Makrame
Skulle vilja ha ett brett armband i makrame, men hittar inget bra mönster, nån som kan hjälpa mej?
Lyckomia
Hemsida: www.nogg.se/lyckomia
Blogg: www.lyckomia@wordpress.com
Lyckomia finns också på facebook.
Hur då brett? 14 trådar, eller så? Vilken tjocklek på tråd har du? Vilken modell på ett ungefär? Enklast är X-modellen, som man kan variera lite som man tycker. Välj annars Z- modellen, som kanske är lättare. Det är med zig-zack mönster över hela….
Googla gärna på "makramé bilder" eller "micromacramé bilder", så kan du leta fram någon sida, där det finns mönster eller modeller som du gillar….

Glittertind
oj, ja 4-5 cm brett, modell? vet ej men jag ska kolla de du sa, har letat lite på micromakrame men ej hittat nåt mönster direkt.
Lyckomia
typ såna..
Lyckomia
eller sån……..
Lyckomia
kolla på biblioteket efter någon av dessa 2 böcker (de är i princip samma men den mörka är en nyare utgåva säger dem som köpt båda) http://www.adlibris.com/se/searchresult.aspx?search=advanced&author=Annika%20de%20Groot&fromproduct=true
va lustigt har precis beställt den!
Lyckomia
#4 Hvis du vill kan jag dator rita en beskrivning på hur du ska göra den.
Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋
Åh, vill du?
Lyckomia
#8 Hehe, imorgon kan jag göra en beskrivning. (vill inte börja på det nu, får då kommer jag väll inte komma i säng idag
) Har du fler bilder på bandet? Annars får man väll hitta på ett eget avslut.
Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Nej, inga fler bilder tyvärr………..
Lyckomia
Här är beskrivningen. =) Hoppas du förstår den… 
När jag hade gjort halva så kopierade jag bara beskrivningen ovanför, fast du blev knutarna bak och fram, så alla knutar nedanför den bruna cirkeln ska vara på motsatta hållet.
De röda prickarna ska föreställa pärlor, och den bruna cirkeln ska föraställa bronssaken på bilden.
När du har knutit bandet ska du vända det upp och ner, alltså den sidan som var mot bordet ska vara uppåt.
Kan du lägga in en större bild?
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
#12 Öppna den i ett nytt fönster så kan du zooma. =)
nr 11 oh my god! Har du flera? Va snabb du va! otroligt!
Eller vill du ha bilder först?
Lyckomia
#14 Denna finns ju, annars har jag inte fler. Jag brukar bara knyta, har aldrig provat med pärlor så har inte sökt några beskrivningar inom den kategorin. Men hvis du har andra bilder så kan jag kanske göra beskrivning på dem med, beror ju på hur komplicerade dem är. ;-P
nr 15 Tack supermycket!!!!
Lyckomia
#16 Var så god 
på facebook är hon som skapat armbandet på orginalbilden så generös att hon faktiskt har en foto tutorial på hur hon avslutar armbanden, antar att det är så svårt att hitta "mönster" är för att de flesta lär sig grundknutrna i nån form av enklare "friendship" armband och sen skapar själv utefter det. jag köpte min första beskrivning av Maria Nyberg och knöt 2 likadana efter det och sen var det ju inge kul med "likadana" sådå experimenterade man sig vidare…
jag förstår precis Mmadeit, men man måste börja nånstans…….
Lyckomia
ja visst måste man det :-)
bli inte besviken på storleken bara, skulle uppskatat bredden på det armbandet till ca 2 cm.
cochon. törs man fråga vilket program du ritat i?
det här forumet är SÅ HIMLA BRA!
Lyckomia
#21 Det har du inte med att göra!
Hihi, skojade bara, jag använde Paint. ;-P
paint… OMG imponerad över tålamodet!
Oj har inte ens tänkt på att göra en beskrivning/skiss till makrane armband. jag knyter bara som jag känner.
fast det skulle nog bli bättre med lite fuderingar innan, speciellt gällande avslut.
Vilket jobb att göra det i paint, jag är imponerad Cochon!!
En fråga när det finns så mycket makramé proffs här, kan man bränna alla trådar om man vaxar dem innan??
Hälsa gärna på mig på Facebook.
nope det är trådens material som avgör om den är brännbar eller inte. tråden måste ju "smälta samman" inte förkolna…