Smyckestillverkning iFokus

Smyckestillverkning

Etikettannat-pyssel
Läst 9799 ggr
shigne
7

Kumihimo

Otroligt vackra och antar rätt enkla att göra?

Men vad behöver jag köpa in för att prova själv? Kikade in hos FruPärla, men blev inte så mycket klokare - bara mer sugen att prova!!

Marinas Mix
0

Du behöver plattan,köp gärna den med beskrivning och så band, samt avslut.

Kan inte vilka längder du behöver på banden, men det beror på vad du ska göra, små bobbinsavers, är också bra att ha om du ska göra halskedjor, för att trådarna inte ska trassla sig.

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

shigne
0

Tack! Då är jag ett steg närmare en beställning Skrattande

Marinas Mix
0

Går bra med nästan vilket band som helst. Jag håller på med en i vanligt melerat bomullsgarn som ska bli kedja att hänga tvättstugenycklarna i.

Titta här så får du en liten introduktion:

http://www.youtube.com/watch?v=0RNbFjvZycs

_

shigne
0

Vilken platta är bäst att köpa;

liten/stor?????

rund/fykantig????

Jag vill prova ett armband i första hand…eller som du skriver Goldenbeadcat, nån nyckelring etc.

Marinas Mix
0

Jag har lilla runda och den räcker gott och väl

_

MaMaMade
0

Hur funkar de fyrkantiga? Har inte hittat ngn bra beskrivning där…

Det är *urkul* shigne! Ett behändigt arbete att ha med sig också, tar lite plats, fingrarna går automatiskt om man kör enklare varianter o perfekt för mig att ha när vi åker bil! Glad

shigne
1

MaMaMade….som jag fattar det så runda kumihimo-plattor gör runda arbeten och fyrkantiga gör platta…..

Jag har nu skickat efter mtr för att göra armband!!

Cessy
0

Jo man kan göra platta länkar på 4-kantig platta, men man kan också göra runda på den. Beror på hur man "väver/knyter" med trådarna.

Allamej
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Så här ser en felaktig platt ut, den ska egentligen sitta ihop som en tiofläta men blev istället 2  5 flätor :)

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

shigne
2

Oavsett fel eller inte - det är super-snyggt!

shigne
0

Nu har jag fått hem min kumihimo-platta….. Men mitt tålamod för att översätta instruktionen är lika med 0!!

Finns det någon här som har gjort en översättning? Och som är villig att dela med sig?

Marinas Mix
0

Tittaq på den här videon så förstår du nog:

http://www.youtube.com/watch?v=0RNbFjvZycs

_

shigne
0

Tack Goldenbeadcat!!

Ska göra ett försök till….  Men det är trist att upptäcka hur jäkla dålig man är på engelska!!

Marinas Mix
0

Hoppas du klurar ut det. Jag vet exkat hur man gör, men jag är superdålig på att förklara, så folk förstår Gråter

_

MaMaMade
0

Jag fixade den där varianten efter den videon shigne…då fixar *absolut* du den!

Själv är jag jättesugen på att försöka mig på den vridna…men - tack o lov - har jag inga trådar hemma som jag kan använda! Tyst Skrattande

Kanske vi skulle ta o ha en pysseldag ngn helg…säg till om du är ensam o har lust (skulle gärna komma hemifrån so to speak)!

Allamej
0

Om inte videon hjälper så är portkoden 2010 :)

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

shigne
0

Tack tjejer!! Å du är gullig du Allamej…

MaMa…..Absolut! Det skulle vara jättemysigt att ta en sån dag med dig!

Nu ska jag sätta mig vid "tuten" …

shigne
0

Klar med mitt första försök…. Det blev ett 12-trådigt. Men upptäcker att jag inte har lås som passar!

Please någon;

• Strl på lås,
  • tips hur man jag får fast låste på bästa sätt,
  • annat jag bör tänka på?
Marinas Mix
0

En ändkon med ögla i passande storlek.

Och limma insidan av konen innan du för in änden av kumihimobandet.

_

shigne
2

Så här ser det ut….

MaMaMade
0

*Uoohhh* så snyggt! Du får lära mig för jag fattade inte riktigt i början…hur läckert som helst!

Marinas Mix
0

Ja nu har jag också fastnat IGEN.

Och man tager vad man haver. Köpte ju en massa roliga melerade garner till pärlvirkningen, men nu när jag sitter med ett jättelager av virkade halsband, så ligger garnerna bara i sin korg och samlar damm, men de går utmärkt att använda även till Kumihimo kom jag på.

_

shigne
0

Härligt Goldenbeadcat! Rätt kul, men det tar en stund att komma igång och våga!

sanne62
0

det liknar sånna man gjorde som liten, i handen, med plastband….man kunde göra spiraler, fyrkantiga eller bara runda….

VÄLKOMMEN IN PÅ  Blommawww.sannes-smycken.seHjärta

Marinas Mix
0

Hittade dessutom en gratis e-book här:

http://uploading.com/files/m34ca9d6/0952322501Kumihimo.rar/

_

shigne
0

Men hörrni…. Kumihimo med pärlor?

Nån som vet en bra tut på hur man får det att fungera?

Har provat massor med gånger nu, men lyckas inte få till det som jag skulle vilja!

shigne
0

Puttar - för jag behöver verkligen hjälp!!!

Allamej
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Den här är vad jag hittade rakt av, finns säkert bättre därute :)Och du behöver inte använda 6/0 du kan använda vadhelst som ryms på tråden :)

shigne
1

Jag har sagt det förut och jag säger det igen…. Du ÄR en ängel Allamej!!

Tusen tack!

shigne
0

Nu tycker ni säkert att jag tjatar lite väl mycket om det här med kumihimo….. Men ibland blir det så!

Jag lägger in en bild på ett kumihimo-armband - bilden har jag lånat från Ljuvating.se .

När jag såg den bilden tänkte jag genast på min syster - det är exakt hennes stil, hennes färger etc. Så jag beställde santinsnören i de färgerna ung. och lås och alltihopa.

Nu till mitt problem;

Jag kan inte få färgerna i armbandet att gå i spiral…..det blir hackigt och inte alls så enhetligt som jag skulle vilja. Har ingen aning om hur man lägger trådarna för att det ska bli som på bilden.

Nån som vet och har lust att hjälpa?

Marinas Mix
0

Ladda hem den här:

http://uploading.com/files/m34ca9d6/0952322501Kumihimo.rar/

där finns många mönster i olika randningar

_

shigne
0

Tack#31 - men den länken har jag tittat på. Fattar ingenting av den - laddade hem nått som heter cleanlab….. som jag sen inte får bort!!!

Har du laddat ner den filen? Kan du kanske skicka den till mig via mail?

Ska göra ett försök till….

Marinas Mix
0

Shigne du har pm

_

trettielva
0

Den här lärde mig kuminimo med pärlor:

http://www.youtube.com/watch?v=utQVPP7ky2g

Marinas Mix
0

Tack för länken trettielva.

Detta måste testas snart…

_

shigne
0

Tackar trettielva!

Jag snubblade över den filmen och nu fattar jag hur pärlorna ska ligga etc.

Marinas Mix
0

BitteS tipsade mig om denna sida i min smyckestråd, så jag tyckte den kunde få komma hit, för här passar den också.

_

shigne
0

#37 Men tusen tack…. Åh, vilken sida!!!

Undrar bara hur man ska hinna med allt man vill göra? Förvånad

BitteS
1

Har kikat runt lite mer på den sidan.

Den platta jag har så är det 32 hack i kanten. Men det finns ju mönster för betydligt många fler trådar än så. Finns det större plattor med flera hack eller hur gör man? Man kan ju inte ha flera trådar i samma hack då skulle man tappa bort sig direkt.

shigne
0

BitteS - jag har sett på några youtube-filmer där de hade egna gjorda kumihimoplattor… Annars så har jag inte sett mer än de som finns hos tex FruPärla….

Men det vore intressant att höra ifall det är nån som vet om det finns större.

Marinas Mix
0

#39. Precis samma sak har jag funderat på eller kanske är det så att man behöver bygga sin egen marudai se bild nedan.

_

Fru-Parla
0

Nej, jag har inte sett kumihimoplattor med fler skåror än den som säljs i butikerna nu. Det är nog den stora på bilden ovan som gäller om man ska ha väldigt många trådar Glad

www.fruparla.se - en kreativ upplevelse.

Här hittar du det mesta!

Marinas Mix
0

#42, din stora kumihimoplatta på 15 cm, har den också "bara" 32 hack?

Annars klurar jag på om man inte kan ta ett sådant skumgummisitt eller liggunderlag och skära till sin egen större variant, med många fler hack, de borde ju ge motstånd åt trådarna.

Detta skall testas, återkommer med besked om hur det går

_

mialycktman
0

Nu har jag oxo beställt bricka och band……………ska bli kul!

Lyckomia 

Hemsida: www.nogg.se/lyckomia

Blogg: www.lyckomia@wordpress.com

Lyckomia finns också på facebook.

Fru-Parla
0

Nej, det är bara 32 hack i den stora plattan, har inte sett någon annan variant med fler hack Glad

www.fruparla.se - en kreativ upplevelse.

Här hittar du det mesta!

shigne
0

#44 Det är som med mycket annat inom pärleriet - ju mer man lär sig, dessto mer finns att lära sig! Så även inom Kumihimo - helt otroligt vad den världen är stor!

Marinas Mix
1

Eller en enklare variant av marudai…

_

trettielva
0

När det gäller storlek: Jag föredrar plattan med diameter på 11 cm framför den på 15  cm. Blir mindre trådsvinn med den.

Marinas Mix
0

Någon som förstår sig på hur denna fungerar

_

Allamej
0

Du trycker på add strings så ser du om det blir finare, remove strings om det inte blev det, byta färger osv till dess att du är nöjd och sen så sparar du. Om det sparas på databasen eller om du får det till din dator vet jag inte men det är ju värt att testa :)

Marinas Mix
1

Jo det där med att add och remove strings fattade jag, men hur i helskotta byter jag färg?

Kanske inte funkar med min variant av FF

Aha, nu kom jag på det. Man måste alltså klicka på mönstret brevid cirkeln och inte på tårtbitarna, vilket jag försökte med

_

shigne
0

#49 Ska det vara så många trådar som 20 st????? Vilken tjocklek då?

Å tack för tipset - då kan man mixtra till ett eget mönster. Men var hittar man kodningen på färger?

Marinas Mix
0

Har använt både satincord som är 2mm och tunnare bomullsgarn, men inte i samma fläta.

Ska man ha så många trådar får man skapa en egen marudai, för det funkar inte på discen som bara har 32 hack

_

BitteS
0

Goldenbeadcat om du klickar i färgrutan som finns efter FILL COLOR (när man öppnar länken du skickade med så står det ff0000 i rutan) så kommer det fram ett fönster där du kan ändra färgen. Klickar du sedan nere i högra härnet på den rutan så stängs den. Då ser du att siffrorna och bokstäverna har ändrats i färgrutan. Sedan tryckte jag på spara men då säger programmet att man måste vara inloggad för att kunna spara ändringarna. Vilket jag inte ville så där slutade jag. Kanske du blir något hjälpt av detta.

Marinas Mix
0

Jag klurade ut det, brevid cirkeln är det ju ett mönster och om man när man valrt färg klickar i någon av cirklarna på"repet" så ändras färgerna i mönstret

_

Cochon
0

Åhh, vad kul med en kumihimo tråd! =D

Jag har gjort två egna plattor av frigolit, en stor (69 hack) och en liten (36 hack) platta. Frigoliten funkar utmärkt som kumihimo plattor och ger bra motstånd till tråden. =)

#37 F-b är en riktigt bra sida, fast mest för oss knytgalna, det finns inte jätte mycket kumihimo där mer än dem mönsterna… =/

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋

Spacegirl31
0

Jag köpte grejer och har kumihimat hela helgen - det är så kul :-)

* ~* Ha en bra dag *~*

mialycktman
0

ja å det går så fort!:)

Lyckomia 

shigne
1

Kanske vi kan starta en gemensam tråd, där vi lägger upp bilder på våra kumihimo-skapelser? *nyfiken som jag är*

mialycktman
0

ja!!!!!!!

Lyckomia 

flower1
0

Bildtråd finns numera härSkrattande

Här är min hemsida.

malin_sv
0

Jag har precis köpt mig en platta och funderar på om man ska köpa Bobbins eller om det går att lösa det ändå på nåt annat klurigt sätt?

Jag läste tidigare i tråden att det var bra att ha bobbins om man skulle göra halsband, hur är det med armband?

Sen kommer säkert en jätte dum fråga, men hur mkt tråd bör man köpa? Tycker det känns som alla projekt man gör äter tråd, tex makramé, wraparmband..
Har ni något smart "mät-trick" till kumihimo?? :) Snart blir det att sätta igång med detta :D Längtar verkligen :D

Allamej
0

Bobbins är bra om man inte vill bli galen eller ska ha pärlor på tråden (litar inte på knutar)

Jag vill gärna veta hur man mäter trådarna till kumihimo för jisses så mycket jag har slösat

malin_sv
0

Här hittade jag iallafall en bra sida; http://www.craftdesignonline.com/kumihimo/

Där kan man prova och se hur det kommer se ut beroende på hur man lägger alla trådar.
Vilket material tycker ni är bäst att jobba med? Jag är lite inne på satinsnöre…

shigne
0

Jag bara älskar mina bobbins - utan dom skulle jag aldrig har klarat av kumihimo med pärlor eller halsbandet jag gjorde nu sist!

Ska kika på sidan du länkat malin_sv. Prova dig fram med olika trådar - vi tycker kanske olika så det är inte så lätt att tipsa om "bästa" tråden.

Jag funderar på att fläta upp små stumpar av olika trådar - så kan jag ha dem som "prototyper". Kan man kanske göra av allt spill som blivit?

Tycker som Allamej - det blir en fasligt massa spill som jag tycker ärväldigt onödigt!

mialycktman
0

jag har inga bobbins, men så har jag bara gjort armband än så länge med satinsnören och det funka fint!

Lyckomia 

Niwa
0

Letar efter bobbins att linda längre trådar på medans man arbetar, någon som har några tips??

Hälsa gärna på mig på Facebook.

Niwa
0

jag hittade :-)

Hälsa gärna på mig på Facebook.