Lampworking
ni som jobbar med lampworking … kan ni inte berätta lite om hur det går till ?
jag köpte dessa underbara örhängen av en tjej i USA.(egentligen är det hennes man som gör lampworks-biten) hon själv fusar smycken och blåser glas….
om det är någon av er som gör sådana här twisties-hängen skulle jag köpa av er …tycker dom är jätteläckra…skulle vilja ha i många färger…
Tyvärr kan jag inte hjälpa dej men dom va jättesnygga!
Lyckomia
Hemsida: www.nogg.se/lyckomia
Blogg: www.lyckomia@wordpress.com
Lyckomia finns också på facebook.
Tyvärr kan inte jag heller något om lampworking, men tycker dessa var supersnygga.
Bilden är så liten så det är svårt att säga hur de ser ut o hur de är gjorda.
Men, i korthet går det hela ut på att man har en glasstav och en metallpinne. Den senare har man doppat i släppmedel, typ sånt som man har när man fusar. O så har man en speciell gasolbrännare. Man värmer glasstaven i gasollågan så den blir mjuk o lite rinnande (tänk kolasmet som börjat stelna) och så lindar man upp glaset på metallstaven (som kallas mandrell) och värmer på där så glaset drar ihop sig som en snygg pärla. Sen kan man lägga på olika färger o forma på lika vis. Pärlan får sen kallna sakta i en kylugn eller i vermikulit, innan man drar av den från mandrellen. Sök efter lampworking på YouTube så finns det måååånga filmer på hur man gör!
Personligen tycker jag mycket mer om lampworking än fusing, eftersom jag känner mer mer delaktig i hur det blir när jag lampworkar än när jag fusar. I fusingen är det ju ugnen som gör jobbet, det är en överraskning var gång man öppnar ugnen. Pärlorna ser man ju direkt hur de blir o kan styra under resans gång. Men, det är min personliga åsikt, det finns säkert många som säger tvärtom.
I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet
jagga-ewe: tack för förklaringen…jag har kollat lite på youtube men hittar ingen film på hur man "twistar" glas….
Sanne, nej, jag vet inte om det finns nåt om just sånna. Det är därför jag vill se hur de ser ut bättre för att kunna säga hur de är gjorda. Bilden är så liten att jag knappt vågar gissa ens! Skulle dock tro att de är uppbyggda med klart glas i botten o sen "bara" en blå stringer lagt på åsarna. Men, hur är hålet placerat? Rakt genom hela pärlan, eller bara genom överdelen på den? Jag ser inte det på bilden. Om hålet bara är i överkanten kan de vara byggda "off mandrell" som det kallas. Jag gissar nu, med hur jag skulle försöka mig på det.
Man börjar med att värma upp en klar stav så den blir en blobb, som man sedan plattar till så det blir en platta. Lägger på blå stringer på kanterna av plattan, som alltså fortfarande sitter fast på staven. Håller det hela varmt men inte så det rinner osv. Allt det där som gör att det låter lätt men är skitsvårt… Sedan är hela plattan vriden runt sig själv, troligen genom att toppen är vänd runt en mandrell, vad det ser ut, och denna sedan är hållen stilla medan staven vrids. Genom att dra precis lagom mycket på rätt sätt (be mig inte förklara hur, för det där är överkurs, jag har inte känslan för det!) får man till vridningen.
Jag skulle misstänka att han som gjort de där har gjort ett gäng som inte blev bra innan han kom på precis hur han ska göra dem o när han ska vrida o var det ska värmas o hej o hå. Kan vara gjort i boro-glas, det lär vara lättare att skulptera.
Ebmfh
Trollcaféet
här är en annan bild…kan du se bättre på den ? jag tror inte att där e något hål alls…nog inte gjorda som pärlor…
de röda prickarna framträder inte alls så mycket IRL…det skimrar mest i grön-blått…kan tänka mig att det är typ micapulver…eller så e "glasstavarna" så från början helt enkelt…
ja snygga e dom i alla fall … älskar dom…
Jodu, de där är gjorda som plattor. Ser ut att va nåt dicro-glas eller nåt sånt. Kanske nån form av mica, svårt att säga. Kan inte riktigt se hur de är fästade i ringen, kan ju va så att de är gjorda på silvertråden från början. Men de är allt gjorda off mandrell iaf. Kan va så att de suttit fast i den blå staven, ser ut så i botten av dem.
Vet inte om du lekte med akrylplast i slöjden när du gick i skolan, men det var poppis när jag gick där. Man hade en plastbit som man värmde o sen vred till. Användes ofta som nyckelringar, jag gjorde örhängen redan då. Jaja, det var 80-tal, allt kunde va örhängen… Iaf, de där är ungefär samma tänk. En platta som är vriden.
De är jätteläckra, jag får försöka masa mig ner till min brännare snart o se om jag kan få till nåt sånt… Nja, inte så snyggt, men…
Ebmfh
Trollcaféet
ja gör det jagga-ewe !!! öva o öva o öva …. sen har du en trogen kund i mig ! 
örhängsfästet är som en liten rund hatt, som sen är limmad på den glasdutten som sticker upp…jag har aldrig sett sådana fästen innan…och man har ju ändå kollat runt på många web-shoppar…
akrylplast hade vi inte på min tid i slöjden men det var ju på 70-talet..
.