Smyckestillverkning iFokus

Smyckestillverkning

Etiketter: glasfusingsilverlera
Läst 1594 ggr
sonette
0

Cirkelskärare HJÄLP!!

Jag köpte en cikelskärare före jul,jättedyr och jag tycker att den funkar jättedåligt.Det är den som WG har.Är det någon som har den som kan tala om hur den fungerar.Första dagen skruvade jag på det mesta så då ramlade en "kniv" ut men den fick jag tillbaka.Har haft med den på kursen o min lärare tyckte den verkade vek.Det sitter en svart knopp som man ska tynga på under den en guldfärgad skruvknapp(det är väl den man ska skruva åt när man bestämt cirkeln)Den svarta knoppen har den någon mer funktion?

Efter helgerna ska jag ringa EDAB där jag köpte den.Tänkte att jag kanske kan får råd här. Irene

[kissidor]
0

men vad tråkigt sonette Rynkar på näsan. då antar jag att det är den jag har, silberscnitt pro. men jag har alltid tyckt att min funkar utmärkt, och är mycket enkel att använda.

vad menade din lärare med "vek" tro? jag tycker den känns väldigt solid och gedigen - kan du ha fått ett dåligt ex då?

den svarta knoppen är inte mig veterligen till för nåt annat, och mässingsskruven är just som du säger för att låsa fast den i rätt läge. det enda negativa jag har upplevt med den är väl att den där skruven är lite väl benägen att lossa, så dra åt den för kung och fosterland.

och glöm föralldel inte att antingen doppa skärhjulet i olja eller kanske ännu hellre stryka ut ett oljespår där snittet ska gå.

men framförallt så får jag inte riktigt klart för mig vad det är du tycker funkar dåligt. har du redan skurit med den alltså och vad var det som hände då?

Cessy
0

Jag har ju den som WG har, men har aldrig funnit någon anledning till att testa den då jag hitentills nöjt mig med kvadrater, rektanglar o trianglar, så jag kan varken säga bu eller bä om denSkäms. Dock vill jag dra mig till minnes att någon hade köpt en sådan på Edab o inte heller var så nöjd men den var längre (kunde göra större cirkel) än den som WG har, men det kan också vara jag som minns fel.

sonette
0

Tack för erat svar. Kissidor- min lärare har en likadan med mer rejäl i själva linjalen,min är mycket tunnare.Jag har säkert fått en nyare variant.Att den känns vek är för när jag trycker på svarta knoppen så känns det som den viker sig.Jag har mailat EDAB.Cessy-intressant om det är någon mer som varit missnöjd.

Var det längesedan ni köpte era?Om min lärares själva linjalen är 2 cm bred så är min 1 cm.Jag skar i början men tycker inte den tagit alls bra från början.Irene

Annicka.C
0

Jag har nog samma som du sonette, min var bra de första 5ggr men nu när jag försöker använda den så vill den inte skära ordentligt i glaset :( verkar som att skärhjulet blivit dåligt…

Mvh.A

Mina smycken hittar du på  Smyckeskonditorn.se och på facebook & lite övrigt här -annickas-glasalster-3

Mvh.Annicka

sonette
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Annicka köpte du din också på EDAB? Har inte fått svar därifrån ännu,antar att de har stängt.Visst är det tråkigt.Kan du använda den ändå?

[kissidor]
0

ja det där ser ju ut som samma som jag har - men jag skulle aldrig ha kommit på tanken innan att tycka att en kvadratcentimeter solid metall var vekt Förvånad. men det är klart att är man van vid en som har dubbla tjockleken som kursledaren så tycker man förstås det ser klent ut i jämförelse.

men "tyvärr" har jag inte upplevt era problem så det är svårt att säga - jag har haft min i ett par tre år så det kan ju ha blivit försämrad produktionskvalitet.

annicka ett av skärhjulen ska självklart inte bli dåligt efter bara fem gånger, men hur känns det i skillnad när du byter till nästa hjul av de sex tillgängliga då?

vilken olja har ni använt, har ni doppat hjulet eller har ni smort där snittet ska gå, och vilken storlek på cirklar har ni skurit och hur mycket marginal till glasskivans kant har ni haft? har hela snittet blivit dåligt, eller har det varit ojämnt så att delar av bågen varit bra, andra för hårt skurna och ytterligare andra knappt märkbart skurna?

sonette
0

Oljan har jag smort både runt och på stället,en genomskinlig flaska med olja.Jag har skurit små cirklar,då tar kniven dåligt och den känns vek när man trycker lätt(och ett tryck måste jag ju ha)Jag har bytt kniv av de 6 som finns.jag upplever att det går bättre i början och sämre sen./ irene

Annicka.C
0

Nej, jag har köpt min på WG. Jag har använt symaskinsolja, samma som jag har till min andra skärare, cirklarna har varit ca 28-30 cm och jag har haft ca 2 cm utanför minst..det har inte gått att skära igenom glaset och har jag tryckt ännu hårdare så har det blivit aldeles frasig…typ som när man försöker skära ännu en gång i ett snitt. Jag har nog inte bytt skärhjulSkäms

Mina smycken hittar du på  Smyckeskonditorn.se och på facebook & lite övrigt här -annickas-glasalster-3

Mvh.Annicka