Annickas övriga glasalster!
Hej!
Här hittar du foton på mina övriga glasalster
…mina smycken hittar du här:
Först ut mitt andra fat…
Mina smycken hittar du på Smyckeskonditorn.se och på facebook & lite övrigt här -annickas-glasalster-3
Mvh.Annicka
Och mina första…men ni har ju sett dem tidigare
.
Mina smycken hittar du på Smyckeskonditorn.se och på facebook & lite övrigt här -annickas-glasalster-3
Mvh.Annicka
Ja de är väl värda o se igen o den 3-formen ligger def. i tankarna att den ska beställas sedan för det är fantastiska fat du skapat med hjälp av den. Älskar både det randiga o det gröna fatet. Så snygga!
…… o så flyttade jag dig till Glasfusing och silverlera så att vi som gör annat än smycken i glas ligger i samma grupp så blir det lättare för de som ev. vill se lite glasalster att hitta oss
Wow, supersnygga!!! 
Och ett rött fat som ska vara present senare idag, färgen är Cranberry Pink Irid men är mycket mörkare vinröd än bilden på WG visar, förfusad i 780g/12 min och jag tog av hörnen. Mvh.A
Mvh.Annicka
Tack Cessy! Jag fick för mig att du skrev att de skulle ligga under #22
men det var bra att du flyttade den!
Tack Tinafina!
Mvh.A
Mvh.Annicka
ohhhhhh….va fint det senaste, röda fatet också är….att du nänns ge bort det!? 

men mottagaren kommer att bli lycklig…
Antar att du har vänt på även detta glaset (Cranberry Pink Irid) för annars borde det varit fullt av blåa stråk i det. Jag har aldrig testat cranberry i annat än i frit o där älskar jag den färgen. Det är en mörk vinrödrosa nyans, så jag tror allt att detta fatet är helt underbart i nyansen. Jättesnyggt blev det i alla fall o en underbar present!
Senare någon gång framöver så ska jag köpa vanlig Cranberry Pink, för jag har Fuchsia Irid (inte stora bitar utan småbitar från Hot pot-tiden) o det glaset är jag inte alls förtjust i. Alldeles för blåprickigt, men jag kan ju vända det som du gjort o få lite nytta av glaset trots allt.
Däremot är Violet Irid ok, för det glaset är så mörkt att man i princip inte ser någon irideffekt alls.
Så ska man köpa de här rosa eller lila glasen så tycker jag personligen att Iridglasen är bortslösade. Light Pink Irid är nog den av dem som i så fall är bäst. Fast de blå glasen som har Irideffekt är däremot helt underbara o där ska man ha Iridsidan uppåt för där kommer irideffekten verkligen till sin rätt.
cranberry pink irid är en underbar djup färg, passar otroligt bra till ett fat!
Lyckomia
Hemsida: www.nogg.se/lyckomia
Blogg: www.lyckomia@wordpress.com
Lyckomia finns också på facebook.
De är så fina alla fat du gjort med den formen, och det är roligt att se hur olika de är :-)! Jag kanske tycker allra mest om det randiga för det är så härligt med alla färger, men det här nyaste blev så elegant med de avskurna hörnen :-)

Vilka vackra fat du har gjort, Annicka! Gillar dem alla jättemycket, och de senaste blev ju bara hur läckert som helst i den färgen och med de avskurna hörnen! 
Välkommen att titta in på min facebooksida Dragoncave.se, där finns en del av mina alster i glas samt lite smycken.
Underbart vackra fat du gjort!! 
Åhh, underbara fat! Speciellt det röda. Vill ha det att lägga upp julgotterna på! :)
Men måste fråga även dig om storlek på faten? Av körsbären att döma är de inte enorma, men mått skulle ändå hjälpa. Är det en persika som ligger på det gröna fatet? Eller nåt annat? Persikor finns i så olika storlekar, från de små som säljs i plastbyttor med nät om, till jäääääääättestora i fruktdisken.
Ja, jag är petig, men jag är så less på att inte ha nåt grepp om vad det är för storlekar, alla andra verkar ju känna till varenda form som finns.
I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet
Tack så mycket allesammans!!
Ja det stämmer Cessy att jag även här har vänt irridsidan ner, jag gillar att få den här extra glittriga effekten som det ger.
Ja det gjorde lite skillnad när jag skar av hörnen, jag gillade fatet utan hörn… men min gubbe gillade dem bättre med, det är väl tur att vi tycker olika.
Jagga-ewe du har rätt i att det e svårt att uppfatta storleken på glasfaten
det avlånga är 13x29 cm, det får inte plats några större mängder i det…men lite olika nötter eller annat tilltugg räcker det i varje fall till, jag tror att det kan vara snyggt att sätta ett ljus i en av "skålarna" oxå. Det 4-kantiga fatet är 23x23cm. O nej "alla andra" (nu låter du som mina barn
) känner inte till varenda form…men kanske en o annan eftersom man sitter och fluktar efter nya formar så fort man har lite tid över. Om du blir sugen på att köpa ett "gottefat" så är det bara att höra av sig.
Mvh.A
Mvh.Annicka
Det va fel…det avlånga fatet är 13x39cm 
Mvh.A
Mvh.Annicka
Åh! Vad fina dom är dina 3 fat.
Tack så mycket R&Smatte!
Eftersom jag måste prova allt, så fusade jag ett par vinflaskor igår…så här blev de
Mvh.Annicka
Vad fina de blev, jag måste se om jag kan få tag i sån där fisk-flaska. Finns det vinet fortfarande? Har fått för mig att trenden med formade flaskor försvann nånstans i början av 2000-talet. Men ett sånt fat skulle ju mitt fisk-tokiga lilltroll älska! Ja, stortrollet skulle nog gilla katten med, men den ska nog inte fusas isf.
Bara att inse, jag MÅSTE dra igång ugnen igen! :D
Ebmfh
Trollcaféet
Tack jagga-ewe…jag vet tyvärr inte om de finns att köpa längre, kattflaskan var från-99 och jag kan tänka mig att fisken är detsamma…det fanns ju en tid då det var inne med att ha alla möjliga flaskor stående framme
Nu har de stått i källaren i 11 år så jag tyckte att de var dags att de fick gå hädan!
Ja nog tycker jag det e dags att sätta igång ugnen!!
Mvh.A
Mvh.Annicka
Behöver jag säga det?? Kattflaskan vart ju min favorit, både blå och katt.
Fisk flaskan vart inte så dum den heller. Kul att se hur ni experimenterar
Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_
Min blå kattflaska har jag ff. framme i ett fönster för i o med att det är en katt så…..
Fast så här blev den förståss rätt tuff, men tror jag får testa på en annan flaska först i alla fall. Båda flaskorna blev läckra. Vilken topptemp o hålltid körde du på?
ååååh annicka hade du kattflaskor och fiskflaskor i källaren
! vill haaaaa
!
Tackar!! Ja de e kul o testa :D Jag körde 780/10 Cessy, jag tror att det är devit jag har fått på den blå kattens mage…från sidan så är den lite silvrig, det ser nästan ut som ett irrid glas. Tyvärr har jag inga kattflaskor kvar…bara 1 fiskflaska.
Mvh.A
Mvh.Annicka
780/10 har jag också kört de senaste gångerna, hade hittat en kurva på nätet först med mycket högre temp men det blev alldeles för platt för min smak och med vassa kanter dessutom.
jo flaskglasen är ju devitkänsliga, och nånstans har jag läst att de blå tillhör de kinkigare, så jag penslar alltid mina blå med antidevitguckat
Oki-doki - tack för svar Annicka o Kissidor. 780/10 ska skrivas upp. Oj det var högt förresten - är det slumpingprogrammet du använder då kissidor eller tackfus eller kör du helt eget program? Bra o veta det med deviten också, ska skriva antidevitgucka på blå flaskor då också bredvid 780/10 då.
cessy nej jag tippar att slumpingprogrammet inte godkänner en så hög temp, så jag skulle köra tack eller full - vilketdera spelar ju ingen roll då kurvorna i övrigt är lika. som du ju mycket väl vet är ju programmen anpassade för system 96, och passar då med mindre justeringar för bullseye - men flaskglas kräver ju mycket högre tempar och det bryr sig inte om vad våra förinställda program kallas 
däremot har jag inte använt nån av dem utan den där dumma kurvan jag hittade på nätet, med nittitusen programsteg som tog en evinnerlighet bara att programmera in. när jag nu ändå har gjort mig det stora omaket så kör jag surt vidare på den kurvan (fast med sänkt topptemp) bara för att ![]()
*lol* Oki-doki då blir det något av tack- eller fullfus då jag använder o så då 780/10 + antidevit för blåa flaskor. Javist ja så är det ju att floatglas kräver helt annan topptemp än både bulleye o system 96. Har ju inte ens tänkt tanken att ännu börja testa float eller snarliknande glas. Räcker så bra med bulleye o så då hoppas jag ju kunna åka ner till Malmö o få hem lite system 96 också. Fast flaskor är ju lite lockande. Måste allt ta mig till systemet o leta lite blå flaskor så jag har något att testa, för vi har ju givetvis slängt alla flaskor efterhand. Men så småningom ska jag testa. Min blå kattfaska står dock bra i fönstert så den får nog stå kvar där tills jag är lite mer säker på hur fusningen blir.
din drop out- form ser spännande ut…blir det ett fyrkantigt alster ur den då ? med en "krage" ? …
det är kul att följa er ugnsägare med era tester och expriment …
ja, dom blå kattflaskorna ja … dom har man ju haft i fönsterkarmen + regnbågsfärgade smala vinflaskor …
Regnbågsfärgade? Har jag nog aldrig sett, men låter ju jätteläckert. Kan nog bli fina fat. Du får köpa en ugn Sanne o testa
Cessy: Jag gjorde en egen kurva…inte så noga med flaskorna tänkte jag
149 grader/tim till 516 grader håll 10 min
full till 780 håll 10 min
full till 516 håll 40 min
25 grader/tim till 371 låt självsvalna.
Sanne: Jag har ingen aning om hur det blir
det ska bli spännande!
Mvh.A
Mvh.Annicka
aha - men då går det bra att använda tackprogrammet o köra på fast. Jo jag är lite ovillig att programmera
utan nyttjar de förinställda programmen o hittentills har det ju funkat i alla fall
. Får väl se för nu känns det ju inte längre som grekiska (jag har ju fattat principen) utan det är bara att jag ska bli färdig att ge mig på instruktionsboken o hitta hur jag lägger in egna program som är stötestenen.
Tack för kurvan Annicka
Varsågod cessy! Här kommer en annan bild på min "tulpanskål"
Tack för alla snälla kommentarer om den i "ugnsfusingtråden"
Mvh.Annicka
Och sedan 2 fat i vit irrid.opal, med irrid sidan upp
med lite svarta fritt o stringers….min kära mor tycker att de "oarbetade" enfärgade ser köpta ut och blev lite besviken så jag tänkte att jag får väl lägga på nåt…själv kan jag tycka att de är vackra som de är, helt plain, när glaset är vackert…
Mvh.Annicka
det är inte alls mina färger men det är fint gjort…du har sparat hörnen denna ggn ser jag….
Tulpanskålen är bara SÅ BRA!
Lyckomia
Ja Sanne det gäller att variera lite 
Niwa o Mia tack så mycket!
Mvh.Annicka

Tulpanskålen blev ju jättehäftig, och de svartvita faten är riktigt fina. Du har öga för form och färg! 
Välkommen att titta in på min facebooksida Dragoncave.se, där finns en del av mina alster i glas samt lite smycken.
Tulpanskålen är ju som jag redan sagt helt underbar o de vita irid kan jag tänka mig var väldigt vackra plain för det är ju ett väldigt vackert glas, men jag håller med din mamma att med sådana detaljer som frit o stringers så ser det med ut som ett konsthantverk. Nå hur som helt är faten jättesnygga
Tack så mycket Ommok & Cessy!! 
Mvh.Annicka
Så då har jag äntligen en hel dropout
den är aningen "sned" upptill..glaset har börjat åka ned i ringen, vilket gör att kanten är ca 2,5cm på det smalaste stället och ca 4cm på motsatt sida. Jag har mätt med vattenpass i ugnen nu efter och det lutar ca 2-3 mm kan det vara det lilla som gör att den glider lite??
Mvh.Annicka
ohhhh GRATTIS ! den blev ju jättefin …
om det stör dig att kanten är olika bred så fixar du det med en slip !!! 
hipphipp hurra
, grattis annicka, tummen upp för att du inte gav dig!
Underbar Annicka. Där ser du. Skam den som ger sig
_
Hurra! Vad kul att det fungerade Annicka o skålen blev ju jättesöt
Jo de som vet bättre påstår att även så små lutningar påverkar, så det kan nog vara lönt o testa att justera ugnen i lod.
Så många fina alster och så många fina former, färger och mönster på sakerna.
Det syns att du har roligt. Det blir ju bra.
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973
Tack så mycket!! Ja just det jag kan slipa kanterna…men det tar ju lite tid med dremlen :/ så det få va
Det blir nog en slip nån dag, vi får väl se. Jag slängde in ett blivande skål nu i em. men glömde slipa ner ett par taggar som blev när jag skar det, lite retligt nu i efterhand…inte bra att ha för bråttom.
Mvh.Annicka
vilken fin rosa skål/fat!
Lyckomia
Weeeeeee, vad snygg!!! Bra gjort, Annicka! Härlig skål, verkligen!
Ebmfh
Trollcaféet

Skålen ser fin ut. Kul att se.
Vad ska man ha som signatur tro?
Tack så jättemycket
här kommer mitt senaste alster som jag faktiskt är ganska nöjd med, trot eller ej ;) ett lager tecktra med irridglas i turcost och grönt, de smala ränderna har jag vänt irrid sidan ner på rest.delar irridsidan upp!
Mvh.Annicka

Ser verkligen fin ut. Snyggt!
mycket, mycket, mycket snyggt annicka…
vilken tur att du inte gav upp!!
mmm, jättesnyggt annicka
! så läckert med de olika breda ränderna och iriden ömsom upp och ömsom ner 
men vänta nu, är detta "vanligt" slumpat i en fyrkantig form eller är det en dropout i fyrkantig form? den ser ju ganska djup ut, men jag har ju för mig att du pratade om en fyrkantig slumpingform i fusingtråden.
och förresten, hur sjutton hinner du producera i den takten
?
Tack så mycket
Ja ja e faktiskt såå stolt över mitt nya "lilla barn"
Ja kissidor det e slumpat i den fyrkantiga form som jag länkade till, den är himla snygg o ganska stor ska se om jag kan lägga en bild från sidan med…fatet blir ju lite vågformat…tog en lite bil kvickt som attans :) Fatet e ca 28 cm stort och ca 4-5cm vid högsta punkten på "vingarna"
O jag sa ju att ugnen går varm
har jag en dag ledig eller mannen spelar golf en kväll så hittas jag i källaren…tur att mina barn e så stora att de e "självgående" så jag kör efter principen ett fat ur ugnen ett nytt fat i, hehe jag har en ny test i nu, så vi får se om ett par dagar hur det blev.
Mvh.Annicka
Kul grejor.
nu från sidan tycker jag det är ÄNNU snyggare !!!
Jättesnyggt fat Annicka. Blev kanonfint att lägga runt i den fyrkantiga formen o att lägga ömsom iridsidan upp o ömsom ner - blev en supersnygg effekt! Har du stringers bredvid ränderna (mellan ränderna)? för det ser ut som en svart rand mellan glasen men det är kanske en synvilla?
Tack Emo o Cessy! O än en gång tack Sanne o Niwa!
Ja jag körde ju först en fullfuse (typ) 805/10 men alla snitten smälte inte ihop 100% så jag tänkte maskera detta genom att lägga stringers, dessa smälte dock ner lite där glaset inte var helt sammanfusat men det ser helt ok ut ändå, så nu testar jag på 810/10 på nästa platta och går det inte ihop helt så fusar jag det igen lite högre…man lär sig
Mvh.Annicka
Neeeej! Inte Iridglas högre för det förlorar lystern. Det är stor skillnad hur Irid blir i min ugn på 805 grader o hur det blir på 810. Tappar mycket av lystern helt enkelt. Annat vanligt bullseyeglas kan mycket väl må bättre av 810 o blir bättre fullfusat men Iridglasen tappar markant lystern o får en mer död metallicyta o skarpare kanter (inte längre mjukt rundat o med lystern kvar som irid blir vid 805)
Nu har vi ju skillnad mellan våra ugnar så det kan mycket väl hända att det fungerar med 810 grader i din, men prova först med mindre Iridbitar innan du kör en större så att du ser vad som händer med glaset i din ugn.
Ajaj för sent…skulle väl kunna ändra den nu förvisso men jag tar en chansning att det skiljer 10 grader mellan din o min ugn
annars blir jag en erfarenhet rikare! Tack ändå Cessy <3
Mvh.Annicka
wow vad läckert det var från sidan med vågformen annicka
!
håller tummarna för ditt iridglas 
Jo det verkar ju skilja en del mellan våra ugnar Annicka Så förhoppningsvis funkar det helt ok. Blev så förvånad över skillnaden då jag gjorde bluppar med iridglas. De var superfina vid 805 men annat glas kändes som det skulle behöva 810 o jo det andra glaset blev bättre, men tyvärr inte iridglasena. Håller dock tummarna för att det är som det brukar vara mellan våra ugnar, för då finns lystern ff. kvar o förhoppningsvis har glasen gått ihop bättre.:-)
jag har inte noterat detta, för jag fullfusar aldrig iridglas - men det var bra att veta! jag får väl slänga med ett par testbitar nån gång
å vilket härligt fat!
Lyckomia
Vågat Annicka. Mycket läckert fat
_
Ja cessy jag hoppas verkligen på det :D ugnen är nere på 94 nu så det blir till att vänta till i em. så får vi se.
Tack Mia och Goldenbeadcat
Mvh.Annicka
Cessy och kissidor: 810/10 blev helt superbra
glasen har smällt samman fiint och inget fel på irridglaset! Slängde in den igen på en tackfuse och sedan blir det slumping i morgon, så kanske på söndag att ni kan få en glimmt av systerskålen till den förra :D En liten fråga dock…primar ni era formar varje gång eller var 3-4 som rekomendationerna är?? Mvh.A
Mvh.Annicka
vad kul att det gick bra Annicka :-)! jo 810/10 är det som funkar bäst för mig också,men som sagt att fullfusa irid i den tempen har jag ju inte gjort. jag har faktiskt inte primat mina formar så ofta som var fjärde gång ens…:O jag vet inte men det verkar inte behövas! det har då aldrig fastnat för mig iaf :-)
Å vad bra
full fart i morgon då, är det samma sak med plattan i ugnen??
Mvh.Annicka
aha du kör med primer istället för thinfire på den. Ja om du inte använder primo som borstas av och läggs på igen efter varje gång så kan du nog köra tills det flagnat ;-). men jag måste varna för att om du vill ta bort den gamla primern när det flagnat så du får en slät yta igen så blir det inte roligt :-(
Jag kör med primoprimern….kommer det oxå att flagna?? trodde det bara var hi-fire primern som blev sådan. Jag e lite lat o kör oftast thinfire papaer…
Mvh.Annicka
nä som jag sa i #74, är det primon du kör med så flagnar den inte utan den måste du borsta av och lägga på ny varje gång. men primon är den enda jag vet om att det är så med - med alla andra primers sitter de kvar och kan återanvändas tills de flagnar.
orsaken till att du inte behöver prima om slumpingformarna fast du använt primo är förstås att med dem går du ju inte alls upp i den tempen och då håller primern mycket längre 
OK tack kissidor
din kunskap är ovärdelig!!!
Kram A
Mvh.Annicka
äsch då… 

Javisst är det som Annicka säger - din kunskap kissidor är ovärderlig o är så tacksam för att du delar med dig.
Jo formar primar jag först varje gång de tre första gångerna jag använder en ny form o sedan tar jag upp o skärskådar den i dagsljus innan jag använder den på nytt. Ser den ut att ha ett helt täckande lager av primo primer så primar jag inte den. Ser det tunnt ut på något ställer så primar jag den på nytt. (Fast då borstar jag faktiskt inte formen utan har primat direkt ovanpå o det har funkat
)
När formarna är nya primar jag 4 lager. När de varit använda ett tag primar jag 3 lager. Jag är alldels för bekväm så så länge jag har thinfire hemma så använder jag det. Shelf primern som medföljde ugnen kommer jag aldrig att använda utan i så fall blir det primo primer jag går på för den borstar man ju bort.
Nu framöver får jag ju offra min sättplattas ena sida o "måla" på Hi-Fire shelf primer på den för screen meltens skull o sedan räknar jag med att den sidan kommer jag inte kunna använda till "vanlig" fusning då glaset ska ligga i direkt kontakt med sättplattan utan det får bli andra sidan som används då.
tillägg: hm ….. jag borstar alltså inte slumpingformar men givetvis borstar jag av småformarna för där har primon totalt pulveriserats o måste borstas bort. På slumpingformar är det ju mer att ytan slitets ner o måste förbättras
Tack så mycket Flower1 och cessy tack för infon 
Här kommer då systerskålen till den förra, för om man skär 2 cirklar för att göra en randig skål så blir där ju givetvis glas till en skål till och hur gör man då så att skålarna inte blir likadana??? Jo man lägger cirkeln under en bit 30*30cm klar tecktra o fullfusar, sedan tackfusar man denna med klar medium fritt innan man slumpar 
Jag blev själv förvånad över hur olika de blev…själv tycker jag nog bättre om den första. På denna ligger klarglassidan upp på alla bitar förutom på ränderna…
Mvh.Annicka
ja de är väldigt olika, man kan inte tro att de är syskon - så det lyckades du bra med
!
jag tycker nog också bäst om den första, men denna är vacker den med och ovanlig och intressant!
Fin den också. Kul att se så många originella alster. Originella, positivt menat, för den ena är ju inte lik den andra. Alla sådana unika alster är ju intressantare än massproducerat.
Så fin den blev… Men den första skålen gillar jag också bättre…. Ska bli kul att se i verkligheten…
Glittertind
Tack Emo och Glittertind
Ja Glittertind du ska få se den + en massa annat 
Mvh.A
Mvh.Annicka
Ja det var värst vad de blev olika.
Det blå glaset på skål 2 ser ju dessutom utom som ett helt annat glas, som om det första är transperant o som det andra är ett opalglas. Fast det där kan givetvis vara en synvilla (kameraspratt). Nå även jag gillar nog det första fatet bäst o jag måste säga att det att du la stringers i mellan för att glasen inte riktigt gått ihop var mycket lyckat, för det blev supersnyggt.
riktigt 60-tals stuk på fatet, gillar!
Lyckomia
Tack tjejer! Ja, kameran spelar nog ett litet spratt men du har rätt i att det senaste fatet är betydligt mer transparant även IRL.
Mvh.A
Mvh.Annicka
det blev ett snyggt fat men jag tycker som dom andra att det förstfödda var vackrast….
Tack Annicka!
Vilken fin eftermiddag du bjöd på! Att få se allt detta vackra, som du gör. Verkligen extrem ögon godis. Och naturligtvis vill jag ha mera… Måste pröva lite grand först….

Glittertind
Annicka: Ja nu ser jag - det som ger det opaka utseendet är ju den vita bakgrunden o glaset är ju i princip helt transperant. Tja det första där du fick fram mer av irideffekten o smalare klarare strängar o så de svarta stringersen är ändå ff. en klar favorit

Glittetind: Det var mycket trevligt att träffas och du gör otroligt vackra smycken, du är välkommen när som helst och det ska bli spännande att se vad du hittar på 
Cessy: ja du har rätt i att man lurar sig lite även på det vita pappret som jag la under skålen…fotoljuset ute var totalt taskigt i går :/ så jag fick lösa det på annat sätt.
Mvh.Annicka
Knappast ditt fel Annicka, utan det var min hjärna som inte såg transperansen utan tänkte "va det ser ju ut som opalglas nu" o jag fattade inte hur det kunde va sådan skillnad. När jag väl tittade på det igen så såg jag ju att glaset var transperant o du kan ju inte hjälpa att jag misstolkade vad jag såg
Helt otroligt fina fat och skålar du har gjort Annicka 
Du är verkligen jätte-duktig på allt du gör!!
Jag har inte vågat mig på att göra några skålar eller fat, tror jag har för lite kunskap om hur man gör helt enkelt…
Har du gått någon kurs Annicka, eller har du prövat dig fram?
Tack Gosa! Den enda kurs jag har gått är i att fusa smycken via ABF, men sedan är alla andra glasfusare härinne en ovärdelig hjälp, speciellt kissidor och cessy. Man får alltid hjälp när man inte vet eller kan och sedan måste man prova sig fram för alla ugnar e ju olika. Så det e bara att testa, man lär sig något nytt varje gång 
Mvh.Annicka
vi har haft en massa hjälp av dig med annicka
!
det är det som är receptet gosa, häng med härinne i våra fusingtrådar och läs och se på bilder när vi delar med oss av våra erfarenheter av nya saker vi testar, och våga pröva och berätta sen i din tur hur det gick
. gick det bra hurrar vi för dig och gick det dåligt försöker vi hjälpa dig att lista ut varför.
och även om glaset är dyrt så är ju inget glas nånsin förlorat, så går det på tok finns det många underbara sätt att återanvända sitt glas"skräp" - så våga testa
!
och just ja gosa - ingen av oss andra mest aktiva fusare härinne har gått någon kurs alls, men det knallar väl på ganska bra ändå för oss tycker jag 
Tack så mycket kissidor
och jag håller med dig…det går ganska bra för oss tillsammans!!
Mvh.Annicka
Japp tillsammans testar vi o pratar både om vad som blev bra o vad som blev dåligt o hur vi gjorde. Den som har gått först o som från början var helt ensam var ju kissidor o det är ur hennes kunnande jag har hämtat mycket (tack vännen
) o sedan genom att testa o lära av egen erfarenhet. Härinne är ganska unikt o vi delar vårt kunnande, våra testningar o lär av varandra, så häng på Gosa för säkert har du testat saker vi inte har o vi har testat annat. Ge o ta helt enkelt på ett sätt som sällan annars existerar inom denna glasvärlden.
Tusen TACK, vad goa ni är
jag blir verkligen peppad av er allihopa!!! Det jag har gjort hittills är fullfuse och tackfuse smycken.
Nu börjar jag bli nyfiken på att slumpa fat osv… tänkte jag skulle beställa ett par formar från warmglass.
Om jag har förstått det rätt så fullfusar man en platta eller rundel som ska passa till slumping-formen? Ska den vara exakt lika stor som formen, eller större/mindre? Måste man slipa kanterna på alla slumpade fat?
Skulle vara grymt om jag fick lite tips och kanske en liten brännkurva?
Om man bor någorlunda nära varandra, skulle man inte kunna träffas över en dag/helg och skapa tillsammans? Det hade verkligen varit jätteskoj, och lärorikt tror jag!!!
Hej Gosa!
Jag svarar på dina frågor i denna tråden http://smyckestillverkning.ifokus.se/discussions/5022274388f472090100d4af-5-att-starta-o-fusa-med-ugn?discussions-1
Mvh.A
Mvh.Annicka
Här kommer ett nytt fat med lila irridglas och steelblue opal, det blå glaset lyckades jag inte att knäcka utan att det sprack så jag hoppades att det skulle smälta ihop…men det gjorde det ju så klart inte så jag blev tvungen att försöka dölja det lite…med steelblue trans.fritt…Nå ja, jag kom fram till att jag gillar det lila glaset bättre med irrid sidan ner så det gör jag nästa gång :)
Mvh.Annicka
du är extremt skicklig på att dölja dina misslyckanden annicka, du får sluta vara så öppenhjärtig om dem så kommer ingen att ana nåt
! färgkombon med violett och steel blue är väldigt vacker, och fatet ser mycket avancerat ut med sina kurvor 
Tack så mycket Niwa och kissidor
Ja jag hade lite svårt att få ihop en färgcombo som jag gillade med det lila, men detta blev jag nöjd med..det var detta S jag stog o slipade på i ett par timmar härom kvällen…o jag tycker det e konstigt att det steelblue glaset inte smälte ihop under fullfusen
men nu ser man det ju bara från undersidan, och jag vet att ingen hade märkt det…det är därför jag berättar om mina så påhitt så att det kanske kan hjälpa andra ;)
Mvh.Annicka
Det är resultatet som räknas och det blev fint.
Tack Emo
Mvh.Annicka
wow wow …. såååå snyggt !!!!!
Ja hur det än var tänkt så blev reultatet kanonsnyggt Annicka. Jättesnyggt fat i läcker design.
Tack Sanne o Cessy
Jag har ännu ett, förhoppningsvis mitt snyggaste på gång i ugnen nu…den ska bara ner 100 grader till, så ska det sättas igång igen på slumpning, att det ska ta en sån tiid-Jag har inget tålamod!!
Mvh.Annicka
kan det bli snyggare ????
Jaa jag troor det o hoppas
Men tack igen!!
Mvh.Annicka
Gillar också.
_
Tack Goldenbeadcat
Mvh.Annicka
det fatet vill man ju inte missa, annickas snyggaste nånsin - det måste vara nåt i hästväg 
!
Vad du är duktig på att kombinerac färger ocg fprmer så det blir snyggt!
Medarbetare på Smyckestillverkning Tjolahopp!
härligt lila fat!
Lyckomia
Ååå ja det går inte att missa
kissidor!
Tack NeedfullThings och Mia!!
Mvh.Annicka

Verkligen fint fat, gillar det mycket.
Tack Leja
.
Här kommer mitt senaste projekt…denna gången ett fat utan dola fel
som blev precis så bra som jag hoppats :D Med svart streekyglas och rosa irridglas.
Mvh.Annicka
Klart att du ska vara nöjd med detta fatet Annicka för det är superdupersnyggt!
Skålen är helt makalös. Loving it!
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
ja faktiskt, ditt allra snyggaste fat hittills
. detta ser verkligen ut som glasdesign i den högre skolan, vrålsnyggt helt enkelt
!
ja snyggt är det …
(men annicka…kan du inte fota dina sista fina alster mot en annan bakgrund…jag tycker det randiga distraherar…
)
Tack så jättemycket allesammans
ok Sanne du har nog rätt…det tog lite tid att leta upp en bra bakgrund bara…
Mvh.Annicka
Fina kombinationer på dina fat.
nu blev det ännu snyggare och mer vilsamt för ögonen….kan du inte fota om det vackra lila i #104 likadant….
mycket snyggt fat, härliga färger!
Lyckomia
Tack så mycket
Okej då sanne för din skull ;) Det e bara så jädra svårt att få fram den lila färgen som i dagsljus egentligen är något ljusare i tonen.. eller inte faktiskt, ser att den blev bra!
Mvh.Annicka
Fint, detta också. 
pefekt annicka !
jag tyckte det var riktigt, riktigt vackert på den första bilden men nu är det suveränt !!!!!!!!
tack för att du tog dig tid och besvär….
Snyggt fusat Annicka.
_
Åhh, det svart-rosa var suveränt! TRodde inte man kunde använda de färgerna utan att det skulle bli 80-talsvarning på det hela, men du lyckades jättebra juh.
Även det lila fatet med blått S var jättemysigt. Riktigt skön färgkombo, det blå gör hela fatet så vilsamt på nåt vis.
Du är fantastiskt duktig, Annicka!
Ebmfh
Trollcaféet

Verkligen fina fat och snygga foton.
Vilka fina fat du har gjort. Men den sista tycker jag bäst om.

Det rosa/grå ser verkligen proffsigt ut. Bra jobbat!
jag ser så mycket fram emot att få se dem i verkligheten… När jag hämtar fler cabbar… För på bilderna är de helt fantastiska!

Glittertind
# 128 Fantastiskt fint fat Annicka!!!
Jag måste bara fråga hur du fått till dom små prickarna på varje sida???
#133 Otroligt snyggt!!! Vad duktig du är!!! Hur har du lyckats få samma form på svängarna i dom olikfärgade glasen??
OJ
Tack så mycket allesammans!!!
Jagga-Ewe du har rätt i att det e lite 80-tal, men färgerna e så snygga ihop ;) Du är välkommen när du vill Glittertind! Gosa De små prickarna är tackfusade fritt…eller menar du plupparna som jag fusat fast?? I så fall så är de tackfusade dit före jag slumpar… och formen på svängarna har jag handskurit, sedan vänt glaset och knackat isär snitten…jag har ritat av det lila glaset på det blå efter jag har skurit det, men det behövdes ändå en hel del slipning med dremmlen för att de skulle passa ihop.
Mvh.A
Mvh.Annicka
En ny skål…jag lyckas fortfarande inte riktigt med sammanfusningen av det jag skurit…det retar ihjäl mig
får prova att höja tempen några grader nästa gång!
Mvh.Annicka
oxo min favorit!
Lyckomia
Jätteläckert fat Annicka
Om du vill ha en helt jämn yta - varför vänder du inte plattan sedan när du slumpar det till fat, så tektaglaset är överst? Då spelar inte ev. sprickor någon som helst roll för tektan är ju slät o hel yta. Så gör jag ju med mina tektafat som jag lagt frit på. Jag tackfusar dem med friten uppåt men slumpar dem med friten nedåt.
Det är så roligt att se hur du direkt fann din egen stil i de större alstren också annicka, precis som med smyckena så ser man direkt att det är du som har gjort det och det är superläckert :-D!
Ännu ett vackert fat
#145. SÅÅÅÅ Läckert
_
Tack så mycket
Cessy anledningen till att jag inte vänder tecktrasidan upp är att jag tycker inte färgerna blir lika klara och vackra på det hållet…i varje fall inte på det sista fatet, däremot så gillade jag egentligen undersidan på det lila fatet bättre :/ .
Ja kissidor du har kanske rätt i att jag har hittat en stil som jag gillar även på faten :)
Mvh.Annicka
Klarheten blir bättre om man vänder i slumpingen. Hur det ser ut när man vänder ett fat o tittar på det underifrån är inte riktigt samma sak. Framförallt så blir det ett steg mindre klart då.. Testa o göra två likadana fat med samma färgat bullseyeglas. Den ena vänder du i slumpingen den andra inte. Då ser du direkt hur mycket det påverkar o kan ju se hur pass mycket mattare färgerna faktiskt blir.
Är antagligen lite av pest eller kolera läge, för om du vänder får du en hel yta som fungerar bättre ur fat/ät synpunkt o är mer lättdiskat, men du får antagligen lite mer brillians i färgerna om du har det färgade bullseyeglaset uppåt. Så testa att göra två tvillingfat så får du ju se o kan begrunda resultatena.

Snnyggt fat!
alla dina fat är jättesnygga annicka, men min favorit är fortfarande #52 
Vilka underbara fat Annicka! Jag gillar speciellt #145… älskar blått och grönt!
Jättefint fat Annicka 
Tack Cessy, Leja, Sanne, Snyblet & Gosa
Ja det gäller att testa sig fram… här har varit lite stiltje ingen jättelust och börjar få lite lätt panik, måste ju få gjort en del innan julmässan i slutet av november…nåväl fick en beställning på ett fat så jag gjorde 2 det andra ligger i ugnen så det får ni se en annan dag… önskemålet var vitt o svart. Båda faten har en klarglasgrund som jag har lagt på vitt o svart glas, fritt o stringers som jag böjt.
Mvh.Annicka
Wow, det fatet var helt fantastiskt! Me wanna!
Ebmfh
Trollcaféet
helt ok för att vara svart o vitt 
Jättesnyggt fat Annicka
o jätteroligt att se att ganska små förändringar kan ge så olika utseenden. Dina fat är supersnygga helt enkelt!
Mycket snyggt, ser ut som nyårsafton!
Lyckomia
fina saker du gör :)
Besök gärna min FB:sida:http://www.facebook.com/RosaliesDesign och min hemsida http://www.rosaliessmycken.n.nu/
Medarbetare på återbruk , trädgård och Feminism

Kul och fint. Gillar svart och vitt.
tänk hur du alltid får till det annicka
! lägger jag på frit och stringers och bitar sådär lite slumpmässigt så ser det bara ut som en hög sopor, men detta ser proffsigt och designat ut så det bara smaskar om det 
Så skojiga effekter du fått fram i fatat i #158
_
Tack så jättemycket
allihopa o ja jag håller med om att det ser ut som nyårsafton mia ;) #160 det e till salu om du vill ha det, för kunden valde detta i stället….
Mvh.Annicka
snyggt annica !
jag gillar detta fast det är svart-vitt 
Annicka, kunden valde fel! Vad vill du ha för det?
Ebmfh
Trollcaféet
pm:ar dig! 
Mvh.Annicka

Mycket snygga fat, båda två! 
Jaa… De är helt underbara! Hoppas att jag får se dem snart i verkligheten.
Glittertind
oj - svårt val, det hon valde är också jättesnyggt
!
Båda är jättefina, men det sista svart/vita blev min favorit. Förstår att din kund valde det fatet.
Ja det andra fatet är ju striktare o det första svart/vita är spralligare. Båda två är jättesnygga, men personligen hade jag valt det första som känns spralligare o mest annorlunda, men smaken är ju som baken.
Oj, svart å vitt e SNYGGT!
Lyckomia
TACK SÅ MYCKET
Jaha du sanne..du gillar dem lite ändå, fast de e vit/svarta 
O ja, jag tänkte att det var bra att göra 2 olika stilar på dem iom. att jag inte fått någon info om vad de gillade. Det är roligt att ni tycker så olika..själv har jag svårt att välja.
Mvh.Annicka
ja det sista tilltalade mig…men en klatchigare färgställning med liknande mönster hade tilltalat mig mer 
Så du säger det sanne…
ja då får jag väl fixa det nästa gång, men just nu så ligger 2 andra glasämnen i ugnen. Nåväl, här kommer ett fat som har legat några veckor utan att jag kunde bestämma mig för på vilket håll jag ville ha det, jag hade tänkt lägga clearfritt o vända det men som vanligt så gillar jag irridsidan på glasen, så det fick bli så här
Mvh.Annicka

wow…nu börjar du fatta grejen !!
färg är underbart !!!
detta gillar jag verkligen ![]()
Jättefint fat Annicka :-)
Har du klarglas i botten och irid glad ovanpå? Behöver du slipa kanterna här efter fusing och innan slumping?
Tack Sanne, jag tror du vet sedan tidigare att färg e min grej 
Gosa: Ja, du har alldeles rätt! Jag har tyvärr ingen slip (ännu) så jag slipar i stort sett INGET!
(om jag kan slippa)
Mvh.Annicka
ja jag vet annicka…det var därför jag vågade skriva så till dig juuuuu ….
så stilrent och snyggt, bra färgval
Lyckomia
Jätteläckert fat
Jättefint Annicka! Och ännu snyggare i verkligheten!!!!
Glittertind
Tack så mycket! Ja det är visseligen ett väldigt "enkelt" fat, men det blev fint ändå. Ja glittertind, jag håller med om att det är snyggare i verkligheten men det är ju ofta så med glas att det inte kommer till sin fulla rätt på fotona.
Mvh.Annicka

verkligen fint. Snygga former och färger.
Underbara fat, både färg o form tilltalar mig!
de färgerna blev otroligt läckra ihop annicka
!
Tack Leja, trettielva och kissidor!
Här kommer ett nytt…en liten test, klarglas där jag har tagit kanterna på mina stora glasskivor o använt som de är, så att klarglaskanten är naturligt vågig och sedan även en kellygreen irrid. vågig kant + en massa glaspluppar i olika färger!
Denna är först fullfusad i 800grader/10min, innan slumpingen.
Mvh.Annicka
Åhh, det blågröna med vågig kant var ju oxo underbart! Måste övertyga gubben om vikten av att köpa fat! :D
Ebmfh
Trollcaféet
vilken kul idé annicka, och vilket härligt glad-fat i höstrusket
!
Tack!!
Ja Niwa man måste ju testa allt, varjefall 1 gång
O Jagga-Ewe du är välkommen när du har övertygat honom!!
Ja, iden va helt ok…nu ska det utvecklas o användas!
Mvh.Annicka
Jättehäftigt fat om än jag gillar fat bättre med jämnare kanter, så är färgerna härliga o prickarna blev häftiga.
helt klart ett fat som jag skulle vilja ha godis i 
å polkadottmönstret var tjusigt!
Lyckomia

Tyckte om färgerna, även om jag personligen föredrar raka kanter, så ser jag charmen i detta med. Kul att se vad du gör!
Tack Cessy,Sanne,Mia & Leja
Nu har jag gjort ett frittfat som ska vara present, så jag kan inte visa det på FB ännu
Hoppas att ni ser vad det ska vara…min son gissade på en orm- men det e det inte!! ;)
Mvh.Annicka
Mvh.Annicka
Jag gissar att den som ska få presenten golfar?
Ebmfh
Trollcaféet
helt klart golfrelaterat 
karta?
Lyckomia
JA!!! Ni har rätt
så klart det e en golfbana!! Nästa gång behövs nog lite mer fritt, men jag är ändå nöjd med detta försöket ;)
Mvh.Annicka
ja hade jag golfat hade jag blivit jätteglad och haft det på hedersplats….
oj så fin
, vilken underbar present till en golfare
!
Vilket superläckert fat o perfekt present till en golfare.
perfekt!
Lyckomia
Tack så mycket!! Ja han blev mycket glad
O här kommer mitt kattfat!
Mvh.Annicka
ohhhh vad fint…
jag blir nästan tårögd… 
vad du är duktig annicka !!!
kommer du att ha hjärta att sälja detta ?
här är ju en hel del catlovers här inne t.ex ….
Tack Sanne 
Ja, det e klart jag kan
priset e 750:-…men däremot så kommer det att bli väldigt jobbigt den dagen någon vill köpa det röd/svarta
Mvh.Annicka
Så många fina saker du har gjort - och så roligt du har när det blir så bra.
Ett absolut helt underbart fat Annicka! Du är superduktig!
Hur har du gjort själva konturen på katten (de svarta strecken som bildar linjerna runt om) Är det klippta smån stringersbitar eller har du ritat med någon penna eller hur har du fått till den linjen? Om du vill behålla detta hur du har gjort för dig själv så förstår jag det o då svarar du bara inte helt enkelt.

Såå fina fat. Kattfatet är ju underbart och golf fatet så fint. Kul att se!
Tack så mycket
allihopa! Cessy det e klart jag delar med mig!!-konturerna till katten är 1mm svarta stringers som jag brutit i bitar 1-3cm långa :D
Mvh.Annicka
Oki-doki - tackelitack Annicka
Katten är som sagt var kanonfin o jag visste ju att det inte kunde vara powder eller finefrit för det blir inte så distinkta hela linjer. Attans fint blev det i alla fall att du gjorde så här med stringersbitarna till konturen.
Ja det e bara på det Cessy, du e ju drottningen av fritt
Mvh.Annicka
Knappast - den titeln är snarare din Annicka. Du kan uppenbarligen teckna också o det kan def. inte jag. Däremot är jag någorlunda vettig på att vispa ihop frit med lite grövre maneer men teckna o få ihop glas på ditt fantastiska sätt - det kan jag def. inte.
Tack Cessy, men då kanske vi kan dela på titeln…för jag tycker att dina fat är precis lika fina
sedan gör vi ju på olika sätt. Nja jag e väl inte bäst på att teckna, men det brukar bli ganska ok.
Mvh.Annicka
Katten var helt underbar Annicka 
Tack Gosa!
Det e på natten det händer…o på morgonen ligger det ett nytt litet fat i min ugn, även så denna morgonen…Ett turcost irridglas med aquafritt i mellan
Mvh.Annicka
Ett supersnyggt fat Annicka
o jag älskar att du frostar ytan med hjälp av klart frit på det sättet som du gjort här o på flera andra fat.
ohhhhhhhhhhhhhhh…*och ser drömmande ut*

Snyggt! Ser verkligen fint ut.

Å, så fina fat!
Du är produktiv! Förstår att du laddar inför julmarknaden på Wapnö…. när är den?
Följ mej gärna på Instagram Ideal_smycken
ja ja ja tummen upp!
Lyckomia
TACK ALLA 
Ja jag laddar för wapnös julmässa som e den 22-25/11 man vill ju ha något att visa, hoppas bara man kan sälja lite med :I
Mvh.Annicka
Ja är det nån som kan sälja så dyra saker som handgjorda glasfat så är det du annicka :-) ! Det senaste turkosa fatet är jättesnyggt förstås och katten… ååååh…… Ja den saknar jag bara ord för :-D ! Du är så otroligt skicklig!
Tack så jättemycket kissidor
jag blir så glad för alla snälla kommentarer!!
Mvh.Annicka
Kattans vad snyggt fatet i #215 var.
_

Superfina fat! Kattfatet blev ju toppen, och fatet i #228 gillar jag riktigt mycket! 
Tack golden & ommok
Mvh.Annicka
Oj Annicka vad mycket fint du gör
Det fatet som ser ut som godis,det gröna och de svarta oj oj vad fina. Katten ska vi inte tala om, så fin
Den tulpanvasen du har gjort är så fin var köpte du den formen? Tack för att du ger mig inspiration
Och alla andra med förståss.
Oh, du är sååå skicklig! Hoppas att du får sålt ordentligt nu!
Kram!
Glittertind
O Tack sonette och glittertind! 
Ser att jag har missat att svara dig sonette- Tulpanen är inte gjord över en form, utan den är en ganska lyckad misslyckad dropout.
O Ja jag hoppas oxå att få sälja…bara 3 v. kvar
Mvh.Annicka
Här kommer ett rosa/lila fat 
Mvh.Annicka
åh, det var fint tycker jag, härliga färger!
Lyckomia
Jättefint rosa/lila fat :-)
sött fat, annicka ! 
Massa fina fat, gillar det sista rosa/grön/lila fatat skarpt. Lite romatiskt , ser nästan blommigt ut vid första anblicken… :)

Jättefint fat, Annicka! 
väldigt fin komposition i det fatet annicka
, fint och romantiskt men inte till överdrift 
Tack så jättemycket allihopa
Nu har jag ju gjort några nya fat, men vissa har nog redan sett dem på fb. men ni kanske vill se dem ändå? Risken e ju att ni tröttnar på mig…
ni hittar dem i min nya tråd : http://smyckestillverkning.ifokus.se/discussions/509fd532d4ebea1f2d0031d8-annickas-glasalster-2
Mvh.Annicka
Mvh.Annicka