Smyckestillverkning iFokus

Smyckestillverkning

Etikett: medlemsgalleriet
Läst 8582 ggr
leja
7

Lejas smycken del 3

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är några smycken till. Först några änglar, gjorda med hjälp av adventskalendern. En lila ängel, vars kjol ja fick tillsammans med silvret i den svarta ängeln. Sen de röda kjolarna från ett annat paket.

Vad ska man ha som signatur tro?

leja
5

Sen ett armband, som är väldigt juligt i rött och grönt.Lite dämpade färger på fotot, ska se om jag kan ta en bättre bild.

leja
5

Sen ett liknande men helrött. Även det lite dämpat i färgen. Men det var kul att göra.

leja
5

Så lite mera jul, lite julstjärnor som hängen och örhängen.

Cessy
4

Fina änglar o stjärnor o jättefina armbandGlad

Mmadeit
4

oooh vilken härlig teknik på armbanden!!! jätte fina saker allihopa!!!

[kissidor]
4

håller med mmadeit, snygg "söm" eller vad man ska kalla det på armbanden - ser någorlunda anständigt snabbgjort ut också Flört? nåt du klurat fram själv? jättesöta änglar och stjärnor Glad!

leja
5

Tack för det. Tekniken är från entidning, köpte den för några veckor sedan. Den är relativt enkel. Man syr fast en stor och de mindre pärlorna i en ring och syr sen tillbaks och lägger till "pärlband" snett emellan de stora pärlorna.

Här är lite äldre bilder, som jag glömt lägga ut. Fler, ja gissa vad

Flört

leja
5

Så blev det några till. Nu tror jag att jag börjar tröttna på änglar.

leja
5

Så ett halsband. Sen får ni vänta på fler bilder.

Emo
3

Många vackra alster och visst var det något visst med armbanden.

Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

MaMaMade
3

Med för många skyddsänglar får man ingen spänning i livet! Oskyldig Flört

Gillar grönt! *Var* har du hittat de gröna fyrkanterna? Är det glas? Ser ut som de jag desperat letar…

leja
4

Ärligt talat så vet jag inte. Har hittat pärlor på så många olika ställen. Jag vågar mig inte ens på en gissning. Ledsen att jag inte kunde hjälpa mer.

MaMaMade
3

Ingen fara, vet ju själv hur det är, här är allt i en enda stor röra just nu efter julklappstillverkandet mm. Skrattande

*Men*…om du ramlar över 1 st…el har kvar…så köper jag gärna den av dig!

maneki
3

Fina alster, allesammans. Glad

Alex05
3

Vad fina armband och änglarSkrattande

Änglar kan man aldrig få för många av!

mialycktman
3

Den svarta runda ängeln gillar jag! Stjärnorna var ursöta också. Skrattande

Lyckomia 

Hemsida: www.nogg.se/lyckomia

Blogg: www.lyckomia@wordpress.com

Lyckomia finns också på facebook.

Cessy
3

Fina änglar o halsbandet ser ju ut o innehålla sådana där lyxiga sötvattenspärlscoinsGlad

leja
5

Nu så har jag tagot lite mera foton. Först ut är mitt nyårsarmband. Gillar svart och vitt. Det är numera reparerat, var lite snål på tråd och det gick sönder. Men det är mitt eget så jag får leva med det.

leja
5

Sen mitt nya favorit armband. Kul med ett riktigt silver glittrande armband.

leja
5

Så är det mina nya lite lyxigare änglar. Gjorda till mig själv, med swarowskibikoner som huvuden.

leja
5

Så har jag (igen) gjort ett halsband till mig själv, som åter igen blivit en favorit, för det ligger så bra runt halsen.

leja
5

Nu blir det några änelvarianter. Sen blir det inte mer idag.

Denna kommentar har tagits bort.
Emo
4

Så många fina alster. Ditt favoritarmband gillar jag skarpt.

Cessy
4

Fina änglar o smycken o även jag faller för ditt silvriga favoritarmband som är jättesnyggt.Glad

maneki
3

Fina smycken o liksom de andra faller jag speciellt för det silvriga armbandet. Glad

leja
4

Tack, snart har jag gjort ett i blått. Ni ska få se…

drutten2
3

Vilka snyggiga grejer! Dina änglahängen är ju bara föör söta.Skrattande

Bimse
4

Oj, här har du varit produktiv.

Mmadeit
4

som vanligt riktigt ljuvliga änglar och favorithalsbandet var ju hur snyggt som helst!

MaMaMade
3

Finfina grejor! Halsbandet är jätteläckert!

Det är kul med de där böjda stavarna…måste köpa fler! O sådana där vågiga…roliga att leka med…man blir som barn på nytt! Skrattande

SusannAlg
3

Jättefina smycken! Tyckte också dom böjda stavarna i halsbandet var häftiga!

Följ mej gärna på Instagram  Ideal_smycken

MaMaMade
3

Nu har jag sytt ett armband inspirerat av dina i #18 o #19. Det blev jättefint…tyvärr 1 cm för kort för mig att använda men vad gör man när det fattas *2* pärlor! Men det finns väl de som har smalare handleder än mig. Roligt o snabbt gick det, gjorde säkert helt fel men det bidde ju bra iaf!

Ska se om jag kan kidnappa Sonens dator under helgen o få in en bild. Annars får det bli på måndag när han är i skolan.

Tack för inspirationen! Glad

leja
4

Kul att det gick bra och tack för alla fina ord. Imorgon ska jag jobba men sen kanske jag får tid att fota mitt blå armband.

Blått blingFlört

leja
5

Och här är det.

leja
5

Ett försök att göra en dekoration på en ringstomme.

leja
5

Lite smått och gott.

ommok
4

Jättefint armband i blått! Och ringen är också snygg, tycker jag. Vilken bra idé du har till att använda paljetter! Skrattande Har en del liggande, men inte haft en susning om vad man skulle kunna använda dem till, förutom att brodera på typ kläder etc. Tack! Fina änglar och armband, för övrigt. Flört

Välkommen att titta in på min facebooksida Dragoncave.se, där finns en del av mina alster i glas samt lite smycken.

Tigris
4

Snygga grejer! Gillar färgerna i de sista armbadet mycket !

Kul med paljetterna i örhängena också!

leja
4

Tack, palett örhängen har jag gjort några, både som "mask" och i cirkel, de har varit lätt sålda då de glittrar så fint.

Emo
3

Vilken bra idé med örhängena. Alla sakerna är fina, men paljetterna där var något nytt.

Cessy
4

Det blå armbandet o ringen är jättefina men även jag faller nog mest för paljettörisarna o så är det ett läckert armbandet på samma bild.Glad

jagga-ewe
3

*kollar bilden igen* Ja jäsingen, det är paljetter! Det hade inte jag listat ut på egen tass. Tuff o annorlunda idé, sånt gillar jag!

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

MaMaMade
3

Finfint leja! Du får mig att bli sugen på änglar ingen! Måste köpa vingar för pengarna! Glad

Bimse
3

Smart lösning med paljetterna. Kul att se vad någon gjorde av "kalender-paket-ringstommen". Fint.

[kissidor]
4

dom där armbanden är verkligen snygga - måste nog pröva ett sånt! syr du en ring med 6mm, 11/0, 4mm, 11/0, 6mm, 11/0, 4mm, 11/0 i basen alltså? eller är det inga seeds alls i basen?

kul idé med paljetterna, och jättesöt ring Glad!

Alex05
3

Tjusiga grejer allihop- Armbandet jätteläckert, så fint i blått.

Örhängena med paljetter är ju en strålande idé, får man lånde den månntro? Har en del paljetter som jag varit på väg att slänga många gånger, men nu kanske kan få användning av dom, om det är ok för dig alltså?

SusannAlg
3

Läckert armband, och jag säger som dom andra…. aha, ja såå kan man ju använda paljetter!

maneki
4

Fina smycken allesammans, gillar nog speciellt det sista armbandet med de vårliga färgerna. Glad

leja
4

Tack för allt beröm. Armbanden är en ring med en seedbeed en litestörre en seedbeed en stor pärla en seedbeed en mellan pärla Knyt i ring, fortsätt igenom samma pärlor och den stora pärlan en seedbeed en mellanpärla en seedbeeden storpärla en seedbeed en mellanprärla en seedbeed igenom den stora pärlan, som en ring. Fortsätt tills armbandet är lagom långt och avsluta med en seedbeed en mellanpärla en seedbeed en mellanpärla en seedbeed igenom föregående stora pärla, trä flera seedbeeed(5-7 beroende på storlek, 7 enligt orginalmönstret) och dra snett över armbandet och gå igenom nästa stora pärla, fortsätt hela vägen till andra sidan. Armbandet blir därmed plattare på ena sidan.

Vad gäller paljett örhänget, så fick jag en massa paljetter förra julen och visste inte vad jag skulle göra. Så kom jag på, tänk om man tar en seedbeed och en paljett och så trär man på entråd, hur bir det då och kan man kanske göra ett örhänge av det?? Det gick och de blir lätta och glittrar en massa då de rör på sig. Så ni får gärna kopiera.

Flört

maneki
3

Behöver du mer inspiration för resten av dina paljetter så har jag bara ett namn till dig: Gail Crosman Moore. Flört

leja
5

Lite mer bilder. Örhängen. Bla min "mask" variant av paljetter.

leja
5

Så ännu ett armband, fast i grönt.

leja
5

Så en ring till, det var mina ringstomar.Tack för de förresten.

Bimse
3

Kul grejer du har gjort. Ja, det var jag som hade gjort 24 paket med 2 ringstommar + lite annat i varje paket inför kalendern Skrattande. Så kanske kommer det lite olika varianter på dem så småningom. Tänkte ett tag att man kkunde göra om det till någon slags utmaning med att alla kunde få göra sin version, men det stannade vid en tanke.

MaMaMade
3

Läckra maskar att hänga i öronen! O ringen är jättefin! Glad

Alex05
3

Snygga grejer igen, maskarna var häftiga och armbandet ger en lite vårkänslorSkrattande

Jag har också fått ringstommar, och jag som är så dålig på ringar, men de du gör är ju fina.

Jag får väl anta utmaningen, BimseFlört

[kissidor]
3

det hade varit en kul utmaning bimse, men jag hade varit en av dom få som inte hade kunnat vara med - jag fick inte ett sånt paket. jättefina ringar du gjort av dina stommar och rosor bla leja!

Cessy
3

Roliga paljettmaskörisar o fin ring o armbandGlad.

Nej jag fick inte heller någon ringstomme, men å andra sidan vet jag att om jag gräver lite bland mina smyckesdetaljer så har jag några ringstommar liggande någonstansSkäms så någon dag kanske jag utmanar mig själv o gör något av dem ocksåOskyldigSkrattande

Emo
3

Så fina och fantasirika skapelser. Gillar skarpt att du fått till det med paljetter så bra. Då får jag väl försöka använda mina på något sätt. Tack för inspirationen.

leja
5

Tack för berömmet. Nu så har jag köpt en ny tröja och hade inga smycken som passade. Eller så…

Så då blev det lite nytt.

Flört

Alex05
3

Nu förstår jag vad du menar, du har nyss lagt ut dom. Snygga, snygg blå färg. Ja, då törs jag inte lägga ut mitt senaste halsband (nyss ihopknåpat) Jag har använt liknande hjärtan som du……Va' lustigt!

leja
4

Nej lägg ut. Det är ju ingen tävling och jag tycker bara det är kul att vi oberoende av varandra kan ha samma ideer. Sånt är bara kul och roligt att se hur andra använder samma material. Att man kan göra så lika saker men ändå olika. Fortsätt arbeta och visa upp. Det är bara kul att se allt. Vi lär oss av varandra och då är det kul att se alla varianter av samma mönster och ideer som finns.

Alex05
3

Glömde ju säga att även haösbandet är snyggt, det är väldigt fint med blått och silver.

Jo, det är väl så, du har rätt! Det blir ju ändå personliga varianter.

MaMaMade
3

Amen leja! *Himlars* så snyggt det där halsbandet är! Snygg blåfärg o ovaler tycker jag personligen är den tjusigaste formen på de där länkarna.

Cessy
3

Snyggt halsbandGlad

maneki
3

Fina smycken, gillade speciellt den söta rosringen. Glad

SusannAlg
3

Kul med hjärtanen vid pärlorna på halsbandet! Det är så härligt med all inspiration man får av att se allas smycken!

leja
5

Så lite nytt en ängel i hänge till att börja med.

leja
5

Ett mönster ur tidningen(beads and buttons? tror jag, orkar inte titta efter). Det blev fint tycker jag.

leja
5

Så skulle jag pröva det där med knutar. Men det blev enkel makrame ur en bok jag just köpt.

Emo
3

Söta små alster.

Cessy
3

Fin ängel o vackert B&B armband. Det med makraméknutarna blev väldigts snyggt tack vara den grova tråden. Är det läder du har använt?

Alex05
3

Fina smycken, armbandet i grönt blev jättefintSkrattande

maneki
3

Fina smycken, allesammans. Glad

MaMaMade
3

Jättefina saker…som vanligt alltså! Glad Det gröna armbandet bli sött till våren/sommaren o makraméknutarna såg finfina ut!

leja
4

Tack för berömmet. Hade tänkt att säga att makrame armbandet var gjort i läder och pärlor från ett loppisfynd.

MaMaMade
3

Det första jag gav mig på var ju ett gäng armband i makraméteknik men jag fattar bara inte hur man gör själva "låsningen" i mönstret från Panduro. Det stör mig också att ha lösa snörtåtar som hänger så jag kanske kör på samma lösning som du gjort, leja! Varför krångla tilldet!

Pitepaerlan
3

Fina smycken allesammansSkrattande

Välkommen till min blogg http://pitepaerlan.blogspot.se/

[kissidor]
3

mycket fina armband båda var och en på sitt sätt Glad! och det är alltid roligt att se en ny ängel från dig - du varierar dom så Flört

leja
5

Så var det dags för lite nytt. Här är ett halsband som gjorde sig själv, köpt hänge och en läder rem.

leja
5

Så ett berlock armband av två kjedjor och massor av berlocker.

leja
5

Sen ett armband i läder mackrame, organsaband i mitten och lila. Gjorde ett liknande häromdagen, men helt i läder och bara runda pärlor, det sålde jag direkt.

leja
5

Ett i lite rosa lila och silver, blev bättre på kort än vad jag tyckte i verkligheten.

Obestämd

leja
5

Så till sist ett lite somrigt i vitt och turkost.

Alex05
3

Så fina armband, jag tycker makramé är så snyggt, tyvärr kan jag inte med det alls. Armbandet i #83 är min absoluta favorit, lilaTungan uteÄr det lila läder? Var köper du det?

Cessy
3

Dina lädermakraméarmband är så läckra o det med dubbla kedjor o många berlocker är jättesnyggtGlad

maneki
3

Fina smycken, allesammans. Glad

leja
3

Tack, jag köper det lila läderarmbandet i en butik som heter Myrra, de har inredning mest och lite annat. Där finns det fina lila lädersnöret. Annars köper jag på olika ställen, men Myrra sålde sina för 5:- metern. Så blev det så snyggt.

MaMaMade
3

Finfint! Gillar särskilt makraméarmbandet i vitt o turkost.

leja
5

Här är lite fler armband, tog en grupp bild och ja jag saknar ett lås, men det kommer snart.

Flört

leja
5

Ett till, bilden blev inte bra men jag orkar inte ta en till.

Tungan ute

leja
5

Så ett halsband. Med ett glas hänge, hade tänkt mycket mer utsmyckat, men det blev bäst så här.

Emo
3

Jämna och välgjorda alster.

De är nog lättsålda (om de inte blir presenter)

Alex05
3

Fina, jag gillar halsbandet i#93. Snyggt och lättburet.

MaMaMade
3

Finfint, *jättesnyggt* halsband! Glad

Cessy
3

Ja men så blev den vackra glaspärlan perfekt - ett stilrent halsband med lite exklusiv look o Makramearmbanden i läder tror jag blir väldigt lättsålda för de är tuffaGlad

maneki
3

Fina armband, men jag gillade nog speciellt det enkla halsbandet. Glad

leja
4

Tack! Det är så kul att göra armbanden och nu har jag fått beställning på ett halsband. Får se om jag lyckas med det.

Gillar själv det enkla halsbandet. Det blev så stilrent och det var svårt att hitta något bra för den läckra glaspärlan.

[kissidor]
3

jomen ibland är det så att en vacker och speciell pärla ska ha en enkel bakgrund och då får man lägga band på sin instinkt att försöka konstra till det Skrattande.

förstår att du har roligt när du gör armbanden - läckra blir dom ju och går väl förhållandevis snabbt också kan tänka? la du dom alla i en skål skulle man nog bli godissugen Tungan ute

leja
4

Tack, det är kul att göra armbanden och det går relativt snabbt. Speciellt när man får in knuten, men nu blir jag väl tvungen att ta fram lite mer avancerade knytningar, annars kanske jag tröttnar.

Flört

Bimse
3

Trevliga och lättburna makramearmband. Fint.

shigne
3

Läckra makramé du gjort!! Beundrar de som kan den tekniken…

Mitt första och enda makrame, ligger som en hullerombuller boll i en på just nu Skäms.

Vackert halsband i #93

53goran
3

Fina makramé armband, men min favorit blev det enkla halsbandet.

leja
5

Så lite mer smycken. Armband med rött och guld.

leja
5

Lila, med silkeband.

leja
5

Halsbands försök. Inte så bra, men ändå.

leja
5

I svart, liknar mitt första armband. Men är ett halsband, som bestäldes av en som såg armbandet.

leja
5

Örhängen, till mig själv. Föll för stenarna. De är så häftiga.

leja
5

Änglar(behöver jag säga något mer?)

Cessy
3

Förstår att du föll för stenarna i örisarna #109 för de är ju så häftiga o perfekta så här till örisar.Glad Jättefina makramesmycken o som vanligt av någon dunkel anledning faller jag mest för de som ser ut o vara gjorda av läder Skrattande

leja
5

Fick(köpte) en massa gröna löv, bl.a. i en hemlig påse, så fick hitta på något. Halsband.

leja
5

Tack cessy, visst är de fina i läder och ett kul material att arbeta i.

Sen har jag hittat "jätte" pärlor och på skoj gjort örhängen. De är STORA.

leja
4

och ett försök att använda som halsband. Min bror tyckte de såg ut som något man skulle kunna använda om man klädde ut sig till prinsessa.

leja
5

Ska försöka ta en bild på dessa pärlor så man ser storleken, men de "små" guldpärlorna i halsbandet är 6 eller 8 så då kanske ni förstår.

SusannAlg
4

Jätteläckra stenar i örhängena du gjorde till dej själv!

Kul med stora pärlor!!

MaMaMade
4

Fräsiga bumlingar! Gillar lövhalsbandet väldigt mkt, gillar grönt o grönt! Glad

maneki
3

Fina smycken allesammans. Lövhalsbandet känns skönt vårligt, som björklöv. Glad

Alex05
3

Fint alltihop Glad men örisarna i #109 är verkligen urläckraTungan ute

[kissidor]
3

det var ingen dålig hemlig påse skulle jag säga, med så många härliga löv Glad. jag tycker du gjorde nåt väldigt bra av dom med det halsbandet, en riktigt härlig föraning om våren och samtidigt stramat det snygga hänget upp det en aning så det inte blir för mycket - många hade säkert satt en blomma där och det hade ju också varit snyggt men det här var lite coolare eller nåt Flört

Emo
3

Många fina alster, men örhängena i 109 var något alldeles extra fint!

shigne
3

Tjusigt!!

leja
3

Tack alla. Kul att se att det man gör är ok. Hade tänkt ha en blomma till lövhalsbandet, men hade ingen, så då blev det såhär.

Tigris
3

Wow, vilken produktion!

Löv-halsbandet gillar jag speciellt!

Mmadeit
3

fina alster :-)

Svårt att komma undan med många stora pärlor på ett halsband utan att det blir just "prinsesse" känsla. fint men man måste nog hitta rätt person som vågar bära det :-)

Gillar lövhalsbandet jag med!

Fnyfniken
3

Gröna löv-halsbandet ger riktiga vårkänslor! Otroligt skirt och fint. De andra också, förstås.

leja
6

Lite mer läder armband.

leja
5

igen…

leja
6

Örhängen..

leja
6

Ett par till…

leja
6

En ängel !

leja
6

Så var det denna, kommer med fler bilder snart…

maneki
4

Fina smycken, allesammans. Glad #130 kändes skönt vårliga o "mjuka".

Cessy
4

Fina armband o örisarGlad

Bimse
4

Fina och trevliga smycken, fastnade speciellt för #132 där du hade gjort ett sött armband.

[kissidor]
4

enkla och snygga - och så det ursöta armbandet i #132 Glad. verkligen inte alls min stil, men jag kan inte värja mig mot det - det är så himlans fiiint Skrattande

shigne
4

Gillar din stil - rent och mycket fint!

leja
5

Tack för alla fina ord. Ja, jag gör gärna lite enkla rena smycken. Jag gillar de fantastiska kreationer som görs, men det här är jag bättre på.

Flört

Alex05
4

Snygga o fina, jag gillar också armbandet i #132, man blir glad av att se det, så vårligtSkrattande

leja
6

Så kommer det lite till här. Änglar "Say no more"…

leja
6

Vår halsband med örhängen. Blev kul tycker jag.

leja
6

Knallrosa örhängen, blev riktigt kul.

leja
6

Så ett halsband av "pärlor" från mitt påskägg. Det gillar jag och ska ha själv!!

Emo
4

Fina smycken alla. Det vackra halsbandet i 141 tyckte jag mycket om. Dels min favoritfärg blå (alla blåa nyanser gillar jag) och sen kubiska pärlor som är så trevliga. Riktigt snyggt! FlörtGlad

mialycktman
4

Halsbandet med stjärnorna nr 141 Skrattandeär "me like"!

Lyckomia 

Hemsida: www.nogg.se/lyckomia

Blogg: www.lyckomia@wordpress.com

Lyckomia finns också på facebook.

maneki
4

Fina även de här, gillade speciellt halsbanet i #141: mjuka ljusa färger o fin, harmonisk kontrast mellan formerna på pärlor o metalldelarna. Glad

Alex05
4

Halsbandet #141 blev kanonsnyggtSkrattande

MaMaMade
4

Ojojoj, så mkt godis!

Älskar stjärnhalsbandet! Glad

Niwa
4

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Vad mycket fina saker du gör!!
 armbandet i #35 var super snyggt, vad heter tekniken?

var det vanliga läderband du använt i #71, vilken tjocklek är det?
Har precis börjat fundera på att testa makramé men vill inte köpa hem en massa band innan jag testat, men läderband har jag lite grann hemma. Du vet möjligtvis inte vart det finns en beskrivning på de knutar du använt till armbandet för det vart jätte snyggt:-)

Hälsa gärna på mig på Facebook.

53goran
4

Min favorit blev också 141.

leja
5

Blev tvungen att kolla bilderna själv, det var ett tag sen som jag la in bilder. Tack för berömmet först.

Tekniken i det blåarmbandet kom ifrån en tidning. Man gör först en rad med de stora pärlorna och sen en rad tillbaka med de små, lite svårt att beskriva så här.

Makrame armbandet är från en bok. Det är de vanligaste knutarna och just detta armband gjorde jag på läderband som jag köpt för att ha till hängen. Knutarna är sde "vanliga" makrameknutar, det som jag fastnade i i beskrivningen var att när man gjorde på det här sättet blev det så jämt och fint. Boken ska jag försöka leta reda på. Har inte direkt ordning i bland mina saker, så återkommer jag. Men knutarna är det flera härinne som kan. Det är sen gjort med tre trådar, två som slårknutar och en som löper i mitten.

Återkommer förhoppningsvis snart.

Niwa
4

oj har missat massor av fint här.

dina läderarmband är jätte fina och setet i #141 är jätte fräscht och för att vara rosa (vilket jag själv aldrig använder) så är 142 jätte härliga :-)

jag frågade dig ang hur man gjorde de vackra armbanden som du visade i te.x #53 och har äntligen hittat en tutorial på dem och även om det var lite pilligt så var de jätte kul att göra och gör jag några till så ska jag nog få dem bra, Tack för att du visade upp dem här annars hade jag nog missat det mönstret :-)

Hälsa gärna på mig på Facebook.

leja
5

Tack för berömmet. Har inte lagt upp bilder på ett tag då jag haft lite problem med datorn.

Kul att du hittade mönstret och ser fram emot att få se vad det blir.

Hubert.prp
3

Det fanna många fina alster i denna tråd också.

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.