Smyckestillverkning iFokus

Smyckestillverkning

Etikett: medlemsgalleriet
Läst 9151 ggr
glittertind
16

Glittertinds alster III

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ny tråd var det ja….

och ett nytt makraméarmband med lite nya mönster, som jag själv kommit på, men som säkert finns tidigare hos någon. Så var det med makraméörisarna, som jag hämtat idé från i en bok, men som jag nyss hittade på en bild på PP med Maria Nyberg som skapare… Inget är nytt under solen….

Glad

Glittertind

glittertind
10

Och mönstret på sidorna…

Glittertind

MaMaMade
0

Så himla *läckert*! O i mina färger dessutom!

Lite lustigt det där…jag blingar helst i silverfärgat men bär helst guldfärgat. Beror förmodligen på att det falska "guldet" är så bjärt gult…

Emo
1

Imponerande och trevligt att du varierar mönstren och utformar sjäv.

Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

DesK
0

Härligt med ny tråd! Glad

Åh så vackert! Glad

/Désirée

Cessy
0

Jättevackert armbandGlad

Mmadeit
0

Snyggt köänns lite extra *lyxigt*

glittertind
1

Så roligt att ni tycker det! Ni är så goa!

Glittertind

[kissidor]
1

väldigt vackert, underbara färger! bra med bilden där man ser inte bara fokalområdet utan "sidan" av armbandet också, där ser man hur elegant hela kompositionen är Glad

Marinas Mix
1

ja det här var ju helt enkelt underbart. Hade jag avänt armband skulle jag mer än gärna burit någon av dina skapelser.

Men jag håller mig till örhängen och det har du ju försett mig med några par

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

ommok
0

Underbart vackert armband, Glittertind! Och en fantastiskt fin bild dessutom. Skrattande

Välkommen att titta in på min facebooksida Dragoncave.se, där finns en del av mina alster i glas samt lite smycken.

Bimse
2

Vackert, lyxigt och praktfullt. Fint fotograferat.

Bimse
2

Vackert, lyxigt och praktfullt. Fint fotograferat.

glittertind
12

Så gott! Så bra!

som min papegoja säger. Och den skulle säga:"Det är inte bra att inte pärla!" (Dålig översättning av ordet beading, tycker jag) Detta armband var en ren träning på det som komma skulle. Nämligen det här:

PR-kampanjen för de nya fina lyxlåsen "Be Elegant" för The Beadsmith.

Då gäller det att få till fästet med låset på ett snyggt sätt…

Det var det som var grejen med detta. Och att testa nya idéer….

Steven bad mig att vara med i den med min makramé och sände mig två lås ur deras kollektion…. Där är ytterligare 26 designers i gruppen, med bl.a. Foxan… Fler än hälften är från USA…

Bilden är tagen vid köksfönstret i regndimma ute på fri hand med två arbetslampor som ljuskällor…;D

Glittertind

53goran
0

Vilket underbart arbete och snyggt lås. Men ditt arbete är helt fantastiskt.

ommok
0

Så fantastiskt vackert! Du gör underbara konstverk, glittertind!

Välkommen att titta in på min facebooksida Dragoncave.se, där finns en del av mina alster i glas samt lite smycken.

Evahelene
0

Åååååh Förvånad Jag är stum av beundran! Helt fantastiskt <3

Sluta aldrig hoppas, sluta aldrig be. Sluta aldrig önska - under kan ju ske!

Cessy
0

Helt fantastiskt halsband Glad

MaMaMade
0

Åååhhh! Tänk att kunna göra ngt så vackert! Har en dröm om att få göra bröllopssmycken till mina syskonbarn o förhoppningsvis även mina egna en dag…

Marinas Mix
0

Förvånad Vilket arbete. Vad duktig du är och så kul att han valde ut dig till uppdraget

_

[kissidor]
2

ojojoj glittertind, detta måste vara ett av dina bästa nånsin - vilket inte vill säga lite Glad! det är nästan så att man skulle vilja leva om sitt liv och gifta sig med pompa och ståt bara för att få bära ett sådant smycke Skrattande!

stort grattis till det ärofulla uppdraget, men stort grattis till steven också som hittade dig Flört!

Emo
0

Vilket arbete! Grattis till framgången.

glittertind
1

Tack alla underbara ni för att jag får dela min glädje med er och för att ni vill och kan ta emot den.

Ja visst är det det bästa jag någonsig gjort…. Jag var bara tvungen, för att inte känna mig helt som en sparv bland påfåglar… Foxan, Betty Stephan, Sherry Serafini, Nancy Dale, Linda Roberts, Cynthia Newcomer Daniel, Jean Cambel…. Du milde, vad hade jag bland dem att göra… Jag nästan grät, när jag förstod vad jag måste försöka leva upp till… men jag förstod att det var min makramé det gällde…. Inte för att jag är bäst där heller, utan för att Steven gillar min stil och mina smycken…

Så jag bad Gud, änglar, tomtar mm om hjälp… Och det funkade….

Nu har jag ett lås kvar, men det är inte alls så fint som detta… men det blir bra det också, hoppas jag. Ett armband, har jag tänkt….

Kramar till alla!Glad

Glittertind

leja
2

Kan bara instämma, verkligen maffigt OCH skirt på samma gång. Helt otroligt fint.

Som bröllopssmycke vore det fantastiskt fint. GRATTIS! till lyckat halsband och uppdraget.

Skrattande

Vad ska man ha som signatur tro?

trettielva
1

#13 - Ett smycke passande en bedårande isdrottning, det är tanken som spontant kommer till mig.

Och tanken kommer åter till mig: När får vi se kändiseliten på röda mattan bära ett "äkta smycke" inte bara räknat i karat?!

Det har uppenbarligen varit ett gott skaparår för dig, önskar dig ett gott nytt sådant!

glittertind
0

Tack leja och trettielva!Glad

Glittertind

SusannAlg
0

Helt enormt läckert!!! Inte alls konstigt att han frågade just dej!

Följ mej gärna på Instagram  Ideal_smycken

glittertind
8

Tack SusannAlg! Vad snällt sagt!

Här kommer två bilder till… En på avslutet på det vita och ett på det öppnade låset….

Glittertind

glittertind
10

Och här är låset öppet:

Glittertind

LenaE
0

super snygga smycken allra mest gillar jag #1 svart och guld passar alltid ihop och just det du gjort är ur snyggtGlad

flower1
0

Glittertind - NJUT! Inse att dina arbeten är helt fantastiska! Jag älskar ditt armband, men halsbandet är helt outstanding! Så underbart vackert, passande en brud i vitt Glad! Låset kommer helt till sin rätt och även nackpartiet är jättevackert! Kram och lycka till med framgångarna!

Här är min hemsida.

glittertind
0

Tacl Lena och flower1!!!!

Ja, jag njuter verkligen! Men jag hoppas också på något vis kunna rida vidare på vågen och utnyttja situationen på ett bra vis, utan att stressas av att vara tvungen att  sälja.

Jag har ett lås kvar att göra något till, och där har jag snart ett armband klart… Det blir också lite mer arbetat än vanligt. Men det är inte detsamma som att det blir snyggare….

Får se om Steven vill ha det….

Glad

Glittertind

glittertind
8

Här är det:

Glittertind

glittertind
7

Och här:

Glittertind

Marinas Mix
0

Åååh glittertind, SÅÅÅ vackert.

_

glittertind
6

och här:

Det var svårt med ett så litet lås. Fick börja med få trådar, sedan lägga till och på slutet fick jag försöka minska på samma vis. Sedan sparade jag fyra trådar till att fästa låset med. Och de måste fästas så det håller. Jag trädde dem i knutarna, la lite lim på och klippte sedan av. Dt blev, efter vad jag tyckte, en aning klumpigt, men får duga. I allmänhet har man inga sådana här lås i makramé, utan använder hank och knapp.

Armbandet är big sice…21cm runt om.

Glad

Glittertind

Marinas Mix
0

Så snyggt med strassslidersarna, som "knyter" ihop låset med resten av armbandet

_

MaMaMade
0

Di där färgerna är inte vad jag brukar bära men *HIMLARS* så tjusigt det blev!

Det där armbandet till en enkel balblåsa i satäng…ni vet, lite 40-tal (?) - snäv med slits o rakt avskuren hals…armbågslånga handskar… Tungan ute

Som halsen på den här klänningen: http://www.imdb.com/media/rm2826409984/nm0001571

Cessy
0

Ja halsbandet var värdigt ett princessbröllop, men armbandet är värdigt en drottningFlört Underbara färger säger jag ju partiskt som den lilalovers jag ärSkäms Detta armbandet borde Steven verkligen älska o så fint du tagit upp låset med slidersen, fast det måste varit ett attans pilleri att få dit ett sådant lås i ett makraméarbete. Otroligt vackert armband blev i alla fall resultatet,Glad

Annicka.C
0

Otroligt vilka vackra smycken du gör!Glad Hur lång tid tar det för dig att göra dem?? Tror aldrig jag hade haft tålamod att göra klart något sådant! Tur att de finns de som gör.

Mina smycken hittar du på  Smyckeskonditorn.se och på facebook & lite övrigt här -annickas-glasalster-3

Mvh.Annicka

[kissidor]
0

ja visst var armbandet drottninglikt Glad! genidrag med slidersen som matchar låset också - och ja, det är vackert med lila FlörtSkrattande

glittertind
0

Tack alla….

Det svåra här var att jag inte hade fattat att man skulle ha två lås…. Därför valde Steven ut detta till mig. Själv hade jag naturligtvis sett till att få ett större och "finare", men jag tror detta var så rätt det kunde bli till min makramé.

Glad

Glittertind

sanne62
0

2 ohhh så fint …

VÄLKOMMEN IN PÅ  Blommawww.sannes-smycken.seHjärta

Alex05
0

Vackert! Du är helt klart "drottningen av makramé! Skrattande

glittertind
0

Vad ni är gulliga! Tack!

Glittertind

Ahnna
0

Var kan man lära sig den makraméteknik som du använder? Jag har en makramébok, men den är så "basic" så det liknar inte alls det du gör, glittertind! (Det är SÅ vackert!)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

glittertind
0

Åh Anna, många frågar och jag vet inte vad jag ska säga riktigt…

Jag har tittat väldigt mycket i gamla makraméböcker från 70-talet… Men där finns inte pärlor med. Man kan få idéer, men inte mönster….

Sedan har jag tittat på Pärlplatsens Galleri och sökt på "makramé" Där finns en himla massa fint av bl.a. Maria Nyberg (Falskblondin) och hennes syster Asandra. Dem har jag mest inspirerats av, men jag har inte lyckats ta efter.

Det som är grunden i smyckegörande är X och zig-zag. Kan man dem går det att variera mycket….. Sedan är det tråden. Tunnare tråd ger skirare smycken, men också lite sladdrigare… Men till sådan tråd är det lätt att hitta pärlor, eftersom många sorter går på… Sedan tittar jag gång på gång i de gamla böckerna om makramé från Tradera…. Ju mer ma kan, desto mer ser man hur man kan använda gamla mönster….

C-lon Bead Mac Cord är svår, för den krullar sig efter rullens form, när man drar ut den. Då brukar jag skölja i varmt vatten, så den blir rakare… Då blir den bra att arbeta med…. det är den tråden som är tunnast.

Sedan blir mönstret till efterhand… efter inspiration…. Och allt blir olikt.

Det är svårt att hänvisa till något….

Flört

Glittertind

Ahnna
0

#46 Okej, men tack för tipsen i alla fall! Glad Jag har en hel del lingarn (till vävning) i lagom stark kvalitet utan att det blir tjockt, så jag kanske måste testa att använda mer pärlor framöver… Skrattande

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

glittertind
7

Det senaste….

Nu försöker jag med småpärlor och broderi…. Kul att prova. materialet har jag fått både från jobbet och billigt på Tradera med små-pärlor… Men oj, vad dyrt det är med seedbeads av användbar kvallitet. Då menar jag Matsuno och andra halvbra också…. De svarta stora här har jag fyndat i ett fyraradigt på Traden…. och det jag syr på är tjock filt på phliselin…

Bilden är blåare än den ska vara…

Glittertind

Cessy
0

Ja småpärlor är dyrt eftersom det går åt en del o för att få det snyggt måste man ju ha en hel del olika färger, finishar o nyanser o olika storlekar o olika sorters småpärlor. Det kostar på om man vill kunna ge sitt smycke en elegant look, men i smycket ovan har du ju lyckats väldigt väl med detta. Det är mycket vackert o elegantGlad

Emo
0

Ett imponerande arbete.

Alex05
0

Härliga färger och riktigt elegant, me like! Skrattande

glittertind
7

En färglek i lila och ett första försök till fri peyote….. Liknar lite av något som hunden lekt med…. och svart tråd var nog lite fel också… men som en början, kanske…. På kul…Flört

Glittertind

leja
0

Ser mer ut som ett konstverk, skulle göra sig bra som tavla med de spännande färg och form kombinationerna. Fast fint som armband med tycker jag.

Vad ska man ha som signatur tro?

Cessy
0

Fint första försökGlad o lila är ju aldrig felFlörtSkrattande

Emo
0

Experimentlusta, fint. Det är så man lär sig och utvecklas. Vem vet, kanske någon faller pladask för konstverket.

[kissidor]
0

det var väl ett härligt första försök - jag som såg det som blått såg ett brusande klippigt havsbryn i det Glad

Annicka.C
0

Jag som inte kan något om peyote..tycker det är väldigt fint! Jag gillar när det inte är helt perfekt, det ser ut som ett konstverk…och det ger det en viss charm, även färgkombon e braSkrattande

Mina smycken hittar du på  Smyckeskonditorn.se och på facebook & lite övrigt här -annickas-glasalster-3

Mvh.Annicka

Marinas Mix
0

Gillar det också, får lust att dra iväg och göra något liknande själv

_

glittertind
0

Vad glad jag blir….! Tänker lite…"Är det så här det ska vara?" om det. och är lite osäker på om det var lyckat.

Undrar om tråden funkar… Det är Nymo, och jag är osäker på om det håller… Glad

Glittertind

MaMaMade
0

Helt klart läckert…jag får också lust att sätta mig o sy fri-P! Har inte kommit dithän än…men idag hade varit en bra dag för det - el så vill jag inte till jobbet, storstädning idag. ;)

glittertind
6

Nu harjag gjort något med en av de skarabéer jag köpte av Kissidor….

Jag har gjort den så som de gamla egyptierna gjorde….

Skarabén flyger över himlavalvet drivande solen framför sig, så som man trodde på den tiden i Faraos land…

Bandet är inte klart än…. Jag hade svårt att komma på något som passade… Men detta ser bra ut, tycker jag… Sedan är nog solen något för stor här…. Jag ska göra fler varianter.Glad

Glittertind

[kissidor]
0

men oh så läckert du gjort det, vad roligt att få se den lille baggen i sin antika ståt Glad!

Emo
0

Kul modell. Fin kombination.

glittertind
0

Och tack kissidor för tårtkallas!Flört

Glittertind

Cessy
0

När man läser din beskrivning o förstår hur du tänkt så är ju smycket en otrolig symbolik. Jättehäftigt hänge blev det ju av det.Glad

glittertind
6

ADVENTSKALENDERN….

Nu har jag haft lite tid och lust och ro att plocka bland godbitarna och fått ihop lite kul grejer…

Först ut är ett halsband av röd hampatråd med bergkristall, röda pärlor ett hjärta och två fina ryska dockor som hänge. Inte helt fel inför alla hjärtans dag….

Glittertind

glittertind
6

Nästa konstverk är ett halsband med fin moakit, gula jadekulor, gula sötisar, facetterade pärlor som liknar tigeröga….? bruna små glaspärlor och guldlås och ringar från ett armband av motringar som jag fick i ett paket.

I julaftonspaketet hittade jag en hel del små svarrisar, men de är inbakade i mitt fina vita makraméhalband som jag gjorde till The Beadsmiths…. Tack jättemycket för dem!

Glittertind

Emo
0

Gult och brunt blir så fint ihop. Tycker mycket om ditt halsband i #67

glittertind
0

Det är ett smycke som jag kommer att använda en del själv till vardags… Det är era vibbar i det och det känns skönt med den värmen….Flört

Glittertind

mialycktman
0

det vita halsbandet!!!!!!!!!!!!!OJ!

Lyckomia 

Hemsida: www.nogg.se/lyckomia

Blogg: www.lyckomia@wordpress.com

Lyckomia finns också på facebook.

glittertind
6

Här är en bild på hur jag vill kunna använda Cessys cabbar….Glad

Glittertind

glittertind
6

Här har jag ändrat på den gamla skarabén. Jag tyckte den var klumpig med den solen… Så jag klippte itu allt och gjorde en ny sol av en swarris, som jag infattade men bl a. just svarrisar.Flört

Glittertind

sanne62
0

ja den är nog mer lättburen nu…vet du vad för glas det är i cabben (scarabeen) ? det är en sån fin röd färg på bilden…

glittertind
0

Jag har ffått skarabén från kissidor, som gjort den….Fråga henne.Glad

Glittertind

Cessy
0

Jättevackert har du använt min cabbe o nu kommer kissidors scarabé mer till sin rätt. Glad

Jag kommer göra några mindre cabbar sedan, mer tänkta till just kunna smälta in i pärlbroderier, men just nu måste jag ha fokus på beställningar som jag ligger efter med. Så ha tålamod glittertind - snart kommer några som antagligen bättre passar dig än de större jag gjort just nu.

Marinas Mix
0

Fina smycken glittertind

_

Emo
0

Vackra alster. Mycket och fint arbete.

[kissidor]
0

ja visst blev skarabésmycket ännu vackrare nu Glad, det blev bättre proportioner och rivolin är också mer uppenbart solaktig.

underbart smycke du gjort av cessycabben också, jag lutar mig tillbaka förväntansfullt men tålmodigt inför att ni båda en dag ska ha hunnit dithän att vi får se fler Skrattande

glittertind
0

Tack för allt ni skriver! Det är så kul att kunna visa och få gehör för detta…. Jo visst blir det mera. Jag älskar att brodera! Och det där med färger …. Det gör mig glad.

Jag har något kvar av det jag fick tidigare från Cessy, men det går åt…

Kramar till er!Glad

Glittertind

glittertind
5

Här är mer färger med blått eller turkos i focus. Fri Peyote som ni ser…Det ska bli mer av det också…

Glittertind

glittertind
6

Och här är en annan bild på samma:

Glittertind

Annicka.C
0

Jättevackra smycken glittertindSkrattande vilken mästare på pärlor du är!!!

Mvh.Annicka

[kissidor]
0

jag gillar verkligen att du har så mycket luft i armbandet glittertind Glad! jag provade på free form peyote en gång och tyckte det var roligt, men det har inte blivit av att göra om det - men mig föll det aldrig ens in att låta det bli luftigt på det här sättet, jag satt tvärtom och pillade in 15/0 överallt för att täppa till varenda litet hål Skäms. även detta påminner mig liksom ditt första om ett vackert havsbryn Glad!

MaMaMade
0

Oh så fint…oh vad jag vill…! Borde verkligen försöka för jag är lite slav under likformigheten jag… Tyst

Här har vi andra sjuklingen som är helt liggandes. Mellis har 39½ graders feber o helt utslagen (hon brukar bara vara lite varm o avslagen i vanliga fall). Så jag kan glömma allt vad pärlande heter…hinner bara tänka tanken så ropar hon…el så kommer lillasyster o gnäller över att hon har tråkigt. *SUCK*!

glittertind
0

Åh vad snälla ni är! Jag tycker ni är superduktiga på det ni gör…. med glas och sådant, och silverlera och sydda smycken mm som jag inte kan… Man måste nog välja och prioritera. Det blir så hattigt och halvdant annars. Och dyrt! En och annan gör guld (inte pengar… vackra saker) av allt hon tar i…. och har fingrar, flinka som kollibrivingar men de är få.

Flört

Glittertind

Cessy
0

Jättevackert freeformpeyotearmband du gjort. Så skirt o nästan lite sirligt o en härligt färgkombo.Glad

ommok
0

Åh, så vackert armband du gjort, Glittertind! Du har en otroligt fin känsla för form och färg! Skrattande Jag får en känsla av att du syr freeform peyote på likartat sätt som du gör makraméarbeten. Imponerande!

glittertind
0

Så snälla ni är! Jag blir så glad! Tack!Skrattande

Glittertind

Alex05
0

Underbart vackert armband i free peyote!Tungan ute Härlig färgkombination, får mig att tänka på sommar och hav = segling!

Har läst och sett lite av den här tekniken men inte vågat prova, men nu blir man ju verkligen sugen, säger som Kissidor - trodde inte man skulle ha "hål".

glittertind
3

Vi kör med ett armband till i fri peyote! Jag hade detta tll begravningen… Sytt i någon sorts tunn fiskelina.

Glittertind

glittertind
3

Här är det på längden…

Glittertind

Marinas Mix
0

Gillar dina freeform-armband.

_

glittertind
4

Och så mitt bidrag till pyttepärletävlingen…

Glittertind

glittertind
7

Och så ett annat pyttepärlehänge…

Glittertind

glittertind
1

Tack Golden…

Glittertind

Alex05
0

Jag älskar dina freform-peyote armband! JättefinaSkrattande Och pyttepärlehängena är ju så fina! Rosen är underbar!!

Marinas Mix
0

#93 Trodde faktiskt att det var ditt, man lär sig känna igen sina medpärlares stilar, och önskade att det skulle ha hamnat på pallplats

_

glittertind
1

Tack Alex05!

#93 skulle jag vilja kommentera det så här… Där stod i tävlingsinbjudan att vem som helst, även nybörjare på småpärlor, skulle ha chans, så jag försökte med detta, som jag själv sätter väldigt högt, främst för att jag fått kristallen av Foxan. Det är ingen svår teknik med koralling och peyote runt stenen. Men smaken är så olika och att döma är svårt. Visst hade jag hoppats att den skulle tilltala domaren, men vi ser saker på olika vis och det får man acceptera. Men Nancy Dale delade bilden på FB och den bedömningen av smycket från en världskändis värmer mer än en pallplacering hade gjort här hemma. Men hon såg det väl ur en annan synvinkel… Flört

Glittertind

sanne62
0

rosen gillade jag mycket ! blått o rosor…kan de bli bättre ?

Cessy
1

Alla tre smyckena är väldigt vackra på sitt sätt, men det som faller mig allra mest i smaken är ändock freeform peyotearmbandet. Så skenbart enkelt o med en underbar elegans. Ett armband som går lika bra att bära till vardags som till fest.Glad

Emo
0

Det i #94 är så underbart nostalgiskt sött. Helt otroligt fint.

[kissidor]
0

det svartvita armbandet är väldigt vackert och dramatiskt - passande till en begravning men även till många andra gladare tillfällen

i din infattade kristall har du som alltid lyckats fantastiskt med färgerna, och den är magnifik men med det färgvalet ändå väldigt "bärbar". och den infattade roscamén är ju så gammaldags ljuv och söt Glad

glittertind
0

Tack för era varma utförliga kommentarer! Ni är ovärderliga som vänner, ni på detta forumet!!!!

Fri peyote är så himla kul och det är något som liksom blir nästan som det själv vill. I alla fall när jag försöker. mönsteret och en länk fick jag av en vän i "låsgruppen". Sedan var det bara att gå på….

Glittertind

mialycktman
0

ah öh mmmmmmmm åh ja vad ska man säga, underbara smycken du gör!

Lyckomia 

Annicka.C
0

Jättefina smycken glittertindSkrattande det svart/vita armbandet var väldigt vackert, helt i min smak!! Och som så många gånger förr måste jag säga att jag är imponerad över ert tålamod med dessa små små pärlor FörvånadGlad

Mvh.Annicka

glittertind
0

Tack goa ni!

Ni gör mycket fina saker ni också!

Flört

Glittertind

MaMaMade
0

Det svart/vita armbandet är hur läckert som helst - *habegär*! Skrattande

shigne
0

Fascinerande att se dina smycken!! Härliga fria peyot du gör….

Mycket vackra!

glittertind
3

Detta halsband med coilat hänge ligger på

http://www.facebook.comFireMountainGems denna veckan för att se hur många "gilla" det kan få… Jag har inte puffat så mycket för det, för det är bara en kul grej, ingen riktig tävling. Och jag trodde inte det halsbandet skulle vara något att hänga i påskriset, så att säga. Men nu visar det sig att det fått hela 23 "like" det som har mest denna gången har nu 28, och man slutar räkna på söndag… Är det någon som vill trycka till där, vore det kul. (När man hittat sidan måste man skrolla ett tag, och klicka vidaRE PÅ "ÄLDRE INLÄGG")

Glittertind

glittertind
3

Oj då!

Nu har de precis bytt design…. men om man klickar på rutan på övre bildens underkant, där det står foton, så kommer man rätt…. Ett blurr av bilder….

Förresten… Här är mitt sista makraméhalsband, gjort på skoj för att leka med mönster och testa nya idéer…

Glittertind

Emo
0

Fina halsband, mycket arbete.

[kissidor]
0

glittertind jag hade mer än gärna "gillat" det vackra vårfräscha halsbandet, men som du säger var det ett blurr av bilder och jag kände ögonen svida och tåras bara jag försökte titta efter din bild. gick det inte att direktlänka?

ja det syns minsann att du "gått loss" med teknikens alla möjligheter för den som är på expertnivå Glad! härligt rustikt och "jordigt" färg och materialval är det också!

glittertind
0

Tack för försöket i alla fall, kissidor… Jag testade och klickade på första bilden, som förstorades… och sedan på pilen till höger…. Ca 60 bidrag hade lagts in efter mitt…Förmodligen lägger några fler in något i dag…

Jag tycker det är kul att lägga in lite gammalt eller nytt där och se om några tycker om det internationellt. Och lite "like" brukar det få. Men när de stora kommer med sitt, så går de i topp direkt. I och för sig har de ofta över 1000 FB-vänner, (Som de säkert känner mycket väl) men deras bilder och smycken är ju i superklass.

Fast örisarna jag la in i början av året gick i topp, så helt omöjligt är det inte…

Det vårliga halsbandet är nog fyra år gammalt. Har för mig att jag sålde det till min barndomsvän förra våren. Jag tycker själv att det är fantastiskt fint, nätt och användbart till mycket.

Det bruna blev också väldigt snyggt på. Inte alls "för mycket" när man är  "vardagsfin".

Men oj, vad några makraméspecialister söderut i Europa är duktiga! Jag har delat ett album nyligen, för att lära lite. Titta gärna på det och se och häpna. Skulle vilja ha en bok om detta med mönster och sådant… Vet inte om det finns. De talar italienska och det gör det svårare med kontakten. Men jag ska försöka skriva till någon om det….

Flört

Glittertind

Cessy
0

Här är en direktlänk till bilden : Du går bara in på ditt smycke hos FMG via albumet o länkar den adressen på bilden så funkar det Glittertind.

Jättefina halsband båda två även om det halsbandet som du tävlar med är det som tilltalar mig personligen bäst.

[kissidor]
0

vad bra att du orkade leta fram bilden cessy, nu har jag också gillat - det tog inte emot alls Skrattande

glittertind
0

Tack Cessy! Jag är så dålig på sådant här med datorer…Flört

Glittertind

Bimse
0

Finfina smycken du har lagt in Glittertind, gillar dem mycket.

glittertind
0

Tack Bimse!

Glittertind

glittertind
5

Nu har jag fått ordning på broschen med Cessys glascabb också. Det blev ett armband med makramé inslag.

Så här:

Glittertind

mialycktman
0

oh, vackert!

Lyckomia 

Annicka.C
0

Jag var inne o gillade ditt halsband förra veckanGladhoppas det hjälpte lite.

vilka härliga färger du har i armbandet Glittertind!!

Mvh.A

Mvh.Annicka

ommok
0

Oh, så vackert! Vilken kreativitet du har! Skrattande

Cessy
0

Härligt armband o snyggt att blanda två skilda tekniker på detta sätt. Läckert o annorlundaGlad

shigne
0

Jättevackra smycken!!!

Jag avundas er som kan det här med makramé …

glittertind
0

Tack alla som gillade mitt halsband hos Fire Mountain Gems…. Det fick bara två gilla mer än det som kom närmast, efter vad jag kunde se, så nu ligger det på deras första facebook sida denna veckan som veckans design, eller något. Tur att inte "de stora" la in bilder denna gång. De har oftast över 1000 FB-vänner, och brukar annonsera ut sitt deltagande på olika sidor.

Den som har flest vänner vinner…. Nja, inte varje gång…. Men det underlättar.

Glad

Glittertind

glittertind
0

Tack för att ni ville lägga ett ord angående det lila-blå…

Som jag testade olika möjligheter angående hur jag skulle göra med den lilla infattningen jag gjorde av Cessys cabb.

Jag började på tre olika varianter av sydd kedja. För jag tänkte mig det som hänge först. Jag sydde fast hängögla två gånger, (peyote) som bara blev klumpig, och klippte bort den igen. Jag vände och vred på plattan om om igen, tills jag såg att det fanns två motsatta raka sidor som jag kune fästa trådar i….

Jag letade bland rullarna efter bra färger, och sedan bara blev det…

Glad

Glittertind

MaMaMade
0

Det blev *himla snyggt* som armband ju! Glad

Håller med shigne: önskar jag hade råd, tid, mod o framförallt *talang* för att göra sådana skapelser!

Emo
0

Ännu ett mästerverk.

[kissidor]
0

magnifikt Glad - en ganska dramatisk och anslående färgsättning!

glittertind
0

Härligt att ni gillar det!

Det är ju ordentligt liiiiila, till Cessys ära.Flört

Det där med makramé…. När jag började…. Oj, vad jag trasslade och gjorde fel hela tiden… Jag tänkte då bara "Jag ger mig aldrig" Jag SKA lära mig detta, som alla på PP är så himla duktiga på.

Glad

Glittertind

trettielva
0

#94 - åh så läcker. Jag som precis gjort min första infattning får visioner inför framtiden :-)

Du är så fantastiskt när du syr och knyter!

glittertind
0
Tack trettielva! Ja, 94 är så liten och nätt att den passar i silverkedja.

(oj vad konstigt det blev med texten… )Obestämd

Glittertind

trettielva
0

Fantastiskt duktig menade jag… Men att du är fantastisk kan mycket väl stämma också ;-)

glittertind
6

Det där med att trixa till med nål och tråd har inte varit min grej, riktigt, men så fick jag för mig att testa flat spira rope, så jag plockade ut lite pärlor ur min skattkista och så lyckades jag tråckla i hop dessa två:

Glittertind

glittertind
4

Och så detta med äkta både det ena och det andra. Jag har använt korallpärlor från ett gammalt halsband som seed beads och turkoserna är inte av det billiga slaget, utan genuina i färgen rakt igenom och inte ytbehandlade med plast (recin).

Låset är en sötis med specialform

Småpärlorna på det vita är från ett second hand halsband med tre rader smått. Och en udda knapp som lås

Glittertind

sanne62
0

gillade # 134 jättemycket..Skrattande

Cessy
0

Jättefina spiralsticharmband du har gjort o vilka lyxpärlor du använt i det sistaGlad

Emo
0

Fina och roliga att göra.

trettielva
0

Kan inte se mig mätt på #119. Som en "upptäckarbild". Fascineras av när man lyckas ta beslut som gör att ett smycke blir intressant och smakfullt tack vare väl avvägning av form, färg o material.

mialycktman
0

134 en vinterdröm!

Lyckomia 

Annicka.C
0

Jag kan bara ansluta mig till "gilla #134" skaran…superfint armband! Hur lång tid tar det för dig att göra ett sådant armband?

Mvh.A

Mvh.Annicka

glittertind
3

Jag vet inte hur lång tid det tar för mig… Kanska ett par timmar eller tre. Jag har ingen turbo, när jag arbetar med sådant här.Glad

Glittertind

Bimse
0

Fina smycken du har gjort, förstår inte riktigt hur man får fast en cabuchon i ett makraméarbete.

[kissidor]
1

då startar jag i såfall "gilla #135-skaran" Glad! visst, #134 är fint såklart men det är inte lika speciellt som #135. vilken härlig känsla det måste vara att se och känna det armbandet på sin handled, vilken lyx Tungan ute! och det blir alltid lite extra intressant i ett smycke när man använder material och teknik som man normalt sett inte förknippar med varandra

annicka om du är lite nyfiken på att sy med pärlor Oskyldig - en flat spiral är relativt lättsydd faktiskt - med syvänliga pärlor tar det nog inte mer än en timmes effektiv tid tror jag nästan, det beror på hur mycket man får trixa med låset och hur ofta man får skarva tråden. här där glittertind använt tillvaratagna pärlor och äkta stenpärlor som inte är helt jämna och som säkert har pyttigare hål så tar det förstås längre tid.

glittertind
0

Oj… Tack för alla snälla ord! De värmer från tånagel till yttersta hårspets till längsta hårstrået på hjässan!

Sy med pärlor ja, Jag använde inte nål till turkoserna, som var bökigare och trängre genom hålen. Tråden ska igenom fyra ggr. Utan jag petade genom med den tunna fiskelinan i stället, vilket ju tog lite mera tid. Men det var det värt!

Cabochon i makramé är en omständig historia, men i mitt blå-lila armband har jag först broderat en liten brosch med skinn som baksida. Sedan har jag fäst trådar i pärlorna och makraméat från mitten och utåt.

Jo det går att fläta med trådar på ett särskilt sätt, eller göra en yta som man limmar stenen på, men det är svårt att få riktigt snyggt.

Kul att så många gillar det vita armbandet, som jag gjorde av sekunda pärlor… Men turkosarmbandet tycker jag själv bäst om….Flört

Glittertind

flower1
0

Jag älskar ditt hänge i nr 93! Så vackert Glad! Och att jag är svag för flat spiral stitch i alla de former är ingen hemlighet! Blev sugen på att göra ett med sötvattenpärlor!

Här är min hemsida.

glittertind
0

Ja flower1!

Det hänget är också min egen stora favorit… (Stenen från Olga…) Jag tycker verkligen den blev jättefin!

Flört

Glittertind

glittertind
5

Jo visst har ni väl sett detta? Jag har haft det på både blogg och FB… Men jag visar det här också…

Blått makraméhalsband med lite andra linjer…

Glittertind

glittertind
5

Och detta, som är en provkarta med olika mönster, som jag ville lära mig, Jag har t.o.m. lagt till virkning på ett ställe.

Glittertind

Cessy
0

Två maffiga vackra halsband du har gjort. Färgmässigt tilltalar dock 148 mig mer än 149, men de är superfina båda två.Glad

Niwa
0

Helt fantastiska saker du gör Glittertind, sitter med hakan i knät :-)

Det vita halsbandet var såååå vackert och de två sista i blått & svart föll mig väl i smaken. det är så kul att kolla på dina saker.

Hälsa gärna på mig på Facebook.

mialycktman
0

det blåa är underbart!

Lyckomia 

glittertind
0

Tack Niwa Cessy och mialyckman! Jag rodnar och niger! Kul att ni gillar dem.Skäms

Glittertind

Annicka.C
0

Vilket otroligt arbete…håller med Niwa Förvånad! Båda är supervackra.

Mvh.A

Mvh.Annicka

glittertind
1

Tack Annicka!

Glad

Glittertind

Marinas Mix
0

Ja förlåt min senfärdighet med att kommentera. De är jättevackra båda två.

Typiska glittertindarbeten. Jag är fascinerad

_

glittertind
7

Och så detta armband, som skulle bli ett halsband först, men det ville sig inte riktigt så… Så jag försökte snottra till det lite med trådarna i mitten till någon sorts blomma, och sedan prövade jag till galenskap en efter en av de små kulorna som ni också ser… Hålen var något för små för S-lon  och den ena efter den andra kulan hamnade i högen för oanvändbart material… Och de små peridotchipsen var både svåra att hålla i och att se hålen på…. Det blev i alla fall så här, och det är jag nöjd med… Bergkristall, peridot, rosenkvarts, silver, mm. finns i armbandet. Glad

Glittertind

sanne62
0

mycket vackert armband Skrattande

Niwa
0

väldigt vackert!! vill oxå kunna :-)

ommok
0

Åh, så vackra smycken du gjort! Armbandet i #157 är så underbart somrigt. Så fint med alla halvädelstenar och silvertuberna! Fantastiskt att det gick att göra om det från halsband till armband så där. Makramé är ju så svårt att göra om. Du är verkligen fantastiskt duktig! 2

Cessy
0

Helt ljuvligt armband både till färger, material o mönster! Du är fantastiskt duktig Glittertind Glad

Marinas Mix
0

Jättevackert i typisk glittertind-stil.

_

[kissidor]
0

jaså du snottrade till det lite i mitten Skrattande! ja ett helt underbart sommararmband blev det iaf! förstår vilket elände du hade med de små kulorna och de små peridoterna, det är ju som det är med stenar i och med att de traditionellt säljs på vikt att de borrar ju inte ur onödigt stora hål direkt Obestämd

Emo
0

Vackert.

glittertind
0

Tack alla goa tyckare!

Ska bli kul att få kunna fokusera mer på smyckehantverk nu, snart! Vill lära mig andra tekniker också… Infatta cabbar med småpärlor och kristaller… Flört

Glittertind

shigne
0

Mycket vackert! Jag blir helt stum av beundran för din alster - vilket jobb och vilket tålamod!!

glittertind
0

Tack Shigne

Glittertind

SusannAlg
0

Mmmmmmm så läckert!!!

Följ mej gärna på Instagram  Ideal_smycken

mialycktman
0

Sommarfint!

Lyckomia 

glittertind
4

Här…

Glittertind

Cessy
0

Här vaddå???

Ser ju att det är ett av bidragen från Inspira-tävlingen o uppenbarligen ditt bidrag. Ett oerhört vackert o välgjort setGlad

glittertind
3

Jo… Det strulade med inläggningen av bilden några gånger, så jag trodde inte det skulle funka denna gången heller…

Ett makramésett med många olika stenar i. Ametist, smaragder, peridot, rosenkvarts, jade…. Turmalin och grön calcit…  Framdelen är trädd på silvertråd. Detta var mitt bidrag till Inspiras tävling denna gången. ja, ni har nog alla sett det på deras sida….

Glittertind

Niwa
0

OMG vilket jobb WOW och vilka härliga färger,helt  vill oxå kunna :-) du är verkligen duktig!!

En sak jag undrat över dock. Hur breda är te.x armbanden i verkligheten,eller som på detta hur bred är "makramé delen" längst ner på detta halsband. för jag tror att fotot /närbild gör att det ser ""större/bredare" ut än vad man kan få känslan av.
vad använder du för tråd och vilken tjocklek?

Jag har börjat experimentera/leka lite med makramé och är jätte nyfiken på vad som är bäst/enklast vanligast att använda. Hoppas det är ok att jag frågar, men dina kreationer inspirerar verkligen och hoppas att åtminstonde kunna lära mig en liten del av vad du kan någon gång framöver. till slut, någon gång framöverGladOskyldig

glittertind
0

Tack Niwa för dina snälla ord.

Bradden på armbanden… 1,8 -2,5cm, skulle ja tro.. Tråden är S-lon och den är så tunn att det går sötisar på den. En del i alla fall. 0,6-0,8mm, skulle jag tro….

Vad du absolut måste kunna är de två grungknutarna med halvslag. Och sedan plattknuten….

Glittertind

Niwa
0

Det var som jag misstänkte Glittertind, hade gissat på åtminstonde 3-4 cm på armbanden.
Platt knuten är det square knot?
Halvslags knutarna är det enkel och dubbel?
Är ny på detta men vill gärna lära mig.

S-lon fick jag hem i dag och tänkte experimentera med härnästGlad
Tack gulliga för att du svarade på mina frågor, uppskattas jätte mycket!!!

glittertind
0

Alldeles rätt Niwa!Flört

Glittertind

Niwa
0

Tack än en gång, nu hoppas jag bara att jag får tid att experimentera lite Skrattande

[kissidor]
0

oj vilket set, och vilka färger Glad! samtidigt väntar man sig ju inte mindre än att bli överväldigad av teknisk briljans och en fantastisk färgkombo i ett av dina alster glittertind FlörtSkrattande!

jag tror jag gillar örhängena allra bäst, där tog peridoten över lite mer och det är jag så oerhört svag för - och de två liksom ovala partierna med turmalin, rosenkvarts och peridot är så vackra, de skulle också vara en fin utgångspunkt för ett par fantastiska örhängen, eller ett armband

jag gläds verkligen med dig att du ska få bli fri att ägna dig åt din familj och ditt skapande till 100% snart, det har du verkligen gjort rätt för Glad!

Emo
0

Fina saker du gör.

Skönt att du snart får disponera din tid lite friare.

glittertind
5

Jag har en bild till på smykesettet med örhängen. Armband gjorde jag inte denna gången. tiden var för knapp… Det är alltså till Inspiras tävling.

Tack kissidor för dina väl valda ord. Och för ditt beröm Emo!

Glittertind

glittertind
6

Sedan har jag coilat en rosenkvarts med silvertråd till en av mina kollegor, för att hon hjälpt mig så mycket sista tiden. Hon blev väldigt glad i hänget, och avslöjade att just rosenkvarts är hennes favoritsten.Glad

Glittertind

Emo
0

Tjusigt!

Marinas Mix
0

Oh, så vackra, typiska glittertind alster.

_

sanne62
0

#181 tyckte jag mycket om + att jag nog aldrig har hört om eller sett den tekniken innan…

Niwa
0

181 är verkligen ett vackert hänge!!

Cessy
0

Underbart vackert coilat hänge. Sirligt o romantiskt.Glad

mialycktman
0

181 ohhhhhhhhhhhhhhhhhh!

Lyckomia 

glittertind
1

Tack alla goa pärlare för era värmande kommentarer… Kanske skulle jag coila lite mera… Men jag känner mig tillräckligt coilad i skallen ändå just nu.

Glittertind

Annicka.C
0

Vilket härligt smycke glittertind Glad inte konstigt hon blev glad!

Mvh.A

Mvh.Annicka

[kissidor]
0

jättevackert glittertind - och vilken fullträff att rosenkvarts var favoriten, även om jag nog tror hon omöjligt hade kunnat värja sig mot detta ljuvliga lilla konstverk annars heller (fast vem tycker egentligen illa om rosenkvarts Skrattande?)

glittertind
4

Jag ska ge en fin medalj, i form av ett smycke till min andra kollega på jobbet, som haft sådant tålamod med mig och hjälpt till på alla vis, fastän hon också är trött. det är Nooras cabb med band och allt, som nu är klar.

Glittertind

glittertind
7

och här är en bild till på den….

Glittertind

Cessy
1

Helt underbart vackert. Förvisso inte mina färger, men jag ser skönheten o harmonin i det o det är ett fantastiskt fint hantverk bakom. Både i cabben i sig o i din underbara infattning o den vackra spirallänken till o flott lås dessutom.Glad

Hubert.prp
1

Den medaljen är lika fin som (eller kanske vackrare än) medaljerna vi samlar.

sanne62
1

ett fantastiskt, tidskrävande smycke…jag beundrar det trots att det inte är färger jag skulle välja….

flower1
1

Ett underbart smycke helt mina färger Skrattande! Hade inte du köpt cabben av Noora, hade jag absolut varit spekulant på den! Gillar att du fått in sötisar i infattningen också.

Här är min hemsida.

Niwa
1

Jätte fin medalj & cabbe!

mialycktman
1

oj vilken fin, otrolig!

Lyckomia 

glittertind
1

Tack alla ni! Min kollega blev så väldigt glad åt att få den! Hoppas att hon kan använda den också, inte bara till prydnad, eller till att ha i lådan….Skrattande

Glittertind

[kissidor]
1

fantastiskt att ha så goda kollegor att de förtjänar så underbara presenter Glad! ett högst värdigt tillvaratagande av nooras vackra cab Skrattande!

glittertind
1

Ja, det är helt fantastiskt, kissidor! Och de är egentligen förtjänta av ännu mera…

Glad

Glittertind

Alex05
1

Vilken underbar medalj!! Skrattande

Mmadeit
1

svårt för färg kombon men fantastiskt vilket arbete!

glittertind
1

Gult och blått? Men det är ju en medalj…. Flört

Glittertind

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.