Smyckestillverkning iFokus

Smyckestillverkning

Etikett: pärlor-tråd
Läst 4287 ggr
trettielva
0

Mögelluktande läderrem

Hände något förbryllande i veckan. Beställde läderrem som luktade mögel trots vädring, aldrig hänt mig innan. Fick lämna tillbaka, men fick också svaret "lädret kan lukta allt från koskit till mögel", "jag råder dig att inte beställa läder om du inte gillar lukten", "man kan torka av med fuktig trasa o låta vädra ut" samt "du kan inte ha reagerat på lukten för då skulle andra kunder o vi som jobbar här också göra det". Hur i 17 ska jag veta det? Låter det här rimligt?

Marinas Mix
1

Låter inte så roligt trettielva.

Jag antar att det hela beror på hur känsliga vi är i våra små nossystem.

Jag kan känna väldigt svaga dofter och uppleva att de är "nosbedövande" starka och reagerar därefter.

Kan vara så att de andra inte har lika fullt utvecklat doftsinne.

Så det där svaret du fick skulle jag ta med en stor nypa salt och sedan inte beställa mer läderremmar från det stället utan hitta en annan leverantör.

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

sanne62
0

jag har också läderrem som luktar mögel…och hade jag inte visst att lukten kom från det, så hade jag fått panik och trott att vi fått fuktskada i hobbyrummet…

någon rek. att ha påsarna öppnade för att minska lukten…

VÄLKOMMEN IN PÅ  Blommawww.sannes-smycken.seHjärta

Marinas Mix
0

Kan ju bara säga att skulle jag ha fått tag i läder som luktade mögel, hade jag returnerat det på en gång och sedan inte köpt mer från det stället.

Finns säkert en massa huskurer för att få bort såna dofter, men tänk på dem som ni sedan säljer smyckena till.

Eller att ni bär smyckena själv. Kan bli riktigt illa med allergier

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

RedPoison
0

Jag hade returnerat om mitt skinn luktar mögel. När jag köper skinn förväntar jag mig inget annat än den härliga doften av läder och den vill jag inte bli snuvad på. :)

Mmadeit
0

läder som luktar mögel är oftast just fuktskadat läder skall lukta LÄDER inte mögel… mögelstanken går ofast inte att få bort hur mycket man än vädrar. Billigt china läder från ebay har jag köpt 3 ggr och fått slänga pga lukt så dyrt misstag….

trettielva
0

Tack för er feedback, eftersom jag blev så ledsen så blir förstås bekräftelsen skön att få.

Jo, även om jag har allergiska besvär så är det här en doft min näsa reagerar på. Tur det finns andra bra leverantörer. Glad

Men jag grunnar ff på hur jag skulle gjort/göra framledes? Maila o fråga om lädret luktar mögel? Vilket den här butiken inte tyckte att den gjorde…

Cessy
0

Fråga inte om mögel, utan fråga om där är någon bidoft annan än läder, så får du kanske bättre svar, för just mögel kan nog vara lite känsligt.

Menar alltså dels kan faktiskt inte en del identifiera mögeldoft o dels kan det vara surt att erkänna att ens dyrt inköpta leverans faktiskt luktar mögel o det kan vara lättare o säga att en viss bidoft finns. En del påstår alltid att det ska finnas en bidoft om läder men det är fel. Läder ska lukta just läder. Men har du fått svar på att en viss bidoft finns så ska du ju helt enkelt inte handla lädert där oavsett om shopen påstår att detta är normalt.

RedPoison
0

Jag har köpt mina läderremmar härifrån. De luktade bara härligt läder om dem. Dock så är de inte helt infärgade utan färgen sittar bara på utsidan vilket är lite synd.

trettielva
0

#6 - Korrigerar mig själv: Har INTE allergiska besvär.

#7 - Sant, ordet bidoft är nog mer användbart.

#8 - Tack.