999 silver fråga
Hej! Som vissa av er vet så har jag ju tidigare gjort lite glasänglar med silvertrådsvingar…nu har jag ju skaffat ugn och testat att smälta in vingarna isället, det går bra men nu undrar jag hur jag bör behandla silvret för att det inte ska gulna…jag har ingen agatpolerare eller dyl.
Mvh.A
Mina smycken hittar du på Smyckeskonditorn.se och på facebook & lite övrigt här -annickas-glasalster-3
Mvh.Annicka
prova att doppa det i vanlig silverdip….men det får ju upprepas vid behov…

Menar du att silvret gulnar i ugnen? Är du säker på att det är finsilver (999) i så fall?
Finsilver kan få en matt vit yta i ugnen. Den borstar man bort med en stålborste och sedan polerar man med pålerstål/agat eller trumlar för att få en blank yta i stället för borstad. Finsilver ska inte bli gult av värme.
Sterlingsilver blir däremot missfärgat i ugnen och kan t.o.m. bli helt svart. Om det har blivit helt svart är det svårt att få det rent med silverdip. Då får man lägga det i syra. Koka upp ett par deciliter vatten (tillräckligt så att det kan täcka det som ska rengöras), häll i 1/2-1 tsk citronsyra, lägg i silvret. Efter 10-15 minuter kan du ta upp silvret och skölja i vatten och se om det har blivit rent, om det inte är rent kan du bada det lite till i citronsyran. Syrabadet får gärna hållas varmt men det får inte koka. Använd aldrig något verktyg av järn när du tar upp silvret och lägg inget järn i badet eftersom det ger en rosa fällning på silvret.
Hej!
Tack för era svar
Nej det var den vita ytan jag var ute efter…jag fick lära mig på en kurs att silvret gulnar om man inte får väck det vita. Mina änglavingar är ju väldigt smala, svårt att ta med en stålborste..kanske räcker det att jag tar lite smärgelduk o ett fint putsmedel? Jag får la testa!
Mvh.A
Mina smycken hittar du på Smyckeskonditorn.se och på facebook & lite övrigt här -annickas-glasalster-3
Mvh.Annicka

Aha, det var så du menade
Prova med stålull. Du kan hålla silvret i handen och gnugga mot handen, så mycket river det inte att det skulle göra ont och handen stabiliserar silvertråden lite. Blöt gärna med såpvatten. Det brukar man framför allt göra om man använder mässingsborste för att det inte ska fastna mässing på silvret men jag tycker även att det blir bekvämare att borsta då, speciellt om man borstar mot handen.
Det vita är ingen beläggning som kan putsas bort, utan det är silvret som har blivit poröst på ytan. Borsten (eller stålullen) tar egentligen inte bort något material utan slätar ut det.
Tack! 
Mvh.Annicka