Smyckestillverkning iFokus

Smyckestillverkning

Etiketter: nettingpärlbroderi
Läst 3527 ggr
Niwa
1

Ang pärlbroderi???

Jag är så imponerad av er som håller på med alla dessa småpärlor, som i moícro macramé, pärlbroderi et.c
Jag har ju fastnat i micro macramé men där lär jag mig långsamt, sakta men säkert men skulle vilja testa pärlbroderi (tror jag det heter) också.
Där man syr fast en större pärla(cabochet) med mindre pärlor.

Har fått jätte mycket bra tips av Glittertind och satt i hop en liten lista av hennes råd 6  då jag sålt av lite smycken och tänkte jag nubeställa så jag kan testa dettaSkrattande

lacy´s stiff stuff
nål
SoNo (svart tråd)
ToHo (seed beads) hur mycket borde jag ha? säljes per 10g.
cabochet (lagom stl att börja med?)

ngt mer jag borde ha????
alla tips välkomnasSkrattande

Hälsa gärna på mig på Facebook.

Marinas Mix
0

Här hittar du kit för nybörjare.

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

Cessy
0

När jag pärlbroderar så föredrar jag oftast en vit tråd, men det där beror också på färgen på underlaget. Syr man mot en svart bakgrund eller mörkt färgad bakgrund så är ju inte vit tråd speciellt lyckat. Bättre o låta trådens färg styras av bakgrundens färg eller möjligtvis av pärlorna färg.

Om du tittar här så ser du en massa olika bilder på sins i mellan helt olika pärlbroderier. Du kan använda små cabochons eller stora. Du kan använda pyttiga pärlor eller större pärlor o du kan blanda friskt. Det är din fantasi som styr upp pärlorna o antal färger o storlekar.

Här har du också lite videos på pärlbroderi, men det finns nog ingen teknik som är så fri som pärlbroderi, för ingenting är rätt eller fel utan det är vad du tänker dig att göra o de pärlor du använder som styr vad det blir. Lycka till!Glad

Niwa
0

Tack tjejer för era svar, detta är så spännade att testa ny teknikSkämsSkrattandeOskyldig
ojojoj en ny djungel att utforska, varför kan jag inte hålla mig till en teknikSkrattande
Om jag tar en svart o en vit så borde jag väl klara mig i tråd väg?

Skall inte cabochonen vara på stiff stuff eller vad den heter, finns det i olika färger?? eller har jag missat något??

Cessy
0

Man kan använda stiff stuff, någon färgad filtbakgrund eller t.ex Misans Wonder

Niwa
0

om jag etäller från smyckestillbehör vad skulle du cessy satsat på för ngt?
Till att Börja med vill jag komma "billigt" undan o gärna kunna använda en sak till flera grejor.
kommer "filten" synas när man är klar, man skall väl ha någon baksida underst eller hur? kommer baksidan att synas ovanifrån också??

Niwa
0

oj glömde , vilken nål o nål storlek ska man helst ha??

Cessy
0

Nålen beror på vilken storlek du använder på pärlorna. Jag brukar oftast använda nr 11, 12 o 13, men det beror som sagt var också på vilka pärlor man använder, för nålen måste ju gå igenom pärlornas hål.

Du kan mycket väl låta bakgrunden synas som här eller täcka helt som här o här. Du kan använda en o samma storlek på pärlorna. Du kan använda flera olika storlekar. Du kan köra sparsmakat med få färger eller brassa på. Det är fantasin som sätter gränserna.

Du kan fodra med mjukt läder eller mocka (du måste kunna sy igenom det när det ligger mot framsidan, så det får inte vara för styvt, tjockt eller klumpigt eller så använder du Ultra suede Det syns inte när du har smycket på dig om du nu inte syr så att det medvetet syns, men det är ju extra snyggt om bakstycket matchar ditt abete speciellt om det är ett armband o en snygg baksida ger ju smycket en lyxigare touch.OskyldigGlad

Cessy
0

Kollade nu o smyckestillbehör har massor att välja mellan - se här

Niwa
0

på pälorna har jag tagit 11/0 & 15/0, sedan tog jag stl 13 & 15 på beadsmith nålarna, de skulle klara de minsta pärlorna stod det någonsans

Tog sedan svart ultra suede till baksidan då två av cabbana/ arbetena som jag tänker besställa kommer ha svart i sig.

Den tredje kommer bli blå/vit men till den får jag avvakta med baksida tillsvidare.

Tack gulliga för dina svar!!Skrattande

Cessy
0

Ska bli spännande o så vad du gör för något sedan Niwa - Lycka tillGlad

Niwa
0

tack Cessy det kommer jag behöva Skrattande
Detta forum är livsfarligt för en person som jag som blir inspirerad av mycket & vill test allt. farligt för ekonomin i alla fallFörvånadSkämsRynkar på näsan

mialycktman
0

ska bli kul att se vad du gör sen…

Lyckomia 

Hemsida: www.nogg.se/lyckomia

Blogg: www.lyckomia@wordpress.com

Lyckomia finns också på facebook.

Niwa
0

mm tycker jag med…… om jag lyckas få i hop något vettigt. Har några dagar på mig att läsa på innan beställningen kommerSkrattande

Cessy
0

Börja inte så stort. Det här o det här är mina båda första. Sedan gjorde jag det här hänget. Först därefter gav jag mig på ett armband Sedan har jag gjort ett antal hängen o också ett par halsband, men mitt råd är att börja inte för stort, för att pärlbrodera tar tiiiid. Börja litet o efterhand så kan du utöka när du börjar bli säkrare på vad du vill skapa.

Niwa
0

Nej då tänker inte börja för stort, tänkte i stort sett bara göra ett "enkelt hänge" med några rader seed beads rund cabochen. Sedan får vi se vad insprirationen säger.

Cessy
0

Låter precis så som man bör börjaFlörtSkrattande