Jag kan inte....
En pärlares bekännelse 
Jag har testat massor av olika tekniker och de flesta klarar jag av på ett eller annat sätt. bra,bättre et.c men när det kommer till pärl rep eller spiral stitch och liknande är jag totaalt borta
spiral stitch: Jag har testat flera sorters nylon lina (ej fireline dock ) i olika storlekar har haft en storlek och två storlekar(en ute och en i kärnan) tråden går bra igenom men det blir löst och sladdrigt.
peyote: flera ggr men kommer inte längre än någon/några cm sedan ser det knasigt ut
i kväll testade jag Kumihimo med pärlor och…..
överraskning det gick inte heller
ohh jag skulle behöva en kurs i "pärl rep" av olika slag det går ju att göra sååå mycket fint. Önskar, hoppas att jag kommer behärska det någon dag
Hälsa gärna på mig på Facebook.
Hur kommer det sig att du INTE testat fireline trots flertalet rekomendationer? är det priset/rulle som är avskräckande? Tyvär är det så att den är värd sina slantar den "glider inte" på samma sätt som "vanlig" nylon lina utan den "formar sig och gör arbetet med att få bra trådspänning ungefär 1000% lättare än med "vanlig genomskinlig transparent fiskelina"
Och det är just det som är det viktigaste i alla sydda tekniker, trådspänningen, får man inte till den så vlir det aldrig bra resultat utan det börjar skeva och vobbla. tror tyvär du bor i fel del av landet för att jag skulle kunna erbjuda kurs ;-)
Hej Mmadeit jag gav liksom upp spiral stitch för ett bra tag sedan ,hade ca 8-10 olika fiskelinor + annan tråd så snålheten slog in på att köpa mera tråd. Men får väl taesta några ggr till MED fireline
är den bra till peyote också?
Jag har dragit och spänt till tusan känns det som men det kanske är trådarna det är fel på, Fireline får hamna på inköpslistan trots allt.
Hoppades även att jag skulle hitta ngn annan teknik som jag faktiskt klarade av och göra "rep" med den, men det verkar som att det inte är "min grej. jaja får testa o testa o testa någon gång måste det ju lyckas.
Vart någonstans i vårat avlånga land bor du,blev lite nyfiken 

Ni är ju nästan grannar. 
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973
Haha hade fått för mig att du bodde i norra delen av sverige (typ ovanför sundsvall eller så) Jag bor i saltsjö-boo/Nacka så för bövelen ;-) bara kom hit en dag så kör vi lite "kurs"
Vi har alla våra akilleshälar. Jag kan göra spiralrope o har gjort 3 st armband i denna tekniken med bra spänning (japp - fireline) men jag gillar inte det alls, så det blir nog aldrig fler sådana
Peyote är betydligt lättare, men som många sådana tekniker så handlar det om att man drar åt "lagom" för att få ett snyggt resultat, men det är en teknik som för mig är alldeles för upprepande. Jag har gjort några armband i Peyote, men jag blir alldeles för uttråkad av att hela tiden upprepa, så jag gör det bara i princip om jag är tvungen (att jag gör något där jag tror det blir snyggast med peyote)
Kumihimo har jag också gjort ett antal armband o det var kul så länge jag testade olika trådar o se hur det blev, men sedan när det momentet var borta så tappar jag intresset. Så min akilleshäl är att när en teknik bygger på att man hela tiden upprepar samma sak då orkar inte min hjärna att hålla sig vaken. Jag blir uttråkad o tappar koncentrationen o så blir det oftast fel, för att jag inte är koncentrerad nog
Så min akilleshäl är monotona tekniker som hela tiden bygger på att man gör samma sak - ja det fixar jag inte
Om det gäller att lära mig en nu monoton teknik så fixar jag det så länge utmaningen o lärandet finns kvar, men så fort det börjar kännas som att jag kan det, så är det alltså kört. Hjärnan blir uttråkad o tar semester o som ett brev på posten kommer jag då göra ett fel för att jag är för okoncentrerad. *suck*
Så Niwa vi har alla våra akillehälar bara att de ser lite olika ut o här har du anledningen till varför jag så lätt skippade pärlorna o gick över till glaset
Det erbjuder sällan upprepande på samma monotona nivå. Visst gör man ofta samma sak, men inte på samma sätt som när man syr o man rör sig på ett annat sätt. Man varken står eller sitter still o gör samma sak om o om o om o ….. igen på ett sådant repetetivt sätt o det är väl därför som min hjärna har roligare med glaset än med sydda tekniker
Mmadeit: Vi är på "turné" i norra sverige för tillfället på semester,kanske därför du tror att jag bor här uppe kanske.
Jag är född och uppvuxen i Dalarna men bosatt i upplands väsby sedan många år tillbaka med sambo och två små barn
Kommer jätte gärna över någon dag på "kurs" vore lite kul att få ett ansikte bakom alla härliga skapelser 

Cessy: vet precis vad du menar, jag tror det är därför jag plöjer tekniker på löpande band, allt är jätte kul men har man gjort 30 länkade armband så vill man ha lite mer att sätta tänderna i.
Tror just det retar mig med spiral stitch och andra rep extra mycket just därför att jag "inte kan".
testar,testar,tröttnar,irriterar mig på att jag inte kan och testar igen
Det var det som oroade mig med Makramé att det skulle "tappa" lite av intresset bara jag lärde mig knutarna, men det går att variera dem så pass mycket och ha pärlor et.c så än så länge håller det i sig starkt
och jag hoppas det håller i sig bra tag till för har sett såååå fantastiska makramé skapelser här inne och på nätet
Likaså med pärlbroderi som jag testat nu i min brosch samt det hänge jag gjorde häromdagen men inte har något passande bakstycke till ännu, det är SÅÅÅ kul.
Niwa om du trillar in i Lycksele kan jag ge dig en kurs :)
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
attans vad svårt det blev nu då

jag har lyckats deala till mig en dag från familjen medans vi är här uppe och tänkte åka till Umeå och handla fireline (endast
)hos pearlized samt fiskeväskor till grabbarna hos BIltema men det är fruktansvärt lockande att ta en tur till Lycksele.
hmmmmm är det lika långt från lycksele till Umeå som från burträsk där jag befinner mig nu 

Gisses, sitter du i Burträsk!!!! Jag gick ett år naturbruk där och jag har nog aldrig varit så full hela tiden…
Umeå är nog närmare för Burträsk ligger trots allt relativt nära kusten, medan Lycksele
(vi har motorvecka här just nu så killarna har massor att göra) ligger mitt imellan Umeå och Skellefteå, lika långt till båda städerna, just nedanför Ske-å och just ovanför Umeå.
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
Ja du ser världen är liten,vi har vårt sommar ställe en bit utan för Burträsk och min sambso pappa är här uppifrån.
Det är ca 1 timmes skillnad mellan Umea och Lycksele, men det är lockande, hade som sagt vart jätte kul
Men jag har inte de saker som nehövs för att göra spiral rope om jag inte åker till Umeå och handlar fireline

Jag har gjort ett antal spiral rope men jag har aldrig upplevt dina problem och kan inte svara på vad problemet är.
Spiral rope har jag sytt med både Nymo, c-lon, One-G och Fireline.
Jag har tråd, och team sportia har fireline :)
Japp, 3 minuter från mig japp :)
Härligt! men du får gärna komma och pärla nån dag ialalfall!