Smyckestillverkning iFokus

Smyckestillverkning

Etiketterglasfusingsilverlera
Läst 8080 ggr
jagga-ewe
2

fusing-newbie

Jag frågade på Glaskonst men inbillar mig att det är mer fart här, så jag frågar här oxo… :)

Har fått tag i en keramikugn som jag ska ha till fusing mm. Den går upp till 1200 grader enligt specen, o det torde ju räcka till. :)

Men. Jag har otur när det gäller fusingkurser. Skulle gå en kurs i Falköping i våras. Den blev inställd. Det fanns ju en fusing-workshop på Örebroträffen, men då kunde jag inte åka. Ingen fara, jag var anmäld på en ny kurs i Falköping igen nu i september. Den blev inställd igen. Anmälde mig på en annan, i Skara. Den blev inställd. *suck* O jag vill ju börja leka nu, när jag fått hem min stora fina ugn!

Så nu vill jag ha rena newbie-tips. Måste man ha en fiberskiva om man ska smälta glas i keramikugnen? Vilken värme behövs för att smälta ihop en liggande ölflaska? Hur länge ska det vara på den värmen? Fusingpappret man har under, brinner det bort? Ska fusade saker avspännas på samma sätt som lampwork-pärlor, eller blir de avspända när man gör dem?

Tar även gärna tips på bra sidor där jag kan läsa om sånt här…

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

Mmadeit
0

grader etc är jag inte helt hemma på själv ännu så törs inte riktigt uttala mig om det MEN ja du bör absolut ha en fivberskiva eller liknande bricka i botten för att ej skada din ugn. fusing papper finns i flergångs och engångs jag kör ett flergångspapper (tjockare) närmast brickan och sen ett engångs papper över det.

kolla på sidor som folkare.com

ateljekarl.se

pmc.se

Tuffnellglass.com

warmglass.co.uk (tror jag)

humanare priser än slöjddetaljer

jagga-ewe
0

Slöjddetaljer har en stor fördel - jag är i Skara varje tisdag o kan spontanshoppa. Ingen frakt, ingen väntan på posten. :) De har dock ganska taskigt utbud många gånger. =) Eller så är jag för kräsen. Ska kolla in övriga sidor du tipsade om!

Jag sitter o försöker googla mig fram till nån form av beskrivning på hur man avspänner glas, det går inget vidare. Hittar massor sidor som säger att man måste spänna av glas, o att det går ut på att man värmer upp o sen kyler glaset under kontrollerade former. Men ingenstans hittar jag nåt om tider o grader. Jag bara utgår från att jag söker fel.

Slöjddetaljer skriver i sin lilla broschyr om glasfusing såhär:
_- Lägg in ditt glasobjekt i mitten av ugnen.
- Ställ in ugnen så att den med naturlig stegring går till 840 C - 850 C.
- Programmera så att temperaturen håller sig på den nivån i 10 minuter (s.k hålltid). Öppna luckan en aning och låt ugnen svalna till 540 C.
- Därefter stänger du luckan och låter ugnen svalna naturligt.
_Det där syftar på den ugn de säljer men… Är det färdiga resultatet avspänt då, eller måste det därefter spännas av på nåt vis? Slöjddetaljer säger inget om detta.

(Som parantes tycker jag det är skrutt att det där "stygga partiet" har snott Slöjddetaljers förkortning, man vågar ju inte skriva SD längre av rädsla att bli sammanblandad med Jimmie o hans polare! Irriterande i-landsproblem.)

Ebmfh
Trollcaféet

[kissidor]
0

med en stor ugn kommer du att vilja göra stora saker förstås och slöjddetaljers utbud är ju inte riktat mot det. och inte deras vägledningar heller!

ja avspänningsfasen börjar inte vid högre temp än 540 för något av dom glas man vanligen fusar med så för små smyckesbitar skulle det duga med att helt enkelt stänga av ugnen då och låta den långsamt självsvalna. likaså kan små smyckescabbar tåla att blir uppvärmda med full fräs till fusingtemp - men denna starkt förenklade brännkurva funkar knappast för nåt större.

och med en keramikugn så kommer väl värmen från sidorna och då blir det extra viktigt att ha en tillräckligt långsam stegring för större föremål eftersom dom kommer att stiga i kanterna först, med värmen i locket däremot får ju hela föremålet samma temp samtidigt.

ni är ju tekniskt lagda i er familj, så vad beträffar brännkurvor och sånt föreslår jag att du kastar dig över den här sidan på en gång: http://www.bullseyeglass.com/education/ den kanske är lite svårsmält för många nybörjare men jag tror i ditt fall den infon är precis vad du vill ha. den är visserligen upprättad för bullseye glas, så sånt som temperaturer kommer inte att stämma för andra glassorter - men där står ju mycket som är allmängiltigt för glaset också. kolla särskilt "tech notes 4 heat & glass" till att börja med. då kommer du att förstå själva principen för det.

den här sidan är också bra, lite mindre vetenskap och lite mer av praktiska tips på den: http://www.glass-fusing-made-easy.com/

vad beträffar din flaska så är det ju i princip så att okända glas har okända brännkurvor. men allt flaskglas brukar vara av i stort sett samma sort, sk floatglas. det kräver högre temperaturer än såväl bullsye som system 96, vilket kan ställa till det ibland för att dom separatorer och formar man använder med dessa inte tål hettan som floatglaset behöver upp i. men du ska ju inte fusa flaskan utan bara slumpa den, eller? jag har inte hunnit prova flaskglas än så jag vet inte, men jag googlade lite snabbt på bottle sagging vilket är vad det du vill göra - om jag fattat rätt dvs - oftast kallas och fick upp det här tex: http://reviews.ebay.com/Bottle-Slumping-How-to-Trash-to-Treasures_W0QQugidZ10000000006155636 du kan ju googla vidare själv också på bottle sagging eller bottle slumping.

nån form av sättplatta bör du ju ha, var det ingenting sånt med i ugnen? vet inte om en sån där fiberskiva är det bästa, jag köpte en sån för jag tänkte jag skulle skära till en sättplatta av den som gav mig ett par cm mer än den jag har, men den var så ojämn i ytan och verkade ohälsosamt smulig av sig. en riktig sättplatta vore nog bättre.

och det tunna fiberpapperet brinner upp ja - eller nåja, det brinner sönder till ett pulver som ligger kvar på sättplattan om man är försiktig. jag brukar försöka snåla och vara så försiktig när jag lyfter bort det fusade och lägger dit nytt att jag kan använda samma igen. du kan ju också använda separator som du köper som pulver, blandar med vatten och penslar på - det blir bra mycket billigare. men du får en jämnare yta med fiberpapperet och det är ruskigt bekvämt.

slutligen ska jag väl säga att jag tror att med din ambitionsnivå så är jag inte så helt säker på att du hade fått lära dig allt det du vill på en fusingkurs ändå Flört - jag har ju inte gått nån själv men man hör ju… självklart finns det väl undantag!

visst ja, en kunskapskälla till. inne på glaskonst har dom varmt flera gånger rekommenderat den här danska boken: http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=8790594169 jag köpte den och den var bra tycker jag. har även nån ganska omfattande engelsk eller amerikansk bok, men jag tror faktiskt denna var bättre.

jagga-ewe
0

Alltså, mina ambitioner är egentligen ganska flytande… Jag gillar att testa saker! Sen är det inte säkert att det blir nåt mer än ett test, men man kan ju inte dö nyfiken, eller hur? Samtidigt är jag ganska feg, vill veta vad jag ger mig på. Vill läsa in mig rejält innan jag testar, bara för att undvika att det blir fel o fiasko. Fiasko är jag inte bra på att hantera…

Ja, ölflaskan ska väl bara sagga ihop och bli platt. Vet inte om det är det som kallas slumping, jag har läst på alltför lite om det här. Men, när jag bodde i Dublin såldes det ofta ihopsmälta colaflaskor (de där loggan sitter i glaset lixom) på både loppisar och fina designbutiker. Det va nåt i den stilen jag tänkte på. Fast det klart, sånna där formar kan ju va praktiskt… Lägger till på önskelistan!

Danskan i den där boken skrämmer mig, jag har svårt för att läsa danska.

Ebmfh
Trollcaféet

[kissidor]
0

svårt för att läsa danska, är du helt säker på det? jag fattar inte ett klyk när dom pratar men att läsa brukar gå över förväntan tycker jag.

men strunt samma, det finns ändå en betydande fördel med att läsa in kunskaperna på engelska - hela den moderna fusingtekniken kommer ju ändå från usa, så att så fort man vill gå över "slöjddetaljer-nivån" så är det en klar fördel att veta vad grejorna heter på engelska

sonette
0

Hur har det gått? Jag skulle också vilja prova fusa en flaska.

Har du tänkt lägga in en hel flaska som den är?BerättaTungan ute Finns det annat man kan prova?

jagga-ewe
0

Oj, det va en gammal tråd!

Jodå, jag fusade en flaska, den blev mycket snygg. Så pass snygg att jag fick mail från en som ville köpa den! Så den finns inte kvar här.Men den finns på bild i min tråd på Glaskonst.

Jag la in den som den va, o lät den sagga ihop. Viktigt bara att få bort ettiketten innan. Eller tja, jag vet inte för att va ärlig, men det känns som det är viktigt. Borde bara bli kolrester av den annars.

Mmm, ugnen är sorgligt eftersatt, men jag är bra sugen på att dra igång den framöver igen. Det är bara så mycket jag är sugen på att göra… Kan man köpa längre dygn nånstans?

Ebmfh
Trollcaféet

sanne62
0

jagga-ewe, jag kollade på din flaska…jättefräck…och jag håller med dig om att bottnen inte skulle ha smälta ner mer…den är prfekt så här !!! Skrattande

VÄLKOMMEN IN PÅ  Blommawww.sannes-smycken.seHjärta

sonette
0

Jag  Håller med den var precis så som jag har tänkt migGlad

Ska genast prova,ska bara ha en flaska först.Var du noga med att göra rent eller räcker det att skölja ur?

[kissidor]
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

sonette det är noga att göra rent - tyvärr Rynkar på näsan. etikettrackarna måste bort vilket inte alltid är det lättaste, det är lite olika hur elakt klister de sitter med. en del flaskor lägger jag bara i badkaret ett tag med riktigt hett vatten och efter en halvtimme eller nåt ligger etiketterna och flyter bredvid, andra vet jag inte ens hur jag ska bete mig med. men visserligen brinner etiketterna och limmet i sig upp såklart, men de kan lämna fula fläckar.

jag ville gärna göra mer skålade flaskor som man kan lägga saker i, som en druvklase eller lite kex tex, och med ett fint böjt handtag, så jag slumpar inte mina direkt på plattan utan i en form. har inte hittat fram till brännkurvan som ger precis det resultatet jag vill ha ännu, men det kommer lite närmare för varje gång och här är den senaste. bilden tassade jag ut och tog på det lilla hörn av trappen som solen har nått ännu, så färger och vinklar och allt är rätt risigt, men jag hoppas det framgår just de sakerna jag nämner med kanterna som går upp och halsens böjning

Marinas Mix
0

Snyggt kisssidor.

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

[kissidor]
0

ja du gillar väl färgen i alla fall va golden Oskyldig?

ursäkta trådkapningen förresten ewe, men det kändes inte som att jag klampade in i din galleritråd eller nåt, utan bara hakade på diskussionen - hoppas du ser det likadant Flört

Cessy
0

Läckert fat/skopa det blev av den flaskan kissidorGlad. Vilken brännkurva har du kört den på?

[kissidor]
0

cessy jag googlade fram en skitjobbig brännkurva med 6 steg, som jag höll på att få nackspärr bara av att programmera in Obestämd. det går säkert utmärkt med en mycket enklare, men nu har jag ju redan gjort mig omaket med brontosaurusprogrammet så det får väl vara där tills jag behöver programplatsen bättre.

men det var iaf på tok för hög topptemp, så den har jag sänkt stegvis, den här tror jag är bränd med 790 i topptemp och nästa gång testar jag 785 eller kanske tom 780 men ändrar inte hålltiden på 10 min. men jag måste få loss en till flaska i vettig färg först, jag dricker ju bara goda viner ur fula flaskor själv Skrattande.

en flaskslumpning är egentligen en sån sak som ska vaktas, men jag kan ju inte passa på tiden varenda gång utan jag får laborera med tempen istället. det var inte endast att flaskan sjönk ihop för mycket vid den för höga tempen, utan jag fick också vassa kanter med taggar samt fastbränd separator, så jag vet inte vad för glas de flaskorna var gjorda av som den brännkurvan skulle passa till Obestämd.

blå flaskor har jag läst på flera ställen är lite extra känsliga för devit, så jag har penslat den med antidevitgucka.

Cessy
0

Åh lite jobb då med andra ord (penslandet o programmerandet o testandet) Fast gucka har jag ju en hel del av för jag penslar ju mycket sällan någonting nu för tidenSkäms Det funkar ju ändå när man slipat med fineOskyldig Hur fick du den fina rundningen av halsen? La du någon kloss under eller? Blev i alla fall riktigt läckert o måste helt klart testas i framtidenSkrattande

[kissidor]
0

en kloss duger nog inte för att få en riktig svanhals sådär cessy, då blir det nog en kantig böj. men det här är iofs en hel form, som inte går att länka till just nu eftersom delphi håller på och uppdaterar sidan märker jag Obestämd. men det skulle säkert gå hyfsat att få till skålningen av själva flaskkroppen bara genom att vakta slumpningen, så det är nog bara för halsen som man egentligen behöver nånting rundat för den att forma sig efter.

Cessy
0

Ok - så då är det en slumpingform du lägger flaskan i då?

[kissidor]
0

jupp, tänkte länka till den som sagt men det går ju inte… Obestämd. det är väl säkert nån annan som har den men jag vet inte vem. jag köpte formen för att jag fastnade så totalt för den där böjda halsen, men även för att jag ville ha lite hjälp att hålla upp kanterna så den inte plattade ut sig för mycket som sagt.

fast förresten, man kan titta på översikten iaf, men jag det går inte att gå in på de enskilda formarna sen och jag tror inte det går att länka till översikten heller. men gå till http://www.delphiglass.com/ och skriv "bottle mold" i sökrutan, överst till höger är den formen.

[kissidor]
0
Mmadeit
0

Kissidor,  är det möjligen så att jag som inte vuxit förbi de där intetsägande vita vinerna som säljs i blåa flaskor skall spara på sådana åt dig? iofs dröjjer det nog en stund innan det blir nån då jag trots att man numera "får" enligt livsmedelsverket inte direkt gillar tanken på att blanda vin amning och bebis…

[kissidor]
1

tja gränsen för vinkonsumtion vid amning har ju ingenting att göra med vad som går över i mjölken, men däremot är det ju ytterst lämpligt att man är i skick att ta hand om sin bäbis - dvs mao gäller samma gräns för både mamman och pappan Glad

men när du känner att det är ok att börja nyttja innehållet i de blå flaskorna igen så tar jag gärna över de tömda jatack Skrattandelite flasktömningshjälp har jag ordnat så länge, men jag känner ju att det finns gränser för vad jag kan begära av svägerskan - jag vill ju inte ta livet av henne Oskyldig

Cessy
0

Tackelitack kissidor för länkenGlad Nu är den också uppskriven på önskelistan över framtida slumpingformarOskyldig

kissidor skrev: "vill inte ta livet av svägeskan" * fnissar*

sonette
0

Kissidor- Tror du att man kan lägga en rund kloss under flaskhalsen?Typ en sån som jag ställer brickorna på i ugnenObestämd Har gjort rent 3 bruna flaskor som ska få bli första försök. Den blå var ju så fin.

[kissidor]
0

tror jag fattar vad du menar sonette - dina klossar är alltså runda (jag har fyrkantiga) och då menar du att du skulle lägga en sån kloss ner på sidan istället? kan säkert gå, under förutsättning att du lyckas få den att ligga still men det kanske inte är lätt :-? tänker. har du nåt att sätta som mothåll som samtidigt inte kommer upp så högt att det blir i vägen för slumpningen? nåja, det är ju ett billigt material att testa med iaf Glad!

nä du vet cessy, det är inte bra att dricka väldigt många blå flaskor Oskyldig

hmmm, det är väl en ganska kort lista va cessy Oskyldig?

ommok
0

Kissidor - den flaskan blev jättebra! Snygg färg dessutom. Flört

Ett tips om man vill ta bort etiketter som sitter som berget, dvs inte går bort med hett vatten och diskmedel, är att ta lite matolja och gnugga etiketten med. Det löser upp de klister som inte är vattenlösliga, även om man får jobba en stund med det eller bara låta flaskan stå med olja/smör/margarin ingnuggat i etiketten, till dess att den nästan lossnar av sig själv. Fettet är ju lätt att ta bort med diskmedel sedan.

Lycka till med slumpningen, Eve! Ska bli spännande att se resultatet! För det hoppas jag att du visar oss. Glad

Välkommen att titta in på min facebooksida Dragoncave.se, där finns en del av mina alster i glas samt lite smycken.

Cessy
0

kissidor: Så du säger det. Måste nog dock krävas en del, för jag är ff. i livet.FlörtOskyldigSkrattande

ommok: Bra tips. Ska försöka komma ihåg det när jag sedan ska testa någon gång i framtiden. Fast jag måste förrutom form också se till o köpa hem blå flaskor förstås Oskyldig

tillägg: Oh ja den listan är inte alls lång kissidor. Oskyldig *håller fingrarna korsade bak ryggen*

sonette
1

Nu har jag provat 2 stycken i 730 grader.Helt lycklig är jag att det funkarGlad

[kissidor]
0

ja visst funkar det sonette Glad! det är lite svårt att se i den vinkeln hur pass utplattad den är - utom botten förstås, den ser man ju. men hur gjorde du med halsen sen, petade du in nånting under?

vilket toppentips ommok, det ska testas på en envis blekgrön flaska som jag tittat surt på på diskbänken ett par veckor Skrattande

sonette
0

Nej jag la inget under den här gången men den hade ramlat över kanten lite därför är den lite neråtvickad.Provar en ny bild.

sonette
0

Tänkte tala om att jag provade med den runda klossen under halsen och det funkade men jag primade inte den.Rynkar på näsanVet inte om det var därför eller om den blev för böjd för den gick av.Tyvärr,men jag ska prova fler.Däremot så provade jag sådan där små snapsflaskor och de skulle nog behövt högre värme för de gick inte ihop lika mycket,intressant.

Funderar på att lägga i stringer eller de små millifori el vad de heter o se hur det blir. Vad tror ni är det någon som provat?

[kissidor]
0

ja det kan nog ha varit därför, men det kan möjligen också ha varit i kombination med att du hade för snabb temperaturstegring - hur snabbt "rampar" du till 730?

ja det verkar troligt att det kan behövas olika temperaturer för att få samma resultat med olika flaskglas.

precis som du inte kan blanda tex system 96 med bullseye så kan du inte heller blanda flaskglas med något av ditt "köpeglas" och räkna med att det ska hålla. sätter man dit väldigt små dekorationer kanske man kan ha tur, men i princip går det inte. och spricker det inte på en gång så kanske det spricker senare istället - typ efter att man gett bort den är väl det sämsta scenariot Obestämd. bästa sättet att dekorera ofärgade flaskor är nog att måla dem. men det är inget för mig för jag målar som en femåring Skäms

sonette
0

Nej det är bara o prova sig fram.Körde småflaskorna en gång till med lite dekorationer och det gick ganska bra.Men det är som du säger att det kan spricka.Fördelen är att det inte kostar så mycket att använda.

mialycktman
0

coolt!

Lyckomia 

Hemsida: www.nogg.se/lyckomia

Blogg: www.lyckomia@wordpress.com

Lyckomia finns också på facebook.