Smyckestillverkning iFokus

Smyckestillverkning

Etikettandra-sätt-att-sy
Läst 26838 ggr
Cessy
29

Wraparmband

Ja just nu finns det väl inget modernare än att göra Chan-Luu wraparmband o för den som vill testa finns det massor av tutar på You Tube.

Här är en en nåls variant från Aunties Beads

o här är en tvånålsvariant från Beadaholique

Ett äkta Chan-Luu kostar någonstans mellan 1100-2500 att köpa o är ju alltid rätt många varv, men gör man dem själv så kan man ju lätt välja hur många varv man själv föredrar. Lycka till!

Marinas Mix
1

NÄÄÄÄÄÄ Cessy, fy på dig. Har inte tid med detta nu!!!Skrattande

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

Cessy
0

Nej vem har tid med det härSkäms men samtidigt skulle det ju vara roligt o göra någraOskyldigSkrattande

SusannAlg
0

Jaha, naturligtvis har jag ingen svart tråd!!! offwhite, ljusbrun och mörkbrun… det har jag minsann. Risken är ju VÄLDIGT STOR att om man går in på nån webbshop så slinker det nog ner betydligt mycket mer än svart tråd. Hmm

Följ mej gärna på Instagram  Ideal_smycken

Cessy
0

Jo men det går bra att ha andra färger på både tråd o läder. Titta på de olika bilderna av chan-luu armband så ser du

SusannAlg
0

Jo, men nu vill jag ju ha ett med svarta läderband…….Flört

Cessy
0

Skrattande

SusannAlg
0

Det fungerar med svart björntråd också! Men himmel vad tråd det går åt….. tänkte göra ett tvåradigt…. men tråden räckte inte. Så det blir till att börja om från början… för att skarva tråden är nog inte att tänka på. Undrar hur du ska lyckas göra flera varv Cessy….Förvånad det blir en låååång tråd!

Cessy
0

Ja jag gjorde först 1 o det fattades 1 cm till att bli tvåradigtdoh Sedan gjorde jag ett nytt - det som jag inte blev nöjd med hur pärlorna såg ut på, att de liksom försvann - o då hade jag så lång tråd jag bara vågade (Hade grå SoNo dubbel) o gissa om jag hade trådtrasselRynkar på näsan o då lyckades jag få det treradigt. Hur man bär sig åt för att få det 4 eller 5-radigt begriper jag inte. Antar att då måste man skarva o limma tråden trots allt.Obestämd

noora
0

Det borde gå fint att skarva om man kör med två nålar. Knyt den gamla tråden så att knuten hamnar inne i en pärla eller precis intill och dra den nya tråden så att mitten hamnar inne i samma pärla Glad Då "fästs" den nya tråden helt enkelt i pärlan.

Fru-Parla
6
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är en bild av mitt Chan Luu trädd med 2 trådar OBS trädd jag hade ingen nål, de var lite knöligt ibland när tråden C-Lon Superlon delade sej, men det fick ordna sej ändå Glad Pärlorna är seeds 6/0 och lädret är ca 1,5 mm Glad

www.fruparla.se - en kreativ upplevelse.

Här hittar du det mesta!

Cessy
0

Blev ju jättefint med 6/0 o 1.5mm läder, men ryser när jag hör c-lon. Förvisso har jag aldrig testa superlon men jag vet hur hopplös slinkig jag tyckte vanlig c-lon var o den splittrar ju sig hela tidenObestämd Det i lila toner som jag precis startat med är ju också 2 trådars utan nål, men jag använder en sorts fireline som är lite kraftigare än D o det är ju något helt annat att trä denna utan nål än c-lon är. Tack för bildenGlad

Love-
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

ska pröva att göra ett sådant när jag har tid

Besök gärna min FB:sida:http://www.facebook.com/RosaliesDesign och min hemsida http://www.rosaliessmycken.n.nu/
 Medarbetare på återbruk , trädgård och Feminism

Emo
0

Kul att se olika varianter.

Nu måste först Hasse fylla år, sen så Skrattande

Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Love-
0

hur långt snöre ska man har är in te så bra på dem måtten som dem säger

Besök gärna min FB:sida:http://www.facebook.com/RosaliesDesign och min hemsida http://www.rosaliessmycken.n.nu/

Cessy
0

Noora: Åh jag vågar ändå inte det (skarva) för inte tusan kommer mina knutar hamna inne i någon pärla  (att kunna beräkna så att det verkligen hamnar inne i en pärla) o framförallt måste ju en sådan knut säkras då också med Hypocement o det har jag inte hemma ännu o E6000 fungera inte i detta sammanhanget, för det har jag testat o det blev def. inte bra.

Så jag kör nog på min felköpta lite grövre fireline o den jag klippte av nu var ca: 2,80 meter per tråd o fantastiskt nog hamsar den i princip ingenting o tack vare att den är grövre behöver man ju bara ha den tråden enkel o det behövs inga nålar, men sedan hur långt tråden räcker (hur många varv wraparmbandet blir) det vet i tusan. Till tre varv kommer den räcka, men om den räcker till fyra - ja det återstår att se. Blir säkert så att det fattas ett par cm på slutet för det är så det brukar bli när man inte vet hur lång tråden bör varaObestämd

Love: Som du förstår av det jag skrivet ovan, så har jag ingen aning om hur lång tråd du ska ha. Denna gången mätte jag ju tråden för att få klart för mig hur långt 2,80 räcker. Men sedan beror det ju också på vilken variant du kör (två tråd/nål ellern en tråd/nål) o hur många varv du har tänkt dig. Jag hoppas ju på att mina 2,80m trådar ska räcka till 4 varv eftersom jag kör det med så små pärlor, men jag får nog vara glad om det räcker till 3 varv i alla fall. Det går också åt mer tråd om man använder små pärlor så du får nog chansa o se hur långt det räcker. Mät tråden du klipper av o se sedan hur långt den räckte o lär av erfarenhet är nog det ända man kan göra till en början. Lädert är ju enklare för där kan du ju snurra det det antalet varv runt din handled som du vill att det ska räcka o sedan lägga till så att du har till ögleavslutet också.

Fru-Parla
4

Det är jag som blandar ihop begreppen på trådarna, det är makramégarnet jag användeGlad

såhär står det i min amerikanska beskrivning som jag fick av tjejen i pärlaffären

"  7" braclet trippled wrapped or necklace 21½" finished

1½ yards 2 mm leather or cord

3 yards Bead Cord ( som den jag hade se bilden)

90 6 mm or 2/0 seeds 96 5 mm beads approx

106 4 mm beads approx.

Så tråden man trär med ska vara dubbelt så lång som läderremmen.

8" trippled wrapped

2 yards 2 mm leatheror cord

4 yards bead Cord

102 6 mm or 2/0 seed

110 5 mm approx

120 4 mm approx

en vägledning kanske :-)

Här hittar du det mesta!

Cessy
0

Vad är 7 trippled o 8 trippled?

Ja jag tänkte ju C-lon Hu, men det var ju lite skillnad. Då är den fireline jag använder betydligt tunnare, men det känns som det räcker att ha den enkel ändå o funkar utan nålSkrattande

3 yards = 2,7432 Jaha då vet jag ju att mitt armband inte blir så långt som jag hoppades då o att nästa gång bör jag mäta upp 3,7 meter. Hm undrar om jag klarar så lång tråd.Obestämd

Marinas Mix
0

Står det inte för tum 8"

_

Cessy
1

7 tum = 17,78 cm

8 tum = 20,32 cm

så båda är i så fall bara 1 varv o det verkar ju ju inte stämma. Eller är det så att om man behöver ett armband som är så långt per varv, så går det år så många cm av tråden för att få det treradigt. Ja så kan det nog vara. eller?

Marinas Mix
2

Jag tror nog att 8" trippled är  8 tum gånger tre varv, så fattade jag i alla fall från tuten, att om du ska göra ett dubblel, så behöver du 2 yard läder..

Kolla här är en bra mått konverterare:

http://www.konvertera.nu/konvertera_langd.php

_

Cessy
0

Jo men jag omvandlade direkt i texten Goldenbeadcat, men det logiska är ju att båda angivelserna är för treradiga armband av olika längd helt enkelt o det är ju det som du också tror.Glad

Fru-Parla
2

Ja trippled är 3 varvGlad

det fanns en till med längdåtgång detta måste vara ett varv

22 " 2 mm leathter

1½ yards bead cord

25-26 6 mm or 2/0 seeds

27-28 5 mm approx

30-32 4 mm approx

de andra beskrivningarna är då detta gånger 3 på ett ungefär + lite till för det på 8 tum.

Jag har 109 6/0 på mitt armband som är 2 varv och ca 46 cm + 3 knutar och så är det stort - jag har grova handlederGlad

Här hittar du det mesta!

Cessy
0

Jättebra att det kom upp lite om hur mycket som går åt fru Pärla för nu vet ju i alla fall folk på ett ungefär hur lång tråd, läder o antal pärlor som de behöver ha på tvåtråds wraparmband. Glad

Alex05
0

Håhåjaja….ännu en sak man "måste" testaSkrattande Låter/ser inte alltfär avancerat ut, kanske t o m jag kan klara dettaObestämd

Turkisk virkning gick ju åt skogen, inte min grej. Men detta ska definitivt testas.

Marinas Mix
0

Japp testning sker snarast, fast jag tyckte 2mm lädersnöret kändes lite väl tjockt och 1mm snöret för klent…Och inte hade hon 1,5 som jag tror skulle ha varit lagom

_

Cessy
1

Jag hade 2mm till mitt första med 10mm pärlor o tror att 2mm är lagom till 8mm pärlor också. Till det jag gör nu använder jag dock 1,5 mm men så är pärlorna inte större än 6/0 o 4mm o jag tror att 1,5mm är lagom till såväl 4mm som till 6mm pärlor.

Klart du ska testa Alex05. Det är inte ett dugg komplicerat. Möjligtvis tålamodskrävande om man vill ha det längre än 2 varvFlört

SusannAlg
0

Jag är klar med ett 3-radigt å det blev himla fint! Ska se om jag lyckas fota det… Man får ha mycket låååång tråd…. å mycke tålamod i början.

Problemet är att om man ska göra armband å sälja så måste ju storleken passa just den kunden, och handleder är ju som sagt ganska olika i omkrets.

Men det var himla kul att göra armbandet å det ser ju hur avancerat ut som helst!

Cessy
0

Man gör minst 2 öglor på avslutet så passar ett o samma armband lite fler. Så är ju de äkta konstruerade också.

Cessy
0

o Grattis till att du fick ihop det treradiga förresten. Hoppas det kommer på bild *nyfiken*SkämsSkrattande

Love-
0

Cessy jag syftade inte på dig jag menade dem som pratar i filmerna =)

om någon kunde berätta hur mycket dem måtten är i svenska mått som dem säger på filmerna

SusannAlg
7

Här kommer bilden. Lite oskarp men det bjuder jag på….

2mm läderrem, 6mm crackelerade svarta-klarglas-pärlor samt några silverkulor.

Emo
0

Snyggt. Det kommer nog att bli en givande tråd, denna.

Marinas Mix
0

Snyggt Susann

_

Cessy
0

Jättesnyggt blev det o jag gillar skarpt att det är fler rader o snygg färgkomboGlad

Love-
1

snyggt

ska gör ett så fort jag fattar mig på deras mått

SusannAlg
0

Jag tog lite på måfå…. Första försöket kom jag inte så långt förren jag såg att jag sytt fel på en pärla… det blev till att börja om. Men den gången räckte bara tråden till 1 1/2 varv…. så åter igen blev det till att börja om från början. Den gången överdrev jag med riktigt lång tråd, så när 2 varv var klara så hade jag ju mycket tråd kvar, så då blev det ett tredje varv. (Men det var precis att tråden räckte!)

Cessy
0

Ja jag vet precis. man får pröva sig fram. Mitt första fattades ca 1-2 cm för två varv. Mitt andra räckte till 3 varv, men blev inte till min belåtenhet p.g.a. pärlorna jag valt. Nu har jag precis passerat tre varv med mitt lila med små 4 mm pärlor o jag tror faktiskt att det kommer räcka till de 4 varven jag hoppades det skulle räcka till. Jag har ju två trådar som båda mätte 2,80 cm så jag håller verkligen tummarna för att det räcker till de 4 varven som jag klippte de grå läderremmarna till.

Love-
0

den tunna råden inte läderemen utan den andra vad e det för typ av tråd?

Cessy
0

Jag använder en felköpstråd som är en Fireline som jag trodde var Fireline D då jag köpte den, men visade sig vara grövre. Man kan använda vanlig tråd också o är den typ B eller D så bör man nog ha den dubbel, men då får man nog så vackert finna sig i att använda nål o att det blir mer trassel/hams då. Jag använde SoNo till mitt trevarvs o hade den dubbel o det var betydligt jobbigare än att använda denna grövre Firelinen o här slipper jag ju dessutom nålarna.

Marinas Mix
0

Jag som hade så bråttom att köpa lädersnören för att testa detta. Jag blev så fascinerad att jag bara MÅSTE kändes det som, så jag kunde inte fokusera på det jag borde göra, men vad händer när jag köpt lädersnörena då?

Jo jag kan lägga dem åt sidan och fokusera på mitt nuvarande projekt Skrattande

_

Allamej
0

Gjorde ett 4-radigt idag… f-n vad tradigt!!!!! men men, det blev snyggt iaf., Bild kommer

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Cessy
0

Ja det är tråkigt med sådant repetivt arbete i sådana evigheter som de långa armbanden blir. Förstår varför det är så många som stoppar vid 2-radigt. Jag gör motsvarande ett varv i taget - sedan lägger jag det ifrån mig o gör någonting annat för annars står jag inte ut. Kommer bara göra några 2 o 3-radiga till frissan. Vill någon ha längre får de beställa o jag kommer inte göra några stora mängder. Fast har man bara bestämt vilka färger man ska ha så är det ju perfekt läge för att lyssna på en bra  ljudbok o göra ett wraparmband samtidigt.Oskyldig Sedan blir de ju väldigt snygga trots de är så enkla i sitt upplägg o det är ju på någotvis belöningen för att man orkar göra demSkrattande

Cessy
2

JippykajejSkrattande Nu är de 5 varven klara o när den sista ögleknuten var knuten, så klippte jag av precis 1,5cm av läderremmenFörvånad Så nu sitter ett 5 radigt liiiila wraparmband runt min arm o trots sin enkelhet så känns det jätteläckert.Oskyldig Jag är nöjd men sedan är det ju inte säkert att ni gillar det för det. Nå jag ska fota det imorgon så får ni själva se vad ni tycker.

280 cm tråd (2 trådar o var o en är 280) räcker alltså till 5 varv om man använder 6/0 o 4mm pärlor. Min handled mäter ca 17 cm om jag lägger ett måttband runt det, men jag räknar alltid att armband måste var ca 18 - 18,5 cm inklusive lås. Här räknade jag ca 18,3 cm per varv o det blev precis lagom.

Mmadeit
0

Skall bli spännande att få se cessy 5 varv låter MÄKTIGT :-)

Maken glömde ge presenten i morse som skulle åkt till USA så nu får jag chans att fota det iallafall. gjorde med 2 mm läder och "tjeckiska roll beads" (även kallade pony eller crow beads)  4*6mm stora och använde "tiger garn" en syntetisk hårt vaxad tråd som vanligen används till makrame eller lädersömnad… och det var UNDERBART att jobba med men kräver ju stora hål då den är 0.8 mm tjock. så härligt att slippa sönder skurna fingrar pga man dragit åt firelinen inga nålar eller annat trassel…

Cessy
0

Den firelinen som jag använt - felköpstråden från tradera - är ju grövre än fireline D o den skär inte igenom fingrarna. Den går igenom de små hålen som det ibland kan vara på coated firepolish för att hålen täcks av färg o är samtidigt tillräckligt styv för att inte behöva använda nål o den hamsade inte heller trots att jag hade så extremlång tråd. Fantastiskt när ett felköp som i princip bara legat där i flera år o som jag inte blivit färdig att slänga, plötsligt visar sig komma till användning o bli helt rätt. Begränsningen är ju dock att den är svart, men det går ju bra både mot grått o svart läder i varje fall.Skrattande

Åh ditt armband låter väldigt läckert Mmadeit. Ska bli kul o få de det på bild sedanGlad

Allamej
9

Mitt armband, lila och mörkblått. 4 mm pärlor på 1 mm vaxad bomullstråd (ja jag blev ivrig) sytt med dubbel silamid (ryyyys). Knappen bidde en pärlad pärla i ab lyster som går med båda färgerna

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Marinas Mix
0

Snyggt jobbat Allamej, idag ska jag se om inte jag kan få till ett eller två sådana armband.

_

Cessy
0

Allamej: Läckert armband i underbara färger o vilket lyxigt lås det är på armbandet.Glad

Emo
0

Långt och fint. Ser roligt ut att göra.

Allamej
0

Tack :) Det var inte roligt de första 4 pärlorna, och sen efter 4 timmar av upprepande så blev det tråkigt att göra så den övriga metern sket jag i :D

Cessy
0

Allamej: Gör ett varv i taget. Lämna det o gör något annat o återvänd sedan o gör ett varv. På så vis blir det lättare Flört

Allamej
0

Jag kunde inte… hade spänt upp det framför datorn…

Cessy
1

Jag spänner inte upp det utan sättet fast det (binder låset i klämman med en bit snöre) i en pappersklämma, som jag fäst på en bit dubbel kartong. På så vis kan jag lämna det o flytta det om jag vill (använder en beadstopper då jag lämnar det, för att katt-säkra det jag har gjortFlört)

[kissidor]
0

fniss, vad skönt att höra er erkänna hur traaaaadigt det blir att göra dem, då blir jag lite mindre sugen på att göra dem och då lättar mitt dilemma lite Skrattande. men sen å andra sidan så ser jag era bilder och hur läckra de är och då blir jag lite mer sugen igen Rynkar på näsanFlört

Cessy
10

Här är då mitt lila 5-radiga wraparmband. Pärlorna är 6/0 o 4mm firepolished (5 olika sorters pärlor) o färgerna är lila o lilarosa, men min kamera har aldrig klarat att visa lila på rätt sätt. Jag använde 245 pärlor. Läderremmen är grå 1,5mm o är 2 m lång som jag vek dubbel o petade in i blomman o satte en silverpärla som stopp o så tillbaka igenom mitten på blomman o så vips hade jag en låsknapp. Tråden jag använt är en grov fireline o det har gått åt 280 cmx2 eftersom jag sytt/trätt med två trådar.

Emo
0

Nu tror jag inte på dig längre!

Du säger att du inte har tålamod.

Vem har gjort detta vackra alster? FlörtSkrattande

Cessy
0

Mitt bättre jagFlört o i flera omgångar för annars står jag inte utSkäms Tack EmoGlad

Marinas Mix
0

Underbart Cessy.

Du kan om du bara vill elelr hur?

_

Cessy
0

Tackelitack. Glad

Jodå Goldenbeadcat. Får jag bara göra saker o ting i min takt o på mitt sätt så klarar jag ganska mycket, men världen är i regel inte designad på så sätt att man får den tiden o utrymmet.Obestämd

Fru-Parla
0

Era armband är superfina Allamej och Cessy, det blir nog armbandens tidevarv på PUSS, både kumihimo och dessa wrap som Madde på Pearlized ska ha WS iGlad

Här hittar du det mesta!

Emo
0

Cessy, jag hade tänkt börja på mitt nu, men så såg jag ditt smarta lås Förvånad

Vill du vara så snäll att du berättar för en smycksklant hur du gjort? Oskyldig

NeedfulThings
0

Det är inte klokt vad jag vill göra ett sånt armband nu, när jag ser alla era fina varianter. Tog fram vad långt läder jag hade ( vilket var guldfärgat), fina spectrabeads och rosa tunn tråd..men den gick inte genom pärlorna. Men låsmetoden måste jag lära mig också i vilket fall som, och din verakde ju smart, Cessy

Medarbetare på Smyckestillverkning Tjolahopp!

Cessy
0

Det är en blomma - Tror de såldes som connecters när man gjorde kedjor o det var hos Pearlized, men det är minst 2 år sedan jag köpte dessa. Mmadeit har ju gjort jättefina smycken med sådana blommor o kanske kan du fråga henne var hon köpt dem för jag har bara 3 st kvar.

Där är hål i mitten på blomman o där stack jag upp 1,5 mm grå läderremmen. Drog tills jag hade hälften av läderremmen på varje sida om blomman. Satte på en 4 mm silverpärla med 1,8 mm hål o slet sedan med att få ner läderremmen i mitthålet igen. Sedan har jag klämfästen som jag köpt för många år sedan på Continenta som är utan hålfästen (de blir som en silvertub när man klämmer ihop dem. O först knöt jag fast firelinen uppe vid knappen o virade o knöt igen så att jag hade firelinen jämnt fördelad på två strängar (2,80 cm i varje sträng) sedan satte jag fast en sådan här klämtub o dolde trådinfästningen med den o skapade samtidigt ett utrymme för öglan att vila på under knappen.

Fru Pärla: Tackelitack!Glad Ja wraparmband o Kumihimo är nog de båda löpeldarna i skulle jag också tänka mig Skrattande

Tack needfulGlad

SusannAlg
8

Nu har jag gjort ett en-radigt och ett två-radigt….

Hade på mej mitt 3-radiga igår och fick naturligtvis en beställning direkt….  frågan är vad man kan ta för ett sånt armband…. vad tycker ni?

SusannAlg
0

Hade ju ingen bra tråd i matchande färg till det rosa-lila…. men det ser bättre ut i verkligheten….

Marinas Mix
0

Så därja, då är jag också fast….

Snygga armband Susann.

Jag började med att försöka använda pärlvävstolen att klämma fast banden i men den var för bred för pappersklämman så nu kör jag på pärlbordet, som hon i ena instruktionsvideon gjorde.

Sedan hittade jag jeansstich tråd som matchar lädret och den fungerar, men man måste vaxa den först, annars är den väldigt luddig.

Sedan tror jag att jag ska försöka med den här silamiden i size 4. Hade några gamla kartor hemma

_

Emo
0

20 cm klart. Det blir inget vackert alster, men förhoppningsvis lär jag mig något. Jag får en väldig vana att trassla upp knutor på tråden, så visst lär jag något. Flört

Cessy, jag har sådana blommor, så det är det minsta problemet. Jag får väl studera din beskrivning till nästa armband, så får vi se om det blir den lösningen eller någon annan. Tack för att du beskrev ditt sätt.

[kissidor]
0

wow cessy… Tungan ute

jag vet att ni påstår att jag inte gillar lila men ni har fel FlörtSkrattande!

Cessy
0

Susann: Fina båda tvåGlad

Tja jag har funderat o funderat, men sedan bestämde jag mig. Tror aldrig att jag kommer göra enradiga så mitt startpris gäller för 2-radiga o där tvekade jag länge. Eg. kändes 149 kr mest rimligt för tvåradig men då blev det för lite sedan för mastodontarmband (de med många rader), så jag har satt följande tariff ,som i o för sig kan bli högre p.g.a. att jag använder dyrare pärlor, men detta är baslista för baspärlor.

2-rader 199 kr

3-rader 249 kr

4-rader 299 kr

5-rader 349 kr

Tror aldrig att jag kommer göra längre än 5 rader men då fortsätter ju samma lista. Vilka priser tänker ni ta eller vilka priser tycker ni andra är "rätt pris"?

Emo: Jag kan ta med mig ett tiotal klämmor till dig, så kan jag visa dig den 29:e hur jag gör om du vill det?

Goldenbeadcat. Jag klämmer inte fast mitt läder i pappersklämman (har en väldigt stor pappersklämma i metall som skulle fördärva lädert direkt) utan jag band fast knappen/blomman i själva hålet i klämman o så borde du kunna göra även i en pärlväv om du binder i själva ramen.

Cessy
0

Kissidor: Tack! Skrattande

Ja det sitter vääääldigt bra på min arm o jag är som Golem. " My precioussssss" SkämsOskyldigSkrattande Tänk att något så enkelt kan kännas så fintFlört

Marinas Mix
0

Det är pärlvävramen som är för bred för pappersklämman. Har dragit en tråd genom knappen, som sitter fast i pärlbrickan nu, precis som hon i ena instruktionsvideon gjorde. Jag vet jag är en liten härmapaSkrattande

_

Emo
0

Jo, jag upptäckte också att lädrets färg inte mådde bra av skruvtvingen. FörvånadRynkar på näsan

Denna kommentar har tagits bort.
Marinas Mix
0

Jo Cessy, din prislista verkar helt okej, i mina ögon.Fast jag är väl inte så mycket att lita på, eftersom jag är så dålig på att prissätta mina egna smycken

_

Fru-Parla
0

Prislistan ser bra ut, fast egentligen inte, det borde vara i alla fall 75 kr mellan varven, men så blir det stora för dyrt för "svensson" så det är bra såhär, absolut inte billigare.
jag tycker också mitt armband är superskönt att ha på sej rätt det inte är så välgjort, jag har dragit åt för hårt ibland, så pärlorna har buktat ut på vissa ställenGlad Men jag vet ju i alla fall hur jag ska göra nuGlad

Här hittar du det mesta!

Marinas Mix
7

Sådärja, förbered er på en överaskning *not*, för vad skulle jag annars använda för färg?Skrattande

Lädret är 1mm och pärlorna 4mm klara och ljusblå facetter, samt några opaka blå bicones.

Knappen som kändes onödigt stor i början kändes mer lagom när det nu blev fyra varv

_

Emo
0

Så snart jag klurat ut vad jag ska ha som "knapp" så får ni se försöket. Jag började med öglan. Det blev tre varv.

Mmadeit
0

Emo om du började med ögglan kanske du bara kan slå ett par sammanhängande knutar på lädret så det blir en "klump" som du kan ha som knapp?

Emo
7

Så här blev det:

Emo
7

Mitt egenkomponerade lås:

Cessy
0

Goldenbeadcat: Tja för mig är ju lila självklart o för dig blått.Flört Fint armband blev det i alla fall.Glad

Emo: Tänker som Mmadeit - slå lädert till en knut. Så gjorde jag på mitt förra o det är också en ok lösning.

Cessy
0

Oj sidan låg ju ouppdaterad för jag öppnade den innan jag körde Joakim till skolan o då hade ditt armband Emo kommit in. Det var ju inte riktigt en sådan knut jag tänkte mig, men det funkar det också. Vad är det för storlek på pärlorna? o vad är det för grovlek på lädert? Får för mig att lädert är mer än 2mm o pärlorna kan vara 6mm men också 8mm. Personligen hade jag inte valt grön tråd, men man tager vad man haver Flörto  grönt funkar ju i o med att du har gröna pärlor i så det blev ju fint ändå Skrattande

Marinas Mix
0

Snyggt jobbat Emo, gillar din lilla söta rosett.

Har lärt mig nu att jeansstich tråden jag hade fungerade utmärkt, men bara om man vaxar den först. Trots att jag hade väldigt lång tråd så var det inte så mycket trassel, vad jag i sället lyckades med vara att sy igenom motståndartråden X antal gånger.

Jo Cessy, det är några pärlor ur ditt paket med i armbandet.

_

Emo
0

Lädret är 3mm i diameter, pärlorna är 8mm i diameter. Tråden är någon sorts syntetisk sytråd, som jag har haft i många år och som jag har mycket av. Som du skrev Cessy, man tar vad man har.

Tack för era vänliga kommentarer.

noora
0

Rosetten är jättefin som "låsknapp", Emo Glad Vilken smart idé!

Emo
0

Tack Noora. Det är så kul att försöka få till "egna" Flört lösningar. Skrattande

Nu har jag lagt upp bilden med rosetten på Inspira också. Du gillar ju rosetten. Kanske kan den inspirera. Glad

Fru-Parla
0

Jag gillar din rosett Emo, du skulle kanske tom ha kunna satt en pärla i rosetten som extra effekt. Glad
Vet inte hur du har trätt med en eller 2 nålar, men på den vänstra sidan ligger tråden (den gröna) rak och på höger sida ligger den på sne som sig börGlad Men so what, du har gjort ditt först fina wrapGlad

Här hittar du det mesta!

Emo
0

Fru Pärla, jag lyckas bra med att trassla ihop den enda tråden jag använder. Med två trådar hade det nog blivit "skatbon". Skrattande Tack för berömmet.

noora
0

Om man syr med en tråd blir det väl just så där, att tråden ligger rakt på ena sidan och snett på andra. Så det är helt rätt att det ser ut så Flört

Marinas Mix
7

Här kommer nästa. Kallar det för snowfake, för det är glaspärlor som är mönstrade som snöflingeobsidian

8mm pärlor på 2mm svart läderrem, sytt med Silamide size A

_

Love-
0

Goldenbeadcat vad har du för saker till ditt armand tycker det blev skit snyggt tycker alla här inne är snygg hoppas jag vågar göra och lägga in bild här med

Marinas Mix
0

Love klart att du vågar, du ser vi bits inte, däremot kan vi komma med konstruktiv kritik och förslag till lösningar. Ser framemot att få se dina alster också

_

Love-
0

ska bara köpa tråd och läder först =) om ni har några tips  på tråd, läder pärlor m.m. får ni gärna säga till :) alltid kul att få tips

Cessy
0

Love: Vi bits def. inteFlört så visst vågar duGlad

Goldenbeadcat. Det blev ju en elegantare look med wraparmband så här enkelradigt, speciellt då du har så fina pärlor som snöflingeobsidan.Glad

Läste nu att det är glaspärlor som är färgade som snöflingeobsidan, men snygga är de i alla fall ändåFlört

Marinas Mix
0

jag gillar det också och det var mycket lättare och gick fortare, så damerna på pysselkvällen kan säkert klara av det. Ska bara mäta tråden noggrannare nästa gång, så det inte blir så mycket spill.

_

Fru-Parla
0

Säkert är det så, jag har inte provat med en tråd och inte sett nåt entrådars innan såGlad

Här hittar du det mesta!

NeedfulThings
0

och jag kom ihåg att ta hem min illrosa fireline från jobb idag - tjohoo. kanske kan det bli ett armband ikväll trots alltSkrattande

så många fina varianter, kul när alla gör sona egna tolkningar.

Emo
7

Virktråden höll inte. Snopet.

Får försöka med fiskelina. Har någon gjort det?

Marinas Mix
0

Visade upp mitt blåa på områdescafeet idag och damerna där gillade det MYCKET.

Ska göra ett i svart och guld till grannen sedan som hon ska få för att hon passar blommorna och posten åt mig.

_

Cessy
0

Needful: Hoppas du fick rätsida på din illrosa fireline, så att du fick testa o göra ett wraparmband.

Emo: Åh vad trist. Ingen aning om fiskelina funkar (antar att du pratar om genomskinlig fiskelina, för Fireline är ju också en fiskelina) Det borde göra det, men man får nog dra åt med måtta för en sådan är ju töjbar o man kan dra av dem om man sliter för hårt. Men det funkar ju till att sy 4-kantssmycken, bollar o annat med sådan lina, så det borde inte vara något problem. Största nackdelen är ju att den syns o det är kanske inte så snyggt precis, men rent funktionsmässigt borde det alltså fungera med en sådan.

Goldenbeadcat: Roligt att de gillade ditt fina blå wraparmband. Hoppas du får lite beställningar sedan ocksåFlört

Svart o guld låter som det kan bli jättesnyggtGlad

Emo
0

Cessy, tack för tipset.

Jag testar. Inget går att sälja, så det är bara för att det är roligt att göra.

Visst är svart och guld snyggt. FlörtGladOskyldig

NeedfulThings
0

Jo, jag lyckades trassla fram tillräckligt mycket fireline för att göra ett tvåradigt, och det var preciiis pärlorna räckte. Men det blev en aning tight, så jag tog bort lite och gjorde ett en-radigt istället. Bild kommer så småningom

Men det var kul, så jag blev mer motiverad att leta fram mina snygga knappar mm och kanske rota fram mer läder, har kopparfärgat också, men vill ju testa i svartOskyldig

ommok
7

Vilka fina armband ni gjort! Glad Jag kunde inte låta bli att göra ett eget försök, när jag såg era skapelser! Så hår blev mitt armband. 4 mm firepolished ur en mix jag köpte billigt på tradera för flera år sedan, och 1,5 mm läderband med illusion cord somm tråd. Den fungerar faktiskt bra även riktigt lång. Visst blir det knutar, men de löses upp jättelätt.

Nu har jag satt igång att göra ett blått armband också, tänkte att det ska bli femradigt. Vi får se om jag hinner till Puss…

Välkommen att titta in på min facebooksida Dragoncave.se, där finns en del av mina alster i glas samt lite smycken.

Cessy
0

Needful: Bra att det i alla fall gick o testa. Synd bara att det fick bli enradigt - fast å andra sidan kan det vara väl så snyggt.

Ommok:Kul att se dig här igen o det var ju ett läckert wraparmband du har gjort av det traderaköpet.Glad

Jag hittade faktiskt nu när jag rotat runt bland pärlorna en del de sista veckorna att jag hade flera mixpåsar av fp 6mm, så de har jag tagit o läggt bland pärlor som antagligen kommer bli till wraparmbandOskyldig Du får ta med dig dina "wrappisar" till PUSS, så att vi får se hur de ser ut IRL. Det var en jättesnygg blomma som du använt till lås. Är det en knapp eller är det eg. en slider? Häftig var den i alla fall.Glad

Marinas Mix
0

Snyggt jobbat Ommok. Gillar också din låsknapp.

För oss som har ett begränsat utbud av knappar till lås hemma kan jag varmt rekommendera loppisar, som Kupan(röda Korsets loppis), för de brukar ha stooora lådor fulla med knappar, som man kan få billigt. Fick tio fina knappar för en femma

_

Love-
0

ni som har knapp i slutet ugenfär vilken storlek bör man ha?

Emo
0

Hej Ommok, roligt att du också visar upp ett armband. Snyggt. Visst är det en rolig modell att variera.

flower1
1

Hej Ommok! Jättefint armband, och låsknappen är så snygg!

Emo - jag tycker att din rosettlösning är mycket snyggare än knuten de gjorde i videon! Fiffigt!

Cessy - WOW! Supersnyggt! Hoppas få se det IRL i helgen på pärlträffen!

Och Allamejs med den pärlade knappen och … och … Skrattande

Kul att du startade denna tråd, så man kan se alla underbara olika varianter på samma armband! Så sugen jag också blev på att testa!

Skrev på annat ställe på siten om ett tips jag fick på en pärlträff, och tänkte att det passar även här. Det finns speciella klämmor med sugpropp, som man kan ställa på bordet och fästa banden i när man t ex flätar armband. Om man använder två sådana, som spänner tråden, så borde det gå snabbt och smidigt att sy dit pärlorna. Så här ser de ut: http://www.wolfcraft.de/jcatalog_generated/en/products/product_groups/14388_product.html

De finns på byggvaruhuset Hornbach för 37 kr paret.

Här är min hemsida.

Alex05
7

Så tjusiga armband ni gjort allihopSkrattande Naturligtvis måste man ju prova detta, och det var riktigt roligtSkrattande

Mitt första 3 rader. 1,5 mm svart läderrem, 6 mm firepolished i hematitgrå, ljust och mörkt lila samt ett par 6 mm runda bergskristall.

sytt med fireline, lite för tunn kanske, men hade inget annat hemma.

Emo
0

Fint Alex05!

53goran
0

Vilka fina armband alla har gjort. Roligt att se så olika stilar på armbanden.

Vilken fiffig klämma flower.

Cessy
0

Ja nästa gångs så blir det def. 6mm jag testar, för det bygger lite snabbare än 6/0 o 4mm. Ditt treradiga är jättsnyggt Alex05 o fin färgkombo i det.Glad

På min ena arm sitter mitt 5-radiga med just 6/0 o 4mm, på min andra arm sitter ett 2-radigt med 12mm pärlor o det tvåradiga är def. snyggast i färgerna, men det 5-radigare är snyggare till sin uppbyggnad med massor av små pärlor o fler nyanser o strukturer. Sedan är det 2-radiga helt klart ändå lyxigare o jag blir jättekluven till vilket av dem jag eg. gillar bäst. Ska som sagt var prova o göra ett i 6mm o sedan ett i 8 mm också för se skillnaden både utseendemässigt o hur snabbt det går. Fotar det 2-radigare senare ikväll eller imorgon för nu måste jag strax iväg.

NeedfulThings
7

ja, får inte till färgerna ordentligt, läderbandet ser gult ut, men det är en fin nyans av gild i verkligheten. Måste bara få gjort ett med svart läderband och lite färger jag gillar snart. Detta på bilden är 6mm spectrabeads, illrosa fireline och tror det är 2 eller 3 mm läderband

Emo
0

#113 Det ser påkostat ut. Så elegant!

Marinas Mix
0

Wow så fina alla är.

_

Cessy
7

Läckert wraparmband Needful. Ett som glittrar i discofärgerGlad

Här kommer då mitt tvåradiga wraparmband med 12 mm pärlor o 2mm svart läder. De stora blå facetterade är inte alls blå utan härligt mörkt lila facetterade agater, men min kamera klarar tyvärr inte lila färger så bra precisObestämd De andra är djupt lilarosa vaxade glaspärlor o så svarta glaskatter förståss, Färgmässigt är detta otroligt fint IRL men det vet i tusan om det ändå slår mitt lila 5-radiga med 6/0 o 4mm. Nå var o en har väl sin charm helt enkelt.

Alex05
0

Needful: JätteläckertSkrattande

Cessy: Kanonsnyggt med så stora pärlorSkrattande, (jag älskar ju också lila)

Mmadeit
0

läckert!!!

Cessy
0

Tackelitack Alex05 o MmadeitSkrattande

Ja det är två lila nyanser i verkligheten som är väldigt vackra tillsammans. Det är alltså betydligt mer harmoni över det i verkligheten än på bilden.

Emo
0

Ännu ett vackert armband.

Cessy
0

Tackelitack Emo Glad

flower1
8

Alex05, Needful och Cessy - roligt att se alla varianterGlad! Så fina! Och vilka läckra kattpärlor, Cessy!

Här kommer min tvåradiga variant. Jag testade igår att spänna upp lädret mellan klämmorna jag skrev om tidigare, och det fungerade jättebra. Jag har använt 1,5 mm mörkbrunt läder, 4 mm picture jasper och fireline.

Här är min hemsida.

Mmadeit
0

snyggt snyggt, synd att man inte har något hornbach nära klämmerna såg ju onekligen intressanta ut.

Cessy
0

flower: Jättesnyggt o elegant armband du gjortGlad.

o tackelitack. Jo de där kattpärlorna har legat i förrådet ett tag, men nu har jag i alla fall mer o mer börjat använda sådant som jag inte nänts o använda tidigare. Visst då tar de slut, men å andra sidan gör de ingen lycklig av att ligga i förrådet o samla dammObestämd

Sökte på nätet. Finns det fler hornbachvaruhus än det i Arlöv? Hade aldrig ens hört detta namnet innan du länkade till dessa klämmorna flower, men de ser ju kanonbra ut o vad bra att det funkade o spänna remmarna mellan dem.Skrattande Fast hur gör man om man vill ha ett 5 varvs? Då får man nog stå o trä/sy. Fast å andra sidan lär det gå oändligt mycket snabbare om remmarna är uppspända. Blir nog till att testa o spänna upp det på diskbänken då o ha pärlorna liggande på en pärlmatta under. Diskbänken är ju lite högre så det blir mer rätt för ryggen då om man får stå o sy/trä.

flower1
0

Tack, Cessy! Och ja, jag stod upp och pärlade Flört.

När det gäller Hornbach, har jag för mig att de har varuhus i Göteborg och Stockholm också.

Kilade snabbt in på gulasidorna.se och fick fram följande adresser till Hornbach:

Vassvägen 10 i Arlöv, Minelundsvägen 8 i Göteborg, samt Fittjavägen 24 i Norsborg. Jag har med mig klämmorna till Täby, så ni som är där får gärna prova dem, och se om det är något ni också vill ha. Jag är nöjd med dem.

Här är min hemsida.

Emo
0

Snyggt bidrag till denna tråd, Flower. Mycket vackert.

Love-
0

Ska försöka fixa hem saker så jag kan göra ett sådan armband innan veckan är slut men kan inte lova något

flower1
0

Tack Mmadeit och Emo!

Love- de är lite monotona att göra, men om man lyssnar på bra musik samtidigt, så går det bra Skrattande.

Här är min hemsida.

Mmadeit
0

flower om du sedan googlar fram orminge/lännersta och jämför det med norsborg så tycker jag inte att det är "i närheten" trots att det är beläget i sthlm båda områdena ;-) Man är så bortkämd med att det finns flera av varje typ av stormarknad varuhus etc så man inte vill åka ett par mil till special butik ;-)

Love-
0

länk nr 3 är inte ett Chan-Luu wraparmband

Love-
0

#20 måtten på den sidan stämmer inte sen så står det ine i viken enhet dem ha omvadlar det till. tex står det 1 yard 1,094 och då undrar iaf jag 1,094 vad? cm, dc, m eller vad? men jag vet iaf nu att 1 yard är 91,44cm och det hittar inte jag på sidan

Allamej
0

Love- gå in på Projects så kommer du att se ett.

Love-
0

jagga-ewe
0

Jag blir jättesugen på att testa göra ett sånt där, måste nog skaffa mig lite läderband… :)

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

Love-
0

ni som har läderband vart har ni hittat dem? för jag hittar bara sådan jag tycker är för dyra vad brukar ni ger per m för era?

Allamej
0

Mellan 8-15 kr metern, beroende på var man är

glittertind
7

Nuuuu

har jag äntligen gjort ett försök men "vira-armbandet" Man tager vad man haver, sa någon matlagningsexpert på den gamla goda tiden. Så då gjorde jag det. Det gick åt en hel del små-pärlor. En del av dem fick jag av Fru Pärla i samband med keramikpärlorna. Det är de turkosa. Vill du använda det, Karin, så är det fritt fram. Som tråd använder jag Bead Mac cord. Också från Karins butik. Delar den sig, så avänder jag vax som sammanbindande. Men nagellack fungerar också.

Glad

Glittertind

glittertind
7

Här är ett mörkare blått i två varv.

Det är indiska glaspärlor i det, om jag inte minns fel.

Glad

Glittertind

Love-
0

så snygga saker blir så avis men ska ge mig på det så fort jag har fixat tråd

Hubert.prp
0

Så fina de är, Glittertind. Många duktiga pärlare här.

jagga-ewe
0

Upcycling is the shit, så när jag ändå bytte skosnören i mina kängor tog jag de utslitna snörena och använde som bas till ett armband. Gröna sötispärlor och blågrå virkgarn användes oxo, och jag tycker det blev bra. Slut på batteri i kameran, så bild kommer senare. :)

Blev även ett rosa tvåradigt till dotera. Fast hon gillade inte mitt val av pärlor till armband. Upptäckte att ett armband som passade henne perfekt två varv om handen även blev lagom långt till halsband, så hon har det som choker istället. Riktigt snyggt, funderar på att göra ett eget till mig, som matchar mitt armband. :)

Ebmfh
Trollcaféet

jagga-ewe
0

Bilder på mina skosnöre-armband finns nu i min tråd. Det är så seg lina idag att jag bara laddar upp dem en gång. :=)

Ebmfh
Trollcaféet

Emo
0

Vi använder oftast bara en tråd (åt gången).

Jag såg en lite annorlunda variant här:

http://www.bastel-elfe.de/modules.php?name=eBoard&file=viewthread&tid=136675

Sen såg jag något underligt här. Skulle detta mönster vara så komplicerat att det är skyddat? Får man inte sälja ett sådant armband? Vet någon här om det finns en liknande diskussion här i Sverige?

http://www.bastel-elfe.de/modules.php?name=eBoard&file=viewthread&tid=136277

Allamej
0

Det är väl som Pandora, du får inte använda det namnet. Men jag såg just en tjej på Etsy som säljer massor av wrap armband men hon använder inte Chan-Luu i varken rubrik eller beskrivning.

Emo
0

#144 Så tror jag också att det är, men så skriver de inte där.

Allamej
0

Emo- jag kommer varken överens med google translate eller tyska så jag har inte en aning :D

Cessy
0

Detta sättet fanns långt tidigare än när Chan-Luu startade med det o har gjort gjorts sedan i alla fall en bra bit tillbaka på 1900-talet, så att Chan-Luu lyckats göra samma sak o göra det till en succé, är en annan sak. Givetvis får man inte sälja sina armband som Chan-Luu utan man får just kalla dem för wraparmband.

Eftersom länken är på tyska o jag vet hur google-översättningar blir o jag orkarde bara knaggla mig igenom ett kortare stycke så vet jag eg. inte vad diskussionen rör sig sig om, men sättet/tekniken att göra sådana wraparmband kan alltså spåras ganska långt tillbaka o därför bör inte kunna vara mönsterskyddad. Tekniken i sig är också så enkel att vem som helst skulle kunna åteuppfinna den igen utan vare sig ha sett liknande eller försökt plagiera, så frågan är väl hur man skulle kunna förbjuda det? Hur många sitter inte på sina kammare o uppfinner olika tekniker, för att sedan upptäcka att de redan finnsSkrattande

Love-S Jo länken var rätt men blev fel sedan när det kom ett nytt nyhetsbrev o då leder ju länken till senaste nyhetsbrevsvideon. Bra att du hittade den igen o jag har nu ändrat länken i 1:a inlägget till den istället.

Glittertind: Väldigt vackra blå wraparmband du har gjort.Glad

noora
0

En generell typ av föremål eller en metod för att tillverka ett föremål kan inte vara mönsterskyddad, utan skulle i så fall vara patenterad och den här metoden/modellen på smycke är det inte. Patent söker man om hos patentverket i varje land där man vill ha patentet och det är en dyr och långsam process. För att få patentet får metoden eller modellen dessutom inte vara känd sedan tidigare. Det skulle t.ex. inte gå att patentera osthyveln eftersom den redan är känd, men om man kommer på en ny metod sätt att tillverka osthyvlar eller en helt ny sorts osthyvel som skär ut små hjärtan ur osten kan man söka patent för den om man vill.

En specifik form (t.ex. en logotyp eller ett mönster som i mönstrat tyg) kan mönsterskyddas och ett konstnärligt eller litterärt verk är automatiskt skyddat av upphovsrätt om det uppnår verkshöjd. Vissa av Chan Luus smycken uppnår kanske verkshöjd, men då är det just det specifika utseendet (val av pärlor, form, osv) som är skyddat och inte metoden att tillverka sådana smycken eller den generella typen av smycke.

Själva beskrivningen för hur man gör ett smycke kan vara skyddat av upphovsrätt, men då gäller upphovsrätten just texten och bilderna i beskrivningen, inte för själva metoden.

Chan Luu och Pandora är skyddade varumärken och ingen annan än dom själva får sälja sina smycken under det namnet, men så länge du inte gör exakta kopior av upphovsrättsskyddade verk kan du tillverka liknande smycken och sälja dem under ditt eget namn. Om dom har en logotyp är den också skyddad och får inte kopieras eller användas på andra smycken än deras egna.

Jag hoppas att detta kan reda ut begreppen lite :-) Det är alltså fritt fram att tillverka wraparmband, men kalla dem inte "Chan Luu" när ni marknadsför dem eftersom det är ett skyddat varumärke :-)

Emo
0

Mycket bra och tydlig förklaring Noora.

Det jag reagerade mot på det tyska forumet var att diskussionen fortsatte så länge och ingen kom med något klarläggande (medan jag läste).

LeeAnne
0

Noora: Tack för ditt uttömmande svar. Hur mycket får man anknyta till Chan Luu? Jag menar, skriva Chan Luu inspirerad, Chan Luu type …?

Jag har nämligen haft kontakt med en amerikansk tjej som hade en beskrivning i sin logg av hur man gör armbandet och som av Chan Luu blev beordrad att stryka beskrivningen. Minns inte hur hon benämde beskrivningen. Men de som står bakom Chan Luu verkar väldigt effektiva att försöka patentera armbandet, rätt eller fel.

glittertind
0

Ja Cessy… Jag tyckte de blev fina med lite restpärlor, och så kul att göra dem!

Konstigt resonemang att man inte skulle få använda den bindningstekniken utan att det skulla vara patent på den. Då smäller det väl på Facebook när en och annan provocerar…. Vi får väl se. Men det blir väl som när Bagladies försökte få patent på sina långa pärlhalsband med chipsblandning i…. Det går inte att hindra en lavin…

Får väl se hur det utvecklar sig. Flört

Glittertind

Marinas Mix
0

#137 och #138. Vilket ögongodis Glittertind.

_

noora
0

LeeAnne, säkrast är att inte nämna varumärken alls. Att använda andras varumärken för att marknadsföra sina varor kan räknas som varumärkesintrång, även i formuleringar som "inspirerat av NNN" eller "passar på NNN". Etsy, E-bay, Tradera och liknande handelsplatser på nätet kan ta bort varor och t.o.m. portförbjuda säljaren om man använder sådana uttryck. Handelsplatserna dömer hellre än friar även i gränsfallen, förmodligen för att dom är rädda för att själva bli stämda av varumärkets ägare.

Chan Luu har (vad jag kan se) inga patent och har inte sökt några patent. Om dom hade patent så skulle dom bl.a. säga det klart och tydligt på sin webbsida och ange patentnummer eller "patent pending" om ansökan ännu inte har gått igenom.

Metoden är alltså fri att använda så länge man inte gör intrång på Chan Luus varumärke (genom att använda deras namn i sin egen marknadsföring) eller upphovsrätt (genom att kopiera ett mer avancerat smycke).

Love-
0

så denna tråden bör byta namn då eller?

noora
0

Ska man vara strikt så borde den det, ja. Det är ju egentligen inte Chan Luu-armband som diskuteras eftersom diskussionen handlar om egentillverkade wraparmband av samma modell Glad

Men eftersom denna tråd inte är till för marknadsföring och försäljning av armbanden så lär inte någon bry sig Flört

Cessy
0

Tja om det är någon som är kinkig så kan det väl anmärka så jag har bytt trådnamnet o struket ordet Chan-Luu i rubriken. Däremot är ju första länken just till Chan-Luu-armbanden, så då måste den ju få heta det. Sedan är det ju som du Noora säger att tråden i sig inte handlar om vare sig försäljning eller marknadsföring o wraparmband har man ju faktiskt rätt att göra om än man ska låta bli o kalla dem Chan-Luu eftersom namnet är varumärkesskyddat. Tack för att du skrivet så utförligt o förklarat Noora så behöver ju ingen tveka vad som gäller i dagsläget.Glad

Love-
0

jag bara frågade var lite osäker om den skulle få heta det eller ej

Cessy
0

Jo men det kan nog vara fler än du som blir tveksamma, så det är lika bra att byta namnet i alla fall på själva tråden, så blir det inte galet där.Glad

glittertind
0

Och nu verkar det vara igång ordentligt över hela Sverige, antingen det kallas si eller så…. Ingen kan stoppa en lavin. Ska bli kul att se hur stort det blir.Flört

Glittertind

Fru-Parla
0

Det är inte säkert att dom har noterat varumärkeskyddet på sin sida, när jag var i klorna på en advokat angående de kinesiska lyckodjuren som "la Chanse"? gjorde och sade sig ha patent på djuren, så fanns det ingen notering om något skydd på deras sida. Jag fick anmoda advokaten att skicka kopior på deras "patentbeslut" innan jag gav något svar. Det kom en trave papper med en massa nummer på, som jag sedan hittade i något utländskt register.

Pandora däremot skickade ett vanligt brev och bad mej ta bort "Pandorastyle" ur butiken. Däremot fick jag skriva i produktbeskrivningen att delarna passade till äkta pandoraprodukterGlad

Här hittar du det mesta!

Marinas Mix
0

#7,8,9 och 15 om att byta tråd, jag tror jag kom på något som sulle funka, om man kör med två trådar, borde det inte vara så svårt att först starta den nya tråden genom sista pärlan och sedan när man gjort några pärlor efter se till att få in de korta ändarna i pärlan efter och limma?

Jag tänkte testa detta när jag kommer hem på ett armband med lite billigare pärlor

Idag ska jag nog börja på det där med godiskuberna, lila läder och lila jeansstich tråd som jag köpte på PUSS, nu har jag ju klämmor i alla fall.Ska se om inte jag också kan få till ett femradigt….

_

Mmadeit
0

på de 2 jag gjorde med blomsliders böt jag tråd flera ggr men då passade jag ju å att byta "under blomman" så det syntes inte iallafall men annars med fireline så kan man ju alltid låta snuttarna sticka ut lite och så "bränna in dem" med en thread ZAP…

shyme
8

Har velat testa att göra sådana här armband ett bra tag nu men varit osäker på vilken tråd som skulle fungera att använda… Har dock testat en variant på desa …. :) efyter denna tutorial:http://www.flamingotoes.com/2010/06/lace-pearl-bracelet/

Eftersom man lindar spetsen runt så kan man su med vilke tråd man vill och det behöver inte vara snyggt… :P Bilderna är tagna med mobilen så de är inte de bästa.

NeedfulThings
0

Så många fina varianter här kommer upp, och den här sista rosa var ju bara så himla gullig, precis min smakSkrattande

Snodde ju ihop ett i turkost och svart innan de skulle filma, så bild kommer på det så småningom.

glittertind
0

Orginellt, romantiskt och helt underbart!Flört

Glittertind

Cessy
0

Romantiskt o annorlunda wraparmbandGlad

Marinas Mix
0

Snyggt Shyme. Ytterligare en idé att spinna vidare påGlad

_

Love-
3

Får ta och visa upp mitt Wraparmband också¨, men är inte nöjd med det

Emo
0

Vad är du inte nöjd med? Som jag kan se, så är det fint.

Love-
0

det blev förstort (har ganska smala armar) sen är det något som jag inte kan sätt fingret på som jag ej gillar med det

Men tack ändå att du gillar det

Emo
0

#171 Sälj det till någon det passar. Glad

Love-
0

funderade på det med men gillar inte att sälja saker som jag inte är nöjd med, men får se vad jag gör med det

glittertind
0

Någon annan kanske är mer än nöjd med det….!Flört

Glittertind

Marinas Mix
0

Det ÄR svårt med att sälja sådant man inte är nöjd med. Fast man lär sig.

#143. Satt just och kollade på länkarna du lagt upp till den tyska sidan och körde google translations på dem. Om inget annat får man sig ju ett gott skratt, eftersom de nu översätter som de gör…

sälja sådana får vi väl absolut göra, bara vi inte använder eller refererar till Chan Luu, utan bara kallar dem för wraparmband

_

Marinas Mix
0

Nu blir jag snart tossig… Ska ju göra ett wrapis med magnetlås men läderremmen vill inte förbli limmad i konen. Har försökt med både E6000 och Hypocement, ja fast inte på samma gång i samma kon. Men remmen glider bara ut, så vad testar jag med nu?

Tips någon?

_

Allamej
0

Epoxy?

Marinas Mix
0

tror jag löste det genom att sätta en pyttekortläderrem till, så det blev tre remmar i konen och sedan lindade jag jeansstich tråd runt, limmade, lät torka och sedan på med mera lim och så in i konen.

_

Marinas Mix
7

Mitt senaste wrapalster, som plockats isär för strassblommorna hamnade på stapel, så att säga och så vart kanppen inte så bra som jag ville, ska tillverka en likadan i ljuslila cernit i stället.

_

NeedfulThings
0

Åååååh det här sista så fiiiiint! jag älskar när det är en massa regnbågsfärger liksom

Marinas Mix
0

Allt material till detta inköptes på PUSS. Ja knappen bytte jag till mig från bordsgrannens goodiebag, för jag hade fått en stor keramik kula i vinrött, som det visade sig att hon tyckte om och jag inte visste vad jag skulle göra med

_

Cessy
0

Åh jätteläckert Goldenbeadcat o härligt maffigtGlad Hur många varv är det 5 eller 6?

Marinas Mix
0

Hade kommit till 5 varv när jag testade och såg att strassblommorna hamnade fel.. Kanske kan få till så att det blir 6 varv. Lädret är  1 m på vardera sidan

_

glittertind
0

Tjusigt!!! Jättesnyggt!Glad

Glittertind

Alex05
0

Jätteläckert!!Skrattande

[kissidor]
0

wow, häftigt Skrattande! trist att behöva plocka isär det bara Rynkar på näsan

Marinas Mix
0

Egentligen skulle jag inte behöva, men är man perfektionist, åtminstone när det kommer till pärlerierna, så är man Skrattande

Hellre gör jag om tills jag blir nöjd än gör något färdigt som jag inte är nöjd med och därför bara hamnar i lådorna.

Smycken SKA användas och vara något man kan bära med stolthet…

_

Marinas Mix
7

Favorit i repris?? NÄ egentligen är det roligare att göra med andra pärlor, men min fostermoster såg mitt blåa och blev SÅ förtjust i det att hon ville ha ett likadant, fast enradigt och med magnetlås.

Blev inte med ändkonerna jag köpte på Bead Place, för de unkade inte, så jag fick ta "klämihopavslut" i stället

_

MoaW
1

Det här var något som jag gärna vill testa på! men vad behöver man egentligen för material? Måste man ha sån där platta som hon i filmen #0 har? Vart kan man köpa pälor och sånt? Skrattande

HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.

Marinas Mix
0

Du menar pärlbrädan?

Det går utmärkt att spänna upp lädret på andra sätt också. Hade lite grövre klämmor och spände upp det på pärlvävstolen, men en stadig kartong går också bra (typ skokartong) eller ha två stolar och spänna mellan.

Nu kör jag tvånåls varianten, som visas i denna: Beadaholique för jag tycker det är lättare.

_

Love-
0

man kan teejpa fast det också :) jag tejpa mitt i soffan :P

MoaW
0

tack för tipsen! Glad

vad är lämplig storlek på pärlor? Tyckte dessa var snygga, kulle dom gå (i 6 och 8 mm)

Love-
0

man kan ha vilken storlek man vill

MoaW
0

kan man använda moccaband istället för läder? Och vad bör man ha för tråd? jag har björntråd, men det blir kanske inte så snyggt… och sen funderade jag på låset, hur fäster ni det? så att man vet vad för lås man kan köpa. De måste man väl nästn sy fast? (jag är ny på det här Tungan ute)

Marinas Mix
0

För mig är det mest proportionerligt med 8mm pärlor till 2mm läder och 4mmpärlor till 1mm läder, men det är ju upp till var och en vad de tycker sedan.

Jag skulle nog råda till att testa att göra armbandet med 2mm läder och 8mm pärlor först, för det är lite trist när man sitter med 4mm pärlor och lång tråd och känns som man inte kommer någonstans.

Med 8mm pärlor går det fortare.

_

NeedfulThings
0

Jag väljer en knapp där man kan trä lädret igenom hålet/hålen och sen knyter jag baktill. I andra änden två knutar med mellan rum för knappen.. men det finns säkert bättre sätt

Mmadeit
0

Skulle INTE våga lita på att mockaband håller till dessa wraparband inte björntråd heller om det inte är väldigt "släta" hål på pärlorna…

MoaW
0

tack för att ni hjälper mig! Nu ska här handlas Skrattande

men vad skulle ni rekommendera för tråd? vaxad bomullsband, funkar det?

MoaW
0

ett sånt här lås tex. det går inte lädret igenom va? det är kanske lättare med knappar och en ögla? tycker det är svårt att se hur stora hålen är…

MoaW
0

#199 haha jag glömde ju länka x) men det var ett magnetlås

Nu har jag bestämt vad jag ska beställa, undrar bara vad man bör ha för tråd att pärla med?

Marinas Mix
0

Någon använder en lite grövre fireline, som är bra.

Själv använder jag en jeansstich tråd, som jag får vaxa själv och återvaxa flera gånger under arbetetsgång.

Har jag blått läder vill jag gärna ha en blå tråd som inte bryter av, utan smälter in i lädret, färgmässigt alltså.

_

Allamej
0

Jag tänkte, björntråd borde ju funka om man vaxar den med bivax. Då blir den ju både trevligare att ha att göra med och starkare.

Marinas Mix
0

Men om jag inte minns fel var det någon som provat med björntråd, men attden hade gått av efter en tids användning av det färdiga armbandet?

_

Allamej
0

Men den var antagligen ovaxad, jag är rätt hundra på att om man använder dubbel, vaxad björntråd så borde det hålla. För om man tänker på det, alla fiskelinor, även de spunna, blir sköra av UV ljus. Det borde gälla alla trådar om man tänker efter, så varför björntråd skulle vara sämre förstår jag inte. Å andra sidan så har jag inte ens testutsatt mitt för någon större påfrestning än fotografering och visning på kursen.

Cessy
0

hm min erfarenhet är dock att ovaxad björntråd åldras väldigt mycket snabbare än t.ex fireline. Sedan skulle jag faktiskt inte alls vilja ha vaxad tråd, för en hel del av tråden syns på wraparmband så det innebär att det nöts bort på ett annat sätt än när det är dolt inne i ett sytt arbete. Men å andra sidan finns det de som inte vill använda fireline av rädsla att den ska skära av lädert, så till syvende o sist så handlar det väl som alltid om tycke o smak. Man får testa o se hur det håller helt enkelt.Skrattande

MoaW
0

jag hänger inte riktigt med, är det nåt sånt här jag ska ha http://www.pearlized.se/fireline-smoke-0008-/1279-0

MoaW
0

SusannAlg
0

Jag testade med ovaxad björntråd, men pärlorna skavde av tråden. (Hade dubbel tråd) Så nu har jag inhandlat KO-tråd från Fru Pärla.

MoaW
0

eller kanske nåt sånt här? http://www.pearlized.se/kedjor-wire-trad/dacron/156

haha förlåt att jag anfaller er, men jag kan verkligen ingenting om sånt här, har ingen aning om vad för tråd som bör hålla Flört

Marinas Mix
0

NÄ vi kan inte så mycket heller, men genom denna tråd lär vi oss tillsammans vad som fungerar och inte fungerar, sedan är det ju upp till var och en att avgöra vad som faller dem mest i smaken.

_

MoaW
0

#210 ni vekar jättekunniga ju! och duktiga minst sagt Flört vet du vad, ja tror ja köper lite av varje och ser vilken trå som går bäst Flört men stryker bjrntråden, för vaxa själv tror ja inte ja klarar av…

Marinas Mix
0

Att vaxa själv är inte så svårt. Köp bara en bivaxkaka. värm upp den lite, lägg tråden över, sätt dit fingret och så bara dra tråden under fingret

_

Mmadeit
0

provade med dubbel KOtråd på små 4mm abacus rondeller men där gick tråden av under arbetets gång tilloch med så det vågar jag inte testa igen.

Har använt fireline 10lb, c-lon från fru pärla och tigergarn(0,8mm vaxad polyester tråd) jag GILLAR ju grov tråd som syns så använder så tjock det bara går beroende på hålstorleken i pärlorna. dock får man limma ändarna på tråden med superlim så dem blir ungefär som nålar eftersom de aldrig skulle gå att trä dubbel tråd igenom då… sen har jag även använt "syntetiskt" pärlsilke från kina som är tänkt att knyta pärlhalsband med med gott resultat…

MoaW
0

nu ger jag snart upp, känns som jag sökt igenom hela nätet Tungan ute

Om nån vet en sida på nätet där man kan betala med kort som har illusion cord, tigergarn, eller liknande så länka gärna! Helst att dom även säljer läderband i 1,5mm eller 2mm, för där ja beställde pärlorna hade dom bara 1mm o det känns kankse lite litet…

Love-
1
MoaW
0

#215 tack! dom hade även illusion cord, men tyvär inte läderband… vet inte vart ja ska få tag i dom där lädebanden Tungan ute

Love-
0

läderbanden som jag har köppte jag här http://www.parlgrossisten.se/?cat_id=401

Mmadeit
0

www.parlerian.se
www.fruparla.se
www.pearlized.se

tiger garn hittar du INTE på dem webbutikerna däremot, det finns hos slöjddetaljer eller nordells knivar men på rulle om 500 meter….

MoaW
0

wohooo sådär ja Skrattande krävdes beställning från tre olika ställen, men nu är det bara att vänta på att allt ska trilla ned i brevlådan Flört Tack för hjälpen!

SusannAlg
0

Säg inte att KO tråden inte funkar! När jag var på pärlträffen i Örebro så blev jag rekommenderad den tråden. Där använde dom den till wrap-armbanden.

Hade just tänkt sätta mej å inviga min nya trådrulle å göra om mitt armband som börjat gå sönder. men nu blev jag nervös…. vill ju inte behöva göra om det en gång till!!Skrikandes

NeedfulThings
0

Även om KO-tråden har ett mycket passande och trevligt namn ( mina initialer :) och är härlig att sy annat med så hade jag nog inte vågat till ett armband. Fireline är det enda jag vågar lite på.

Marinas Mix
0

Köpte någon nylontråd av väninnan som jag inte hunnit prova än, men när jag gjort det ska jag berätta hur det fungerade.

Hon hade mååånga olika färger och eftersom jag gillar att matcha tråden med lädret var det superbra

_

Mmadeit
0

ledsen susann men för mig funkade den inte, ialalfall inte till de pärlorna…

SusannAlg
0

Vad använder man den tråden till då? Vanligt pärlbroderi?

Mmadeit
0

jag använder den när jag syr med pärlor typ rivoli infattningar, pärlbroderi, peyote, raw etc… när jag vill ha ett lite mjukare följsamre resultat än vad man får utav fireline

MoaW
1

tack för alla tips! det här tyckte jag var jättekul, har nu gjort 17 armband… Oskyldig

Mullemums
0

Slänger in en kommentar för att följa Oskyldig

Marinas Mix
0

#226, Jösses vad produktiv du är.. Själv ska jag ta isär mitt tredje, för det blev inte bra, men som vanligt kommer det en massa andra saker ivägen.

_

MoaW
0

#228 haha nej jag hade tänkt sälja på våran julmarknad, men jag sålde bara 4 Tungan ute resten får bli julklappar xD

Love-
0

vad tog du för dem?

Cessy
0

I o för sig har detta inte med din frågeställning o göra för jag vet ju inte vad MoaW tog för sina wrappisar, men jag har ju skrivet oan vad jag hade tänkt ta för mina o den prislistan gäller inte för mig längre. För innan jag han börja sälja något wraparmband så bestämde jag mig för att höja.

Numerar tar jag alltså 100 kr/varv o så länge det är vanliga standardpärlor som kunden vill ha. Dyrare pärlor - då tar jag ett tillägg per varv för dessa. Jag gör bara wrappisar på beställning för jag tycker de är så enormt tråkiga att göra, så därför kan ju kunden själv bestämma hur många varv armbandet ska vara o att jag gör armbandet så att det säkert passar kunden både i storlek o färgerna i det.

Jag är medveten om att många då baxnar för att beställa ett 5-varvs wrappis, men eftersom jag tycker att de är så tråkiga att göra (fast 5-varvarna med små pärlor är def. snyggast o 3 varv med lite större pärlor) så gråter jag inte över om jag missar 5-varvsbeställningarna o istället får 2-varvsarmband att göraOskyldigSkrattande Fast med 100 kr per varv så kan jag åtminstone motivera mig att göra dem om nu kunden vill ha ett sådantGlad

MoaW
0

#230 tog (bara) 50kr för ett varv, 75kr för två varv. sålde bara enradiga Tungan ute Ville få ihop till materialkostnaden, och det fick jag näästan.

#231 åhh jag som tycker det är så kul att göra :D har dock inte gjort några 5-varv xD

MaMaMade
0

Tjoho vad kul det här är! Har gjort 3 varv i kväll o har 2 kvar men nu måste jag isäng, jobb imorgon. Hoppas kunna få klart o lägga in bild imorgonkväll. (Måste få klart, ska ha det på julmiddagen på lördagkväll!!!) Skrattande

SusannAlg
0

Jag har gjort några wrap-armband till julmarknaden. Tar 250:- för 3-radigt. Det värsta är att jag är orolig att tråden ska gå av….. men på dom jag har till salu har jag sytt först en omgång med dubbel tråd, å sen ännu en med enkel tråd….. så då borde det ju inte gå sönder i första taget. Syr med KO tråden… enligt några håller den inte…. men enligt andra så håller den bra. Så vi får väl se. Björntråd fungerar iallafall inte… det vet jag nu.

Marinas Mix
0

Mitt sensate wrappisalster hittar ni i mitt galleri.

_

MaMaMade
8

Ojoj, full rulle här men passar på att lägga in bilden på mitt första wrap-armband nu under tepausen!

Tror att det är 1½ mm läder o 6 el 8 mm tjeckiska glaspärlor…o en jädra massa fireline…gick efter 280 cm om jag minns rätt.

MaMaMade
6

Ett enkelt med tjeckiska facetter, julklapp till min yngre brukare.

Masofhan
6

Med tanke på att det finns beskrivningar hos både Aunties Beads och Beadaholique samt att tidskriften BeadStyle, i sitt januarinummer, hade tre sidor om hur man gör wraparmband så kan det inte vara olagligt att göra dessa och sälja. Man bör väl dock avhålla sig från att på någon sida på nätet nämna Chan Luu och alla kändisar som har hennes armband på sig.

Jag testade först varianten med en nål enligt beskrivningen hos Aunties Beads men tycker den beskrving som fanns med i BeadStyle är enklare och det blir snyggare.

Bifogar en bild på en av mina varianter.

Mmadeit
0

nej att göra dem och sälja är ju inte olagligt men däremot att kalla dem "chan luu" eller "chan luu style" osv

SusannAlg
0

238  Jätteläckert!

shyme
0

Var på pärlträff i västerås igår och såg lite wraparmband i verkligheten… ska definitivt testa i mellandagarna… har köpt lite mer läderrem så nu har jag allt material…Glad

Emo
0

Så fina alla de senaste också är.

Intressant att se så många olika varianter av samma grundmönster.

malin_sv
0

Hej!

Jag är rätt så ny på smyckestillverkning, men har provat på wraparmband (utan berlocker) och det har gått bra, det enda jag har svårt med är avslutet, hur fäster ni tråden? Jag knyter och jag limmar men den åker ändå "ur" eller hur man ska förklara. Pärlorna på slutet  blir lösa och åker liksom omkring lite vilket gör att pärlorna inte sitter så rakt längre. Hur gör ni?? :S

Jag har också haft lite problem med måttet som jag sett vissa andra har kommenterat. Men till det ska jag prova pet-flaska metoden som någon nämnde tidigare och hoppas att det blir lättare :)

P.S, ny medlem här också, så alla tips och råd ni har hjälper :D

Marinas Mix
0

Börjar känna att jag kanske borde slutföra det där med kuber som jag påbörjade efter PUSS

_

LeeAnne
0

#243. Petmetoden??

MaMaMade
0

Jag räknar såhär; omkretsen av handleden + 1-1½ cm (för att "slaka" armbandet lite) + 10 cm (avslut med knapp + lite extra om man vill flytta ut knappen) + 5 2,5 cm (låshanken) X 2 = remmen.

Sedan tar jag ungefär dubbelt så mkt tråd att sy med (beroende på hur tjock rem man har samt om man syr med 4 el 6 mm pärlor). Det har funkat bra hittills, några cm spill men hellre det än att det blir för kort/sytråden tar slut.

LeeAnne
0

MaMaMade: tack för din uträkning, även om jag inte riktigt förstår den där sista " 5 2,5 cm"??

Som "latinare" är jag glad när andra räknar ut hur mycket man behöver. Men, varför heter den Pet-metoden? Jag tänker på Pet-flaskor eller att vara petig.

MaMaMade
0

Ojdå…borde nog ha legat i sängen istället för att hålla på med siffror här, när jag skrev det där! 5:an före 2,5 på slutet ska bort! Skäms

LeeAnne
0

Ingen fara, jag uppskattar så det du skrivit.

malin_sv
0

Pet-metoden, det var någon som tidigare berättade att hon brukade använda en petflaska som mått då den har ungefär samma omkrets som en handled.

Men när jag knyter ihop min tråd med lädersnöret så blir sytråden lite lös och pärlorna rörliga, hur ska man göra för att få själva sytråden att bli bra och fast?

har precis köpt hypo cement som klister, såg att man kunde använda det på knutarna men tycker fortfarande inte att det blir 100% bra?

MaMaMade
0

Jag tycker att det är bra om man inte dragit åt *för* hårt med tråden. Har märkt att vissa pärlor gärna "ploppar ut" (pga materialet?) men att det funkar bättre om man inte styr ihop dem o drar åt tråden så hårt. Då kan de jämka till sig lättare när man tar på o av armbandet. 

När jag börjar knyter jag med tråden runt det dubbla snöret, fäster med en kirurgknut, drar åt de första o sedan de sista stygnen relativt hårt o avslutar med att vira ett par varv runt remmarna med tråden. Sedan knyter jag en kirurgknut o låter tråden gå med i första "låsknuten", klipper av nära knuten o limmar med en droppe superlim.

Apropå läderremmar så har jag fått 2 dåliga erfarenheter med just läder. På min första wrap, moderat använt, håller låshanken på att nötas upp ytterst i öglan (1½ mm läderrem). Man bör kanske göra dem så att hanken lätt glider över om man använder ett material som lätt nöts.

I senaste wrapen  gick remmen helt sonika av på slutet. Kan möjligtvis ha brutit i den när jag fäst med klämman…men det känns lite osannolikt, brukar vara försiktig. Det är en 2 mm läderrem så den är förstås ganska styv… En annan orsak är att den kan ha varit gammal, legat länge i butiken. Läder smörjs ju av att användas mot huden…

Just nu känns det lite tröstlöst o jag funderar på att testa att sy i konstläder iställer…

LeeAnne
0

MaMaMade: kör du med en eller två trådändar? Jag gjorde med en i början och då tyckte jag det var lite klurigt att få till avståndet mellan pärlorna. De kom för tätt och precis som du säger, ploppade någon pärla upp. Sedan bytte jag till två trådändar och bytte också från c-lon till illusion cord. Då tyckte jag att det automatiskt blev luft mellan pärlorna och därmed snyggare. Nu kör jag antingen med illusion cord eller fireline.

Jag tror mer på att använda läder kontra konstläder.

MaMaMade
5

Jag kör dubbla revolvrar! Skrattande Har inte provat med en nål o tråd, började med två o det går så galant att det inte finns ngn orsak till att ändra på tekniken.

Syr med Fireline men ska ha en rulla illusion cord liggandes ngnstans…ska testa.

Är så dålig på att komma ihåg vad alla pärlor heter, särskilt när det gäller de som inte är favoriter. Men de jag har haft störst besvär med är plastpärlor med blanka "stänk" på. Bra på det sättet att de är lätta o stryktåliga, har gjort flera armband till mina döttrar o några av deras kompisar av de pärlorna. Ska ha en bild ngnstans…letar…här!

LeeAnne
0

Snyggt! Så du har testat den här sortens pärlor på barn. Hur gamla är de? Jag tycker nämligen att de är snygga och har en del sådana liggande här hemma. Men så såg jag på några att det där "stänket" hade skavts av och då blev jag osäker på dess hållbarhet. Har gjort några korta halsband  till min syrra av dem. Tänkte att hon är ganska stillsam. När jag köpte dem på Pärleporten kallades de drizzle-pärlor.

Blir du inte galen på Firelinen? Jag håller på med ett 5-raders till en kompis och tycker att tråden är väldigt halkig. Men, men jag har tålamod!Glad

SusannAlg
0

Dizzle-pärlorna är väl inte av plast? Det är väl glaspärlor. Har inte direkt råkat ut för att dom pärlorna har blivit fula, men vanliga vaxade glaspärlor kan lätt bli skavda… men sen kanske det finns olika bra kvalité också.

MaMaMade
1

De är 7 år (imorgon) o 9½ år. Därför håller jag mig till lite billigare bling, då gör det inte så mkt om det går sönder, de ska ju våga bära det också!

Har bara sytt med Fireline, känner inte till ngt annat. Tycker att den fäster bra när man gör wrappisar. Ett knep är att, efter att ha virat den runt remmen, dra upp tråden så att den liksom fäster mellan rem o pärla, medan man sticker på nästa pärla…funkar finfint, särskilt om man har lite tyngre pärlor typ 6 mm i glas. De vill gärna sticka iväg, särskilt för mig som har arbetet uppspänt i lodrät riktning. Flört

shyme
0

Har precis startat mitt första wrapparmband!! Får fotsätta imorgon dock, sängdags nu…sambon jobbarförmiddag så det är säkerligen uppe med tuppen ocm döttrarna får bestämma…

shyme
7
MaMaMade
0

Snygga! Tjecker i det första? Är liksom lite svag för dem!

Mitt armband med 2 mm lädertråd är alldeles för stelt för min smak…är ditt/era också väldigt stela?

shyme
0

MaMaMade: Japp, det är 6 mm firepolished, Wheatberry heter mixen… :D

CherryLenore
0

Tusen tack för tipset!  Jag har nu knåpat ihop mitt första wraparmband och gör gärna fler.

mialycktman
0

Är det nån av er som vet hur man gör 2-radigt wraparmband?

Lyckomia 

Hemsida: www.nogg.se/lyckomia

Blogg: www.lyckomia@wordpress.com

Lyckomia finns också på facebook.

noora
0

Jag har inte provat men jag antar att man gör på samma sätt som vanligt men har tre band i stället för två och liksom "väver" runt bandet i mitten om du förstår vad jag menar.

Säg att du börjar från höger och gör varianten med en nål. Då går du runt högra bandet, trär på högra pärlan, över mittenbandet, trär på vänstra pärlan, runt vänstra bandet, tillbaka genom vänstra pärlan, under mittenbandet (eftersom du gick över mittenbandet tidigare), tillbaka genom högra pärlan, runt högra bandet osv.

Tvånålsvariant pä liknande sätt, ena nålen går över mittenbandet och andra nålen går under.

mialycktman
0

men hur avslutar man då?

Lyckomia 

Hemsida: www.nogg.se/lyckomia

Blogg: www.lyckomia@wordpress.com

Lyckomia finns också på facebook.

noora
0

Det får nog någon anna svara på som faktiskt har gjort breda wraps :-)

Jag skulle kanske ta de yttersta banden och göra en makraméknut runt det mittersta bandet, men jag vet inte om det är så man gör "på riktigt" eller om det finns ett bättre sätt.

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.