Smyckestillverkning iFokus

Smyckestillverkning

Etikettproblemhörnan
Läst 1855 ggr
RedPoison
0

Åsikter -silverpläterat?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag undrar hur ni ser på detta med att göra smycken av silverpläteradmetall och silverfärgad metall?

Det är ju väldigt försvarbart ekonomiskt att använda förgade metaller. Men jag tycker att det känns tråkigt att lägga ner så mycket tid på ett smycke som sedan bara kan användas några veckor innan de blir lika fula som de krimms man kan köpa på bijouteributiker.

RedPoison
0

Oj, läst 43 gånger och inget svar? Hoppas att jag inte har retat någon, det var inte min mening! Denna fundering började med att jag köpte en berlock/pärla av märket panduro (fågeln på bilden) och när jag använt armbandet hela dagarna i ca en vecka så tappade fågeln silverfärgen ocj började bli orange. Jag tyckte att det var jättetråkigt för jag hade ju lagt ner mkt tid på att göra smycket sm nu inte var lika fint. Är det allmänt ok att smycken tappar sin silverfärg? Är det jag som är petig? Har ni kanske hittat någon behandling på metalldelar som inte blir förstörd?

Mmadeit
0

tyvär är panduros silverplätterade delar både dyra och otroligt usla i kvallitet, normalt brukar jag säga att man får vad aman betalarför men när det gäller "pandyro" så stämmer inte ens det.

Men krasst sagt silverplätterat kommer Antagligen tappa färgen förr eller senare, det gör ju iofs även sterling silver men går då att putsa upp igen. använder av den anledningen mest tibetsilver eller andra delar som är mörkt silverfärgade just för de håller bättre men inte alltid så roligt….

Cessy
0

Är en beställare beredd att betala för Sterling Silver så gör jag givetvis med SS-delar o lås. Lika självklart är det att det är en helt annan sak att använda SS för det går som sagt var att putsa upp. Om det dock bara är enkla o relativivt lättgjorda smycken så har jag ingen kundkrets som är beredd att betala det högre priset som SS per auto ger smycket.

Det är också stor skillnat på silverfärgat o silverfärgat (kallar inte oäkta silverplätterat  för silverplätterat, för då ska det eg. vara metall som är överdraget med ett lager av äkta silver o det är ju oftast inte silverfärgade smyckesdelar) En del håller ganska bra o ofta fullt tillräckligt för hur länge det enkla smycket används.

Ett arbete som tagit väldigt lång tid att göra hamanr i ett helt annat läge o per auto är det också då ett mycket dyrare smycke för kunden att köpa. Att då använda SS eller andra äkta metaller blir ju liksom mer en självklarthet.  Gör man inte detta så bör de silverfärgade delarna kunnas bytas ut lätt. De bör alltså inte sitta på sådant sätt så det inte går att byta till t.ex ett nytt lås.