Ny med massa frågor :)
Hej! Har fått för mig att jag vill börja göra smycken, verkar kul och mig kreativa sida behöver underhållas ;) Satt en dag och lekte med smyckestråd och det blev änglar o hjärtan o ett träd :) Jag visade på facebook för en vän och fick meddelande av en som ville köpa två änglar….hur kul som helst!! Nu är saken att jag vill göra det i silver och vet egentligen inget om det. Förstått att det finns olika typer av silver, vill ha "äkta" och nikelfritt….eller? Snälla, vill ni hjälpa mig att reda ut lite om vad jag behöver och skillnaden på silver och storlekar på tråd och plåt. Tack!! Glad jag hittade hit ;)
Hej! Välkommen hit! Vad du behöver beror väl mycket på vilken slags smycken du ska göra.
Silvertråd och silverplåt kan du t.ex. köpa här:
Priset beror på vikten på silvret du köper.
Vad det gäller storlekar beror det också på smycket du ska tillverka. Väldigt tunn silvertråd (ca. 0,5 mm eller tunnare) kan man t.ex. virka eller sticka smycken med. Ska man göra ringar till att sätta ihop armband, figurer etc. så skulle jag rekommendera 0,8 mm eller tjockare för att det inte ska gå sönder eller deformeras lätt.
Vill man tillverka armband, halsband etc. så behöver man väl mest silvertråd som man kombinerar med t.ex. pärlor eller stenar och diverse tänger för att forma tråden.
Om du vill hålla på med silverplåt så är det kanske mer traditionellt silversmide du har tänkt dig, dvs. att du också vill såga, fila, löda etc.? I så fall behöver du sådana verktyg.
Tack!! Har massa idéer och vill såsmåningom arbeta med både tråd och plåt :) Jag köpte en nysilvertråd på 2 mm, trodde den skulle vara lagom till stomme. Den va ju "jättetjock" där fick jag lära mig nåt…får hitta på nåt annat kul med den. Går den att löda ihop? Till ring tänker jag.. Nysilver, sterling silver? Vad är skillnaden på de olika "silvren", som sagt ny ;) vad är nikelfritt? Silver? Tack för svar Marie :)

Nysilver innehåller normalt inget silver alls och kan i värsta fall innehålla massor med nickel. Köp ett nickeltest och testa det innan du gör smycken av det. Ibland är nysilver pläterat med ett tunt lager (äkta) silver, så skrapa lite på ytan med en nagelfil eller liknande så att du testar metallen inuti och inte bara ytan. Annars kan det bli en otrevlig överraskning för eventuella nickelallergiker den dagen pläteringen nöts bort.
Sterling silver innehåller 92,5% silver och resten är vanligtvis koppar.
Visst är det så sen att man åker på att handpolera sen? för glaset lär väll knappast hålla sig blankt i en trumlare?
(NU precis NU skall jag gå och stoppa bitarna i ugnen)
jo faktiskt, mmadeit, så håller sig glaset blankt i trumlaren…jag har testat….både med o utan täckglas….
oj mitt inlägg hamnade i fel tråd….
Tack noora :) får väl hitta på nåt annat med det…..frågan är vad?!? Sterling silver är nikelfritt då? Kan man löda eller heter det bränna ihop tunna silvertrådar? Oj, vad mycket frågor och funderingar det blev….

Ja, sterling silver är vanligtvis nickelfritt. Helt garanterat är det inte, för det finns ingen regel om att de där sista 7,5 procenten måste vara just koppar. Jag har själv aldrig råkat ut för nickel i sterling silver.
Silver kan lödas. Då behöver du silverlod, flussmedel för lödning av silver, eldfast underlag och en gasolbrännare (eller en liten handhållen butanbrännare om det du ska löda inte är så stort). Efter lödningen ska silvret rengöras i syrabad och sedan borstas och poleras så att det blir blankt igen. Det är med andra ord en ganska avancerad process.