Smyckestillverkning iFokus

Smyckestillverkning

Etiketterglasfusingsilverlera
Läst 4529 ggr
sonette
1

Keramik-Glas

Vi har fått en chans att få en keramikugn Ruben 1000 en stor rackare,gratis.Glad

Vi har plats och så men den är stor och jag ska ju hålla på med glas.Gubben kan göra om den och den är troligen inte mycket använd.Är det svårt och stort jobb att göra om den så man kan fusa i den?Det känns dumt att inte ta den ocksåObestämd

LenaE
0

Du kan säker fusa i den men det beror på vad det är för styrning till den men det går säkert att köpa till en styrning till den också om det inte finns någon till den, men dom är rätt dyra men det kanske finns att få tag på någon begangnad

sonette
0

Ruben Linds Studio 100 ska det heta.Den är toppmatad ,Vad menas med styrning? Ska på kurs ikväll så jag kan fråga lite där också.Värsta är att vi skulle bestämma oss snabbt.

Mmadeit
0

får ni den gratis kan du ju alltid tacka ja och PROVA,,, funkar det inte skicka vidare…

MLL
0

Styrningen är där du ställer in graderna. När man bränner glas så behöver den helt andra bränn kurvor ( stannar flertal gånger och tider under bränningen) än vad man gör till keramik.

Ta kontakt med någon firma som säljer ugnar och fråga om det finns någon styrning som passar din ugn så att du kan bränna glas.

Lycka till!

MLL

katho46
0

Hej!

Hoppas verkligen att du tog emot ugnen! Det går alldeles utmärkt att smälta glas i keramikugn - utan att den byggs om! Jag håller på med både keramik, glas och silverlera (och mer därtill) och har en egen större keramikugn. Det viktiga är att ni kollar att ni har 3-fas - för jag antar att den ugnen kräver det.

Eftersom ni får ugnen gratis kan ni kanske lägga några tusenlappar på en riktigt bra ugnsautomatik med så många "segment" som möjligt. Det är i segmenten du ställer in olika brännkurvor (olika temperaturer, olika hålltider). Automatiken gör att du inte behöver vakta ugnen. Du laddar ugnen med glas, väljer det glasprogram som du (när du skaffat automatiken) knappat in i automatiken - följ automatikens bruksanvisning. Sedan behöver du i princip aldrig mer fundera på den biten, såvida du inte anser att du behöver korrigera temperaturen i något segment. Det enda du behöver göra när du valt program är att trycka på knappen "start" och sedan sköter ugnen sig själv! Den stänger t.o.m. av sig själv.

Lycka till!

sonette
0

Men tack,vad kul att höra.Det är automatik på den men man kanske måste byta iallafall?Jag kan inget men hoppas med lite tips från er att gubben kan(han är bra på det elektriska).Hörde från en annan som också sa att jag inte behövde göra något.Skulle ju vara skönt o bara starta knapp o så sköter den sig självFlört

sonette
0

Nu har vi fått hem ugnen så nu återstår att se om vi får ordning på denFlört

sonette
0

Vi har provstartat den på 100 grader o den funkade.Men vad lägger jag glaset på?Behöver jag köpa till det kanske?Finns det någon försäljare som är bra?

sonette
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

LIte bilder  på hur den ser ut.

sonette
0
sonette
0

Hej! Nu har jag provat keramikugnen med glas i.Vi ställde den på 800 grader och det tog timmar  innan den var uppe i temperaturRynkar på näsanImorse tittade vi och där låg de jättefina cabbar,thinfreen hade tyvärr åkt upp på dem så jag måste väl slipa o köra igen?Men allstså jag blir så förvånad att vi körde till 800 sedan stängdes den av och det blev bra.Nu får jag bara prova mig fram förstår jag eller låter det som tiden är för lång?Jättetacksam om någon vet.

sonette
0

Nu har jag provat två ggr tillTungan ute Först blev det inte fusat alls (hade en hel bricka) Sen satt jag den på 800 grader och ställde in första timmen på 30% av det.Efter några tmmar var det klart o jag kunde titta när jag kom hem från jobbet. Och då har det lyckats med lite blandning av fullfusade ,några jag la på lite skräp på,en del som var taggiga sen förut,några jag lagt dishro på.Jag visste inte alls om det skulle funka med den blandningen.jag är iallfall så glad att jag har något som jag har koll på,nu ska jag tordas prova formarna ocksåObestämd

sonette
0

Nu funkar det inte ,det kommer bild senare på resultatFlört

sanne62
0

tyvärr kan jag inte hjälpa dig…har inte ugn…men snart får du säkert hjälp av någon med erfarenhet…

VÄLKOMMEN IN PÅ  Blommawww.sannes-smycken.seHjärta

Cessy
0

När du programmerar en glasugn ställer du inte bara en topptemp, utan du ställer ofta flera temperaturer så att tempen går enligt en kurva. Här har du bas rekommendationerna för hur man ska ställa en ugn om man använder Bullseye glas.

Som du ser så är det lite olika kurvor beroende av vilken sorts fusning du vill göra. Vet inte om du kan programmera din ugn, men om du inte kan så behöver du troligtsvis just skaffa någon form av styranordning till den så att du kan programmera i ramper som i min länk ovan.

[kissidor]
0

sonette så länge du bara gör smycken tror jag nog du så småningom kan experimentera dig fram till ett sätt att styra din ugn som ändå funkar, även om det inte riktigt följer teorin - men det är mindre noga med så små saker. men ska du utnyttja din ugns potential till större saker kommer du nog att behöva byta till en fusinganpassad automatik

och det tar rätt många timmar ja Flört

sonette
0

Ok tack!!jag tror också det,jag klarar mig nog ett bra tag på detta.Men det är bra att kunna göra större saker senare och så kan jag spara ihop pengar till automatiken.Nu går det så mycket pengar till glas mmOskyldig