Vilket/Vad är rätt pris?
Ja den frågan kommer alltid upp för nog har vi alla frågat oss vad tycker ni att jag skall ta för xxxxx ? En tumregel brukar vara materialpriset X2-X3 + arbetstid. För vissa typer av smycken (de som inte tar så lång tid o göra) fungera denna formulan ganska väl, men så har vi de som tar lång tid att göra o har relativt biligt materialpris (tänker främst vackra sydda arbeten med pyttepärlor - vanligast någon form av seed beads 8/0-15/0) o så finns ju givetvis kombon av att det tar lång tid att göra o dyr materialkostnad också.
Vi säger alltid att prissätt rätt o var stolt över det du gör, men om man gör det på t.ex sydda arbeten i olika tekniker får man då arbetena sålda? Spelar ingen roll säger en del, för då har de hellre smyckena kvar hemma i sin garderob. Medans sådana som jag i sådana fall i princip deppar ihop. Vad är det då för lönt att tillverka sådant om jag bara ska ha dem i min garderob? Varför ska jag tillverka då jag vet att jag inte har någonstans o sälja det till rätt pris?
Vad är viktigast - ja för mig är det ändå att få sälja lite så att jag får in pengar till fler pärlor o kan göra fler smycken utan känna dåligt samvete över att jag inte säljer eller är det absolut viktigaste att få ut ett rätt hantverkspris? Jag vet att vi är tudelade här, för en del hävdar rätt pris är det viktigaste o andra som jag själv säger - visst jag vill ha vettigt betalt. (Tillräckligt för att jag skall ha fått igen materialkostnaderna + en del för arbetet) Att inte sälja sin själ, men dock kommer det priset ändå vara för lågt för de som hävdar att man borde ta rejält betalt för sin hantverksskicklighet. Fast jag kommer nog fortsätta att hävda att för mig gäller ff. ändå vettigt betalt o det får duga där, för jag vill inte samla alla dessa smycken på hög o då leder det ju till att jag inte kan göra fler o så deppar jag ihop för jag vill ju få skapa sådant ibland som det känns som man lägger ner ganska mycket av sin själ i för att det ska bli bra.
Så hur diskuterar du när du prissätter dina smycken? Vad är viktigast för dig?
När jag såg frågan tänkte jag: "Rätt pris ligger mellan högsta priset köparen vill ge och lägsta pris du vill sälja för" Minst vad du vill ha och helst mer än köparen vill ge. Är båda nöjda är det rätt pris. Är du nöjd, så är det väl bra :-)
Du har formulerat det så bra själv i ditt inlägg. Priset beror inte bara på vad alstret är värt utan på så mycket annat. När mina smycken går för 0:- så är jag så glad så att mina barnbarn vill ha dem :-) Om någon vill bestämma vad jag ska göra och hur det ska se ut, då bortfaller en stor del av nöjet och då vill jag ha en rejäl timlön om beställaren inte är nära vän.
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973
Jag är nog som Cessy, det är viktigt att få sälja smycken så att jag kan köpa mer pärlor. Så jag tar oftas matrialkostnaden x3 och lite för arbetet. Men jag har inte direkt sålt några tidskrävande smycken. Då måste man nog ta lite mer betalt.
Jag gör ju i det närmaste bara tidskrävande saker och jag försöker ofta tänka ett snäpp till för att kunna särskilja mig från de flesta andra.
Givetvis vill jag ha sålt smyckena men samtidigt vill jag inte skänka bort något som har varit en del av mitt liv så pass länge som det trots allt tar. Ibland så måste jag stanna upp i ett smycke och komma på nya lösningar och finesser och då blir ju det smycket liggande en stund.
Det är ju inte bortglömt trots att det ligger och gror… även om jag inte faktiskt sitter och syr så arbetar mitt huvud fortfarande med smycket. Det blir en vän som jag vill göra det bästa för om jag får uttrycka mig lite flummigt :)
Det finns dom som gör liknande arbeten som jag som har bra priser och en del som inte värdesätter hantverket alls… Jag gör mitt bästa för att sätta priser som motsvarar arbetet, hela arbetet.
Det är en svår balansgång… och vi måste alla gå den :)
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
Att göra smycken är inte enbart handarbete, utan ett själsligt arbete som kräver spirituell frihet av både kropp och fantasi. För mig som skapare handlar det inte om att sälja utan det handlar om vad som gör mig lycklig i min vardag. Det är för mig det allra viktigaste.
Sen kommer att nån vill köpa mina smycken i det priset som jag har satt på smycken. Jag räknar mina priser efter vad materialet har kostat för mig + skälig % för arbete och tid.
Är det inte lite så att ett pris är rätt för en och "fel" för nån annan?
Vinakr till alla Leta
Jo men visst är det så med arbeten som av olika orsaker tar lite tid - har mer av ens själ i sig eftersom man burit o ruvat på dem, fixat o trixat m.m. o jag pratar inte om att skänka bort dem utan mer om att hitta det priset som gör att det inte känns som man säljer sin själ, men också faktiskt kan få det sålt. Det handlar definitivt inte att rea bort något utan snarare hitta ett prisläge som känns rimligt helt enkelt. Sedan är ju alltid priset beroende på i vilket sammanhang man säljer i, för i vissa sammanhang kan o bör man ta betydligt mer än man kan göra i andra sammanhang.
Jag har gjort som så att jag räknar lite cirka på materialet, avrundar alltid uppåt till jämn/jämna kronor, lägger till lika mkt i "förtjänst av varan" och så lika mkt till som "lön". I stort har jag hamnat strax under, 10-20 kr kanske, det som min väninna tar för sina smycken. Hon har företag o ska även betala skatt o moms på det hon gör o det slipper ju jag.
På marknaderna prissätter jag vissa saker, som mer arbetade, idividuellt. Medan jag kör samma priser på t ex alla memory wire-armband. Tycker besökarna att priset är för dyrt för ngt av de enklaste så får jag väl ändra till nästa marknad!
Visst ska man uppskatta det man gör o prissätta efter det men jag *måste* bli av med det jag gör, annars får jag lägga blingandet på hyllan då jag inte har råd att hålla mig med material på annat sätt. Nu gör jag ju bara enkla saker än sålänge som går fort att göra. Blir väl en annan sak när det börjar bli mer o mer avancerat hantverk.

Sitter och funderar på detta…återkommer
Välkommen till min blogg http://pitepaerlan.blogspot.se/

Som sagt var…visst vill jag sälja mina alster,
så jag kan förnya mitt pärlförråd 
men inte till vilket pris som helst, då ger jag hellre bort det.
Materialpriset X2-X3 + arbetstid, frågan är; vad tar man i timmen.
Kanske materialkostand X5 är bättre, inkluderat arbetstid.
jag tänker också,
vill jag göra 50 st likadana, för det priset jag sätter!?
Tankesättet gäller hobbyverksamhet,
vilket det först och främst är för mig.
Skulle jag komma upp i över 30.000 kronor
så jag får skatta från första kronan,
ja då skulle jag bli glad

Jadet är bara är att konstatera att det där med prissättning är ett elände
När det gäller smycken som går relativt snabbt o göra - har jag inget problem o sätta pris. Jag ska inte påstå att jag på något sätt är jättebillig med dem, men jag är inte heller superdyr utan känner att där har jag hittat ett någorlunda mellanläge som jag känner mig nöjd med o som trots allt säljer vettig.
När det däremot gäller mer arbetade smycken typ sydda efter något mönster eller i viss teknik, coilade smycken eller som nu pärlbroderi, så hittar jag def. inte alls rätt prisläge. Visst får jag igen materialet med rejäl råge, men det är det där med tidsaspekten som mer ställer till det. Sedan vet jag att jag ju är extremt långsam o det ska ju inte kunden få lida för, men det gör ju att det är ännu svårare o prissätta smycket, för hur lång tid borde det eg. ta om man mer är normalflink med händerna? Så jag känner mig helt ute o reser med vilka priser jag bör ta på smycken som tar lång tid att göra
Såg t.ex ett pärlbroderat hänge med ungefär samma arbetstid som mitt eget, men antagligen så var cab.pärlorna dyrare än motsvarande pärlor i mitt hänge o det såldes för ca 850 kr, en vanlig mer standardinfattad cab. kostade ca. 270 kr o ett helt pärlbroderat armband strax över 1000-lappen o det hjälper inte precis till att prisätta i mitt huvud, för för att stämma så borde cab. vara åtmistone 100-lapp dyrare o armbandet borde minst varit 4-500 kr dyrare. Menar inte att anmärka på någons prissättning, utan jag är ju bara ute efter en rimlighetsmall som ska hjälpa mig att kunna bedömma o prissätta mina mer arbetade smycken mer rätt helt enkelt.
Tillägg: Har tittat mer på hänget o inser att det är halvädelstenarna i det hänget som ger det konstiga glappet i prissättningen o då blir det lite lättare att förstå, även om jag ff. tycker att armbande borde vara några hundralappar till dyrare, för det är trots allt mer arbetstid bakom det.

Mmm det är en djungel med prissättningar.
Satt och funderade på det idag, när jag var i byns vävstuga
…väver just nu plädar (har egen vävstol hemma också
)
jättebra uppskattade presenter, meeeeeen….
till försäljning hmm.
Materialet inkl. beredning kostar en pläd 150 cm x 220 inkl fransar ca 800-900 kronor.
När jag har sålt en pläd har jag satt priset X2,
för ingen skulle köpa till priset, pläden verkligen skulle kosta,
om man räknar arbetstimmarna man har lagt ner innan man överhuvudtaget kan börja väva.
Så det är ett givande och tagande med allt hantverk.
Jag råkade följa maneki´s länk till Varvara, som var min första kontakt med sydda smycken en gång i tiden o det var ju via henne som jag lärde mig coralla o hennes verk har varit en stor inspiration för mig. Jag tittade ju dit för jag var lite nyfiken på om hon gjort något nytt o för första gången råkade jag se vad hon tar för sina underbara smycken o jag blev absolut chockad
Jag som har dåligt samvete för att jag är lite för billig med mina smycken jämfört med vad en del tycker man ska ta för dem, men jämfört med Varvara är jag ju dyr o ärligt talat så gråter mitt hjärta när jag ser att hon inte försöker få lite mer för sina underbara smycken än så. Förvisso tjänar hon nog mest ifrån sina nedladdningsbara mönster o sina böcker (som för övrigt också är billiga) o antagligen så är pengarna s.a.s. mer värda i Ryssland, men ändå så är det lite chockerande o se att en kvinnas som jag beundrar så inom smyckestillverkningsvärlden inte tjänar mer på sin enorma skicklighet
Det är svårt det där med prissättning!!! Jag brukar ta mtrl.kostnad x2,5 + arbetstid och svårighet. Höftar till det lite….
Men man får som hobbyverksamhet och smyckestillverkning, skatta för varenda krona utöver mtrl.kostnaden!! Sen kan man spara kvitton på inköp och göra en förlust-bokföring. Man kan bokaföra och "kvitta" bakåt i tiden upp till 5 år!!
Det är t.ex. bärplockning som man kan tjäna upp till en viss summa, innan man skattar….

Det är väl på vinsten man skattar? Så länge man köper mer än man får in så ska det mycket till att behöva skatta. Men då jag äter lunch ibland med en kompis som jobbar på skatteverket så tror jag att jag har lite koll.
Man kan prissätta på många olika sätt. Det som du beskriver är för att få en affärsveksamhet. Då måste man få betalt. Men ibland så är det mer för att få in pengar till köp av nya pärlor. Så då är man billig. Det man måste fråga sig är vad man vill. Sen blir det lätt irritation om någon är för billig. Det dumpar marknaden. Men för de flesta av oss är det svårigheten att bedöma eget arbete. Sen är det gränsen mellan att få sålt och inte få sålt. Ibland känns det bättre att få sälja än att ta rätt pris.
Det är en svår fråga. För om man ska gå på hantverk + lönsamhet + fulltimkostnad. Då skulle det bli dyrt. Men vi vill ju sälja och dela med oss. För de flesta handlar det väl som för mig, att få in pengar för nyinvesteringar. Så vinsten blir minnimal. Men kul är det….
Nu vet jag inte riktigt vart jag hade tänkt komma men hoppas ni förstår vad jag menar.

Vad ska man ha som signatur tro?
Satt jag glömde lägga in länken till Varvara´s smycken ovan så nu har jag gjort det, men tex tar hon 35$ för vissa nettinghalsband o 50$ för andra
(238 o 340kr för ett nettinghalsband med dagens kurs) o hur man än ser på det här med prissättning så får faktiskt de priserna mig nästan att svimma av matthet. Nå får väl passa på o göra ett slag för Varvara´s fantastiska böcker i netting, coralling o beaded garden, för de är inte heller speciellt dyra (15-21$ beroende på hur man väljer att köpa dem) så att hon tjänar lite mer pengar på något sätt i alla fall, för på sina smycken tjänar hon ju i princip ingenting.
Håller med Cessy, Varvara är en av mina stora idoler, hon och Galina. Men prissättningen deras är något som fått mig att rysa varenda gång jag tänker på det… Särsklit om man sitter och gör ett liknande halsband som hon säljer.
Böckerna är alldeles förträffliga och ett måste för alla :)
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
Galina?
Galina Barsky :) Hon samarbetar med Varvara och är även hon väldigt skicklig pärlare. Men hon bor i USA har jag för mig
Oki, Googlar! Tack!
Funderar på om man inte skulle hitta någon pålitlig kompis som kan hjälpa en med prissättningen. En person som är sådan som man tänker sig att ens kunder är. Som tycker mycket om smycken och som kan tänka sig att betala för hantverket, alltså någon som inte bara handlar för 79,50 på glitter, utan som finner ett värde i det unika och hantverket. Tror nästan det är enklast, det är ju sjukt svårt att bedöma själv…
Vill du bo i Sveriges största ekoby? www.ecovillage.se
försökte så med en kompis men blev inge bra… för de vill inte vara dåliga kompisar och säga : nej du det dääär skulle inte JAg betala så mycket för" Iallafall jag har svårt att få mina vänner att vara ärliga och objektiva och säga vad de EGENTLIGEN tycker, inte vad de tror jag vill höra. Jag är medveten om att långt ifrån allt jag gör är "perfekt" har en hel del mycket märkliga objekt liggande på hyllan för "eeehem vad tänkte jag här dåå" dock är det så jag lär mig genom att exprimentera och prova ju allt blir inte "snyggt"
Fick dock en fråga idag vad jag skulle ta för ett "sådant hänge" på jobbet och insåg att oj jag ahr överhuvud taget inte funderat på vad ett fusat hänge borde kosta (har mitt lila som jag visar i min tråd på mig idag) Någon som kan tipsa?

Jag tar 175:- för mina glasfusade hängen. Och ännu är det ingen som sagt något om priset.
Följ mej gärna på Instagram Ideal_smycken
sussan hur stora är dem då? med hål eller fastklistrad baksida?

Sålde ett armband idag och ville ha femtio kronor, men det fick jag inte hon betalade 100:- för det var det värt. Så kan det också gå.

Jag tycker att man kan se det som "en hobby som bär sig själv" istället för "vad skulle det kosta om jag hade det som jobb". Jag förstår ju att låga priser från mig som amatör drar ner priserna för dem som lever på det, men det gör kinesisk import också. För mig handlar det ju snarare om vad jag kan tänka mig att skiljas från ett smycke till för pris. Endel är riktigt svindyra… 
Jag gör iaf rejäl skillnad på det jag bockat o virat själv o det som är ihoplänkat av redan färdig länkar, lås mm. Men det är svårt…skulle jag räkna in arbetstiden på det jag håller på med nu…*oj*! Mkt tid samt en del mjölksyra i högerarmen. 

Mmadeit Jag limmar på hängen på mina, storlekarna varierar lite…. men typ 3x5 cm….
Sen kanske det beror på var man säljer sina saker. Jag är ju med i en slöjdförening, och då får man inte ligga för lågt i pris. (Får ju betala 10% till föreningen när jag säljer genom dem.)
Följ mej gärna på Instagram Ideal_smycken

Jag tror att man tänker olika som företagare och som privatperson.
Jag förstår mycket väl att det är oerhört svårt att prissätta till ex sydda smycken. Det är där min egen bakgrund ligger och jag förstår mycket väl vilken tid det tar och hur mycket arbete ligger bakom en skapelse.
Men ska man som företagare skapa en kollektion för en butikskedja eller göra en påfyllnings-leverans till ett annat företag som behöver 50 smycken innan nästa vecka så har man framför allt:
1. Planetat för flera veckor sedan vilka modeller jag ska skapa och erbjuda för att klara av min kunds försäljningsvolymer
2. Hittat de bästa inköpskanalerna för det material jag behöver till dessa modeller
3. Skaffat hem det materialet och kanske sparat en slant på frakten.
Har man dessa bitar förberedda samt färdigdiskuterade med kunden så är det inte svårt att klara av jobbet och vara nöjd med det man får tillbaka.
Sedan kan jag gå hem och fundera hela natten vad jag ska ta betalt för det där ursnygga halsbandet med världens minsta seeds som jag har jobbat på i tre veckor på fritiden 
www.smyckestillbehor.se - missa inte allt nytt och intressant!
Nu vill ha jag hjälp att fundera på pris för ett halsband som jag inte har gjort själv. Har trätt om ett halsband (wire ca 55 cm) samt förlängt det med pärlor för ca 45 kr + satt dit en säkerhetskedja. Själva arbete gick fort men det skall även rekas då det är "one of a kind", väldigt gammalt o ovanligt, så där får man väl lägga på iaf 50 kr.
Vad ska jag ta?
är det "kunden" som lämnat in ett halsband för omträdning eller är det du som återanvänt mterial du hade själv?
jag brukar räkna materialet x3 men svårt när man har material man ej vet värdet på…

MaMaMade
Att reka ett brev kostar 53:- + portot som går efter vikt. Eftersom jag jobbar med postutlämmning o inlämmning så råder jag dig att rekommendera brevet, du får ett kollinr och det går i en särskild säck.
Frakten tycker jag att beställaren ska stå för och kostnaden för materialet ska ju täckas också….men sen. Är det någon bekant eller släkting som bett om tjänsten kan man ju ligga lite lågt, men nog tycker jag att arbetet kan vara värt 50-100:- i alla fall.
Ett råd till alla kan ju vara att diskutera priset innan jobbet utförs, då kan man ju förhandla om saken i alla fall.
Önskar dig lycka till och hoppas att ni kan komma överens
.
Beställd förlängning + att jag bytte wiren då den var mkt tunn o gammal. Har sagt 165 kr med reket (65 kr) inräknat. Ska göra ett armband till henne också så jag avrundar det uppåt…samt ev skicka en säkerhetskedja o avrundar den uppåt också, så det blir några kr extra där.
Hon har fått vänta ett tag på halsbandet o armbandet kommer också att ta några v. Får ligga lågt med pillandet just nu, klarar inte av mer än max 30 min ett par ggr/dag som nacken är nu.
Min kund har tidigare köpt ett halsband av mig o blev mkt nöjd så hon har rek sina bekanta. Får se om det blir ngt mer från det hållet. Men just nu har jag så mkt annat att det nästan är bra om jag inte får några beställningar.
när jag syr på timpris tex gardiner eller syr upp byxor etc där kunden själv står för materialet så att säga tar jag 150:- i timmen så kanske i lägsta laget att ta ca 50 :- för det arbete du laggt ner (för visst hade du laggr på pärlor för 45:- sen wire wire klämmor etc på det) men som sagt lite kan du ju kanske hämta hem på armbandet istället.
Jo…men jag har sagt åt henne att jag är lite billigare pga att det tagit sådan tid. Har inte fixat att sitta ner o pilla öht nästan o lusten falnar när det krisar för ungar osv. Har haft jättesvårt att koncentrera mig…o så får det ju inte vara! Räknar dessutom kallt med att få fler jobb från henne. 

Om du räknar med mer jobb är det OK att vara billig, men tänk på att du ska känna dig nöjd ocksså.
Själv har jag reparerat ett halsband. Ett lås som lossat från ringen. Att sätta på det genom att öppna ringen och klämma åt.. Vad kan det vara värt ? Arbetstid ca 10sek.
(tror det blir gratis då det är en kompis+ att hon köpt örhängen förut)
#34 Precis! Det är så mkt svårare för jobb där man inte håller materialet el som i mitt fall bara stoppade in 10 nya pärlor. Trädda halsband är "bara" att trä…inga svåra el tidskrävande moment sas.
Jag har också lagat halsband åt en granne, gratis, å andra sidan har vi fått låna bil o skjuts av dem flera herrans ggr o mil när vår trilskades samt att våra töser ofta är där o roar sig. Tycker jag har fått bra kläm på det jag gör från scratch men sådana här "halvjobb" är jättejobbiga att räkna på!

Tack för intressant diskussion. Måste nog tänka till vad det gäller mina priser lite. :)
Så många fina åsikter det finns i denna tråd.
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973
Vad skulle man kunna ta för kumihimo armband/halsband/vristlänk.???
Grabben hade på sig sitt och fick flera förfrågningar om dem.
Det beror på lite vilken tråd man ska ha tycker jag nog, men det som grabben hade var 1 mm bomull & 1 mm tråd av ngt silkigare slag. totalt 8 trådar o ca 10 cm långt m döskalle på (finns i min tråd) http://smyckestillverkning.ifokus.se/discussions/4fb0d622d3b4fd7ecf00a1e3-niwas-smycken-2?discussions-2)
Samt att flera frågat efter vristlänkar med S-lon tråd vilket tar lite längre tid att göra då S-lon inte bygger så snabbt.
Vet verkligen inte vad man ska ta för det, själva materialet kostar ju inte jätte mycket. tips någon?
Hälsa gärna på mig på Facebook.

Det är svårt att säga, men du bör räkna med inköp+tid+vinst. Lätt enkelt och billigt material, men tänk på att du lägger TID på det hela. Så var inte för billig. Men även att det är för barn så inte för dyr. Blev du mer förvirrad nu eller?
Lycka till med priset.