Vad använder ni?
Jag är lite nyfiken….
Vad använder ni för bakstycken till era glasfusade smycken? Silver, Silverpläterat?
Var köper ni tillbehören?
Vad använder ni för kedjor, vajer, läderrem etc?
Skulle vara skoj att höra vad ni föredrar…
Jag använder endast silverplätterat såvida kunden inte specifikt vill ha SS o är beredd o betala för det.
Bakstyckena/hängfästena/bails köper jag dels via Continenta. Använt både små o stora hjärtbails o så då köpt de lövformade bailsen av annan som i sin tur handlat dem någonstans i Kina (kanska Pandahall, Golden Bells för dessa har bails, men jag vet eg. inte var de är inköpta).
I början använde jag läderremmar till mina hängcabbar, men idag är det mest enstaka som vill ha läderremmar utan de flesta vill ha kedja. Har lite olika - inte de här allra tunnaste utan olika typer av kedjor som är av öglesort. Öglorna får inte vara allt för stora för då går de inte igenom hängfästena/bailsen o jag brukar ha med mig lite olika kedjor som folk får välja på. Det som brukar gå allra mest är när jag gjort riktigt långa kedjor (55,60,70cm långa) men det finns en hel del som velat ha ännu längre o då får jag ta hem o sätta en kedja i hänget o skicka det till köparen sedan.
Korta kedjor (40-45cm) går i princip inte alls o enstaka vill ha läderrem men de flesta verkar föredra långa kedjor (silverfärgad kedja). Förrutom hängfästern/bails så brukar jag limma en del cabbar på ringar o stela armband (inköpta på Continenta) o så har jag gjort några örisar också. Köpt mycket smyckesmaterial just på Continenta just för att deras oäkta örkrokar kan jag ha utan problem Jag är inte eg. nickelallergiker, men får lätt problem med örkrokar o SS-krokar är absolut ingen garanti för att jag tål dem. Har massa med örisar med SS-krokar som jag inte kan bära. Continentas oäkta silverfärgade o guldfärgade örkrokar får jag aldrig något problem med, så dessa vågar jag sälja med gott samvete.

Jag gör fästen själv i silverplåt eller använder de färdiga silverfästen som jag säljer i min webbshop: http://www.silvergrejs.se/index.php?page=inventory&category=h1_a
Oftast blir det svart läderrem till halsbanden. Antingen bara knuten eller färdiga med lås om de går igenom hängfästet: http://www.silvergrejs.se/index.php?page=inventory&category=e1_eg
Det är inte meningen att bara göra reklam för mina egna varor, men jag använder faktiskt inget annat än det jag säljer eftersom jag har sett till att köpa in de delar jag själv vill ha.
Mina örkrokar och örstickare är nickeltestade och de nickelallergiker som har berättat att de har provat mina örkrokar har sagt att de har funkat.