Brännkurva Slumping
Godmorgon tjejer,
Nu ska jag äntligen slumpa min första lilla skål
och skulle behöva lite hjälp av er, så jag inte klantar mig helt och hållet….
Jag använder Bullseyeglas och har förberett genom att fullfusa två glas ihop till en rund platta.
Jag har tänkt anväda en rostfri liten skål som jag ska slumpa på, har primat den med flera lager.
Jag behöver nu en brännkurva som passar min ugn och glas…
Till saken hör att jag inte lärt mig min ugn speciellt bra
har bara använt auto programmet för fullfuse och tacfuse, där går ju allt automatiskt och jag har endast ändrat topptemp någon gång.
Så om jag ska göra en egen brännkurva så skulle jag behöva vägledning hur jag gör den på min ugn också, TUSEN TACK om någon har tid och lust att svara så snart som möjligt.
men autoprogrammet för slumping funkar precis lika bra som de förinställda för tack och full gosa
. det är nästan alltid det jag använder när jag slumpar.
Aha, tack Kissidor
men är inte dom förinställda brännkurvorna baserat på system 96 på våra ugnar?
Hur många grader går det förinställda programmet upp till? Ifall jag råkat gå in och ändra något där ;-)
jo fast du gjorde väl ändå den inställningen som gör att du kan modifiera hålltid och topptemp gosa? för det vill man ju kunna, fast just när det gäller slumpingen så funkar den tempen faktiskt lika bra till bullseye - ska man slumpa något djupt och mer formmässigt drastiskt eller hur man ska uttrycka sig behöver man dock höja tempen för bägge glasen, men som du beskriver det så ska det nog gå bra med de förinställda 663 grader och 20 minuter tex.
Om du har köpt formen på warmglass så finns det på en del av formarna en rekommenderad kurva. Om man tittar vad de rekommenderar för bullseyeglas så kan topptempen ligga mellan 593 - 704 grader. Olika formar rek. temp är lite olika beroende på storlek o djup.
Jag slumpar i regel något högre temp än 663 o använder mellan 670-680 grader o då 15 min hålltid o med enklare formar har detta funkat fint. Att jag gått upp till 680 grader ibland beror på att om jag använt någon lite ispowderfusad figur så ligger tempen för att något säkert ska fusas fast på samma temp som den rek. firepolishfusningen nämligen mellan 679 - 721 grader o då har jag alltså använt mig av 680 grader.
den där formen tror jag kommer att gå finfint att köra just som jag sa - och jag tycker du ska ha den "fina" sidan neråt så den kommer inuti skålen. man ser inte utsidan av en skål så mycket som man kanske kan tro, betraktningsvinkeln är oftast inte den rätta - man brukar ju liksom inte ligga med hakan på bordskanten och titta
. fast visst kan det kännas lite tråkigt ibland att man knappt nänns använda skålen för att man då skymmer det fina mönstret 
ang kanterna tycker jag det kan vara ganska charmigt med lite ojämna kanter, men har du vassa partier måste du ju slipa förstås. men då är en normal slumpingtemperatur egentligen för lite för en firepolish, då borde du ha bränt det separat en gång bara för det. och ang deviten är det ju som vi sagt i flera trådar - du måste slipa efter med något finkornigare, inte bara standard grit, annars kommer deviten som ett brev på posten vid firepolish ja.
Jaha nu visade du en bild o jag har aldrig provat att fusa det hållet o där kan förhoppningsvis kissidor ge er rekommendation. Jag har bara slumpat så att något sjunker ner i en form. I din form är ju rörelsen som krävs större så def. minst 20 min. hålltid, men säker är jag inte.
Om du slipar måste du upp till minst 679 grader för det är den undre gränsen för firepolishfusning o den randen du har mitt i glaset kommer inte försvinna vid slumpning, så då får alltså välja om du föredrar o ha den på utsidan eller på insidan av skålen.
Tack så jättemycket både Kissidor och Cessy 
Det är inga vassa kanter utan den är rund och fin hela vägen, så jag hoppar över slipning denna gången och låter kanten bli lite ojämn…
Jag har inte fått hem något finare sliphuvud el gucka att pensla på så jag får vänta på det…
Då går jag väl ner i källaren och sätter igång ugnen igen då 
jag tror som sagt det räcker med 20 minuter vid 663 grader, men kanske 30 minuter blir ännu lite bättre - svårt att säga, för det beror ju på hur du vill ha det också. och ska du gå upp till 680 grader för att få lite firepolish-effekt om du nu bestämmer dig för att slipa så kan du ju sänka hålltiden igen och köra på 20 min.
cessy oaktat vad det står i den tekniska infon för bullseye, har du kört firepolish vid så låg temp nån gång och blev resultatet i såfall helt godkänt?
ojoj, här blev det intensivt och huller om buller
, men då håller vi bara tummarna gosa och väntar på bild på slutresultatet så småningom 
Nix - ren fp-fusningar har jag hållt vid 720 - 730 grader, utan det är att de säger "Fuse to stick" har samma temp som fp o det är därför jag gått upp till 680, men då har jag ju inte gjort någon riktig slipning. Däremot slipar jag alltid till hörnorna numera (tyckte de blev för vassa annars) på mina skivor efter tackfusningen lätt med en diamantsvamp efter tackfusningen för att de inte ska vara så vassartade efter slumpingen o de är alltid helt ok efter slumpingenfusningen, men det är ju bara ett yttepytteslipning o stor skillnad mot om man slipat runt hela kanten med en slipmaskin.
Ja det är ju lite svårt o läsa medans man skriver o därför blir det lätt huller om buller, men man får väl ta det som ett utslag för att vi i alla fall är hjälpsamma

Ja väldigt hjälpsamma 
Nu är det bara att vänta tills ikväll när jag kan öppna ugnen, såå spännande…
Jag använde det förinställda programmet och ökade hålltiden till 20 min.
Jag blev lite tveksam på en punkt, skulle jag välja slow el fast? Jag valde fast…hoppas det var rätt..
På mina formar som jag kört använder jag fast, men då är ju rörelsen som krävs av glaset mindre o om man ska köra fast, medium eller slow beor ju dels på hur stor rörelse som krävs av glaset o dels hur stor glasytan är. (stor yta= långsammare program)
vilken diameter var det på skivan gosa? var den under 20 cm ska fast gå bra enl manualen, från 20 och uppåt bör du åtminstone ha medium.
är du osäker tycker jag du ska stoppa programmet (håll bara inne startknappen länge tills det piper och stoppas) och sen starta om med rätt kurva. och vill du att skålen ska forma sig så mycket som möjligt kan du ju i samband med det också höja hålltiden till 30 minuter, men den kommer att bli fin både med 20 och 30 min.
Tack Kissidor 
Skivan var bara ca 18 cm i diameter så jag låter den vara som den är nu, men jag ska skriva ner vad ni tipsat om här nu så jag vet till nästa gång 
Uppdatering kommer säkert ikväll när den är klar!!
Tja…. vad ska man säga????
Slumping är nog inte min grej…. i alla fall inte med den formen….
Så här ser min skål ut… inte direkt vad jag tänkt mig… verkar som att den rundeln blev för vid i ytterkant så den var "tvungen" att vecka sig som den själv ville…
Kan någon berätta om detta fenomen och om man kan undvika det?
Tyvärr inte eftersom jag aldrig tackfusat det hållet, men kissidor har o hon berättar säkert så fort hon bara har tid o hinner.
åh, men jag trodde du visste att det skulle bli så gosa =-O ! att du ville ha det där läckra veckade. annars får man slumpa I en form istället ;-)
Haha Kissidor… det hade jag ingen aning om… tänkte att den lägger väl sig snyggt tillrätta runt kanten…
Så då skulle jag alltså kunna lägga den åt andra hållet och få den helt rak på kanterna?? Spännande, får se när jag tar mod till mig nästa gång och provar igen…
nej just den här formen tror jag inte du kan slumpa inuti med bra resultat gosa, den är för djup för det. välj en mycket flackare