Devit?
Hej,
jag har nu börjat använda min slipmaskin lite grann och prova mig fram
igår slipade jag till glasbitar i den form jag ville ha för att sedan göra en fullfuse-ugn.
Själva bränningen gick bra men där jag slipade så är det som en grå rand… ser ju tråkigt ut… kan man undvika detta problem? annars faller ju iden med att slipa glasbitarna innan man fusar?
Jag använder Bullseye-glas.
Tacksam för svar 
japp, randen är devit - och den får du om du bara slipat med standardsliphuvudet eller grovkornigare.
slipa efter med fine eller finkornigare, alt pensla på lite sånt här: http://www.warm-glass.co.uk/over-glaze-super-solution-8oz-devit-spray-p-929.html 
Får man det med vid köp? Han som jag köpte slipmaskinen av sa att det behövdes inget annat en det som satt på.Jag får också rand vid slip.
menar du ett finkornigare sliphuvud eller antidevitguckat sonette? det första beror på vilken maskin du köper, det andra får man inte med nån.
han menade väl för själva slipningen. synd att ni missat det båda två, för vi har skrivit jättemycket om att man behöver detta om man ska slipa 
Jag använder mycket sällan guckan vid slipning men jag slipar alltid efter med som du säger kissidor ett finkornigare sliphuvud sedan är det ju så att firepolishfusning ligger mellan 670-721 graderC för bullseye (att glaset åter blir klart o fint efter slipningen) o jag vet inte om det är så att chansen för devit ökar om man kör med högre temp än så?
Här är en tråd om att skaffa o använda slip. Titta i den så får ni förhoppningsvis lite tips.
Tack tjejer
Kissidor, nu när du skriver att vi pratat om det innan så kommer jag ihåg…men inte igår när jag stoppa in det i ugnen….
Typiskt, jag gjorde en beställning igår på WG, jag ska skriva till dom nu ikväll och kolla om det går att lägga till den här "guckan"…
Kanske jag borde beställa ett finare sliphuvud också? Men va jobbigt och hålla på att skruva dit fram och tillbaka med olika sliphuvuden?!?!
Gör ni det??
Japp - alltid
Jag byter alltså både sliphuvuden o vatten, men jobbigast är ju när man måste sätta på o ta bort pumpen till 6mm o 3 mm huvudena för det är ju lite joxigare än att byta enbart sliphuvudet.
Ja det förstår jag…
Jag köpte ju Glastar All-Star grinder… vattenpumpen är automatisk där men jag har ju inte provat att byta sliphuvud än…
Nu skrev jag i alla till WG att jag vill lägga till både "guckan" och ett fint sliphuvud 
Tack för hjälpen
så jobbigt är det inte att byta sliphuvud, tycker jag….man har ju i regel ett gäng cabbar som ska slipas och då slipar man ju alla först med speeden, sen alla med medium och sen får alla en runda eller två med den fina…
jag ska investera i ett extra fint huvud nästa gång jag beställer från wg…för jag tycker det är svårt att slippa deviten helt..
jag köpte den där guckan också men har bara använt den en gång…jag tyckte inte att den gjorde någon nytta…eller så var det jag som inte gjorde rätt…
så gosa…vänta med att köpa den där guckan…satsa på finare huvud i stället…
Tack Sanne…
Extra fine sliphuvud var slut så jag beställde fine slip och "guckan" jag får prova mig fram helt enkelt… men det är ju sjukt skoj med slipmaskinen, blir ju så fint när man jämnar till kanterna!!! 
Javisst blir det mycket finare o plötsligt får allt en proffsigare look. Ja har jag orkat sätta på guckan (man måste skaka guckan rejält o upprepa då o då om man ska pensla många cabbar) så har jag aldrig fått devit.men jag slipar oftast med fine sist (har ingen superfine) o det har hitentills räckt, men jag vet som sagt var inte om för hög temp (högre än 721 grader) mer kan locka fram devit i slipade områden???
guckan kan ju vara bra att ha hemma till annat också, som tex om man fusat om nånting väldigt många gånger 
jag hade bara en massa små cabbar den ggn jag testade guckan och det var inte lätt att pensla bara på slipytan…ska man upprepa penslingen ett flertal ggr ?
vet inte om det gör något att det kommer på hela cabben ??!!
till slut doppade jag hela cabben i vätskan men devit fick jag ändå…
nej nej sanne, inte gör det nåt inte - kladda för kung och fosterland bara
.
hmm, guckan räcker för att stoppa kantdevit för mig, men jag nöjer mig normalt sett också med att slipa med fine eller finare
skaka-skaka-skaka Sanne för är den inte ordentligt blandad så hjälper den inte riktigt lika bra. Shake-it-baby
Sanne….. o fullfusa inte biten utan bara precis lätt tackfus i burken o avbryt när du ser att glöden kommit o kanterna klarnat.
tack för era råd…jag kanske ska ge guckan en chans till så småningon…
Jag får också devit, trots finslip och gucka. Är det för att jag fusar för varmt? Kanske 775 grader? ska jag istället fusa med mina 775 (för jag vill få det en anings mjukar) och sedan slipa med fint och gucka och fusa med lägre temp?
Frågorna är många :)
Jag fp-fusar aldrig mer än max 720-730 grader o ibland lägre än så då jag låter slipade cabbar åka med då jag slumpar ett fat istället. Då jag bara hade microburken så var jag jätteduktig o satte alltid gucka på mina cabbar men sedan jag fick ugnen har jag nöjt mig med att finslipa kanterna efter åt o jag har mycket sällan - kan ju inte säga aldrig för kanske har jag missat (inte sett) att jag fått devit på någon cabbe??? - fått devit på någon cabbe.
Så ja jag tror att det är en temperatur fråga. Om man håller på o fusar om ett glas för att man inte är nöjd med det o joxar med det mycket så ser man ju tydligt att glaset tapar glans o att vissa färger är känsligare än andra o risken för att få devit ökar med antalet omfusningar, men om man inte håller på att köra upp tempen så högt så klarar glaset fler omfusningar än när tempen är högre, så ja jag hade def. testat att firepolishfusa mina cabbar vid lägre temp.
Sedan fullfusar jag eller tackfusar (högre tackfusnings temp) eller formfusar jag alltid först mina cabbar. Sedan slipar jag o därefter fp-fusar jag mina cabbar o då aldrig högre än 730 grader, för de får åka med när jag fusar något annat som fusas mellan 679-730 grader.
det blir svårare för mig att skriva under på till hundra procent eftersom jag oftast tackfusar ända uppe på 750-760 och låter det som ska få sig en firepolish åka med då också - och jag har då aldrig fått nån kantdevit sen jag började efterslipa finkornigt. intervallet för devit börjar väl typ vid 730 sisådär så det verkar ju vettigt att du inte drabbas cessy - men det förklarar ju inte varför inte jag gör det i såfall som går rejält mycket högre.
men sonette, 775 är helt klart väldigt onödigt högt, det är ju nästan fullfuse. och går du ner på 720-730 som cessy säger så borde du klara dig. jag brukar vilja gå högre för jag vill även ha en liten rundning av kanten mellan det slipade och det oslipade, och det får jag ju absolut vid 750-760 som ger en väldigt välsmält och mjukt rundad tackfuse. men om du inte vill testa dig fram var gränsen går så är det väl bäst att lyda cessys råd
Tack Cessy o Kissidor! Jag ska testa och se.
Och du Gosa… visst är det hur kul som helst med slipmaskin! Jag är helt vild och slipar och slipar och det far glas omkring mig. Har fått en nytändning vad gäller skapandet p g a slipmaskinen! Den är värd varenda öre!
Jo men det är ju bara att testa o skriva upp vad som händer vid olika temp. o hålltider. Dels hur kanten blir ur rundningssynpunkt o dels hur den blir ur devitsynpunkt så hittar man nog en bra kombo.
Jag tackfusar ju olika beroende på vad jag tackfusar för något o i regel så ligger jag mellan 720-750 beroende på vad jag vill ha för effekt. Jag tillhör ju dem som vill att frit på fat ska synas o inte smälta ut för mycket o då bör man inte överstiga 740 men vill man ha det helt utsmält så är 760 helt perfekt.
Ibland gör jag dock feltänk då jag ställer topptempen o tänker på en aspekt ( t.ex.mjukt rundade kanter) o glömmer då att den högre tempen får frit o stringers flyta ut för mycket, sedan blir det ju ofta att man får välja en medelväg o ska man tackfusa tex ett fat högre för kanternas skull så hade jag nog ändå testat o slängt med lite slipade cabbar, men att skriva vad som händer (vad som blev bra o vad som blev dåligt) är A o O. För jag har så himla dåligt minne att det känns bra att kunna konsultera min svarta anteckningsbok för att hitta mer rätt topptemp o hålltid. Det är när jag glömmer o göra det som jag i regel glömmer någon aspekt o då blir det ofta inte heller så bra (blir inte nöjd).
tja jag gör ju inte fritfat tillnärmelsevis så ofta som du cessy
, till såna använder inte jag heller mer än 740 - men det är en mycket liten del av min produktion
Ähum det beror ju på att tekta är så pass billigt att leka med. Att det är ett tacksamt format på skivorna (30x30) o lätt att handskas med o skära i o att man ju har 10 skivor i varje mega-pack som ju dessutom är ganska lätta att förvara o så är det himla kul att själv sätta sin prägling/färg på glaset med frit o powder som gör att det blir så mycket av detta.
Av de stora glasskivorna har jag oftast bara en skiva o går snittet snett när man bryter ut det så kan det ju fördärva rejält för framtida fat (visst glaset går att använda än då men kanske inte på det sätt man hade tänkt
) så det är därför jag fegar o mer sparar de stora skivorna o leker med tektan istället.
jag använder också jättemycket tekta av samma skäl som du cessy
- även om en tektaskiva inte har samma klockrena passform i min ugn som i din. men jag använder snarare mosaik än frit när jag gör den typen av fat
Ähum…… jag är väl latare för jag tycker att mina trekanter (trekantsfat o skål) som ju är lätt att skära på frihand för det är bara snyggt om de ser lite olika ut, är ett attans jobb o stå o skära till. Frit är ju så behändigt att ta fram o strössla på lite. Dra lite med pekfingert i. Kanske böka lite med vissa detaljer, men det går attans så mycket snabbare än skära, så min förtjusning för fritfat beror nog mest på lathet

ja dina myriader av små trekanter skulle jag aldrig orka stå och pickla till cessy
! jag krossar spillglas grovt, eller så använder jag färdigt kross i den storleken om jag kör system 96 där denna produkt finns
Jaha - ja det är ju lite skillnad jämnfört med att stå o skära till massor av bitar. Hm något att försöka komma ihåg alltså o testa i framtiden då kanske. Fast först o främst vill jag nog ha sådana bitar som kan gå till glaskross till screen melt istället. Ja, ja var sak har sin tid helt enkelt.

cessy har du trott att jag hade skurit bitarna till mina mosaikliknande fat/skålar/vaser
?
till screen melt behöver du absolut inte krossa det, då blir det nog bara grötigt skulle jag gissa. men jag brukar dela de största bitarna i mindre, blandade storlekar ger mer liv i det
Ja jag trodde att det delvis var spill från utbrytning av cirklar o delvis var som du skar till för stora bitar i mindre. Jag insåg inte att du grovkrossade bitarna o pusslade ihop faten/skålarna sedan o detta öppnar ju dörren till den typen av mosaikskålar/fat på ett helt annat sätt.
För jag såg ju som sagt var framför mig att man i princip skar ihjäl sig, för det kändes det som jag gjorde på mina triangelfat/skål
nåja, det är ingen dans på rosor att krossa dem heller föralldel
. kan man fjäska sig till att få nån med större armstyrka att göra det så är det att rekommendera 
Ja detta har du ju sagt tidigare o ändå är det som jag inte fattat att det är så dessa mosaikfaten är gjorda
Nå nu när jag fattat med besked så har det förhoppningsvis fäst i minnet också
o det blir väl att vädja till "du som är så stor o stark" då i framtiden
precis