppmana till tolerans och att åtminstone här inne tolka allt till det bästa. Nu tycker jag att vi kan avsluta den här debatten och inse att vi vill varandras bästa. Jag blev mest förvånad att någon kunde tro att jag talade till någon enskild för det var inte min mening.